جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 98
بررسی و نقد رویکرد مفسران قرن 14 و 15 هجری به احادیث تفسیری
نویسنده:
محمد نجفی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
تفسیر قرآن کریم در قرن چهاردهم هجری وارد مرحله نوینی گردید. سید جمال الدین اسدآبادی، فریاد بازگشت به قرآن را در این قرن، برای اعاده عزت مسلمانان بلند ساخت و دو شاگرد وی: شیخ محمد عبده و سید محمد رشید رضا با پدید آوردن تفسیر المنار، تحولی شگرف در تاریخ تفسیر به وجود آوردند. عبده بر حاکمیت عقل در دین و زندگی اصرار می‌ورزید. عموم تفاسیری که پس از المنار نگاشته شده‎اند، به نحوی متأثر از این تفسیرند و بسیاری از این تفاسیر بیش از آن که توجه خود را به سند روایات معطوف سازند، به نقد محتوایی روایات توجه کرده‎اند. بر این اساس، تفاسیر قرن چهاردهم و پانزدهم هجری را به دو دسته: عقل گرا و نص گرا تقسیم کرده‎ایم. از میان تفاسیر موجود،هفت تفسیر: المنار، المیزان، التحریر و التنویر، من وحی القرآن، التفسیر الحدیث، الفرقان و تفسیر اثنی عشری انتخاب گردید که از میان آنها تفسیر اثنی عشری به عنوان تفسیری نص گرا و بقیه عقلگرا شناخته شده‎اند.در میان تفاسیر عقل گرا، المنار، المیزان، من وحی القرآن و الفرقان، قائل به عدم حجیت روایات تفسیری اند؛ در حالی که التحریر و التنویر و التفسیر الحدیث به حجیت روایت در تفسیر قرآن قائلند. تفسیر اثنی عشری نیز روایت را در تفسیر حجت می داند. تفاسیر عقل گرا با عرضه روایات بر قرآن، احادیث یقین آور، عقل و تاریخ صحیح به نقد محتوایی روایات پرداخته اند. از جمله نشانه های عقل گرایی این تفاسیر، رد اسرائیلیات، عدم نقل بسیاری از روایات ضعیف، توجه به فقه الحدیث، بی اعتمادی به روایات اسباب نزول و عدم جمود بر ظواهر روایات است
تحلیل تفسیری وقف و ابتدا در قرآن کریم (با تأکید برمجمع البیان و المیزان)
نویسنده:
شهناز عابدینی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
شناخت دانش وقف وابتدا وارتباط آن با تفسیر از دو جهت مهم است: یکی آنکه دانش وقف وابتدا در فضای ذهنی وکتابخانه ای ، اساساً یکی از علوم قرآنی است وبا تفسیر که همان کشف مراد الهی است، رابطه ی مستقیم دارد. دیگر آنکه در فضای عینی وکاربردی یکی از فنون مهم تلاوت است که با فهم والقای معنای آیه رابطه ی مستقیم دارد. این ارتباط دوسویه ومتقابل بین وقف وابتدا وتفسیر تا آنجاست که در بسیاری از موارد، اقوال مختلف تفسیر پایه واساس اختلاف در تعیین مواضع وقف وابتدا گشته است؛ همچنین اختلاف در تعیین مواضع وقف وابتدا، در بسیاری از موارد القاکننده ی معانی متفاوت از آیه می باشد. بدیهی است که مراد ومقصود خداوند، تنها یکی از وجوه تفسیری است. بنابراین آگاهی از تفسیر صحیح آیه وتلاوت به وجهی که القاکننده ی مراد الهی باشد، لازم وضروری است.بدین ترتیب اگر تلاوت قاری براساس تدبّر واندیشه در آیات باشد وتفسیر صحیح آیه را بداند، مواضع صحیحی را برای وقف وابتدا انتخاب می کند تا بتواند پیام الهی را آنگونه که مراد ومقصود خداوند است، القا کند و در صورتی که تلاوت قاری براساس تدبّر واندیشه در آیات و آشنایی با تفسیر صحیح آیه نباشد یا حداقل از اقوال مختلف تفسیری مطلع نباشد، نمی تواند مواضع صحیحی را برای وقف وابتدا انتخاب کند. بنابراین ، تلاوت او القا کننده ی معنایی می شود که یا نادرست است یا خلاف مراد الهی است – ولو معنای صحیحی داشته باشد- که این شایسته ی مقام کلام الهی نیست.از این رو تأثیرگذاری اقوال مختلف تفسیر بر تعیین مواضع وقف وابتدا و ارتباط متقابل آن یعنی: تأثیر وقف وابتدای قاری بر القا و فهم معنای آیه، قابل بررسی است.
روشهای تربیتی انبیاء (ع) در قرآن کریم
نویسنده:
اکرم محمدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
مطالب این پایان نامه در مورد روشهای تربیتی انبیاست و در سه بخش نوشته شده است. بخش اول شامل مباحثی کلی چون تعریف تربیت، مبانی نظام تربیت الهی، اصول برنامه های تربیتی انبیاء، و پیامبران اسوه های کامل تربیت الهی است. بخش دوم درخصوص روشهای تربیتی انبیاء است؛ از قبیل بیدارکردن نیروهای خفته در انسان، ایجاد محیط آزادی بیان، در نظر گرفتن گوناگونی مخاطبان، احترام به مردم،با مردم زیستن، گذشت و پرده پوشی، تبشیر و انذار،تدرج در تعلیم و تربیت، مبارزه با خرافات و عادات ناشایست، اعراض پس از اتمام حجت. بخش سوم درزمینه روشهای تربیتی خاتم الانبیاء است؛ نظیر ایجاداخوت، مشورت و ...
تدبّر از دیدگاه قرآن و روایات
نویسنده:
جان محمّد دهقان پور
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
تحقیق حاضر چهار بخش و یک پیوست با این موضوعات تنظیم و تدوین شده است: بخش اول، زمینه های تدبّر در قرآن: نیاز انسان به هدایت قرآن، شأن و منزلت قرآن، زبان قرآن و تفسیر قرآن، لوازم انس با قرآن؛ بخش دوم، مراتب، شرایط و فواید تدبّر در قرآن: مراتب تدبر، شرایط تدبر، فواید تدبر در قرآن؛ بخش سوم، آفات و موانع تدبر: آفات و موانع تدبر از منظر قرآن و روایات، موانع و حجاب های فهم درست حقایق قرآنی از دیدگاه امام خمینی(ره)؛ بخش چهارم، نمونه های تدبر در قرآن (8 مثال)؛ پیوست، مقاله ی روشهای مطالعه و تحقیق در قرآن.
دیدگاههای موضوعی حقوق زن در سوره نساء
نویسنده:
زهرا بشری
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
این پایان نامه در تفسیر سوره نساء است. منبع اصلی نویسنده تفسیر مجمع البیان طبرسی است. وی سعی دارد،موضوعات مربوط به زنان را در این سوره تبیین وحقوق ایشان را بشناساند .
ذکر و آثار آن در زندگی از دیدگاه قرآن کریم
نویسنده:
اشرف دهقانی اشکذری
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
ذکر عبارت از یاد خدا در صورتی که دوام داشته باشد که یعنی اکثر اوقات در یاد خدا باشد و به زبان و با حضور قلب او را یاد کند و توجه تام بخداوند، تا اینکه فکر او در دل قرار گیرد و از انوار عظمت او بر دل بتابد. در این صورت است که از هر چیز غیر اوست، منقطع می گردد و بجز یاد خدا در دل او باقی نمی ماند و چون وقت مرگ رسد فرحناک می گردد که ضروریات حیات که فی الجمله او از یاد خدا غافب می کرد در این وقت از او جدا می شود گویا داخل خلوت مجبوب خود می گردد و دائم در لذت و بهجت می باشد تا به ملاقات خدا برسد. در این تحقیق ذکر و آثار آن مورد بررسی قرار گرفته و موضوعات آن عبارتند از کلیات مفهوم ذکر ، آثار یاد خدا و پیامدهای غفلت از آنها عوامل بازدارنده از یاد خدا، جایگاه ذکر در عبادات اسلامی
بررسی تحلیلی روایات تفسیری امام محمد باقر (ع) از دیدگاه تفسیر المیزان و الصافی (ده جز نخست قرآن کریم)
نویسنده:
علی بشردوست
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
چکیده ندارد.
آرای اختصاصی علامه طباطبایی در تفسیر المیزان
نویسنده:
حسین پهلوانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
این تحقیق شامل سه بخش با این موضوعات است: بخش اول، روش تفسیری علاّمه طباطبایی در المیزان: جایگاه احادیث در تفسیر المیزان، جایگاه سیاق، جایگاه اقوال صحابه و تابعین، نمونه ای از قصص قرآنی در المیزان، ترتیب تفسیر آیات در المیزان، جایگاه آیات الاحکام در المیزان؛ در بخش دوم، متن عربی آرای علاّمه طباطبایی در ذیل سوره های حمد، بقره، آل عمران و نسا و در بخش سوم، ترجمه ی فارسی آنها آمده است.
رابطه دنیا و آخرت از دیدگاه امام خمینی (ره)
نویسنده:
سهیلا نصراللهی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
در میان دهها ویژگی و خصوصیت کم‌نظیر امام خمینی رضوان‌الله تعالی علیه‌رهبر کبیر و بنیانگذار انقلاب اسلامی، خصوصیت تمسک به قرآن و عترت درکلام آن حضرت از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است .همانگونه که سخنان ائمه‌علیهم‌السلام متن قرآن است اما به زبانی دیگر، بدون مبالغه می‌توان گفت‌که اکثر کلمات امام راحل (ره) نیز از این ویژگی برخوردار است ،چنانکه‌می‌توان از آیات و سور شریفه قرآن و احادیث پیامبر اکرم (ص) و ائمه‌اهل بیت (ع) شواهد فراوانی بر هر یک از گفتارها و نوشتارهای امام (ره)اقامه نمود.در این پایان‌نامه برآنیم تا "رابطه دنیا و آخرت " را ازدیدگاه امام مورد بررسی قرار دهیم.این پژوهش در سه بخش عمده انجام‌پذیرفته است .در بخش اول، واژه‌شناسی،به بررسی لغوی و ریشه‌ای کلماتی‌چون دنیا، آخرت ، موت ، برزخ، حشر، قیامت و معاد، بیان معنای‌اصطلاحی آنها، و دسته‌بندی و بررسی آیات و روایات وارده در این‌موضوعات ، و نیز تنظیم و تدوین و بررسی آراء و نظرات اندیشمندان بزرگ‌اسلامی درآن مباحث پرداخته‌ایم.در بخش دوم، به بررسی رابطه دنیا وآخرت از دیدگاه قرآن‌کریم و آنگاه روایات ائمه اطهار (ع) پرداخته‌ایم.دربخش سوم، به دسته‌بندی و تحلیل فرمایشات حضرت امام خمینی (ره) درزمینه رابطه دنیا و آخرت ، براساس مباحث قرآنی و حدیثی ارائه شده دربخشهای پیشین، پرداخته‌ایم و چنانکه در بالا اشاره شد، برای یکایک ازعبارات و تعبیرات امام راحل (ره)، با مراجعه به کتب تفسیری و حدیثی‌آیات و روایات متعددی را شاهد آورده‌ایم، که از یک سو جایگاه بیان‌امام (ره) را در میراث گرانقدر فرهنگ اسلامی مشخص می‌گرداند،و از سوی‌دیگر، بهترین و رساترین توضیح و تفسیر را برای مضامین کلام‌الله مجید وتعالیم ائمه اطهار (ع) ارائه می‌نماید.
روش‌شناسی حدیثی علامه مجلسی (ره) در «مرآت العقول» (بخش اصول کافی)
نویسنده:
رضا میرابوالحسنی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
کتاب گرانسنگ «کافی» مهم‌ترین و معتبرترین مجموع? حدیثی شیعه به شمار می‌رود. بر این کتاب شرحها و حاشیه‌های فراوانی نگاشته شده که تعداد آنها 70 فراتر می‌رود. ‌یکی از مهم‌ترین این شرحها کتاب ارجمند «مرآه العقول فی شرح أ‌خبار آل الرسول» تألیف علامه مجلسی است که مهم‌ترین اثر وی پس از بحار الانوار محسوب می‌شود. مجلسی در این کتاب به شرح روایات اصول کافی، فروع کافی و روضه پرداخته، بسیاری از واژه‌های دیریاب را معنا کرده، تشبیه‌ها، مجازها و کنایه‌های روایات را با زبانی شیوا شرح داده و با ذهن نقّاد‌‌ و نکته‌سنج خویش تحریفات و تصحیفات روایات را برنموده و در مورد ضعف یا صحّت سندی هم? روایات کافی داوری کرده است.او در این کتاب ارزشمند علاوه بر استفاده از مایه‌های علمی خویش در زمین? علوم حدیث، برای نمایاندن معانی روایت از دانشهای دیگر همچون تفسیر، کلام، فلسفه، اصول و فقه و از دیدگاههای محدثان و شارحان دیگر کافی نیز بهره جسته است؛ به طوری که می‌توان گفت: این شرح علاوه بر نظرات و دیدگاههای مجلسی، حاوی چکیده‌ای از شروح کافی تا آن زمان است. وی در نگارش این مجموعه از بیش از سیصد منبع علمی در زمینه‌های گوناگون بهره گرفته است. گفتنی است در مرآت العقول تنها به نقل آرا و نظرات دیگر عالمان و محدثان بسنده نشده، بلکه مجلسی با بصیرت و بینش خاصی که در اثر انس زیاد و کار مداوم با روایات به دست آورده و نیز با دانش گسترده و ذهن سرشار خویش‌ در مورد دیدگاههای دیگران داوری کرده و در بسیاری از موارد آرای آنان را به بوت? نقد گذاشته است. نقدهای مرآت العقول تنها به شارحان کافی محدود نمی‌شود، بلکه مجلسی در مواردی آرای لغویان، مفسران، متکلمان، اصولیان و فقیهان را نیز نقد می‌کند. همچنین وی در سراسر کتاب دیدگاههای فلاسفه و عالمان صوفی‌مسلک را به شدّت مورد انتقاد قرار داده و سخت به آنان تاخته است.مجلسی در بررسی اسناد روایات و در بازگو کردن حکم سندی آنها از شیوه و ملاکهای حدیث‌پژوهان متأخر بهره جسته است و بر این اساس بسیاری از اسناد روایات کافی را ضعیف یا غیر معتبر دانسته است؛ هرچند گهگاه نیم‌نگاهی هم به مبانی و دیدگاههای متقدمان داشته است.علامه مجلسی دیدگاههای رجالی ویژه‌ای دارد که از جمل? آنها می‌توان به اعتماد بر توثیق رجالیان متأخر، اعتقاد به وثاقت مشایخ اجازه و راویانی که صدوق در مشیخ? خود به آنها طریق دارد و اعتقاد به ممدوح بودن صاحبان اصول روایی نام برد. همچنین وی برخی از راویان را بر خلاف مشهور، موثق می‌داند و روایات آنان را می‌پذیرد. از جمل? این راویان می‌توان از این افراد یاد کرد: نوفلی، سکونی و روایات نوفلی از سکونی، محمد بن سنان، سهل بن زیاد، معلّی بن محمد، علی بن ابی حمز? بطائنی، مفضّل بن عمر، احمد بن مهران و بکر بن صالح. گفتنی است بیشتر این راویان کثیر الروایه هستند و در اسناد بسیاری از روایات کافی قرار گرفته‌اند و ناگفته روشن است که توثیق آنان بسیاری از روایات را به لحاظ سندی معتبر می‌سازد.دقتهای ادبی علامه مجلسی، اعم از دقتهای لغوی، صرفی، نحوی و بلاغی و نیز توجه بسیار زیاد به مقابل? نسخه‌های گوناگون روایات از او محدثی چیره‌دست ساخته است.از جمله روشهای فقه‌الحدیثی علامه مجلسی می‌توان به این موارد اشاره کرد: نگاه مجموعی به روایات، گردآوری قرائن، پرهیز از تأویل بدون دلیل، توجه به مجازها، کنایه‌ها و ضرب‌المثلها، توجه به فضا و جهت صدور و نیز دقت به احادیث متعارض و ارای? راهکارهایی برای رفع تعارض آنها.او در نقد روایات، هم به نقد سندی و هم به نقد محتوایی همت گمارده و نقد محتوایی را بر نقد سندی ترجیح می‌دهد. در نقد سندی به معیارهایی همچون ارسال و انقطاع در اسناد یا عدم وثاقت راویان توجه دارد و در نقد متن از ملاکهایی همچون مخالفت با کتاب، سنّت قطعی، حقایق تاریخی و اصول مذهب، همسویی حدیث با دیدگاه‌های فرقه‌ای و سیاسی و رکاکت لفظ و معنای حدیث بهره می‌گیرد.
  • تعداد رکورد ها : 98