جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
زیبایی و اخلاق
نویسنده:
ام البنین مدبر
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
در نوشته حاضر مطالبی پیرامون تأثیر اخلاق در زیبایی انسان، در چندین فصل به نگارش در آمده است. این موضوع از ابعاد مختلف مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. فصل اول: در این فصل به معنای لغوی و اصطلاحی اخلاق و و هم چنین معنای لغوی و اصطلاحی زیبایی پرداخته شده و در آخر حُسن خُلق تعریف شده است. فصل دوم: در این فصل زیبایی و اخلاق در سیمای قرآن و نیز زیبایی و اخلاق در سیمای روایات بررسی شده است. فصل سوم: موضوع اخلاق که همان نفس می باشد. بیان شده، و هدف از اخلاق را به سه قسم تقسیم کرده و مهمترین قسم آن را که همانا انجام حسنات و داشتن مکارم الاخلاق فقط برای رضای الهی می باشد بیان فرموده و معیار فضیلت اخلاقی را فعلی دانسته که انسان را به کمال لایق انسانی برساند. از طرفی اصول و ارزشهای اخلاقی را مطلق دانسته و به توضیح آن پرداخته و نیز به آثار فردی اخلاق در قالب تاثیر اخلاق در سیمای ظاهری و تاثیر اخلاق در سیمای باطنی بحث کرده، نقش اخلاق در اجتماع بیان شده و در آخر آثار و نتایج دنیوی و اخروی خوش خلقی بیان شده است. فصل چهارم: خوش اخلاقی به عنوان محبوبترین عمل مؤمن دانسته شده و اخلاق را عامل شرافت انسان بر حیوان معرفی کرده و احکام را به عنوان مقدمه ای برای اخلاق و طهارت بیان فرموده و یک سری از برکات خوش خلقی، با بیان چندین روایات آورده شده. چنان که امام علی ? می فرمایند: خداوند سبحان چیزی از دنیا و آخرت به بنده عطا نمی فرماید مگر به واسطه اخلاق نیکو و نیت پاکش. نقش اخلاق نیک در گره گشایی را با بیان اینکه انسان همانطور که از حوادث اثر می پذیرد،در آن اثر هم می گذارد توضیح داده، اعجاز در حسن خُلق را با آوردن مثالهایی از پیامبر اسلام ? و ائمه اطهار و انسان های وارسته آورده و خوش خُلقی را صفتی مؤمنانه تلقی کرده است و در آخر به سوء اخلاق و فرجام بد آن پرداخته است. چون فردی که به بیماری سوء خلق مبتلا شده برای اقناع خواهش های نفسانی معیار عقل و دین را نادیده می گیرد. بنابراین غرایز و تمایلات را به راه افراط یا تفریط سوق می دهد. در نتیجه همواره در معرض سقوط قرار دارد. فصل پنجم: اسلام را به عنوان عامل تحول علم اخلاق معرفی کرده به گونه ای که اخلاق را از ارکان اسلام دانسته و نیز الگوخواهی را یکی از حالتهای مختلفی که خداوند در وجود انسان نهاده است، بیان شده، و چند نمونه از الگوهای اسلام که در قرآن آمده ذکر کرده و در آخر الگوی نمونه معرفی شده است. فصل ششم: علم اخلاق را شبیه به علم طب قابل معالجه دانسته و شناختن نفس را اصلی ترین راه برای تهذیب نفس معرفی کرده و ثمره تهذیب اخلاق را رستگاری فرد دانسته چنان که قرآن کریم می فرماید: « قَد اَفلَحَ مَن زَکَّیها و قَد خابَ مَن دَسَّیها»؛ که هر کس نفس ناطقه خود را از گناه و بدکاری پاک و منزه سازد بیقین رستگار خواهد بود و هر که او را به کفر و گناه پلید گرداند البته زیانکار خواهد گشت. اصلاح و تهذیب اخلاق در میدان عمل بررسی شده است. که گروهی آن را رد کرده اند در نتیجه به دو روش نقضی و حلی به آنها جواب داده شده است. و در پایان راه کارهای علمی و عملی برای درمان بیماری های اخلاقی در پیش رو گذاشته شده است.
دعا و آثار تربیتی آن
نویسنده:
فاطمه فخرطه
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
در این نوشته مطالبی پیرامون دعا و آثار تربیتی آن – در چهار فصل – به نگارش در آمده است. فصل اول: در این فصل به معنای لغوی و اصطلاحی دعا پرداخته شده و مفهوم وحقیقت دعا و تفاوت آن با استعانت را بیان کرده است، و همچنین اهمیت و جایگاه دعا از نظر قرآن، احادیث و دانشمندان بررسی شده است و نمونه هایی از افرادی که به دعا و راز و نیاز با خالق پرداخته اند را ذکر کرده است. فصل دوم: آداب و شرایط اجابت دعا را بیان کرده است. و آن آداب دو قسم اند: 1. آداب و شرایط قبل از دعا؛ 2. آداب و شرایط در حال دعا و نیایش. که با رعایت اینها می توان به اجابت دعا رسید. فصل سوم: استجابت دعا و علل آن و موانع استجابت دعا را بررسی کرده است. کسی که توفیق دعا کردن را پیدا می کند، با صرف نظر از اجابت آن، به هدف دعا، که سخن گفتن با پروردگار است، رسیده و این مقام بندگی را درک کرده است و هر دعایی مستجاب است چرا که خداوند خود آن را تضمین کرده است. با توجه به آیه « اُدعُونی اَستجِب لَکُم» ولی گاهی به خاطر موانعی که وجود دارد مانند گناهان و لقمه حرام و ... دعا مستجاب نمی شود و مقبول درگاه خداوند نمی گردد، که باید برای رسیدن به اجابت، آن موانع را از سر راه برداشت و به اجابت دعا امیدوار بود. فصل چهارم: به تأثیر تربیتی دعا در جسم و روح آدمی و زندگی فردی و اجتماعی انسان با ایمان پرداخته است. که مهمترین این آثار، آرامش در سایه دعا و راز و نیاز با خداست. دعا در پرورش روح انسانها بسیار مؤثر است و او را برای رسیدن به مقام قرب الهی و باز داشتن از معاصی و توجه به ذات اقدس الهی یاری می رساند. و دعا ملاک ارزش انسانها و میزان توجه پروردگار به او است.
شیوه های ارتباط موفق زوجین
نویسنده:
زهره رستمی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
موضوع تحقیق، شیوه های ارتباط موفق زوجین است. زوج ( جمع آن ازواج) درباره هر یک از نر و ماده حیوانات و نیز در مورد غیر حیوانات چنانچه جفت باشند به کار می رود و نیز به هر چیزی که با غیر خودش جمع شود خواه مماثل باشد یا متضاد زوج می گویند. در این نوشته مراد ما زن و مردی است که با پیمان مقدس ازدواج، زندگی خانوادگی را تشکیل می دهند و در این تحقیق شیوه هایی که باعث ارتباط موفق زوجین می شود بیان شده است. این تحقیق از 4 فصل تشکیل شده است که: فصل اول درباره تشکیل خانواده است، خانواده عبارت است از کوچکترین واحد تشکیل دهنده هر جامعه، که حداقل از یک زن و شوهر تشکیل شده است و با فرزندان تکمیل می شود، اهمیت خانواده تا آن جاست که پیامبر اکرم یکی از زمانهای نزول برکات و رحمت خداوند را هنگام ازدواج و تشکیل خانواده دانسته اند. تشکیل خانواده دارای اهداف بسیار مهمی است از جمله این اهداف، تحصیل آرامش و سکون، حفظ عفت هر یک از زن و مرد و ایجاد دو بقای نسل است. فصل دوم درباره راهکارهای ارتباط مؤثر با همسر است، که در این فصل برای داشتن یک رابطه موفق با همسر نکاتی بیان شده است که از جمله: عفو و گذشت در زندگی، صداقت در زندگی ، خوب صدا زدن همسر، هدیه دادن به همسر که تلخی ها را شیرین می کند و دلها را به هم نزدیک می کند، کم کردن توقعات، سلام کردن به همسر، تشکر و قدردانی از همسر، مشورت کردن با همسر که مشورت کردن با همسر ضمن اعلام احترام به اندیشه و فکر همسر، باعث تقویت ارتباط و تشدید علاقه و همدلی می شود، عذرخواهی در خطا، رعایت حقوق یکدیگر، احترام به یکدیگر، گفتگوهای محبت آمیز، تعاون و همکاری در خانه، استقبال و بدرقه کردن، عیب پوشی، آراستگی و خود آرائی که باعث عفت هر یک از زن و شوهر می شود وعبادت زن و شوهر که همسران خوشبخت کسانی هستند که با تکیه بر خدا و توکل بر او و تقوی و تعهد اخلاقی به یکدیگر ، با پاکی با هم نماز عشق می خوانند و با هم به سمت خدا می روند روز? عاشقانه می گیرند و همواره دلشان در گرو عشق الهی است. در فصل سوم عواملی که باعث خدشه دار شدن ارتباط با همسر می شود بیان شده است که این عوامل عبارتند از: تکبر و خودخواهی، ظن و بدبینی که فضای صمیمی و دوستانه و حداقل روابط عادی زندگی زناشویی را مسموم و دچار اختلال می کند. ترشرویی که اثرات شوم و نامطلوبی چون ازدیاد دشمن کینه، تلخ نمودن کام شیرین زناشویی و از بین بردن سعادت و خوشبختی را در بر دارد. زودرنجی که زن و شوهری که با اندک سختی می رنجند، زندگی را در کام خود و دیگران تلخ می سازند. ناسزاگویی، دخالت های بی جای دیگران که بسیاری از دخالت های بی جا از عملکرد غلط خود زن و شوهر ناشی می شود که زن و شوهر در زندگی خود بیش از اینکه به اظهار نظر دیگران توجه کنند، ضرری است درباره خود بیندیشند و بکوشند سرنوشت خود را با رأی دیگران تیره نسازند. خشم و عدم کنترل آن که امام علی ? در این باره می فرمایند خشم و عصبانیت شری است که اگر آن را در وجودت آزادبگذاری نابودت می کند. فصل چهارم درباره حقوق زوجین است که ابتدا حقوق زن بر مرد بیان شده است و بعد از آن حقوق مرد بر زن آمده است که حقوق زن بر مرد عبارتند از: نفقه که نفقه چیزی است که فردی برای زندگی متعارف و متعادل خود بر آن نیاز دارد. حق قسم و ارضای نیاز جنسی ، حق برخورد خوش با او که می تواند از طریق احترام کردن وسازش و مدارا کردن با همسر باشد و حق خودآرایی و پاکیزگی شوهر که از جمله وظایف مرد نسبت به همسرش آراستگی و نظافت به خصوص در خانه است و اما حقوق مرد بر زن عبارت است از پذیرش ریاست مرد در خانه که طبق آی? قرآن مردان سرپرست و قیم زنانند. . بنابراین مردان حق اطاعت و فرمانبرداری دارند و زنان باید از امر و نهی شوهر اگر در چارچوبه دین مقدس اسلام باشد اطاعت کنند. حق تمکین که زن واجب است در غیر مواردی که از نظر شرع محدودیت دارد نسبت به خواسته مرد، در مسئله کام گیری تسلیم باشد و همچنین واجب است که بیرون رفتن زن از منزل با اجازه شوهر باشد و از دیگر وظایف شوهر بر زن این است که زن موظف به رعایت اخلاق خوش و نیکو در برابر همسر است.
 نقش زنان در پیدایش و تداوم نهضت عاشورا
نویسنده:
رقیه الهی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسای حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
تحلیل دقیق و جامع حادثه عاشورا نیاز به تحقیق گسترده دارد، این نهضت عظیم با خون مقدس بهترین بندگان خدا رقم خورده است اما بدون توجه به نقش زنان در پیدایش و تداوم نهضت عاشورا، این قیام امکان پذیر نبود زنانی که نقش آفرینی آنان ثمره تعالیم وحیانی و آموزه های انسان ساز ائمه اطهار ( ع) بوده، زنان شجاع، با ایمان و فداکار که در حدوث و بقاء و استمرار این نهضت نقش داشته اند. کتابهای بسیاری در زمینه بانوان اهل حرم حضرت زینب ( س)و فرزندان امام حسین ( ع)( فاطمه ( س)، ام کلثوم ( س)، رقیه ( س)) موجود است. اما شاید کمتر از بانوانی دیگر که در این صحنه نقش آفرینی کرده اند، خوانده یا شنیده باشیم. اهمیت این موضوع از آن جهت است که این بانوان نقش آفرین می توانند الگوی مناسبی برای زنان امروزی در جامعه ما باشند ، جامعه هر چه رو به سوی تمدن می رود از کرامت انسانیش کاسته می شود و از جاده کمال باز می ماند . بنابراین هدف از این تحقیق بررسی نقش سازنده این بانوان اسوه در آن برهه حساس تاریخی بوده تا ضمن معرفی یکایک آنان الگویی مناسب برای زنان مناسب ارائه دهیم و این توطئه دشمن را که در صدد از بین بردن هویت دینی و اسلامی زنان مسلمان است را خنثی کرده باشیم . در این تحقیق بر آن هستیم تا نقش بانوان در صحنه عاشورا و بعد از آن را مورد بررسی قرار دهیم. و مطالب به سه قسمت عمده تقسیم می شود. که در کل شامل 3 بخش اصلی می باشد . لذا در این تحقیق ابتدا به معرفی و تبیین جایگاه زنان نقش آفرینی که در واقعه کربلا حضور نداشته اند پرداخته شده است و در ادامه از زنان هاشمی حاضر در کربلا و نقش آنان در پیدایش نهضت عاشورا بحث شده است. و در پایان به نقش زنان حمایت کننده ادامه رسالت ، زنان روایت کننده از قیام عاشورا و نقش آنان در تداوم نهضت عاشورا بحث شده است. امید است با معرفی الگوهای برتر زنان در جامعه کنونی بانوان اسلامی بتوانند، با الگو گیری از این سرچشمه های ناب تقوی، عفت، صبر، ایثار و فداکاری محافظ اصیل ترین لشگر بانوان – حریم عفاف – باشند تا بتوانند راه حق و حقیقت را بپیمایند. کلیدواژه ها عبارتند از : زنان، پیدایش ، تداوم، نهضت ، عاشورا.
 علل گرایش ایرانیان به تشیع
نویسنده:
زینب مقدسی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسای حوزه: ,
چکیده :
در این نوشته پیرامون علل گرایش به تشیع و به طور خاص درباره ایران موضوعاتی جمع آوری شده است . دارای دو بخش می باشد در بخش اول به تاریخ تشیع در قالب چهار فصل پرداخته شده است . ابتدا در مورد اینکه تشیع از چه زمانی به وجود آمده و اینکه آیا دست پرورده ایرانیان است و در پی موضوعی خاص به وجود آمده و در پایان اشاره به این موضوع که این بحث از زمان حضرت رسول ( ص) وجود داشته و لفظ شیعه برای اولین بار از زبان او شنیده شده است ، نکاتی مطرح شده و در فصل دیگری از این بخش از زمان انتشار آن که به تاریخ غدیر اشاره می کند و بیان می دارد که این موضوع به صورت علنی از طرف پیامبر ( ص) در پی آیه ابلاغ مطرح شد. و بعد از آن وضعیت تشیع را در تاریخ تشیع در عصر ائمه ( ع) مورد بررسی قرار می دهد و می پردازد به اینکه شیعیان از هر نظر در تاریخ مورد ظلم و شکنجه سران قدرت قرار می گرفتند وانواع آزار و اذیت ها را به جرم اینکه شیعه و پیرو حقیقی علی بن ابی طالب بودند تحمل می کردند و سپس در تاریخ تشیع وضعیت شیعیان در عصر غیبت مورد بحث قرار گرفته است و اینکه آنان در این زمان با خلاء ناشی از عدم وجود رهبری چگونه کنار آمدن و حکمشان در این برهه از زمان چه بوده است. و در بخش دوم از این نوشته تحت عنوان علل گرایش ایرانیان به تشیع، به دلایل عمده و برجسته گرایش آنان به تشیع محسوب می شود می پردازیم از جمله در فصل اول به اسلام گرایی ایرانیان در نیمه اول قرن نخست به عنوان دلیلی که موجب آشنا شدن ایرانیان ابتدا با اسلام و چون آنان تشنه این دین بودند و نایافته خویش را در آن می جستند باعث شد تا اسلام ناب را از دست وارثان حقیقی آن تحویل بگیرند و آنان را شناخته و هر چه بیشتر به آنان گرایش پیدا کنند و در فصل دیگر آن به نقش سلمان فارسی به عنوان پیشتاز این میدان اشاره می کند و نقش این حضور در هم کیشان و هموطنان خویش در پی تصدیق او در احادیث پیامبر اشاره دارد. در فصل سوم از نقش ائمه ( ع) در گرایش ایرانیان به تشیع بحث به میان می آید و نقش پررنگ حضور ائمه ( ع)به عنوان متذکران حقیقی در نشان دادن راه راست نماین می شود و نقش بعضی از ائمه به طور خاص نیز بیان می شود از جمله نقش حکومت پربار امام علی ( ع) در کوفه که در پی آن نحوه برخورد عادلانه حضرت با ( موالیان) ایرانیان و سپس نقش نهضت عظیم حسینی واسطوره پابرجای مذهبی ایرانیان در گرایش آنان به تشیع وهمچنین نقش نهضت علمی و فرهنگی امام صادق ( ع)در تربیت شاگردان وترویج این نهضت و خواستگاه ائمه ( ع) بررسی شده است و سپس به حرکت امام رضا ( ع) از مدینه به مرو و حضور پر رنگ و سبز ایشان بوده و جای هیچ گونه شک و شبهه ای را در حقانیت ائمه ( ع)باقی نگذاشته است، را می نمایند و سپس به نقش قم به عنوان پایگاه نیرومند شیعی در تقویت و صیانت از این مذهب و ملجأ و پناهگاهی برای شیعیان اولیه اشاره می کند. و سپس در فصل پنجم به نقش امام زادگانی که به دلایل مختلف به ایران مهاجرت نموده و به خاطر شخصیت والای خویش جایگاهی عظیم در بین ایرانیان یافتند و برای همیشه مزار آنان مأمن دلهای عاشق به اهل بیت عصمت و طهارت می باشد ، می پردازد و در فصل آخر به نقش صفویه به عنوان حکومتی که باعث شد تا ملت ایران به صورت ملتی متحد در آمده و تشیع به عنوان مذهب رسمی کشور نقش به سزائی در این اتحاد داشته است . اگر چه، بسیاری از حکومت ها و از جمله حاکمان، آنها نقشی در تشیع ایرانیان داشته اند ولی نقش صفویه بسیار بارز و روشن همچون نگینی بر تارک این دلایل می درخشد.
 خط سرخ، پیام سبز: زندگی نامه حضرت زینب ( س)
نویسنده:
محبوبه بهلولی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسای حوزه: ,
چکیده :
این تحقیق تحت عنوان خط سرخ ، پیام سبز در ارتباط بازندگی نامه حضرت زینب ( علیها السلام) می باشد که در سه فصل گرد آوری شده است. فصل اول آن با عنوان « حضرت زینب ( علیها السلام) قبل از نهضت عاشورا»می باشد که درآن به بیان تاریخ ولادت و اسرار نام ایشان و همچنین اصل و نسب حضرت و چگونگی زندگی ایشان در زمان جد بزرگوارشان حضرت محمد(ص) و همچنین کیفیت زندگی این بزرگوار در زمان پدرشان امام علی(ع) و مادرش حضرت زهرا ( علیها السلام) و برادرانش امام حسن و امام حسین ( علیهما السلام) پرداخته شده است. درواقع در این فصل تمامی زوایای زندگی این بزرگوار از زمان ولادت و سن بلوغ که به نوعی همراه با انواع مصیبت ها و سختی ها من جمله از دست دادن پیامبر گرامی اسلام(ص) و چندی بعد فراغ مادر بزرگوارش وهمچنین شهادت مظلومانه پدرتا حد ممکن به تصویر کشیده شده است. وبه نوعی همه این حوادث را زمینه ای برای رویاروی با حادثه بزرگ دیگر یعنی عاشورا و از دست دادن بهترین عزیزان خاندان نبوت می داند. فصل دوم آن با عنوان « حضرت زینب ( علیهاالسلام) در نهضت عاشورا» می باشد که در آن به بررسی جایگاه و شخصیت اجتماعی حضرت و توان و ظرفیت روحی ایشان پرداخته شده است که در اثناء آن آغاز رسالت این بزرگوار را همگام با برادرش امام حسین(ع) بر می شمارد و نقش وی را در یاری رسانی به امام حسین ( ع)در میدان نبرد بیان می کند که ایشان چگونه در میان این همه مصیبت و از دست دادن جوانان بنی هاشم و بهترین های این خاندان صبور و مقاوم بوده و همواره علاوه بر کمک ویاری برادر، مراقبت ویژه ای نیز از برادر زاده به عمل آورده چنانکه به هنگام هجوم شمر به خیمه امام سجاد(ع)از ایشان تا پای جان دفاع نموده و خود را سپر ایشان قرارداده است. فصل سوم آن با عنوان « حضرت زینب ( علیها السلام) پس از نهضت عاشورا» می باشد که در آن به بیان اندوه و غم حضرت زینب ( علیها السلام) به هنگام شهادت برادر و غارت خیمه ها و به اسارت بردن کودکان و زنان اهل بیت ( علیهم السلام) و رسوایی کاخ امویان و یزدیان با خطبه های پر بار حضرت زینب ( علیها السلام) و نگهبانی این بزرگوار از تنها یادگار خاندان رسول و جانشین برحق مقام امامت امام سجاد(ع) پرداخته شده است و نیز به بیان بازتاب خطبه حضرت در بین مردم و سرزمین های اسلامی و همچنین واکنش امویان نسبت به عمل مردم برای جلوگیری از آشوب پرداخته شده است و در نهایت نقش حضرت زینب ( علیها السلام) رادر پابرجایی انقلاب و اسلام ناب محمدی و زنده نگاه داشتن قیام عاشورا بسی بزرگ و فراموش نشدنی می داندو به بیان خط مشی ایشان پرداخته و راه ایشان را همان راه پدر می داند که از میان امواج انقلاب برخاسته و خود دست به یک انقلاب رهائی بخش زده و توانسته خطوط انحرافی را از قرآن و سنت نبوی پاک سازد.
اخلاق محمدی ( ص)
نویسنده:
پروانه محمدیان
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
موضوع این تحقیق اخلاق محمدی ( صلی الله علیه و آله ) می باشد که هدف از نگارش آن آشنایی جامعه با پاره ای از صفات و اخلاق نیک پیامبر رحمت حضرت محمد بن عبدالله(صلی الله علیه و آله ) می باشد . این تحقیق به روش اسنادی و توصیفی به توصیف اخلاق والای پیامبر گرامی اسلام ( صلی الله علیه و آله) می پردازد و از روش کتابخانه ای برای جمع آوری مطالب استفاده شده است . آنچه که در اینجا مورد بحث و بررسی قرار می گیرد اخلاق سیاسی ، اجتماعی ، فردی و عبادی پیامبر عظیم الشان اسلام ( صلی الله علیه و آله) می باشد . این تحقیق در پنج بخش بشرح زیر نگاشته شده است . بخش اول : به کلیات تحقیق می پردازد شامل : تعریف و تبیین موضوع ، ضرورت و اهمیت موضوع و….است. بخش دوم : که شامل دو فصل است فصل اول به فلسفه اخلاق و تعریف و هدف علم اخلاق می پردازد و فصل دوم شامل نمونه ای از اخلاق پیامبران الهی(صلوات الله علیهم اجمعین ) می شود . بخش سوم : این بخش به سه فصل تقسیم می شود فصل اول شامل اخلاق فردی پیامبر ( صلی الله علیه و آله) فصل دوم شامل اخلاق خانوادگی آن حضرت و فصل سوم شامل اخلاق عبادی پیامبر ( صلی الله علیه و آله) می باشد . بخش چهارم : این بخش هم شامل دو فصل است فصل اول اخلاق اجتماعی و فصل دوم به اخلاق سیاسی پیامبر ( صلی الله علیه و آله) می پردازد . بخش پنجم : این بخش نیز شامل سه فصل است . فصل اول شخصیت پیامبر ( صلی الله علیه و آله) از دیدگاه شیعه و سنی و فصل دوم پیامبر ( صلی الله علیه و آله) از دیدگاه دانشمندان و فصل سوم چهل حدیث گرانقدر از پیامبر ( صلی الله علیه و آله) و تجزیه و تحلیل مطالب می باشد .
نشانه های ظهور
نویسنده:
کبری عزیزی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
« براساس روایات قطعی و تردید ناپذیر بر هر مسلمانی واجب است که امام زمان خود را بشناسد . » با توجه به این موضوع هر یک از ما وظیفه داریم که در حد و توان , امام و حجت عصر خود ؛ یعنی مهدی ( عج) را که دوازدهمین امام از سلسله امامان شیعه و فرزند امام حسن عسکری ( ع) است بشناسیم . قطعاً به همان میزان که ما امام زمان ( عج) را بشناسیم , به همان میزان همه از تیرگی , تباهی و گمراهی عصر جاهلی دور و به روشنایی , سعادت و رستگاری نزدیک می شویم . از آنجایی که هیچ انقلابی بدون نشانه های قلبی صورت نمی گیرد , در احادیث اسلامی نیز علائمی برای نزدیک شدن آن رستاخیز عظیم , ذکر کرده اند ؛ که ما در این تحقیق در 5 فصل به بررسی آن می پردازیم که عبارتند از : فصل اول : که شامل کلیات تحقیق از جمله بیان مسئله و تبیین موضوع و ضرورت و پیشینه موضوع مورد بررسی قرار می گیرد . فصل دوم : شامل معرفی حضرت مهدی ( عج) از جمله نام او و القاب و کنیه و آشنایی با پدر و اجداد آن بزرگوار و چگونگی میلاد آن حضرت و مشخصات امام می باشد و در ضمن به معرفی دوره های زندگی آن حضرت پرداخته شده است . فصل سوم : که شامل دو بخش است : بخش اول نشانه ظهور امام مهدی ( عج) در قرآن مورد بررسی واقع می شود و در بخش دوم به معرفی نشانه ظهور از حضرت محمد مصطفی صل الله علیه و آله و سلم که نقل شده آشنا می شویم . فصل چهارم : که نشانه ای انقلاب حضرت مهدی ( عج) را در قسمت الف , که شامل نشانه های نزدیکی ظهور و قسمت ب , نشانه های دوران یک سال قبل از ظهور حضرتش را مورد بررسی قرار دادیم و در آخر نشانه های ظهور را در دو دسته قطعی یا حتمی و غیر قطعی یا غیر حتمی شرح داده ایم . فصل پنجم : که به نشانه هایی از هنگامه ظهور , چگونگی ظهور امام ( ع) , اصحاب و انصار حضرت مهدی ( عج) و دشمنان آن حضرت معرفی می شود و در آخر به تحلیل و نتیجه گیری و ارائه پیشنهادات کاربردی و منابع و مأخذ می رسیم . واژگان کلیدی نشانه : « نشانی , هدف » . نشانه ها : « عبارت است از چندین رویداد و حادثه پراکنده و بی ارتباط به یکدیگر , ولی در شرایط , رابطه واقعی و مستمر و یکی پس از دیگری می آید , تا این که آخرین شرط , به عنوان جزء اخیر علت تامه محقق شود . » ظهور « ظاهر شدن , آشکار شدن . » حضرت : (« قرب , نزدیکی پیشگاه باری تعظیم پیش از نام بزرگان گفته می شود . جمع آن حضرات . » مهدی : « هدایت شده , ارشاد شده , کسی که خداوند او را به سوی حق هدایت فرموده .»
جهنم و جهنمیان
نویسنده:
درنا رحمانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
با توجه به اینکه بحث از « جهنم و جهنمیان» یک بحث قرآنی و روایی است، این موضوع را در چهار محور مورد بررسی قرار داده و در هر بخش از آیات و روایات مربوط به آن استفاده خواهیم کرد. بحث اول مربوط به ویژگی ها و حالات جهنم است. که این بخش را بصورت جداگانه در دو محور آیات و روایات مورد دقت قرار می دهیم تا مطالب اولیه در این بحث و همچنین تعریف خود این واژه تبیین گردد. بحث دوم مربوط به گروه هایی است که وارد جهنم می شوند و به عبارت دیگر باید ببینیم چه عواملی باعث دوزخی شدن افراد می شود و تأثیر گناهان در این زمینه چقدر است؟ قرآن کریم به عوامل بسیاری در این مورد اشاره نموده است که بحشی از آن ذکر خواهد شد و برای توضیح و تبیین بیشتر این آیات از تفاسیر معتبر شیعه و همچنین روایات مربوطه کمک خواهیم گرفت. اما آنچه بعد از ذکر این دو بخش حائز اهمیت است بیان حالات و ویژگی های جهنمیان و وارد شدگان در آتش است که شامل بررسی عذابهای روحی و جسمی خوراکها، آشامیدنی ها و … است. مسلماً قرآن و روایات در این بحث نیز نقش بسزایی را داراهستند. قسمت بعدی این نوشتار مربوط به مباحث خلود در دوزخ و آتش است. که به بررسی مسئله « خلود» و عوامل آن اشاره خواهد شد. امید است إن شاءالله با دقت و بررسی این آیات، گردی از زنگار قلب هایمان کنار رود و نور خوف و رجا از حق تعالی در آن نمایان شود.