جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور پدیدآورندگان
>
نیکویی , علیرضا (دانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه گیلان)
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
تعداد رکورد ها : 15
عنوان :
والتر بنیامین: اصالت زبان و نقش آن در نقد و نظریه ادبی-هنری
نویسنده:
جفرودی مازیار, نیکویی علیرضا
نوع منبع :
نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
کلیدواژههای اصلی :
نقد
,
استعاره
,
بنیامین
,
نظریه زبان
,
الهیات ترجمه
چکیده :
والتر بنیامین هرچند منسوب به مکتب فرانکفورت است، اما هم در مبانی تفکر و هم در مواجهه با مارکسیسم و سبک تاملات و سلوک زندگی، پدیده ای است متفرد. تاملات او درباره زبان، ترجمه، تاریخ و... بر جریان های فلسفی، هنری، نقد و نظریه بسیار موثر بوده است. به رغم نظر کسانی که تفکر او را فاقد انسجام و پیوستگی می دانند، دغدغه بنیادین بنیامین در نوشته هایش، تصویر «فقدان»، «فاصله» و «گمشدگی» به قصد راهیابی به «رهایی و رستگاری» است. دو مضمون اصلی تفکر او، «فلسفه زبان» و «فلسفه تاریخ» است. «نظریه زبان» او به «نظریه ترجمه» و حوزه های دیگری چون معنا، تمثیل، تاویل، نقد ادبی، تراژدی، قصه و رمان راه یافت و بر همین مبنا او به نقد تاریخ باوری و فلسفه تحصلی روی آورد و از زبان شناسی، نشانه شناسی و نقد به معنای متعارف یا مسلط فاصله گرفت. این تحقیق می کوشد تا به کانون نظریه بنیامین، یعنی زبان و ترجمه، و به تبع آن به تاثیر آنها در عرصه های ادبی بپردازد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 63 تا 87
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
طرح و نقد رویکردهای عرفان ستیز و عرفان گریز معاصر (نقد آراء دشتی، کسروی...)
نویسنده:
شکوفه نظری
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نقد
,
شناخت
,
تحلیل انتقادی
,
ادبیات معاصر
,
شناخت عرفانی
,
ادبیّات فارسی
,
تفکر عرفانی
,
روش شناسی فلسفی
,
ادبیات عرفانی
,
شناخت
,
اصطلاحنامه تصوف
,
اصطلاحنامه عرفان
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
چکیده :
در تعریفی از عرفان (با توجه به اینکه جامع و مانع نیست) می توان گفت، عرفان جریانی است معرفت بخش که شامل تجربههایی شهودی، همراه با کشف و اشراق است. این امر ادراکات و دریافتهایی را برای عارف در پی دارد که می توان آن را معرفت عرفانی نامید. معرفتی که مسیری متفاوت از علم را -که بیشتر با برهان و استدلال سرو کار دارد - طی می کند. بیان اینگونه تجربیات و دریافتها و معارف عرفانی نیز از طریق زبانی غیر مستقیم (استعاری، رمزی، تمثیلی)، اشاری و روایی که از ویژگیهایزبان عرفانی است،صورت می گیرد.این جریان مانند هر جریان فکری دیگری، طرفداران و مخالفانی پیدا می کند که هرگونه افراط و تفریط از هردو سو، خواسته یا ناخواسته، می تواند آن را به بیراهه بکشاند. مخالفت و ستیز با عرفان و تصوف در دوران گذشته از جانب قدما (فقها، متکلمین و فلاسفه) همواره وجود داشته است و هریک به سهم خود و از دیدگاه فکری خود به مخالفت یا نقد آن پرداختهاند. در دوران معاصر و پس از مشروطه نیز با نقدها یی روبه رو می شویم که با برداشتی اجتماعیاز عرفانو مخالفت با زمینهها، شرایط، ویژگیها و کارکردهای آن، این جریان را منحصر در نحوه بودن و ماهیت آن در دورانی خاصاز لحاظ تاریخی، فرهنگی و... بررسی کردهاند، بدون اینکه اصل وجودآن را در نظر بگیرند. بنابر این مطابق با آن شرایط خاص تعریفی از عرفان ارائه دادهاند که این جریان را به نوعی تقلیل گرایی می کشاند. علاوه بر این، عده ای بدون آگاهی از منطق و معرفت و زبان ویژه عرفانو عدم آشنایی با نقش و کارکرد آن دچار بدفهمی یا کج فهمی در بعضی از مسائل این پدیده (از جمله بخشهایی که با عقل، علم، تجربه و آزمایش، تناسب و هماهنگی ندارد) شدهاندو عرفان و عبارات عرفانی را بیمعنا دانستهاند.بررسیهای این منتقدان بر پایه رویکردهای علمی، ماتریالیستی، اجتماعی، روان شناختی، سیاسی، فرهنگی، مذهبی و... میباشد. هدف از نوشتن این رساله این است تا با معرفی زبان عرفان و تصوف، مانند هر جریاندیگری، تا کنون مورد جرح و نقدهای بسیاری قرار گرفته است. عده ای به ویژه طرفداران و پیروان این جریان، چه آنهایی که حقیقتا عارف و صوفی بودهاند و چه کسانی که کم و بیش با عرفان آشنایی دارند و تعالیمش رامی پسندند، با نوعی سرسپردگی مطلق، تسلیم محض آن می شوند. عده ای نیز به حقیقت عرفان باور دارند اما معتقدند که باید نا خالصیهایی را که دامن این پدیدهرا به بعضیاندیشههای نا صواب آلوده است پاک کرد. بسیاری دیگر با تعصب و غرض ورزی، تنها به این دلیل که اعتقاد شخصی به این جریانندارند آن را مشربی می دانند که با ادعای حق برای تهذیب و تزکیه انسان، به راه باطل رفت. بنابراین به یکباره، تمامی این جریان را آمیخته از پندارهای نا صوابی می دانند که به مقصدی جز وادی گمراهی منتهی نمی شود. این رساله بر آن است تا با بررسیآثار تعدادی از نویسندگان معاصر، که به نقد عرفان و تصوف پرداختهاند، جنبهها و دیدگاههای آنها را که منجر به نوعی رویکرد خاص در نقد یا رد عرفان و تصوف می شود، مشخص کند. در این رساله، به تفاوتی که میان نقدهای پیشینیان با جریانهای انتقادی معاصر وجود دارد اشاره شده است. همچنین با اشاره به زبان عرفان، منطق عرفان و سایر خصوصیاتی که ما را ملزم میکند تا به عرفان از درون سیستم فکری و ساختاری مخصوص به خودش، برای فهم و درک آن توجه داشته باشیم، به مباحثی در حین نقد آراء پرداخته شده است که از این راه معایب و کاستیهای این نقدها و بررسیها آشکار می شود.عرفان و چارچوب فکری و فرهنگی عرفا، نشان دهد که بعضی از منتقدان عرفان به دلیل نا آگاهی و شناخت ناکافی از حوزه عرفان و تصوف، نقدهایی غیر روشمند داشتهاند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی آرای ویتگنستاین و کاربرد آن در مطالعات و نقد ادبی
نویسنده:
کامران پاپازاده
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
زبان
,
نقد ادبی
,
ویتگنشتاین
,
معنا
,
بازی¬های زبانی
,
شباهتهای خانوادگی
چکیده :
فلسفه و اندیشهی ویتگنشتاین مستقیماً معطوف به « ادبیات، نقد و نظریهی ادبی» نیست اما از رهگذر برخی مباحث تمهیدی ومیانجی میتوان ردّ و تأثیر آنها را در حوزههای مختلف ادبیات و نقد و نظریهی ادبی پیگرفت. مباحث ویتگنشتاین در باب « زبان ( ماهیت، کاربرد، نسبتش با محیط و موقعیت و فرمهای زندگی)، معنا، زیبایی، شناخت، اخلاق، دین، رازوارنگی، علیت و مقولاتی از این دست؛ این مجال را به خواننده آثارش میدهد که دامنه تأثیر آرای او در حوزهها و حیطههای مختلف علوم، خاصه در علوم انسانی و ادبیات و هنر باز جوید. در این میان دو اصطلاح پایهای فلسفه او یعنی «بازیهای زبانی و شباهتهای خانوادگی» که در حکم سنگبنای جهان اندیشگانی او هستند؛ به طرز شگفت آوری در توصیف و تبیین و نقد رشتهها و گرایش-های علوم مختلف و رهیافت مطالعات بینرشتهای نقش بازی میکند.ویتگنشتاین در فلسفهی متقدم خود، سه موضوع اساسی را محور اصلی فلسفهی خود قرار میدهد: جهان، زبان و منطق. دراین فلسفه، ساختار منطقی زبان، بازتاب ساختار منطقی جهان است. در نتیجه از خصوصیات یکی ازآنها به خصوصیات دیگری نیز میتوان پی برد. در فلسفهی متأخّر ویتگنشتاین نقش «زبان» نسبت به فلسفهی متقدم وی بسیار برجستهتر است؛ این «کانونیشدگیِ زبان» ونسبتش با زندگی روزمره وفرمهای زندگی وتکیه برحیث ِ کاربردی زبان ومعنا به تدریج راه را برنظریههای معنا، زیبایی شناسی، معرفت، اخلاق، دین، الهیات وبسیاری از مقولات ومسائل میگشاید.این جستار ضمن مرور رویکرد فلسفی ویتگنشتاین متقدم و انتقال او به دورهی دوم اندیشه وزندگیاش بهطور گستردهتر به فلسفهی متأخر ویتگنشتاین و مفاهیم کاربردی فلسفهی متأخر وی چون بازیهای زبانی و شکلهای زندگی و بیان توانمایگی-های نظری ومفهومی فلسفهی او برای استفاده در حوزههای هنری، زیبایی شناختی، ادبی، عرفانی، اسطورهشناختی و عرصههای همبسته و وابسته به آنها میپردازد. کلید واژه: ویتگنشتاین، نقد ادبی، بازیهای زبانی،شباهتهای خانوادگی، زبان، معنا
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی مقایسهای عنصر نور در مثنوی و مهمترین آثار عرفانی ادبیات فارسی (از آغاز تا قرن نهم هجری قمری)
نویسنده:
اختیار بخشی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نور الهی
,
مثنوی معنوی
,
مولانا
,
هستی شناسی(فلسفه)
,
جهان بینی
,
شناخت شناسی
,
ادبیّات فارسی
,
ادبیات عرفانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
مولوی، جلال الدین محمد بن محمد
,
مولوی، جلال الدین محمدبن محمد
,
مولوی، جلال الدین محمد بن محمد
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
الگوها
,
مولوی، جلالالدین محمدبن محمد
,
الگوها
,
هنر و علوم انسانی
,
الگوها
چکیده :
در این پایاننامه، به بررسی جایگاه عنصر نور در جهانبینی عرفانی مولوی و مقایسه آن با مهمترین آثار صوفیانه ادبیّات فارسی پرداختهایم. رویکرد اصلی ما در این رساله رویکرد الگومدار بودهاست و با این رویکرد جایگاه و نقش الگوهای بصری و نورمدار را در شکلگیری جهانبینی عرفانی مولوی و صوفیان بزرگ تبیین کردهایم. این رساله به دو فصل تقسیم میشود. در فصل اوّل، به بررسی عنصر نور در مثنوی و آثار مولوی پرداختهایم و در دوّمین فصل، جایگاه عنصر نور را در مهمّترین آثار صوفیانه ادبیّات فارسی برکاویدهایم. در بخش اوّل از فصل نخست، به بررسی عنصر نور از دیدگاه هستیشناسی و در بخشِ دوّم، به بررسی کارکردهای مهمّ آن و در بخشِ سوّم به بررسی جایگاه و نقش این عنصر از منظر معرفتشناسی پرداختهایم. در بخشِ هستیشناسی نور، به مباحثی مثلِ وحدت نور، پاکی نور، پارادوکسیکالبودنِ نور ، بساطت نور، پنهانبودن نور، بازگشت نور به اصل خود و جایگاه نور در نظام تبدیل و تکامل معنوی انسان پرداختهایم. دربخشِ کارکردهای نور، مهمترین کارکردهای هستیشناختی و معرفت-شناختی عنصر نور را تبیین و تشریح کردهایم. در بخشِ معرفتشناسی نور، به بررسی وابستهها و همبستههای عنصر نور مثل ِ آیینه، روزن، انعکاس، صیقلیکردن آیینه وجود برای انعکاس نقشهای غیبی و حصول معرفت عرفانی و سرشت تابشی- انعکاسی معرفت عرفانی و عناصر مهمّی چون فراست ایمانی، معرفت حسّی عرفانی با حواسِّ باطنی و تمییز و مراتب و درجات آن پرداختهایم. در فصل دوّم، این عنصر را در آثاری چون کشفالمحجوب علی هجویری، تمهیدات عینالقضات همدانی، گلشن راز شیخ محمود شبستری، کتاب الانسان الکامل عزیزالدّین نسفی، مرصادالعباد نجمالدّین رازی، حدیقهالحقیقه سنایی، اسرارنامه عطّار نیشابوری ، کشفالاسرار و عُدّهالابرار رشیدالدّین میبدی و مشکاه لانوار امام محمّد غزّالی بررسی کرده و وجوه تشابه و تفاوت آرای این عرفا را با مولوی تبیین کردهایم.نتیجه کار نشان میدهد که مولوی بیشتر به جنبههای معرفتشناختی نورتوجّه میکند. او نورِ خدا را ذاتِ بصیرت و معرفتِ عرفانی و عامل اصلی تبدیل و تکاملِ معنوی انسان میشمارد. تکرار بیش از هفتصد بار کلمه نور و مشتقّات آن در مثنوی نشان میدهد که جایگاه نور در عرفان او در مقایسه با صوفیان دیگر محوریتر است. عنصر نور در کانون توجّه مولوی بوده-است و علاوه بر بهرهگیری از این عنصر در تشریح چگونگی فنای صوفیانه، همچنین از آن در توصیفِ ماهیّت و درجات بصیرت و معرفت عرفانی و مباحثِ مربوط به آن بهرهبردهاست. مولوی در اشعار و جملات متعدّدی در مثنوی، دیوان شمس تبریزی، فیه ما فیه و مکتوباتش به جایگاه و نقشهای عنصر نور در خداشناسی، هستیشناسی، معرفتشناسی و انسانشناسی معنوی پرداختهاست.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مفهوم «فراست» در گفتمان عرفی و عرفانی
نویسنده:
نیکویی علیرضا, بخشی اختیار
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
کلیدواژههای اصلی :
معرفت
,
مولانا
,
اصطلاح شناسی
,
فراست
,
تغییر گفتمانی
چکیده :
«فراست» از مفاهیمی است که به دلیل تعلق به ساحت ها، طبقات، گفتمان ها و ایدئولوژی های مختلف، به طور همزمان در شبکه های مختلف مفهومی قرار می گیرند. با تامل در حوزه های کاربرد و نظام اصطلاح شناسی آن می توان دست کم به دو گفتمان متفاوت، یعنی گفتمان عرفی- تجربی و گفتمان عرفانی رسید.در این مقاله پس از ذکر معنای قاموسی فراست، حوزه معنایی هر یک از این دو گفتمان را با همبسته های مفهومی آنها بازمی نماییم. ابتدا به بررسی آثار این دو حوزه می پردازیم. سپس به طور خاص از آرا مولوی در مثنوی بر اساس «حدیث فراست» استفاده می کنیم. این حدیث در معرفت شناسی عرفانی/ مثنوی از احادیث کلیدی است، و سرشت «تابشی- انعکاسی» فراست، بصیرت و معرفت مبتنی بر تجربه های وجودی- شهودی عرفا و ارتباط آنها با موضوعاتی چون «پیش آگاهی»، «غیب بینی» و «اندیشه خوانی» را تبیین می کند. همان طور که بر جداسازی این گفتمان از آن دیگری اصرار می ورزد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 7 تا 27
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
تعداد رکورد ها : 15
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید