جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 44
 جنگ های پیامبر ( ص) و علل جنگ های پیامبر
نویسنده:
ملیحه طاهری
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسای حوزه: ,
چکیده :
حضرت محمد ( ص) روز هفدهم ربیع الاول عام الفیل چشم به جهان گشود. نام مادر ایشان آمنه و نام پدرشان « عبدالله» بود. حضرت محمد ( ص) تا سن پنج سالگی در دامن دایه ای به نام حلیمه پرورش یافته و در سن شش سالگی به همراه مادرش برای دیدن خویشاوندان پدری به یثرت رفتند و در راه بازگشت آمنه در قصبه « ابواء» درگذشت و همان جا مدفون شد. در سن هشت سالگی « عبدالمطلب» جدش را از دست داد و از آن پس سرپرستی او به « ابوطالب» واگذار شد. از مهمترین وقایع دوران جوانی پیامبر « جنگ فجار» و « پیمان حلف الفضول» می باشد که در این پیمان رجال مکه عهد بستند که همواره و تا دریا پشم را خیس کند، یار مظلومان باشند تا حق او به او برسد. پیامبر در سن 25 سالگی با حضرت خدیجه ازواج کردند و در این زمان حضرت خدیجه چهل سال داشتند. شخصیت پیامبر در مکه برای قریشیان امری شناخته شده بود. از همان آغاز جوانی به خصلت های اخلاقی نیکو شهرت داشته است. شخصیتی متین، مردم دار، مهمان نواز، اهل صله رحم، کمک کننده به ضعیفان و درماندگان، می باشد. ویژگی های اخلاقی آن حضرت تا اندازه ای است که می توان او را یک اسوه تمام عیار اخلاق انسانی دانست. بعثت پیامبر در سن چهل سالگی حضرت انجام گرفت. پیامبر تا آن زمان تحت مراقبت روح القدس قرار داشت، ولی هنوز پیک وحی نازل نشده بود. قبلا علائمی از عالم غیب دریافت می داشت، ولی مأمور نبود که آن را به آگاهی خلق برساند. بعد از رسیدن به مقام نبوت پیامبر گرامی، سه سال تمام به دعوت سری پرداخته و در این مدت به جای توجه به عموم مردم، به فردسازی عنایت نمود. برخی از شخصیت هایی که در این مقطع از رسالت به آئین او گرویدند، حضرت خدیجه، علی بن ابی طالب ( ع)، زید بن حارثه و ارقم بن ابی ارقم و... می باشند. سران قریش در ظرف این سه سال کوچکترین جسارتی به پیامبر اکرم نمی کردند و پیامبر نیز در این مدت، از بتان و خدایان آن ها آشکارا انتقاد نمی کردند؛ ولی از روزی که دعوت های خصوصی ( خویشاوندی) و عمومی آغاز گردید، و انتقاد او از بتان و از آئین و روش های ضد انسانی آن ها بر سر زبان ها افتاد؛ مخالفت ها و مبارزه های سری و علنی آغاز شد که منجر به هجرت پیامبر گردید. احمد بن حنبل در مسند خود نقل کرده « کل جنگ های پیامبر 43 مورد است، 24 سریه و نوزده غزوه می باشد که در هشت تای آن ها خود پیامبر حضور داشتند.» در کل باید گفت سیره عملی پیامبر ( ص) در تمامی درگیری ها با مشرکان، کفار یا یهودیان، بر ترک تجاوز و ستم استوار بود و اساساً فلسفه جهاد در اسلام، برقراری عدالت و تأمین مصالح واقعی و آزادی های مردم بر اساس ارزش های انسانی و دینی بوده است. شایسته ذکر است که این تحقیق نگاهی گذرا بر زندگی پیامبر قبل از بعثت و بعد از بعثت می باشد. در بخش اول کلیات از قبیل تعریف و تبیین موضوع و ضرورت و اهداف تحقیق، مفاهیم کلیدی و .... بیان شده است. در بخش دوم این تحقیق که شامل دو فصل می باشد، تولد تا بعثت پیامبر و برخوردهای مشرکین نسبت به پیامبر مورد بررسی قرار گرفته شده است. در سومین بخش از این تحقیق به علل و انگیزه های برخورد مشرکین و شیوه های برخورد پرداخته شده است. بخش چهارم آن، با عنوان جنگ های پیامبر شامل چهار فصل: ماهیت و انگیزه ها، نبرد با مشرکین و یهودیان و رومیان که هر کدام از این فصل ها شامل زیرمجموعه هایی می باشد. در بخش پایانی این نوشتار نبردها و سریه های پیامبر در جدولی جمع بندی شده است. امید که نگارنده توانسته باشد با توجه به نیت و هدف خود در انتخاب این موضوع و اهمیتی که دارد حق مطلب را ادا کرده و مجموعه ای را گردآورده باشد که خواننده از آن بهره ببرد.
 بررسی شخصیت حضرت نوح ( ع)
نویسنده:
مرضیه منظمی برهانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسای حوزه: ,
چکیده :
عنوان این رساله « بررسی شخصیت حضرت نوح علیه السلام » می باشد که با هدف شناخت صحیح و قرآنی ابعاد زندگی حضرت نوح علیه السلام و اینکه ایشان چه مسیری را طی کرده اند به رشته ی تحریر در آمده است . این رساله می تواند راهنمایی باشد برای استفاده ی محققین علوم قرآنی و جوانان مؤمنی که بخواهند با زندگی معنوی انسان مورد تمجید خداوند در قرآن آشنا شوند و با الگوی قرآنی در راه خدا حرکت نمایند . روش تحقیق در این رساله به صورت کتابخانه ای بوده که از منابع مختلفی استفاده شده است . از جمله منابع لغوی :« مفردات راغب اصفهانی» ، « گنجینه ی لغات نصر الله آژنگ » منابع و کتب تفسیری مثل : « تفسیر نمونه ناصر مکارم شیرازی » و « تفسیر المیزان سید محمد حسین طباطبایی » و منابع حدیثی مانند « بحار الانوار علامه مجلسی » و « اصول کافی کلینی » ، کتب محققین و علماء در این زمینه همچون : « قصه های قرآن اثر سیدجواد رضوی» ، « داستانهای قرآن در المیزان حسین فعال عراقی نژاد» . این رساله شامل چهار فصل می باشد : فصل اول : شناخت مختصری از زندگی نوح علیه السلام ، فصل دوم : عبودیت نوح علیه السلام ، فصل سوم : هدایت و نبوت نوح علیه السلام ، فصل چهارم : رفتار نوح علیه السلام با قوم خود . حضرت نوح علیه السلام دو همسر و چهار فرزند داشت که یکی از همسران به همراه پسرانش به ایشان ایمان می آورد و همسر دیگر و فرزندش به وی ایمان نمی آورد . نام پدر ایشان لَمک و نام مادرشان قینوش بوده است . حضرت نوح علیه السلام قبل از رسیدن به مقام نبوت به عنوان یک عبدواقعی رفتار می کند ، عبدی که مؤمن، محسن ، صالح ، شکور ومخلَص است؛ عبدی که تنها بر خدا توکل می کند و تقوای الهی می ورزد و صبوری و شکیبایی را سر لوحه ی کار خود قرار می دهد و به خاطر همین رفتار برگزیده می شود و خداوند در آن ظلمت شیطانی هدایت را بر نوح علیه السلام جاری می کند ، هدایتی که همچون چراغ راهی گرانقدر و پر ارزش راه تاریک را روشن می کند نوح علیه السلام نبی خدا می شود و به مقام نبوت و رسالت می رسد ، با اراده ای قوی به سوی قوم خود حرکت می کندولی گوشی شنوا و چشمی بینا وجود ندارد که او را همراهی کند به جز عده ای اندک. بعد از مدتی طولانی نوح علیه السلام دست به دعا می برد و از خدا یاری و کمک می خواهد ،به فرمان الهی شروع به ساختن کشتی می کند،برای نجات از عذابی سخت و طوفانی عظیم.بالاخره طوفان آغاز می شود و حضرت نوح علیه السلام با نام و یاد خدا به همراه یارانش داخل کشتی می شود. در بین طوفان،حضرت نوح علیه السلام متوسل به اهل بیت علیهم السلام می شود و از ایشان برای نجات یاران کمک می طلبد،به امر الهی طوفان پایان می یابدو نوح و یارانش به سلامت از کشتی فرودمی آیند . درود و تهیت الهی از جانب پروردگار جهانیان به نوح علیه السلام می رسد،همان پیامبری که اولین بود ،همان شخصیتی که همه چیز را از صفر شروع کرد و به اوج رسید و بزرگ شد،همان معلم اول که الگو و نمونه ای عظیم شد برای تمام جهانیان. کلید واژه: نوح،عبد،نبی،هدایت،اولوالعزم،شریعت،طوفان،نوح و اهل بیت.
 از فراق رسول تا وصال بتول
نویسنده:
ندا اصغرزاده کاریزکی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
این تحقیق که با عنوان از فراق رسول تا وصال بتول ارائه شده، از شش فصل تشکیل می گردد. فصل اول: این تحقیق در مورد شناسنامه و انعقاد نطفه حضرت و معرفی شخصیت حضرت زهرا سلام الله علیها و حوادث پس از رحلت پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم و دلایل مبارزه حضرت زهرا علیهاالسلام پس از رحلت پدربزرگوارشان و فضایل حضرت از دیدگاه قرآن و پیغمبر بزرگوار صلی الله علیه وآله و سلم و همچنین در مورد علم حضرت فاطمه علیهاالسلام می باشد. فصل دوم: که با عنوان گریه های حضرت زهرا علیهاالسلام می باشد که در مورد ناله های حضرت در فراق پدر و علل این گریه ها و در پایان هم بخشی از محتوای خطبه ای که ایراد نمودند می باشد. فصل سوم: که با عنوان خطبه های حضرت زهرا علیهاالسلام در مدینه می باشد که حتی الامکان سعی شده موضوعات خطبه به صورت خلاصه و مفید بیان شود و در پایان نیز در مورد اخبار غیبی که به حضرت زهرا سلام الله علیها می رسیده توضیحی داده شده است. فصل چهارم: که با عنوان حضرت زهرا علیهاالسلام مدافع حریم ولایت ارائه شده است و نقش حضرت زهرا علیهاالسلام در بیداری جامعه و بررسی قیام دختر پیغمبر خاتم صلی الله علیه و آله و سلم به صورت پرسش و پاسخ بیان شده است، ودر پایان اشاره ای به مصحف حضرت زهرا سلام الله علیها و حمله به خانه حضرت و ظلم و ستم هایی که به حضرت شده در روایات شیعه و اهل سنت آورده شده است. فصل پنجم: که با عنوان فدک ارائه شده توضیحی از سرزمین فدک و دلایل غصب کردن آن توسط غاصبان و انکارهای غیرقابل قبول عمر و ابوبکر و تلاش زیاد حضرت زهرا علیهاالسلام برای گرفتن این ارث که از پدرشان باقی مانده بود فصل ششم: با عنوان شهادت حضرت زهرا علیهاالسلام ارائه شده و در مورد بیماری حضرت و توصیه کردن به ساختن تابوت وچگونگی شهادت حضرت زهرا علیهاالسلام و زمان شهادت ایشان و بررسی وصیت نامه ی حضرت وعمل کردن به وصیت ایشان و تلاش های بی نتیجه برای پیداکردن قبر حضرت که تا زمان ظهور فرزندشان حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف به خاطر مصلحت وحکمت هایی که وجود دارد پنهان خواهد ماند. و در پایان نیز سخنان و سفارشات حضرت زهرا سلام الله علیها به مردم زمان خود و بعد از خود که خیلی جالب و کاربردی می باشد.
حیات برزخی
عنوان :
نویسنده:
فرخنده بزمی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
عنوان تحقیق حیات برزخی است که دراین تحقیق به چگونگی حیات برزخی می پردازد و سعی دراثبات این حیات از طریق آیات وروایات و همچنین از نظر فلاسفه دارد. این تحقیق مطالبی را در مورد فلسفه وجود برزخ و ویژگیهای عالم برزخ بیان می کند و مراحل برزخ را یکی پس از دیگری مورد بحث قرار می دهد. و بیان می کند که اولین مرحله برزخ موت و مرگ است که بین نحوه مردن انسانها با اعمالشان ارتباط است و اینکه سکرات و غمرات مرگ از جمله سختی های پس از مرگ است که انسان باید آن ها را پشت سرگذاشته و عوامل تسهیل کننده ای همچون صله ارحام وجود دارد که باعث کاهش سختی های زمان جان دادن می شود. و همچنین درمورد چگونگی سؤال قبر و اینکه سؤال قبر از چه کسانی و از چه اموری سؤال می شود و اینکه سؤال قبر از دو دسته مومنان خالص و کافران خالص صورت می گیرد و بقیه از سؤال قبر درامان هستند.و به بحث درمورد فشار قبر و عوامل افزایش و کاهش فشار قبر و چگونگی تجسم بدن پس از مرگ می پردازد. و درپایان به بررسی جایگاه هر یک از مومنان و کافران دربهشت برزخی و جهنم برزخی می پردازد و روایات وآیات مربوط به هر مورد را بیان می کند. روش تحقیق بنیادی است و روش جمع آوری اطلاعات به شیوه کتابخانه ای بوده است که به صورت فیش مطالب جمع آوری شده است. این تحقیق به اعتبار ماهیت توصیفی می باشد و به اعتبار موضوع این موضوع جزء موضوعات دینی می باشند. دراین تحقیق از منابع تفسیری مانند تفسیرالمیزان علامه طباطبائی، تفسیرنمونه و پیام قران مکارم شیرازی، و از منابع روایی چون وسائل الشیعه حرعاملی و بحارالانوار علامه محمدباقر مجلسی اصول کافی و فروع کافی کلینی استفاده شده است و از فرهنگ لغت هایی همچون فرهنگ بزرگ جامع نوین ( المنجد)، فرهنگ معارف اسلامی جعفر سجادی استفاده شده است. اصطلاحات کلیدی 1 حیات 2 برزخ 3 سکرات 4 غمرات 5 بهشت برزخی 6 جهنم برزخی از جمله نتایج تحقیق: حیات برزخی مرحله ای از حیات انسان است که باید آن را طی کند و این حیات از نظر آیات و روایات اثبات شده است و مراحلی دارد که باید مرحله به مرحله آن طی شود و ویژگیهای مخصوص دارد و اینکه انسانهای مومن دربهشت برزخی و انسانهای کافر درجهنم برزخی بسر می برند.
آثار و پیامدهای فردی و اجتماعی امر به معروف و نهی از منکر از دیدگاه قرآن و سنت
نویسنده:
طیبه علی زاده
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
این تحقیق شامل نه فصل می باشد در فصل اول کلیاتی از قبیل مقدمه، تعریف موضوع، اهداف تحقیق، پیشینه موضوع، روش تحقیق و سؤالات آمده است. فصل دوم : معنای لغوی و اصطلاحی کلمه « امر» ، « نهی» و « معروف» و « منکر» همچنین امر به معروف و نهی از منکر از نظر اسلام معنا شده ، راههای شناخت معروف ها و منکرات از سه دیدگاه عقل، فطرت، سلیم و شرع، اهمیت و جایگاه این دو فرضیه از دیدگاه ادیان الهی ( اسلام، مسیحیت و یهودیت) و فرقهای اسلامی ( خوارج، مرجئه ، معتزله و ...) بیان شده است. در فصل سوم از تحقیق چهار شرط اصلی از شرایط امر به معروف و نهی از منکر بیان شد که این شرایط عبارتند از : اولا امر و ناهی باید معروف و منکر را بشناسند، ثانیا امر و ناهی احتمال اینکه امر به معروف و نهی از منکر آن ها تأثیر دارد را بدهند، ثالثا تارک معروف و عامل به منکر بر ادامه شیوه خود اصرار داشته باشد و رابعا امر به معروف و نهی از منکر موجب مفسده ای نباشد در فصل چهارم مراتب این دو فرضیه شامل ( انکار قلبی، انکار زبانی و اقدام عملی آن بیان شده است. فصل پنجم شیوه های امر به معروف و نهی از منکر ذکر شده است که عبارتند از ( شیوه گفتاری، نوشتاری و عملی، شیوه هنری، شیوه مستقیم و غیر مستقیم ، شیوه ارائه جایگزین، شیوه فردی و جمعی ، شیوه تدریجی و تکرار کردن و الگو سازی برای فرد می باشد. از فصل ششم بخش اصلی تحقیق یعنی آثار و پیامدهای امر به معروف و نهی از منکر از دیدگاه قرآن و سنت پرداخته شده در فصل ششم آثار و پیامدهایی که انجام امر به معروف و نهی از منکر در اجتماع دارد بیان شده که عبارتند از ( برپایی واجبات، تأمین امنیت، حلال شدن درآمدها، پرداخت حقوق دیگران ، عمران و آبادی زمین، انتقام از دشمنان اسلام ، اصلاح امور دین و دنیا، دعوت به اسلام ، مخالفت با ستمگران و نجات از بلای الهی ) فصل هفتم آثار و پیامدهایی که خود فرد بر اثر برپایی این دو فرضیه بدست می آورد ذکر شده که عبارتند از : ( خود سازی خود فرد، شرکت در ثواب الهی ، دنیا و آخرتی سودمند، عزت و سربلندی ، مقام خلیفه الهی ، بهره مندی از الطاف الهی ، نشانه بهترین بودن، فلاح و رستگاری ، خوشنودی خدا، مقام ویژه در آخرت.) در فصل هشتم آثار و پیامدهایی که ترک این دو فریضه در جامعه دارد بیان شده که عبارتند از : ( سلب نعمت و برکات الهی، تسلط اشرار، عقوبت الهی، پیامدهای فرهنگی و فروپاشی کانون گرم خانواده) و در فصل آخر آثار و پیامدهای ترک این دو فریضه برخورد فرد بیان شده که شامل ( تضعیف ایمان خود فرد، عدم اجابت دعای او، شرکت در گناه، محرومیت از حیات واقعی، لعن و نفرین الهی، کم شدن روزی فرد، واژگونی قلب و جدایی از اولیاء خدا).
فلسفه انتظار و وظایف مردم در دوران غیبت
نویسنده:
ربابه امینی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
خواهی آمد روزی از راه دور چون مهی از پشت پرچین های نور قامت تو پرشکوه و با وقار در نیامت می درخشد ذوالفقار خواهی آمد مهر من از پشت ابر لیک هجران برده از من تاب و صبر خواهی آمد ای نگار نازنین ای ز زهرا یادگار آفرین این پایان نامه شامل 9 فصل است که به ترتیب چکیده ای از مطالب هر فصل آن را ذکر می کنیم. فصل اول: بشارت و اثبات وجود مهدی ( عج) می باشد که شامل بشارتها و نویدهایی از قرآن و احدیث درباره وجودمبارک آن حضرت است که در حدود 5 آیه از آیات قرآن کریم استفاده شده و به تفسیر اجمالی هر کدام از آیات با استفاده از تفاسیر نمونه و المیزان پرداخته است و همچنین از چند حدیث قدسی درباره وجود مبارک آن حضرت استفاده شده است در این فصل سعی بر این بوده که با ستفاده از این مطالب سؤالات و شبهاتی را که ممکن است در رد یا انکار آن حضرت وجود دارد به اندازه ای ناچیز رفع کنیم. با وجود تمام تلاشها و کوششهای حکومت عباسی نسبت به جلوگیری از تولد فرزندی که منجمان پیش بینی کرده بودند که خواهد آمد و بساط حکومت عباسی را بر خواهد چید، این مولود عزیز یعنی فرزند امام حسن عسکری به اذن و خواست خداوند در نیمه شعبان سال 255 ه در شهر سامراء به دنیا آمد و در این راستا حوادث و وقایع بسیاری پیش آمد. خبرهایی از برگزاری مراسم مختلف به میمنت و مبارکی تولد آن حضرت، ماجرایهایی که در روز سوم و هفتم بعد از میلاد آن حضرت رخ داد و خصوصیات و شمایل و سیرت و ویژگیهای مختلف که از سایر امامان به حضرت مهدی رسیده است همه و همه در فصل دوم شرح داده شده است. فصل سوم غیبت: پس از سپری شدن دوران طفولیت که در این دوران امام حسن عسکری فرزند خود را برای تثبیت و جانشینی بعد از خود گاه گاهی به یاران و دوستان خویش معرفی می کردند – حال زمان آن بوده که امام دوازدهم به خاطر اینکه می باید حفظ شود و ارد دوره ای به نام دوره غیبت شد. غیبت امام زمان به 2 دسته تقسیم می شود. یک غیبت صغری که 69 سال طول کشید و لین غیبت از زمان شهادت امام حسن عسکری تا سال 329 ه هنگام فوت آخرین نائب از نواب اربعه طول کشید. در این دوره شیعیان کمتر با امام ارتباط داشتند و مسائل و مشکلات خود را از طریق همین نواب اربعه که به نواب خاص نیز معروف بودند حل و فصل می کردند. و اما غیبت دوم که غیبت کبری نامیده می شود از روزهای آغازین سال 329 ه شروع شده و تاکنون و تا هر زمان که خداوند بخواهد و اراده کند و تا زمانی که مقدمات رهبری و ظهور ایشان فراهم شود ادامه خواهد داشت. و اما نیابت در این د وره بر عهده افرادی است که دارای شرایط و ضوابط خاص باشند، شرایط و ضوابطی که از طرف خود آن عزیز تعیین شده است و بدون شک این نیابت نیز از طرف خود حضرت تفویض می شود. از آنجایی که هر چیزی یک علت و دلیلی دارد غیبت امام زمان نیز بی حکمت و بی علت نیست و ما در این فصل به برخی از علل آن اشاره کرده ایم. فصل چهارم: اثبات طول عمر و علل آن یکی از مهمترین پرسشهایی که ممکن است به ذهن هر کسی خطور کند، شاید این باشد که از آنجایی که غیبت امام زمان ( عج) این همه طول کشیده است و ایشان زنده هستند وزندگی می کنند، چطوراین همه عمر برای یک نفر امکان دارد و امام زمان بیش ازیازده قرن عمر کرده است و آیا اصلا چنین چیزی امکان دارد یا نه؟ در پاسخ به این سؤال می توان گفت که طبق دلایل علمی و تاریخی و آزمایشات انجام شده چنین امری علاوه بر این اکه امکان دارد و هیچ وقت بعنوان یک امر غیرطبیعی مطرح نیست، بلکه به صورت نمونه هایی بسیار روشن به اثبات رسیده است. و ما در این فصل با آوردن دلایل علمی و عقلی و منطقی و شواهد و نمونه هایی از این عمرهای طولانی این امر را توضیح داده ایم. فصل پنجم: انتظار انتظار یعنی چشم به راه بودن، چشم انتظار چیزی یا کسی بودن، یعنی اینکه فرد منتظر همیشه و در همه حال به تعالیم الهی عمل کند از دستورات دین خدا اطاعت نماید و در این راه در مقابل مشکلات و سختی ها صبر کند تا با این کار به مطلوب خود دست یابد و بی شک در این را ه پرفراز و نشیب احتیاج به یک راهبر دارد تا او را یاری کند. در ان فصل انتظار از چند دیدگاه مورد بررسی قرار گرفته، انتظار فرج در قرآن، انتظار فرج از نظر روایات اسلامی که این دو نوع انتظار از زیرمجموعه های انتظار از نظر اسلام است و اما اقسام مختلف انتظار و آثار و ابعاد انتظار نیزمطالی هستند که در این فصل درباره آنهامطالبی بازگو شده است. فتوریسم یعنی اعتقاد به دوره آخرالزمان و انتظار ظهور منجی، عقیده ای که در کیشها و آئین آسمانی نظیر یهودیت، زردتشتی و مسیحیت و هندی وغیره آمده که در هر یک از اینها نجات دهنده و موعود به معانی ومصادیق گوناگون آمده است و همه این ادیان اعتقاد بهیک منجی دارند که سرانجام خواهد آمد و جهان را نجات خواهد داد. موعودی که آئین بودائی به آن اعتقاد دارند بودای پنجم است و این بشارتها و اشارتها و انتظارها و موعودها و تعبیرها همیشه متناسب با فرهنگ خود آن ادیان و اقوام آنها است مثلا سوشیانت پیروزگر و آواتا را نیز به ترتیب موعود آیین زردتشتی و هندو می باشد. اینها مطالبی است که آنها را درفصل ششم مورد بررسی قرار داده ایم. فصل هفتم: علائم ظهور در رابطه علائم ظهور آیات و روایاتی وجود دارد که انسان با تمسک جستن به این آیات می تواند به مطالب زیادی در این باره دست یابد. به طور کلی علائم و نشانه های ظهور به 3 دسته تقسیم شده: 1-علائم حتمی 2- علائم غیر حتمی که از علائم حتمی می توان به قیام سفیانی و خروج دجّال و غیره اشاره کرد و از علائم غیرحتمی می توان به ساختن شهر تهران – پیدا شدن زنان پوشیده برهنه اشاره کرد – و اما علائمی نیز علائم مخصوصه اند که مخصوص خود آن حضرت است مثل بیرون آ»دن شمشیر از غلا و ندا دادن آن. قابل ذکر است که نشانه هایی که در احادیث ما برای ظهور امام عصر آمده هیچکدام قطعی الوقوع نیستند یعنی ممکن است ظهور آن حضرت بدون واقع شدن هیچکداماز این علائم واقع شود و در واقع هر گاه تقدیر الهی باشد و خداوند حکم کند این رویداد مهم رخ داد. ما در مطالع این علائم باید به 2 نکته مهم توجه کنیم. یکی اینکه با پرداختن به غیبت، علائم ظهور و وظایف ما را در دوران غیبت به امام زمان تحت شعاع قرار ندهد و دیگر اینکه با سرگرم شدن به اینمسائل از تکالیفی که وظیفه ما است غافل نشویم. فصل هشتم: وظایف ما شیعیان در عصر غیبت از مهمترین بحثهایی که مطرح شده بحث وظایف است که ما علاوه بر شناخت این وظایف باید آنها را نیز به مرحله عمل بگذاریم. در این فصل ابتدا به وظایف کلی پرداخته از جمله اصلاح نفوس، عمل به قرآن و .. در دوره غیبت امام ( عج) مردم به اصناف و دسته های مختلف تقسیم می شوند که هر کدام وظایف خاصی دارند. دسته ای از مردم از خواصّند و دسته ای نیز از عوامند و دسته عوام به چند دسته تقسیم می شود یک دسته دائم الحضورند و یک دسته محرم اسرار و دسته ای نیز اهل و عیال هستند. اعمالی که در دوران انتظار می توان انجام داد یکی تقوای الهی، صبر و بردباری و تقویت متنظران واقعی و غیره می باشد که جدای از این وظایف، وظایف دیگری نیز بر عهده ما شیعیان قرار داده شده که با انجام هر یک از آنها گامی در جهت زمینه سازی ظهور آن حضرت فراهم می کنیم. فصل نهم: پاسخ به چند سؤال دربار ه حضرت مهدی ( عج) در این دوران غیبت طولانی که مردم از ملاقات آن حضرت محروم هستند به خاطر ندیدن امام همیشه شک و شبهه و سؤالات مختلفی در امور مختلف چون غیبت ایشان پیش می آید مثلا اینکه چرا امام باید غائب باشد، و یا اینکه چرا امام عمر طولانی دارند. برای آگاهی بیشتر و حل مسائل بر آن شدیم که به تعدادی از سؤالات در این مورد پاسخ دهیم و امیدواریم که حتی تا حد کمی هم که شده این امر مؤثر واقع شود و سوال کنندگان بتوانند جواب خود را دریافت کنند.
فلسفه امامت و دلایل آن
نویسنده:
سعیده دربان جعفری
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
وحدت و یگانگی مسلمانان از جمله مسائل واضح و روشن است که هیچ خردمندی در ضرورت و لزوم آن شک و تردید به خود راه نمی دهد ، زیرا گروهی که از یک کتاب پیروی می کنند و در مسائل اساسی و اصولی اتحاد نظر دارند چرا باید به صورت احزاب گوناگون و جمعیت های مختلف ، و دسته های متضاد درآمده و تشنه به خون یکدیگر باشند؟! اگر در گذشته بر اکثر طبقات مردم ، لزوم چنین وحدت ضروری و ملموس نبود ، ولی فعلا که قوای اهریمنی استعمار ، تا قلب کشورهای اسلامی پیش تاخته ، بر هر فرد عاقل و هوشیاری ، لزوم اتحاد محسوس و ضروری می باشد. کدام فرد مسلمان غیوری است که از وضع رقت بار مسلمانان در فیلیپین و دیگر نقاط جهان آگاه گردد، اما از دیده خون نبارد، و بر این بی خبری ها و پراکندگی ، اشک نریزد؟ مسلمانان جهان یک چهارم مردم روی کره ی زمین را تشکیل می دهد، از نظر نیروی انسانی و ذخایر ارضی و فرهنگی اصیل اسلامی ، از غنی ترین جمعیت های جهان می باشند ، یک چنین جمعیتی با این قوای مادی و معنوی می تواند سنکین ترین وزنه را در صحنه سیاست در اختیار داشته باشند و رهبری فرهنگی و اقتصادی و سیاسی جهان را بر عهده بگیرند و با نادیده گرفتن بسیاری از مرز های جغرافیایی که آفریده ی استعمار و مخالفان وحدت اسلامی است، به رفع نیازمندی های یکدیگر بشتابند. و از طریق مبادلات فرهنگی و اقتصادی بر اوضاع خویش مرمت بخشند و سیادت خود را بازیابند اما مع الوصف و با توجه به اهمیت چنین وحدت موضوع شناسایی امام از طرف فرقه های گوناگون مسلمانان خاری بر سر راه اتحاد اسلامی دانسته شده و آن را مانع از چنین وحدتی که ضرورت آن به شدت احساس می شود دانسته اند. گاهی دیده می شود که برخی از جوانان سطحی نگر و احیانا فریب خورده، موضوع وحدت اسلامی را پیراهن عثمان کرده و کوشش های علمی حقیقت طلبان را به باد انتقاد می گیرند و می گویند که بحث درباره خلافت ابی بکر و علی(ع) و یا اینکه جانشینی از آن کدام بوده از بحث های غیر مفید و بی ثمر می باشد. زیرا چرخ زمان به عقب برنخواهد گشت و جانشین حق و باطل پیامبر ( ص) را زنده نخواهیم یافت تا حق را به صاحب حق بازدهیم. پس بهتر است که ای ن فصل را برای ابد ببندیم و به جای آن فصل دیگری بگشاییم. دارندگان این اندیشه از نتایج درخشان این فصل غفلت ورزیده، از این نظر آن را یک بحث غیر مهم اندیشیده اند. ولی مسلما این اندیشه جز غفلت از فلسفه وجود امام و امام شناسی ، ریشه دیگری ندارد و از یک نوع « سنی گرایی » سرچشمه می گیرد. این اندیشه از دیدگاه دانشمندان اهل تسنن که امامت و خلافت اسلامی را یک نوع مقام و منصب عرفی می دانند که وظیفه او در حفظ مرزهای اسلامی و تقویت نیروهای دفاعی و گسترش عدل و دادگری و اجرای حدود الهی و بازگیری حقوق مظلومان و ... خلاصه می گردد، مسلما بحثی غیر مفید و غیر ضرور خواهد بود. زیرا در این صورت این نوع بحث ها بسان این خواهد بود که مشاجره و مناظره کنیم راجع به این که در قرن دهم میلادی، چه فردی بر قاره بریتانیای کبیر حکومت می کرد و یا پس از لوئی پنجم چه کسی بر کرسی حکومت نشست. اما از نظر شیعه که امامت را در امتداد رسالت پیامبر می داند، وجود چنین بحثی ضروری است. زیرا در این صورت وظایف امام در امور یاد شده خلاصه نمی شود. بلکه علاوه بر آن امام مبین و مفسر احکام الهی و مرجع حلال و حرام، پس از رسول خدا ( ص) است تا مسلمانان در مسائل نو ظهور که در آن مورد نصی از قرآن و حدیثی از پیامبر ( ص) نرسیده است به او مراجعه نموده و قول او گواه روشن در مسأله باشد. و در این فرض امام راهنمای امت در معارف و اصول و احکام و فروع است و این چنین مقامی باید با دلائل قطعی برگرفته از آیات و روایات شناخته شود. اکنون وظیفه ما که پس از چهارده قرن از درگذشت پیامبر اسلام ( ص) گام بر پهنه هستی نهاده ایم چیست؟ آیا در مسائل و معضلات قرآن و موارد اختلافی به ابی حنیفه و شافعی مراجعه کنیم و یا اینکه به علی و فرزندان گرامی وی؟ که شیعه مدعی است دلائل عقلی و نقلی بر فضیلت و عصمت و طهارت و علم وسیع و گستره و انتصاب آنان بر اماممت از جانب رسول خدا(ص) گواهی می دهد، مراجعه و بازگشت کنیم. پاسخ این پرسش را بحث از « فلسفه امامت و موضوع امام شناسی» می دهد و نتیجه تحقیق و بررسی ، رفع چنین تحیر و سرگردانی می کند.
فلسفه غیبت حضرت مهدی ( عج)
نویسنده:
زهرا پنبه پز
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
حضرت مهدی ( عجل الله تعالی فرجه) در سال 255 هجری در سامرا دیده به جهان گشودند. در سنین کودکی والدین خویش را از دست دادند و در حالیکه پنج سال از عمر مبارکشان می گذشت. مسئولیت سنگین امامت را عهده دار گشتند. شرایط نامساعد اجتماعی اقتضا می کرد که آن حضرت دور از چشم مردم، حتی شیعیان به حیات خود ادامه دهند. لذا همزمان با امامت، غیبت کوتاه مدت ایشان آغاز گشت. در این دوران امام فقط با چند تن از یاران خاص و مورد اعتماد خود که بعدها، نواب خاص نامیده شدند، ارتباط داشتند و به وسیله آنها با شیعیان در ارتباط بودند. تا اینکه در سال 329 غیبت دراز مدت آغاز گشت و ارتباط امام در ظاهر به طور کلی با شیعیان قطع گردید. از آن تاریخ تاکنون صدها سال می گذرد و مردم همانگونه که از خورشید پس ابر بهره مند می شوند از وجود پربرکت امام در پشت پرده غیبت بهره می جویند و به خاطر همین فواید بی شماری که وجود امام غایب در بین مردم دارد، است که آن حضرت سالها قبل از اینکه جهان پذیرای حکومت عادلانه شان، باشد متولد شدند و تا زمانیکه جهان آمادگی های لازم را پیدا نکند این غیبت به طول خواهد انجامید. بخش اول این تحقیق به شناخت مختصری از زندگی حضرت مهدی می پردازد و در بخش بعدی فلسفة غیبت صغری مورد بررسی قرار می گیرد، در نهایت به مسائلی پیرامون غیبت کبری و فلسفه این غیبت دراز مدت پرداخته می شود.
عروج شبانه: تحقیقی پیرامون مسأله معراج
نویسنده:
اکرم محمدی ممرآبادی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
عنوان این پژوهشی که پیش روی شماست بررسی ابعاد معراج پیامبر(ص) است. آنچه فراهم آمده است، محصولی تلاشی است پیرامون این حادثه بزرگ و از منابع و مصادر چیزی که بدانها در پایان نیز اشاره خواهد شد استفاده شده است. این تحقیق در سه بخش گردآوری شده است. در بخش اول مقدمه و کلیات بیان شده است. در بخش دوم که به نام معراج از دیدگاه قرآن و روایات نام دارد پنج فصل گنجانده شده است. در فصل نخستین به تبیین واژه « معراج» براساس معاجم لغوی پرداخته و سپس از آن معنای اصطلاحی معراج را در قرآن و روایات آورده ایم. در پایان بحث، تعاریف بزرگان از معراج را عرضه کرده و با تعریفی که خود برگزیده ایم ، این فصل پایان یافته است ، فصل دوم عهده دار اثبات معراج است که با تبیین و تفسیر آیات « سبحان الذی اسری» و « هوبالافق الاعلی.....» آغاز شده و با عرضه و تحلیل روایات این موضوع و سپس ارائه دلیل عقل ادامه یافته است و در پایان هم آراء و گفتار متفکران اسلامی را آورده ایم. در فصل سوم، تعداد معراج به اثبات رسیده و در پایان دو مرتبه بودن « معراج تبیین و تأیید شده است. در چهارمین فصل زمان و مکان از پر گفتگوترین بحث های معذاج مورد بررسی قرار گرفته است. در این فصل با تکیه به دلایل متعددی به لحاظ زمان، سه سال و یا چهار را معتقد شد و به لحاظ مکان مسجدالحرام را برگزیده ایم. در فصل پنجم با الهام از روایات و با تکیه بر آیات از هدف این سفر ملکوتی سخن رفته و برای تبیین بیشتر، و هدف پاره ای از مشاهده پیامبر در معراج نیز گزارش شده و با گفتاری از بزرگان در این باره ، فصل پایان یافته است. در بخش سوم که داستان معراج و ره آوردهای آن نام دارد، در فصل اول آن گزارشی از سفر پیامبر ( ص) بیان شده است. و در فصل دوم آن ره آوردهای معراج با استناد به روایات معصومین ( ع) که بیان است از ولایت علی(ع) ، وجوب نمازهای روزانه ، ماده اولیه وجود زهرای اطهر ( س)، و رفع تکلیف های دشوار امت های پیشین از امت پیامبر عنوان شده است.
مهدویت از دیدگاه ادیان
نویسنده:
نرگس طاوسی ترشیز
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
عنوان تحقیق مهدویت از دیدگاه ادیان می باشد که به بررسی اعتقادات ادیان مختلف، درباره ظهور منجی آخرالزمان می پردازد، و با استناد به آیات و روایات اسلامی که از طریق شیعه و سنی به ما رسیده است، به اثبات این مسئله می پردازد. بنابراین ابتدا اصالت مهدویت از نظر عقلی و فطری مورد بررسی قرار گرفته و بعد دیدگاه اندیشمندان مسلمان و غیرمسلمان و اقوام و ملل مختلف جهان درباره منجی موعود را بیان می کند، که از جمله این اقوام، هندیان می باشند، که اعتقاد به وجود نجات دهنده ای در آخرالزمان دارند و در کتاب های مقدس آنها بشارت هایی درباره منجی موعود، با تعابیر مختلف آمده است که با روایات اسلامی نیز مطابقت دارد. همچنین در بین زرتشتیان نیز این اعتقاد وجود دارد که قبل از پایان جهان در هزاره سوم، آخرین منجی که سوشیانس نام دارد، ظهور خواهد کرد و با ظهور او جنگ نهایی بین خیر و شر در می گیرد و در نهایت خیر پیروز می گردد. یهودیان نیز در انتظار آمدن مسیحا هستند و آرزو دارند که از طریق ظهور منجی موعود بر جهانیان مسلط شوند و در کتب مقدس خود به این مسئله اشاره کرده اند. همچنین در این تحقیق بیان می شود که جامعه مسیحیت در انتظار بازگشت عیسی ( ع) هستند و بشارات کتب مقدس آنها این انتظار را تشدید می کند. و در پایان به بررسی مهدویت در دین اسلام می پردازد و بیان می کند که این عقیده، از آغاز اسلام در بین مسلمانان وجود داشته و پیامبر ( ص) و ائمه معصوم ( ع) بارها از دولت مهدی ( ع) و آثار و علائم آن گفتگو کرده اند که روایات آنها از طریق شیعه و سنی به ما رسیده است. روش این تحقیق بنیادی است و اطلاعات به شیوه کتابخانه ای و از طریق فیش برداری جمع آوری شده است و ماهیت آن توصیفی می باشد و به اعتبار موضوع جزء موضوعات دینی و اعتقادی می باشد. در این تحقیق از منابع روایی مثل الارشاد شیخ مفید؛ اصول کافی، کلینی؛ بحارالانوار، علامه مجلسی؛ غیبت نعمانی و از فرهنگ هایی مثل فرهنگ معین، گنجینه لغات فارسی به فارسی، آژنگ استفاده شده است. از جمله نتایج تحقیق: عقیده به وجود منجی امری عقلی و فطری می باشد که تمام ادیان و فرقه ها و اقوام و ملل مختلف با هر زبان و نژادی به آن اعتقاد دارند و در انتظار ظهور منجی و تشکیل حکومت عدل جهانی هستند. کلید واژه ها: منجی، موعود، مهدی، انتظار، دین.
  • تعداد رکورد ها : 44