جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 44
 آثار سوء فردی و اجتماعی بدحجابی
نویسنده:
راضیه اسمعیلی هدک
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسای حوزه: ,
چکیده :
عنوان تحقیق « آثار سوء فردی و اجتماعی بدحجابی» است که به بررسی و شناخت این آثار سوء می پردازد و با استناد به آیات و روایات اسلامی و دلایل پزشکی که دراین زمینه وجود دارد این مسأله را اثبات می کند. اما برای درک بهتر مطالب اصلی ابتدا به تعریف حجاب از نظر لغوی، اصطلاحی و عرفی پرداخته و سپس نگاهی به تاریخچه حجاب دارد. اینکه حجاب از چه زمانی وجود داشته و در بین اقوام و ملل مختلف چگونه بوده است. و در فصل دوم و سوم که در واقع مهمترین قسمت های این تحقیق است آثار سوء فردی و اجتماعی بدحجابی بیان شده است و از آنجایی که اقتصاد نیز شاخه ای از اجتماع بوده و وابسته به جامعه می باشد در فصل چهارم که آخرین فصل است به آثار سوء بدحجابی بر اقتصاد جامعه پرداخته شده است. روشی که در این تحقیق استفاده شده براساس تحقیق بنیادی است و روش جمع آوری مطالب، روش کتابخانه ای است که به صورت فیش برداری جمع آوری شده است. روش تحقیق به اعتبار ماهیت توصیفی و به اعتبار موضوع دینی است. دراین تحقیق از منابع روایی وغیر روایی معتبر نیز استفاده شده است. از جمله نتبایج این تحقیق این است که: دین مبین اسلام پوشش و حجاب را برای زنان واجب و لازم دانسته و با بد حجابی وبی بند و باری مخالفت کرده است چرا که بدحجابی سلامت فرد و جامعه را به خطر می اندازد. کلید واژه ها: حجاب ، بدحجابی ، آثار سوء، فردی، اجتماعی، اقتصادی.
 پژوهشی پیرامون بعثت پیامبر اسلام ( ص) از منظر دین و یهود
نویسنده:
زهره رجب زاده ترشیزی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسای حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
این رساله با عنوان بعثت پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله از منظر دین یهود ومسیح به بررسی در این مورد می پردازد.روش تحقیق کتابخانه ای بوده واز کتب متنوع تاریخی مانند تاریخ طبری نوشته محمد بن جریر طبری و تاریخ یعقوبی نوشته احمد بن ابی یعقوب و کتب تفسیری مانند تفسیر نمونه اثر ناصر مکارم شیرازی و همکاران و سایر کتب مانند محمد در تورات و انجیل نوشته عبد الاحد داود استفاده شده است. در این رساله اشاره ای مختصر به تولد ،پدر ومادر ،همسران،فرزندان،بعثت ،هجرت و رحلت پیامبر اعظم صلی الله علیه وآله شده است. نمونه های تاریخی گواه این مطلب است که ؛پیامبران گذشته همه از بعثت پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله آگاه بوده وآن را به پیروان خود اطلاع داده اند. بعثت آن بزرگوار در کتاب مقدس مسیحیان ویهودیان با استعاره و پوشیده آمده است،هرچند که بعید نیست که نام و صفات آن حضرت بطور واضح بیان شده باشد و پیروان آن ادیان به خاطر تعصب شدید، علاقه افراطی به پیامبر خود ویا حفظ منافع شخصیشان آن را حذف کرده باشند . واژه های کلیدی: 1. بشارت، 2. پیامبر اسلام، 3. دین، 4. یهود، 5. مسیح.
 نقش قیام امام حسین ( ع) در عزت و افتخار حسینی
نویسنده:
فاطمه قدیمی علی آبادی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسای حوزه: ,
چکیده :
حسین ( ع) امام شهیدان در خانه نور به دنیا آمد و در کنار پدر و مادر قرار گرفت. او دومین ثمره بوستان علی و فاطمه و نوردیده ی رسول الله بود. او در سال چهارم هجرت به دنیا آمد و مایه روشنایی چشم اهل بیت مخصوصا شخص پیامبر شد رسول خدا عنایت خاص و محبتی ویژه نسبت به حسین داشت او را خیلی دوست می داشت و مقدم او را همه گاه پذیرا بود. او حدود 7 سال از دوران حیاتش را با رسول خدا، در کنار او در دامانش گذراند. حدود 30 سالی را پس از پیامبر در کنار پدر بود در اداره امور و حکمرانی همگام با پدر بود و در جنگ ها دوشادوش پدر شرکت می کرد. حدود 10 سالی پس از مرگ پدر همراه و در جوار برادر بود و 10 سالی دیگر را در امامت پس از برادر بود تا به شهادت رسید. او سومین جانشین و خلیفه رسول الله است. فرزند علی و فاطمه است. در محیط وحی رشد و پرورش یافته است. در آغوش ولایت و عصمت تربیت و پرورش یافته است. زمان حکومت او دوران معاویه بود، که خیانتهای زیادی معاویه در حق مردم آن زمان انجام می داد و مردم در زمان معاویه در شرایط نابسامانی بودند و این نابسامانی برای شیعیان بیشتر بود. اهل بیت پیامبر پس از وفات او دچار غربت عظیمی شدند و به تبع آنها شیعیان را گرفتاری و غربت بسی بیشتر بود. معاویه سعی داشت مردم را از اسلام راستین تهی سازد و آن عقیده را در بین مردم بگستراند و ترویج نماید که موجبات استقرار بیشتر حکومت را فراهم نماید. در زمان معاویه فقراء و محرومان جامعه دچار قحطی و گرسنگی شدیدی بودند و در این دوره روز بر روز بر ثروت ثروتمندان و اغنیاء افزوده می شد. سال شصت هجری سالی است، که خاندان اموی یعنی سیلی خورده های دیروز، جان گرفته و در اوج قدرتند. ماههای آخر عمر حسین و آغاز حکومت یزید است. معاویه تلاشهای زیادی قبل از مرگ خود برای اخذ بیعت جهت یزید انجام می دهد تحدیدهای شدیدی که او برای اخذ بیعت تنجام می دهد شرایط سختی است. موقعیتی است که اگر بیعت نکند از او دست برنمی دارند و اگر بیعت کند عمل بی شمانه یزید تایید می شود. موقع هجرت است. هجرت حسین از مکه آن هم درست در ایام پر شور و هیجان آغاز مراسم حج. او در راه کربلاست و مسیر خونین آن را طی می کند، راهی که فرجام آن از هم اکنون پیش بینی شده است. آری حسین دست به قیام زد و در این قیام انگیزه هایی را دنبال می کرد که آن انگیزه ها غبارتند از : 1- دعوت کوفیان 2- امتناع از بیعت 3- امر به معروف و نهی از منکر مهمترین عامل که باعث پیدایش قیام عاشورا گردید عمل به تکلیف دینی و امر به معروف و نهی از منکر بوده است. امام می خواست به تکلیف شرعی خود عمل کند و زمینه ای را فراهم سازد تا دیگران هم به وظیفه دینی خود عمل کنند. حسین با عده ای محدود از یاران در کربلا خیمه زده و در انتظار روز موعود است. تدابیر لازم را درباره جنگ و اتخاذ موضع به کار گرفته به گونه ای که بتواند از خود و خاندانش دفاع کند. داستان کربلا داستان واقعه ای است که در آن عده ای از مردان خدا به رهبری حسین، دست از همه خیر شسته و برای احیای حق و عدالت، قرآن و سنت به پا خاستند و تا آخرین دم درپای هدف ایستادند و جان دادند. واقعه کربلا و نهضت حسینی از محدود جریاناتی است که در تاریخ اسلام واقع شد و موجب تحولاتی عظیم در جامعه بشری شده است، عاشورا درسها و عبرتهای زیادی را در پی داشته و دارد که ما سعی داشته ایم از محتوا و عملکرد حسین و یارانش دروسی رابرای کابرد خود در عرصه حیات استخراج کنیم و برای دیگران رهنمودهایی را بیابیم و مسئولیت امروز و یافتن پاسخ برای این سوال که امروز چه باید کرد از خط فکری حسین(ع) و از مکتب او چه اسوه گیری باید داشت. واقعه کربلا واقعه است که گزارش آن به تمام نقاط جهان رسیده ودلهائی را لرزانده و اشکهایی را جاری ساخته است. ما در روح حرکت او روح اسلام را می بینیم او در این مکتب به ما نشان داده است که دردهای بزرگ را چگونه باید درمان کرد و ایده های بزرگ را چگونه باید محقق نمود. مکتب او مکتبی زندگی ساز است، مکتبی فریاد آفرین و عصیان ساز علیه نابسامانی ها و استبدادها و استکبارهاست.
 نقش قیام امام حسین ( ع) در عزت و افتخار حسینی
نویسنده:
عصمت طالبی مغانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسای حوزه: ,
چکیده :
حسین ( ع) امام شهیدان در خانه نور به دنیا آمد و در کنار پدر و مادر قرار گرفت. او دومین ثمره بوستان علی و فاطمه و نوردیده ی رسول الله بود. او در سال چهارم هجرت به دنیا آمد و مایه روشنایی چشم اهل بیت مخصوصا شخص پیامبر شد رسول خدا عنایت خاص و محبتی ویژه نسبت به حسین داشت او را خیلی دوست می داشت و مقدم او را همه گاه پذیرا بود. او حدود 7 سال از دوران حیاتش را با رسول خدا، در کنار او در دامانش گذراند. حدود 30 سالی را پس از پیامبر در کنار پدر بود در اداره امور و حکمرانی همگام با پدر بود و در جنگ ها دوشادوش پدر شرکت می کرد. حدود 10 سالی پس از مرگ پدر همراه و در جوار برادر بود و 10 سالی دیگر را در امامت پس از برادر بود تا به شهادت رسید. او سومین جانشین و خلیفه رسول الله است. فرزند علی و فاطمه است. در محیط وحی رشد و پرورش یافته است. در آغوش ولایت و عصمت تربیت و پرورش یافته است. زمان حکومت او دوران معاویه بود، که خیانتهای زیادی معاویه در حق مردم آن زمان انجام می داد و مردم در زمان معاویه در شرایط نابسامانی بودند و این نابسامانی برای شیعیان بیشتر بود. اهل بیت پیامبر پس از وفات او دچار غربت عظیمی شدند و به تبع آنها شیعیان را گرفتاری و غربت بسی بیشتر بود. معاویه سعی داشت مردم را از اسلام راستین تهی سازد و آن عقیده را در بین مردم بگستراند و ترویج نماید که موجبات استقرار بیشتر حکومت را فراهم نماید. در زمان معاویه فقراء و محرومان جامعه دچار قحطی و گرسنگی شدیدی بودند و در این دوره روز بر روز بر ثروت ثروتمندان و اغنیاء افزوده می شد. سال شصت هجری سالی است، که خاندان اموی یعنی سیلی خورده های دیروز، جان گرفته و در اوج قدرتند. ماههای آخر عمر حسین و آغاز حکومت یزید است. معاویه تلاشهای زیادی قبل از مرگ خود برای اخذ بیعت جهت یزید انجام می دهد تحدیدهای شدیدی که او برای اخذ بیعت تنجام می دهد شرایط سختی است. موقعیتی است که اگر بیعت نکند از او دست برنمی دارند و اگر بیعت کند عمل بی شمانه یزید تایید می شود. موقع هجرت است. هجرت حسین از مکه آن هم درست در ایام پر شور و هیجان آغاز مراسم حج. او در راه کربلاست و مسیر خونین آن را طی می کند، راهی که فرجام آن از هم اکنون پیش بینی شده است. آری حسین دست به قیام زد و در این قیام انگیزه هایی را دنبال می کرد که آن انگیزه ها غبارتند از : 1- دعوت کوفیان 2- امتناع از بیعت 3- امر به معروف و نهی از منکر مهمترین عامل که باعث پیدایش قیام عاشورا گردید عمل به تکلیف دینی و امر به معروف و نهی از منکر بوده است. امام می خواست به تکلیف شرعی خود عمل کند و زمینه ای را فراهم سازد تا دیگران هم به وظیفه دینی خود عمل کنند. حسین با عده ای محدود از یاران در کربلا خیمه زده و در انتظار روز موعود است. تدابیر لازم را درباره جنگ و اتخاذ موضع به کار گرفته به گونه ای که بتواند از خود و خاندانش دفاع کند. داستان کربلا داستان واقعه ای است که در آن عده ای از مردان خدا به رهبری حسین، دست از همه خیر شسته و برای احیای حق و عدالت، قرآن و سنت به پا خاستند و تا آخرین دم درپای هدف ایستادند و جان دادند. واقعه کربلا و نهضت حسینی از محدود جریاناتی است که در تاریخ اسلام واقع شد و موجب تحولاتی عظیم در جامعه بشری شده است، عاشورا درسها و عبرتهای زیادی را در پی داشته و دارد که ما سعی داشته ایم از محتوا و عملکرد حسین و یارانش دروسی رابرای کابرد خود در عرصه حیات استخراج کنیم و برای دیگران رهنمودهایی را بیابیم و مسئولیت امروز و یافتن پاسخ برای این سوال که امروز چه باید کرد از خط فکری حسین(ع) و از مکتب او چه اسوه گیری باید داشت. واقعه کربلا واقعه است که گزارش آن به تمام نقاط جهان رسیده ودلهائی را لرزانده و اشکهایی را جاری ساخته است. ما در روح حرکت او روح اسلام را می بینیم او در این مکتب به ما نشان داده است که دردهای بزرگ را چگونه باید درمان کرد و ایده های بزرگ را چگونه باید محقق نمود. مکتب او مکتبی زندگی ساز است، مکتبی فریاد آفرین و عصیان ساز علیه نابسامانی ها و استبدادها و استکبارهاست.
 نقش زن مسلمان در تاریخ اسلام
نویسنده:
مریم اسحاقیان
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسای حوزه: ,
چکیده :
تاریخ، حیات بشر را از دیدگاه های مختلفی دسته بندی کرده و راجع به آن ها سخن می گوید و انسان ها که عناصر سازنده ی تاریخ می باشند جایگاه و موقعیت های مختلفی را دارا می باشند. و زنان که از مهمترین عناصر تاریخ به شمار می آیند در طول تاریخ موقعیت های مختلفی داشته اند لذا ما نیز در این مبحث می خواهیم سیری در حیات زن داشته و تاریخ زندگی او را ورق زده و ببینیم درباره ی زن چه تصوراتی وجود داشته و تاریخ زندگی او را ورق زده و ببینینم درباره ی زن چه تصوراتی وجود داشته و رفتار با او چگونه بوده و چه صعودها و سقوط هایی برای او وجود داشته است، لذا ابتدا وضع و شرایط و جایگاه زن را قبل از اسلام در یونان باستان، رم و ایران و هند و چین و سپس جایگاه زن را بعد از ظهور اسلام در عرصه های مختلف خانوادگی که چگونه کانون مهر و صفا و محبت بوده و مشغول تربیت فرزندان صالح و شایسته بوده است و اینکه چگونه با تربیت فرزندان باعث انحطاط و یا سعادت جامعه شده است و در عرصه مشارکت سیاسی ، خارج از محدوده ی خانه و خانواده، با اسلام و ولادت بیعت نموده و مشارکت سیاسی را یک تکلیف الهی دانسته و برخورد واجب کرده و یا اینکه در عرصه فعالیت های اجتماعی و اقتصادی با حفظ حجاب و عفاف در اجتماعات حضور پر شور و فعال داشته و هم باعث رشد و توسعه ی اقتصادی و هم باعث شکوفا شدن استعدادهای خود شده است و یا در برهه ی دیگری از تاریخ زمانیکه نیاز به همکاری دفاعی بوده است نقش دفاعی خود را چه در جنگ ها و جبهه ها و یا در پشت جبهه ها با الگوگیری از جنگهای صدر اسلام و حضرت فاطمه زهرا ( س) و زینب کبری(س). و دیگر زنان مبارز اسلام به نحو احسن ایفا کرده و در زمان صلح و در سازندگی و تداوم رسالت شهدا و پرورش و تعلیم و تربیت فرزندان نیکو به گونه ای دیگر نقش آفرینی کرده است و از طرفی دیگر با تعلیم و نعلم در زمینه های مختلف علم و فرهنگ که همراه با تهذیب نفس بوده و تأمین کننده ی تشخص و منزلت علمی و فرهنگی و مقام معنوی زنان مسلمان بوده است به اهداف متعالی دست یافته است و در پایان توجه به نفس دعوتگری زنان مسلمان که امروزه ، با توجه به انواع فشارهای سهمگین روانی و تبلیغاتی و اقتصادی که متوجه زنان مسلمان است تا از هر راه ممکنی بتوانند او را در برابر اندیشه های نادرست شان، تسلیم نمایند امری مهم می باشد لذا توانسته در میدان های تبلیغ اسلام و دعوت به سوی خداوند متعال حضور و فعالیت داشته باشد و همچنین در مبارزه با بی حجابی که آثار و پیامدهای مخربی در جامعه بوجود می آورد موفق بوده. و با حفظ حجاب و عفاف در همه ی صحنه ها حضور فعال و مثبتی داشته باشد و به این ترتیب زن مسلمان با حضور خود در همه ی عرصه هایی که بیان شد باعث دلگرمی مردان شده و در راستای تبلیغ رسالت و قوام شریعت و گسترش هدایت مردان یاری نموده است و آثاری برجای گذاشته که بزرگترین مردان تاریخ و با سخاوت ترین قهرمانان چنان و چنین نکرده اند.
 سیره علمی و اخلاقی امام باقر(ع)
نویسنده:
زهرا پورابراهیم
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسای حوزه: ,
چکیده :
آنچه این نوشتار در پی آن است، تبیین نقش امام محمدباقر علیه السلام در گسترش دین اسلام و احیای علوم اسلامی است. هر یک از ائمه علیهم السلام در پیشبرد اهداف دین مبین روش خاص خود را داشته اند. جو زمان امام باقر علیه السلام و بروز افکار و عقاید انحرافی اقتضا می کرد که امام علیه السلام نیز شیوه نوینی برای تبلیغ دین به کار گیرند. به همین منظور بر آن شدیم با توجه به جایگاه دینی و علمی آن بزرگوار پرتویی از زندگی سراسر نور ایشان را منعکس سازیم. آن حضرت برای دستیابی به این مهم به تربیت شاگردان و تشکیل جلسات درس و بحث در مسجد مدینه پرداخت و از این رهگذر به مناظره و احتجاج با مخالفین خود پرداخته، موضع خود را در مورد عقاید و افکار انحرافی و مسائل موجود بیان می فرمود. در جلسات درس ایشان همواره صدها تن از نقاط مختلف برای فراگیری فقه و حدیث و فلسفه و تفسیر حضور می یافتند از این جلسات درس و این دانشگاهی که امام علیه السلام پایه گذار آن بود علما و محدثین بزرگی فارغ التحصیل می شدند که از جمله این ها به محمدبن مسلم، زراره بن اعین و ... می توان اشاره کرد. ائمه علیهم السلام همواره در مناظرات و احتجاجاتی که با مخالفین خود داشته اند پیروز بوده اند، امام باقر علیه السلام نیز با توجه به علم لدّنی و خدادادی و عصمت خویش همواره در مناظرات و احتجاجات پیروز بودند و دشمنان خود را طوری منکوب کرده که خود اذعان به حقانیت ایشان می کردند. واژگان کلیدی: امام، باقر
 فاطمه زهرا(س) از رحلت پیامبر(ص) تا شهادت
نویسنده:
محبوبه مظلوم باغسیاهی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسای حوزه: ,
چکیده :
این رساله با عنوان حضرت زهرا علیها السلام از رحلت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم تا شهادت حضرت زهرا علیها السلام می باشد. در نگارش این رساله از کتاب های متعددی که به بررسی زندگی حضرت زهرا علیها السلام می پردازد استفاده شده است از جمله سیری در سیره حضرت زهرا علیها السلام، تألیف علی اکبر بابازاده، فاطمه در سوگ عدالت تالیف عباس قمی، تحقیقی درباره زندگی ام ابیها صدیقه کبری فاطمه زهرا، تألیف محمدکاظم قزوینی، فاطمه زهرا، تألیف محمد عبده یمانی، سوگنامه فدک، تألیف محمدتقی نقوی، اسرار فدک، تألیف محمدباقر انصاری. کتب روایی مانند: بحارالانوار نوشته محمدباقر مجلسی و اصول کافی نوشته محمدبن یعقوب کلینی و کتابهای مرجع از جمله فرهنگ فارسی نوشته محمدمعین استفاده شده است. روش تحقیق، روش کتابخانه ای می باشد. طبق نظر بسیاری از علمای شیعه نظیر مرحوم کلینی فاطمه علیها السلام در سال پنجم بعثت و در روز بیستم جمادی الثانی، زمانی که پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم چهل و پنجمین بهار زندگی سراسر افتخار خویش را پشت سر می نهاد، در مکه و در کنار کهن ترین معبد توحید و آزادگی، با طلوع خود، جهان را به نور وجودش نور باران ساخت. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: « من دخترم را فاطمه نامیدم» زیرا خدای عزوجل او و کسی را که دوستدار او باشد از آتش جدا و دور کرده است. یکی از مهم ترین افتخارات فاطمه زهرا علیها السلام این است که پدر آن حضرت، رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم و مادر ایشان بانویی چون خدیجه است که اوّلین زنی بود که به پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم ایمان آورد. زهرا علیها السلام در سن 9 سالگی با حضرت علی علیه السلام به فرمان الهی ازدواج کرد که ثمره ازدواج آنها چهار فرزند به نام های امام حسن و امام حسین و حضرت زینب و حضرت ام کلثوم علیهم السلام می باشد که البته فرزند پنجم حضرت زهرا علیها السلام حضرت محسن علیه السلام بود، که سقط شد. رسول خدا صلی الله علیه واله وسلم به فرمان الهی حضرت علی علیه السلام را به جانشینی بعد از خود انتخاب کرد، امّا هنگامی که پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم از دنیا رحلت فرمودند، و حضرت علی علیه السلام و تنی چند از یارانشان مشغول کفن و دفن رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم بودند عده ای پیمان شکن در محلی به نام سقیفه جمع شدند و ابوبکر را به عنوان جانشین پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم انتخاب و عملاً حضرت علی علیه السلام را از خلافت برکنار کردند. حضرت زهرا علیها السلام با این اقدام ایشان به مخالفت برخواست که همین دفاع حضرت زهرا علیها السلاماز امام علی علیه السلام و ولایت منجر به آتش زدن در خانه فاطمه علیها السلام و مریضی ایشان گردید. فدک سرزمینی بود که در سال هفتم هجرت، طبق وحی الهی به طور یکپارچه به مالکیت رسول خدا درآمد و مدتی پس از فتح فدک باز هم به فرمان الهی، پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم ، فدک را به فاطمه علیها السلام بخشید. بعد از این ماجرا ابوبکر به همراه تنی چند از اطرافیانش رهسپار سرزمین فدک شد و عملاً آنجا را غصب کرد. فاطمه علیها السلام در مقابل این اقدام ابوبکر سکوت نکرد و تصمیم گرفت عملاً از حق غضب شده خویش دفاع کند. لذا حضرت زهرا علیها السلام به مسجد رفت و در آنجا خطبه آتشینی را ایراد فرمود و از بسیاری مسائل سخن به میان آورد، از جمله از ستم هایی که دستگاه حکومت بر اهل بیت پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم وارد کرده و از جمله از حق غضب شده خود سخن گفت و با سخنان خود همه را به گریه انداخت. فاطمه احتجاجات فراوانی با ابوبکر و عمر داشت تا شاید بتواند با دلیل و منطق حق خود را پس بگیرد، امّا آنها با دلایلی غیرمنطقی از پس دادن فدک امتناع می کردند. البته بعد از صحبتهای فراوان، سند فدک توسط ابوبکر به فاطمه داده شده، امّا عمر با جسارت بزرگی که به فاطمه علیها السلام نمود، دست نوشته ابوبکر مبنی بر بازگرداندن فدک به فاطمه علیها السلام را گرفت و پاره نمود. با همه این اقدامات سرزمین فدک در طول سالیان فراوان به دست افراد زیادی افتاده و دوباره به فرزندان فاطمه علیها السلام بازگردانده شد. روشن است که سرزمینی که هر از چندگاهی مصادره و دست به دست شود، آبادانی آن از بین خواهد رفت و ویران خواهد شد. مصادره فدک قبل از آنکه جنبه اقتصادی را داشته باشد جنبه سیاسی داشت و هدف دستگاه حکومت، منزوی ساختن اهل بیت علیهم السلام در جامعه و تضعیف موقعیت آنها بود. بالاخره، زهرا علیها السلام، بر اثر سقط فرزند و رنج و اندوه فراوان بیمار شد، آنگونه که قرائن تاریخی نشان می دهد زمینه بیماری فاطمه علیها السلام از همان روزهای اول بعد از وفات رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم فراهم شد تا اینکه این بیماری زمینه ای برای شهادت فاطمه علیها السلام شد لذا فاطمه طبق اقوال فراوانی در سن هیجده سالگی، در سال یازده هجری، بعد از هفتاد و پنج روز بعد از رحلت پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم به شهادت رسید و روایات زیادی این قول را تأیید می کنند که فاطمه علیها السلام در خانه خود و در جوار پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم به خاک سپرده شد. کلید واژه: سقیفه، خلافت، ولایت، فدک، امام علی علیه السلام، حضرت زهرا علیها السلام
 سیره ی اخلاقی حضرت زهرا ( س)
نویسنده:
سمیه فرستاده صنوبری
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسای حوزه: ,
چکیده :
این رساله با عنوان سیره ی اخلاقی حضرت زهرا علیهاالسلام و با هدف تبیین اخلاق آن حضرت در زمینه ی فردی، خانوادگی و اجتماعی تنظیم شده است جمع آوری اطلاعات، به صورت کتابخانه ای و مطالعه ی کتاب ها و منابع مختلف بوده و روش تحقیق از نظر جهت گیری کلی، در مسیر تحقیقات توصیفی قرار می گیرد. در ارتباط با سیره ی اخلاقی حضرت زهرا علیهاالسلام، منابع بسیاری وجود دارد. از جمله منابع تاریخی در این زمینه، می توان کتاب منتهی الآمال شیخ عباس قمی، و کتاب تاریخ طبری تألیف محمد بن جریر طبری را نام برد که از نظر تاریخی بسیار غنی است، از جمله کتاب های روایی در این زمینه، کتاب بحار الانوار علامه مجلسی، وسایل الشیعه حرعاملی، نهج الحیاه محمد دشتی، میزان الحکمه محمدی ری شهری و اصول کافی محمد بن یعقوب کلینی می باشد و از جمله کتاب هایی که در زمینه ی زندگانی حضرت زهرا علیهاالسلام در عصر حاضر به چاپ رسیده است می توان کتاب بانوی نمونه ی اسلام از ابراهیم امینی و همچنین کتاب تحلیل سیر ه ی فاطمه زهرا علیهاالسلام از علی اکبر بابازاده و زندگانی چهارده معصوم علیهم السلام از محسن خرازی را نام برد. زهرا علیهاالسلام در اوج قله ی اخلاص و سمبل عبادت کنندگان و پرستش گران آگاه و عاشق بود، او زاهدترین و پارساترین ها در میان همه ی بزرگ مردان و بزرگ زنان شایسته و برجسته ی تاریخ و آموزگار همه ی آنان بود. دخت سرافراز پیامبر، فاطمه، نماد ایثار و تبلور این ویژگی انسان ساز و جامعه پرداز بود، زندگی ریحانه ی پیامبر یک زندگی عادی و طبیعی و یک زندگی ساده بود فاطمه علیهاالسلام با اسلام بزرگ شد و با اسلام و قرآن همراه بود و در هوای وحی و نبوت تنفس می کرد و می بالید و زندگی اش از زندگی پیامبر صلّی الله علیه و آله جدا نمی شد. فاطمه علیهاالسلام برای علی علیه السلام همسری نمونه و فداکار بود، و هیچ گاه نشد که میان فاطمه و همسرش امیرالمؤمنین در طول زندگی کدورتی به وجود آمده باشد. آنان در اوج محبت و احترام به یکدیگر زندگی می کردند. زهرا علیها السلام به تربیت فرزندان بسیار اهمیت داده و فرزند را امتداد وجودی والدین و ظهور کمالات حق می دانست، لذا برای این امر خطیر در آن جا که لازم بود عواطف را زیرپا گذاشته و تربیت را مقدم می داشت. همچنین آن حضرت در برخورد با خدمتکار همه ی حقوق کاری و انسانی او را رعایت می کرد و کارها را به عدالت بین خود و او تقسیم می کرد. حضرت فاطمه علیهاالسلام اگر چه نمونه ی کامل یک زن مسلمان در تمام اوصاف و کمالات اسلامی به ویژه در حجاب و عفاف بود ولی مسائل اجتماعی را نیز در مواقع حساس نادیده نمی گرفت و در وقت ضرورت در مجامع عمومی حاضر می شد ولی در عین حال هرگز از پرده ی حجاب کامل و عفاف لازم بیرون نرفت. کلید واژه: سیره؛ اخلاق؛ اخلاص؛ صبر؛ حیا؛ همسرداری ؛ تربیت فرزند
 سیره عبادی پیامبر اعظم ( ص)
نویسنده:
زهرا سلمانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسای حوزه: ,
چکیده :
این رساله با عنوان سیره عبادی پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله به مناسبت سال پیامبر اعظم در سال 86 انتخاب شد. و با هدف شناخت سیره ، عبادی و معنوی و اخلاق عبادی آن حضرت در عرصه های اجتماعی و سیاسی ونظامی آماده شده است. روش تحقیق دراین رساله روش کتابخانه ای است که برای نگارش آن از منابع متعددی که شامل کتابهایی چون ناسخ التواریخ اثر محمد تقی لسانی الملک سپهر، قصه هجرت اثر علی نظری منفرد تاریخ پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله اثر محمد ابراهیم آیتی و فرازهایی از تاریخ پیامبر صلی الله علیه وآله اثر استاد جعفر سبحانی که همگی تاریخی می باشند و کتابهای سیره مانند: سیرة پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله از نگاهی دیگر اثر منوچهر حسن الهی، و سیری در سیرة نبوی اثر استاد مرتضی مطهری، سیرة و سخن پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله به اهتمام دکتر علی هرندی و... و همچنین از کتاب های اخلاقی مانند اخلاق و کردار محمد صلی الله علیه و آله تألیف حاج شیخ عباس قمی ( ره) استفاده شده است. حضرت محمد صلی الله علیه و آله در 17 ربیع الاو ل سال عام الفیل بدنیا آمدند پدر بزرگوار ایشان عبدالله فرزند عبدالمطلب کلیدار کعبه و مادر بزرگوارشان آمنه بود. آن حضرت دارای صفات برجسته اخلاقی همچون تسلیم امر خدا، ورع و تقوا، عشق به قرآن، حمد خدا، علم و دانش ، حلم، جود، بخشش ، کثرت صدقات، کمک به فقرا و مساکین، اکرام سائل ، شکوه و هیبت در دل ها ، احترام به حقوق مؤمنان، رعایت حقوق نیازهای روحی همسران بودند. حضرت محمد صلی الله علیه و آله در دوران جاهلیت برانگیخته شد و از جمله وظایفی که برای همه پیامبران الهی خصوصاً رسول اکرم صلی الله علیه وآله تعریف شده ، دور کردن مردم از جهنم و آتش خشم الهی است که در این دوران وظیفه پیامبر صلی الله را سنگین تر می کرد. از فعالیتهای دینی آن حضرت می توان به مواردی چون ایجاد صبر و پایداری در برابر دشمن و همدردی و مدارا به خانواده های اسرا و شهیدان ، توکل بر خدا و فراموش نکردن عبادت و نماز های روزانه حتی در سخت ترین شرایط و صبر و پایداری در حفاظت و تبلیغ دین اشاره کرد. آن حضرت در سن 63 سالگی در مدینه رحلت فرمودند و بنابر قولی آن حضرت را مسموم کردند و در همان جا به خاک سپرده شدند..
 سیره اخلاقی و سیاسی امام حسن مجتبی ( ع)
نویسنده:
زهره نخعی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسای حوزه: ,
چکیده :
موضوع این رساله در مورد سیره اخلاقی و سیاسی امام حسن ( ع) می باشد مطالب در قالب 3 فصل دسته بندی شده اند تا بدین وسیله ابتدا سیره سیاسی را شناخته و سپس سیره اخلاقی و موضع گیریهای ایشان را در دوران خویش معرفی کنیم. فصل اول شامل ولادت امام(ع)، والدین، همسران، فرزندان،سیره سیاسی امام قبل از امامت، جنگ هایی که امام شرکت داشتند فصل دوم سیره سیاسی امام بعد از امامت، اوضاع فرهنگی و اقتصادی را مورد بررسی قرار داده است که از جمله فضای سیاسی مردم کوفه، اقدامات معاویه،دلایل صلح امام با معاویه، خلفای زمان امام ( ع) چه کسانی بودند و چه اقداماتی انجام دادند و تلاش ها و موضع گیری های امام ( ع) را مورد بررسی و توجه قرار داده که از جمله می توان تبیین و تثبیت امامت خویش رهبری تشکیلات تربیت افراد مستعد، نشر فرهنگ اصیل اسلام نام بد و در فصل آخر هم سیره و فضائل و مکارم اخلاقی و نفسانی امام حسن ( ع) مورد بررسی قرار گرفته است. اطلاعات و مطالبی را جمع آوری کردم از طریق کتابخانه ای و فیش برداری بود و این رساله به اعتبار ماهیت و روش تاریخی و به اعتبار موضوع خود دینی و مذهبی است نوع تحقیق بنیادی است. و از منابع تاریخی مثل الارشاد شیخ مفید و تاریخ طبری اثر محمدبن جریر طبری استفاده شده است. و منابع روایی مثل بحارالانوار علامه مجلسی استفاده شده است. واژگان کلیدی: سیره، اخلاق، سیاست امام حسن(ع)
  • تعداد رکورد ها : 44