جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 60
 آموزه های عاشورا و منتظران حقیقی
نویسنده:
بی بی حکیمه علوی گنابادی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
موضوع پژوهش حاضر، آموزه های عاشورا و منتظران حقیقی می باشد.منظور از آموزه های عاشورا مجموعه مطالب آموزنده ای است که از واقعه ی عاشورا، یعنی دهم محرّم سال61 هجری و حوادث مربوط به آن به جای مانده است. منتظران حقیقی نیز پیروان راستین حضرت مهدی « عَلَیهِ السَلام» هستند که در حال انتظاری سازنده برای ظهور امّام زمان«عجّ الله تعالی فرجه الشّریف» می باشند. اهمّیّت حماسه ی عاشورا و شباهت آن با قیام حضرت مهدی « عَلَیهِ السَلام» نشان دهنده ی ضرورت این پژوهش می باشد.زنده کردن پیام های عاشورا و ترغیب منتظران نسبت به انجام وظیفه ی خود در عصر حاضر، از جمله اهداف اصلی این تحقیق به شمار می روند. امّا از آن جا که در کمتر کتابی به بیان ارتباط عاشورا و انتظار، پرداخته شده است؛ از این رو پژوهش حاضر به منظور آشنایی با این ارتباط نیز انجام خواهد گرفت. مطالب این تحقیق پنج فصل را تشکیل خواهند داد: عنوان فصل اوّل، جایگاه عاشورا در زندگی منتظران است. در این فصل به بررّسی اهمّیّت عاشورا و آموزه های آن در زندگی و اهمّیّت عصر انتظار پرداخته خواهد شد؛ و ویژگی های منتظران حقیقی و فضیلت انتظار بیان گردیده و ارتباط عاشورا با انتظار نیز مورد بررّسی قرار خواهد گرفت.فصل دوم بیان گر آموزه های عبادی عاشورا است. که روح خشوع در پیشگاه پروردگار را در انسان تقویت می کند. این تعالیم شامل دین داری و دین محوری، اهمّیّت نماز، تلاوت قرآن، شب زنده داری و مناجات، توسّل و زیارت و امر به معروف و نهی از منکر می شود.در فصل سوم به تبیین آموزه های عرفانی عاشورا پرداخته خواهد شد. یعنی تعالیمی که به وسیله ی آن ها می توانیم برای سیر و سلوک در مسیر تقرب الهی آماده شویم. این آموزه ها، خدادوستی، امّام شناسی، تولّی وتبرّی، توبه، زهد و وارستگی، گریستن بر مصیبت های امام حسین « عَلَیهِ السَلام»،، شهادت طلبی و پیروزی خون بر شمشیر را تشکیل می دهند. فصل چهارم بیان کننده ی آموزه های اخلاقی عاشورا می باشد که به معرفی صفت های پسندیده ای که شایسته ی به کار بستن در زندگی منتظران حقیقی است می پردازند. این صفت ها، عبارتند از توکّل، صبر و استقامت، تسلیم و رضایت، شجاعت، جوان مردی و کرامت، غیرت و ایثار و مواسات. در فصل پنجم نیز به آموزه های تربیتی عاشورا پرداخته می شود یعنی مهارت های که به کار گیری آن ها موجب سلامت روحی خواهد شد. این آموزه ها موضوع های هدف شناسی، عزّت نفس، بهره وری از فرصت ها، مهرورزی، نام گذاری نیکو بر فرزند و شهید پروری را تشکیل می دهند.بیشتر منابع این تحقیق، کتاب های دسته اوّل روایی و مقاتل تاریخی را تشکیل خواهند داد؛ که با استفاده از روش ترکیبی « بنیادی، توصیفی، دینی و تاریخی» انجام خواهد گرفت.از مجموع مطالب تحقیق، این نتیجه ی کلّی حاصل می شود که به کار بستن آموزه های مختلف عاشورا در زندگی، منتظران حقیقی را به سوی انتظاری سازنده سوق خواهد داد. واژگان کلیدی: آموزه، عاشورا، منتظر، حقیقی، عبادت، عرفان، اخلاق، تربیت.
 اخلاق محمدی ( ص)
نویسنده:
طیبه سالمیان
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
خداوند حکیم در کتاب خود ، وجود مبارک پیامبر گرامی اسلام- صلی الله علیه و آله - را اسوه حسنه و بهترین نمونه عملی برای مسلمانان و بلکه تمام انسانها معرفی فرموده است ، با توجه به نیاز جامعه اسلامی به الگو پذیری از آن حضرت و اقتدا کردن به ایشان در شئونات و کارهای مختلف زندگی، نیازمند دانستن سیره و روش های عملی بکار گرفته شده توسط آنحضرت هستیم ، بنابراین با هدف آشنایی با روشها و اصول کلی زندگی حضرت رسول - صلی الله علیه و آله - این تحقیق را انجام دادم. البته در بررسی اخلاقیات پیامبر - صلی الله علیه و آله - به نمونه هایی از سیره ایشان در زندگی فردی و اجتماعی اکتفا شد و از آوردن مسائل سیاسی تا حد امکان صرف نظر گردید. منقلب شدن حال پیامبر خدا - صلی الله علیه و آله - در موقع نماز و مقدم دانستن آن بر هر کار دیگر بهترین نمونه اهمیت دادن به این عبادت پرمحتوای اسلامی است . وقتی آن حبیب خدا در نیمه شب در مناجات خود اشک می ریزد و از خدا می خواهد که حتی برای یک لحظه او را بخود وانگذارد وظیفه و حال ما روشن است که چه باید بکنیم. کوتاه کردن نماز جماعت بخاطر کودکان و رسیدگی به حوایج مردم پس از اتمام نماز در مسجد، گویاترین مطلب برای اهمیت دادن و رسیدگی به مشکلات مسلمانان است خوش رفتاری با زن و فرزند ، اصحاب و مسلمانان و با افراد جاهل و نادانی که اعمال جسارت آمیز نسبت به ایشان روا داشتند موجب می شد همه مجذوب این اخلاق کریمانه و زیبا شوند.که این مطالب بطور تفصیلی در بخش دوم فصل دوم و سوم اشاره شده است . آنحضرت با تمام عظمتی که داشتند مهمان خود را با گذاشتن پشتی، نشاندن در جای خود ، بدرقه و پذیرایی ،گرامی می داشتند . هیچگاه از کلمات زشت و تحقیر آمیز استفاده نمی کردند و با سخنان مودبانه و مناسب ، پاسخگوی مردم بودند . وصله زدن به لباس و کفش با دستان مبارکشان ، دوشیدن گوسفند ، نشستن روی زمین، غذا خوردن با بردگان ، سلام به کودکان و سوار شدن بر کمترین مرکبها همه و همه بیانگر تواضع و فروتنی آن شخصیت عظیم تاریخی است که هیچگاه نشد مانند رهبران و فرمانروایان طاغوتی برای خود ، شان و مقام ظاهری و تشریفات زائد قائل شوند . و حتی برای شاد کردن دل مومن بدون اینکه دروغی گفته باشند ، با کلمات مناسب آنها را می خندانیدند و خوشحال می کردند این مطالب در بخش دوم فصل سوم به آنها اشاره شده است . زندگی ساده ایشان به تمام مدعیان رهبری ، ثابت کرد یک رهبر الهی با استفاده از کمترین امکانات مادی و بدون تجملات و تشریفات می تواند بهترین و بانفوذترین رهبری و هدایت را داشته باشد و باید این موضوع را از خانواده خود نیز بخواهد تا همه بدانند منظور از مسئولیتها و مدیریت در اسلام برخورداری خود و اطرافیان از نعمتهای دنیوی نیست بلکه هدف ، خدمت به مردم است و اگر کسی گرفتار دنیا شد ، دیگر نمی تواند در مسیر معنویت و در مسند رهبری مردم موفق باشد . زندگی مختصر حضرت و همراهی عملی ایشان با فقرا ، تحمل این وضعیت را بر آنان آسان می نمود. علاوه بر اینکه ایشان دائما درصدد کمک به قشر محروم جامعه و کم کردن فاصله طبقاتی بودند . که این مطالب بطور تفصیلی در بخش دوم فصل چهارم بیان شده است . نظافت لباس و بدن ، مسواک زدن ، معطر نمودن خود ، شانه زدن به موی سر و صورت و امثال آن از سیره آن حضرت است . رعایت مسائل بهداشت فردی و محیط و استفاده از معالجه و مداوا کردن و توصیه های موثر و مفید آنحضرت در این زمینه ها نمونه خوبی برای مسلمانان در اهمیت دادن به مساله بهداشت و درمان می تواند باشد. برنامه ریزی و نظم و انضباط حضرت در کارهای شخصی ، مدیریتی ، جنگ و غیره ، به همه مسلمین آموخت که انسان بدون برنامه و بی نظم نمی تواند فرد موفقی در زندگی باشد.که این مطالب بطور تفصیلی در بخش دوم فصل پنجم و ششم و ... بیان شده است . صبر و استقامت و تحمل مشکلات و سختی ها توسط شخص پیامبر- صلی الله علیه و آله - ، وظیفه بسیار سنگینی بود که در عرصه های مختلف تبلیغی ، جنگی ، مدیریتی ، الگوی زیبایی از پایداری را به نمایش می گذاشت . مدارا کردن با مردم و آسان گرفتن دین ، از ابزارهای مهم ایشان برای پیشبرد اهداف الهی شان بود تا مردم در اثر سختگیری های بیجا از دین خدا بیزار و متنفر نشوند. رعایت عدالت در حقوق همسران و کودکان و حتی نگاه کردن به حاضرین در مجلس در حال سخن گفتن ، گرفتن حق مظلومین و گسترش عدالت اجتماعی و اقتصادی در جامعه ،نمونه های عملی و بارزی بود که حضرت رسول- صلی الله علیه و آله - در جهت اقامه عدل در طول رهبری الهی خویش به یادگار گذاشتند . که این مطالب بطور تفصیلی در بخش سوم فصل اول و دوم بیان شده است . همه اینها بهترین نمونه و سرمشق عملی زندگی ، برای مسلمانان جهان است که امیدواریم با بکاربستن آن امت خوبی برای آن حضرت باشیم. برای این مهم از منابع تاریخی چون سیره ابن هشام و مغازی واقدی و منابع اخلاقی چون مکارم اخلاق طبرسی و کتابهایی که بطور اختصاصی به اخلاقیات و سنن پیامبر- صلی الله علیه و آله - مثل شمائل النبی ترمذی و سنن النبی علامه طباطبائی و نیز کتابهای معاصر چون سیره نبوی دلشاد تهرانی استفاده شده است .
نگرشی به سیمای زن در ادیان و تمدن های برجسته ی شرقی
نویسنده:
معصومه عسکری نیا
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
تاریخ « زن» امتدادی در طول پیکره زمان دارد. اگر چه تاریخ مذکر، فقط از مردان سخن رانده است لیکن به حقیقت دریافته که نادیده انگاشتن زنان به عنوان نیمه ای از پیکره بشریت نه تنها اشتباهی محض بوده، بلکه عدم تربیت و توجه بدیشان، ارمغانی جز فساد و تباهی نداشته است. سیمای زنان در هر دوره بیانگر قالب های فکری مردان آن پاره زمان می باشد. با بررسی فضای زندگی ایشان، نه تنها می توان کاستیها و ناراستیها را شناخته و برطرف کرد، بلکه در کنکاش فضای فکری گذشته بسیار سودمند است. همچنین در این میان بهترین مسیر نیکبختی، که همان راه روشنگر تعالیم اسلام و قرآن می باشد ف ترسیم خواهد شد. در عین حال ، مراجعه و جستجو در لابه لای کتب تاریخی برای بازتاب چهره و جایگاه زن در اعصار تاریخی ف بیانگر تلاش برای قابل قبول جلوه دادن شعائر « تساوی زن و مرد» یا « برتری زن» نیست این رساله ، درصدد پیش کشیدن بحث های جنجالی نبوده ، بلکه با تلاش قابل تأمل سعی دارد تا نمودی از اندیشه چندین هزار ساله بشری در مسأله زن و جایگاه او را در دوره های گوناگون از حیات برجسته تمدن های شرقی پیش روی پژوهشگران قرار دهد.
مهدویت در اسلام
نویسنده:
مریم حیدری ابروان
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
در بین مسایل اسلامی که از طریق نقل اثبات شده اند، کمتر مسئله ای وجود دارد که به اندازه مسئله « مهدویت» پیرامون آن نقل حدیث شده باشد. این مسئله یکی از مسلمات دین اسلام بوده و مورد اتفاق همه مذاهب و فرق اسلامی می باشد. مقاله ای که در پیش رو دارد به بررسی گوشه ای از شخصیت مصلح جهانی در ادیان و فرق مختلف پرداخته و وجود مبارک مصلح جهانی را در بین شیعه و سنی معرفی می کند . گرچه تا کنون کتب فراوانی پیرامون مهدویت و مصلح جهانی نگاشته شده ، اما در این پژوهش به چند نکته حائز اهمیت پرداخته ایم : - با نگاهی به دیگر ادیان و فرق و مذاهب در می یابیم که همه انسانها در هر موقعیتی، به ظهور مصلحی که بشریت را از کفر و ظلم و بیداد برهاند، معتقدند . - خداوند متعال در آیات فراوانی وعده داده که جهان از آن صالحان خواهد شد و پیامبر اکرم9در احادیث فراوانی شیعه و سنی نقل کرده اند ظهور مصلح جهانی، اوصاف و سیره و صورت آن حضرت را بیان داشته اند همچنین ائمه معصومین:در کلام گهر بارشان جایگاه و منزلت مصلح جهانی را به خوبی روشن نموده و از چگونگی ظهور آن حضرت، علائم ظهور ، زمان و مکان آن خبر داده اندکه در این پژوهش آمده است . - دید گاه اهل سنت درمورد حضرت مهدی 7 که با نظرتشیع مخالف است و سپس نقد آن دیدگاهها . - دیگر آن که نظریات مشترک شیعه و اهل سنت پیرامون مصلح جهانی و برخی از نظریات مختلف و متفاوت آنها مطرح گردیده که با نگرشی در کتب، اشتراکات را فراوان و اختلافات و شبهات را اندک یافتیم . اما اعتقاد به باورهای مشترک در مورد پایان تاریخ و مصلح جهانی می تواند وفاق و وحدت را منجر شود و این وحدت نظر موجب جلوگیری از تفرقه می گردد که خواسته دشمن مشترک شیعه و اهل سنت است.
 آثار و نتایج پرداخت زکات در قرآن و سنت
نویسنده:
الهام احمدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
زکات در معنای لغوی نمو و زیادی می باشد و همچنین به معنای صدقه، در اصطلاح شرعی به میزان معین از مال گفته می شود این لفظ 32 بار در قرآن ذکر شده است. زکات از دیدگاه قرآن و سنت از جایگاه بالایی برخوردار است. به طوری که قرآن پرداخت زکات را شرط ورود به اسلام می داند، حضرت رسول ( ص) می فرمایند: زکات پل اسلام است. هدف و فلسفه ی تشریع زکات فقر زدایی و حفظ اموال ثروتمندان است، همچنین راه درمان دردهای اقتصادی جامعه است. وجوب زکات اختصاص به دین اسلام ندارد بلکه در ادیان گذشته نیز به پرداخت آن امر شده.همچنان که حضرت مسیح در گهواره می فرماید:((اوصانی بالصلواه و الزکات)). مشهور این است که زکات به موارد نه گانه ( غلات،«جو،گندم،خرما» نقدین « طلا، نقره» انعام سه گانه « گاو،شتر،گوسفند») تعلق می گیردو به مصارف خاص که در سوره توبه آیه 6 بیان شده می رسد.اخذ زکات و تقسیم آن توسط حاکم اسلامی انجام می شود تا بین مردم برادری و برابری ایجاد گردد.پرداخت زکات دارای اثرات فردی و اجتماعی فراوانی می باشد. از جمله اینکه فرد بواسطه پرداخت زکات از صفات ناپسند بخل ، حسد ... دور می شود و به صفات پسندیده نو عدوستی، احسان ... رو می آورد. و در اجتماع بواسطه زکات بسیاری از مردم از رفاه نسبی برخوردار می شوند و مشکلات اقتصادی نظام حل می شود. همچنان که پرداخت زکات دارای اثرات مثبتی است عدم پرداخت آن نیز پیامدهای منفی و مخربی دارد از جمله خشکسالی، مرگ و میر احشام ، کم شدن روزی ، حوادث ناگوار و ... می باشد. کلید واژه های مطرح شده در بحث: زکات، زکو، زکی، زکا : نمو و زیادت و همچنین حصه و میزان معین و معلومی از مال که به جهت پرداخت به مستحقان آن واجب شده است. انفاق : پر کردن شکاف. مصرف کردن انباشته. از بین بردن فقر و نیازمندی. صدقه : سنت حسنه و روش مستمر پیشوایان الهی.
ختم نبوت
عنوان :
نویسنده:
مرضیه شهن آبادی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
در پژوهشی که درباره ختم نبوت پیامبر اسلام صورت گرفته مطالب در چهار بخش گنجانده شده است. ابتدا در مقدمه به ظهور اسلام به عنوان اخرین پیامبر در 1400 سال پیش اشاره شده در شرایطی که بشر نیاز مبرم به تعلیم و تربیت داشته است. در مدت عمر خود تمدن واقعی را برای پیروانش به ارمغان آورد آنچه او در قوانین خود آورد سعادت بشر را تضمین کرد. چیزی که قوانین حقوق بشر حدود یک صد سال پیش بعضی مفادش را به طور ناقص بیان نموده است . در بحث کلیات بعد از تبیین موضوع و ضرورت و اهداف ، پیشینه موضوع ، فرضیه ها با سؤالات اصلی و فرعی و ... به مفاهیم واژه های اصلی پرداخته شده است. ختم : مهر کردن ، خاتم : انگشتری . ختم : مهر کردن آخر هر چیزی و پایان آن و آخر قوم. واژه نبی : این اصطلاح قرآنی به معنای خبر دهنده است. در بخش اول فلسفه نبوت مورد بحث قرار گرفته زیر مجموعه آن که در فصل اول هدف خلقت انسان و در فصل دوم فلسفه وحی برای انسان مورد بحث قرار گرفته است. در بخش دوم سیر تکاملی انبیاء و ویژگی های ایشان مورد بحث واقع شده . فصل اول آن مراتب انبیاء د خلقت و در فصل دوم آن امتیازات انبیاء بیان شده است. در بخش سوم ویژگی های اخر الزمان که در فصل اول آن ویژگی های انسان های آخر الزمان را بیان کرده است. در فصل دوم ویژگی های پیامبر آخر الزمان و در فصل سوم ویژگی های قانون پیامبر آخر الزمان بررسی شده است . بخش چهارم شبهات خاتمیت که فصل اول آن شبهات کلام جدید را مورد بحث قرار داده و فصل دوم آن نیز بررسی شبهات سؤالات کلی دیگر را بیان و مورد بررسی قرار داده است.
مهدویت در ادیان
نویسنده:
فاطمه جنیدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
عنوان این تحقیق مهدویت در ادیان می باشد ، واژه مهدویت از نظر ادبی مصدر جعلی گرفته شده از کلمه« مهدوی» است که این کلمه نیز به نوبه خود اسم منسوب ساخته شده از لغت عربی« مهدی» می باشد. تاریخ ولادت با سعاد ت آن حضرت بنا بر قول مشهور در سال 225 هجری واقع شده است و در سحر جمعه پانزده شعبان بوده است. رسول اکرم ( صلی الله علیه وآله و سلم) و ائمه معصومین ( علیه السلام)برخی از آیات قرآن مجید را به وجود مقدس و با برکت حضرت مهدی(علیه السلام)و ظهور و قیام او، چگونگی حکومتش تفسیر نموده اند: بر طبق این آیات و روایات حضرت مهدی ( علیه السلام) وعده ای است الهی، که در آخرالزمان خداوند به او اذن ظهور می دهد تا آن چه را که انبیاء بخاطرش مبعوث گردیدند و در راهش هزار بلا به جان می خریدند به انجام برساند، بزرگان ائمه حدیث و علم و رجال و پیشوایان مذهب اهل سنت کتابهای مستقلی را پیرامون حضرت مهدی منتظر(علیه السلام) نگاشته اند روایاتی که پیرامون بنیانگذار حکومت واحد جهانی براساس عدالت و آزادی مهدی موعود، قائم آل محمد(صلی الله علیه وآله و سلم) در منابع اهل سنت َ آمده است دست کم از روایات شیعیان می باشد. اعتقاد انسانها به ظهور یک منجی و مصلح بزرگ ، در آخرالزمان برخاسته از عدالت طلبی آنهاست که از فطرت الهی آنها سرچشمه گرفته است. از این رو همه افراد انسانی طبق فطرت الهی خود انتظار دارند که روزی این وعده بزرگ الهی تحقق پیدا کند و جهان در زیر لوای رهبری الهی که مورد عنایت و حمایت پروردگار است. از بدبختی رهایی یابد و به آسایش دست یابد. این تحقیق به سه بحش تقسیم شده ، بخش اول با عنوان مروری بر زندگانی حضرت مهدی ( عجل الله تعالی فرجه) است که دارای سه فصل است: فصل اول: معنای لغوی و اصطلاحی مهدویت و مروری کوتاه بر زندگانی حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه) استَ، فصل دوم : عصر غیبت صغری و کبری، فصل سوم: عصر ظهور. بخش دوم: مهدویت از دیدگاه قرآن و سنت که دارای سه فصل است، فصل اول: مهدویت در قرآن، فصل دوم: مهدویت در روایات اهل سنت ، فصل سوم: مهدویت در روایات اهل تشیع بخش سوم: مهدویت در ادیان که دارای چهار فصل است. فصل اول: مهدویت در کتب مقدسه هندوان، فصل دوم: مهدویت در دین یهود، فصل سوم: مهدویت در دین مسیح، فصل چهارم: مهدویت در کتب زرتشتیان دراین تحقیق از منابع روایی، حدیثی ، تفسیری، دینی استفاده کردم.
سایه شیطان: کارشکنی های یهود از صدر اسلام تا کنون
نویسنده:
سارا ایمانی مقدم
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
تحقیق حاضر به بررسی دشمنی ها و کارشکنی های یهود علیه اسلام از آغاز تا کنون می پردازد . بنی اسرائیل فرزندان حضرت یعقوب بودند که در طول تاریخ پیامبران متعددی داشتند و حضرت موسی پیامبر صاحب کتاب این قوم بودند که بعد از بعثت حضرت موسی ( ع) این قوم از زیر شکنجه های فرعونیان رها شدند . نعمت ها و امتیازات ویژه ای از سوی خداوندبرانان نازل شد اما کفران نعمت و شکست در امتحانات الهی کم کم باعث انحطاط این قوم شده تا جایی که علی رغم بشارات حضرت موسی به پیامبر خاتم و شناخت کاملی که از پیامبر خاتم داشتند ، به دلایل مختلف از جمله دنیاطلبی و .... از طرق مختلف مثل تحریف تاریخ و یا کتاب مقدس به مبارزه با ظهور ایشان پرداختند و حتی دست به ترور اجداد پیامبر زدند تا شاید از این طریق مانع ظهوروختم رسالت شوند ولی نهایتاً به خواست خداوند متعال شکست خورده و پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم ) مبعوث شدند . عده ای از یهود به پیامبر خاتم ایمان آورده و مسلمان شدند ولی بسیاری از آن ها در هر مرحله به کارشکنی های مختلف دست می زدند از جنگهای فرهنگی مثل ورود اسرائیلیات در دین گرفته تا نظامی مانند جنگ های مستقیم و غیر مستقیم یهود با اسلام.(بنی نضیر ،خیبر و بدر و ...) و این در حالی بود که قرآن به معرفی چهره یهودیان پرداخته بود و یهود را به عنوان دشمن درجه اول مسلمانان معرفی کرده و پرده از بسیاری از توطئه های آن ها برمی داشت و در نهایت پیامبر اسلام در پی توطئه های همین یهودیان به شهادت رسیدند . ولی این روند ادامه پیدا کرده و یهودیان همیشه یا در چهره اسلام و یا آشکارا به مبارزه با اسلام و حق می پرداختند و آنقدر رفتارهای زشتشان زیاد بود که در جهان نیز چهره منفور و تا حدی شناخته شده پیدا کرده بودند تا اینکه این جریان پرانحراف در غالب جمعیتی به نام صهیونیست شکل گرفته و به طرح ریزی اهداف و نقشه هایی برای احیای دوباره خود پرداختند و به این ترتیب از طرق مختلف با در دست گرفتن غالب رسانه ها کم کم چهره ای که از یهود در اذهان مردم جهان ساخته شده بود را محو کرده و از طریق جنگ جهانی دوم که تقریبا توسط خود آن ها به و جود آمده بود ( خودزنی های ساختگی)، با وعده های مختلف یهودیان سراسر جهان را به طرف یک سرزمین واحد ( فلسطین)سوق دادند و با علم کردن جریاناتی دروغین مثل افسانه هولوکاست ( یهودی سوزی ) و سند سازی های جعلی برای غصب سرزمین های مورد نظرشان به شدت به مظلوم نمایی پرداختند . در هر مرحله از طریق تحریف تورات و یا جعل کتب آسمانی دروغین مثل تلمود و .... اهدافشان را مشروع و خواسته های ناحقشان را وعده های آسمانی جلوه می دادند و در رسیدن به اهداف ننگینشان از هیچ جرم و جنایتی دست نمی کشیدند . هم اکنون نیز در جهان همان گونه که قر آن اشاره کرده و یا طبق فرمایشات علمای بزرگ اسلام ،امام ( ره) و مقام معظم رهبری ( دام ظله العالی ) عاملان اصلی جنایات بزرگ دنیا صهیونیست ها هستند و نهایتًا از میان برداشتن این معضل بزرگ و یا غده سرطانی همت و وحدت همه مسلمانان را می طلبد . مستندات این تحقیق از قرآن کریم و تفاسیر مختلف از کتب معتبر اندیشمندان سیاسی ، کتب شهید مطهری و .... حاصل شده است . این تحقیق از طریق مطالعات کتابخانه ای فیش برداری و هم چنین مراجعه به اینترنت و سایت های سیاسی مربوط ،تدوین شده است. اصطلاحات کلیدی این تحقیق عبارت اند از اسرائیل ، صهیونیسم ، اسرائیلیات ، همچنین برخی از کلماتی که ممکن است در ذهن خواننده تداعی نکند هولوکاست و پروتکل می باشد
بررسی دیدگاه های وهابیت در برداشت از شرک
نویسنده:
زهرا عباسی استاد
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
موضوع رساله حاضر « بررسی دیدگاه های وهابیت در برداشت از شرک» می باشد. که در آن به بررسی حقیقت شرک و تاریخچه و مبانی اعتقادی وهابیان و شرک انگاری های آنان پرداخته شده است. تبلیغات گسترده وهابیان که با حمایت استعمارگران علیه شیعه و سایر مسلمانان انجام می گیرد ضرورت مقابله با آنان را روشن می کند. لذا از جمله مهمترین اهداف این پژوهش، تبیین حقیقت شرک می باشد تا از این رهگذر مشخص شود که مفاهیمی چون توسل و شفاعت خواهی از دایره شرک خارجند. همچنین تعمق در تاریخچه و عملکرد وهابیان که خود نمایانگر باطل بودن این فرقه انحرافی است از دیگر اهداف این بررسی است. تبری از شرک در کنار گرایش به توحید اساسی ترین اصل در آموزه های الهی است. به همین جهت همه انبیاء الهی مردم را از هرگونه شرک باز می داشتند و به توحید و ایمان راستین به خداوند دعوت می کردند. آن چنان که از تقابل شرک با توحید به دست می آید مهم ترین اقسام شرک عبارتند از شرک در ذات، صفات، افعال و عبادت. همه مسلمانان و بویژه شیعیان در راستای پاسخ به دعوت انبیاء : و روشنگری های ائمه : از هرگونه شرک به خداوند بیزاری می جویند، امّا با این حال وهابیان سایر مسلمین را به شرک متهم می کنند و به قتل و غارت آنان می پردازند. درک غلط آنان از حقیقت شرک و اقسام آن سبب شده است نتوانند بین اعمالی چون طلب شفاعت و توسل و شرک افعالی و عبادی تفکیک قائل شوند و بر این اساس معتقدین به این اعمال را مشرک و جان و مالشان را مباح بدانند. این در حالی است که هیچ یک از شفاعت طلبان و متوسلین به انبیاء و اولیاء : آنها را مستقل در شفاعت و رفع حوائج نمی دانند. از سوی دیگر خضوع و تواضع همراه با این اعمال از این جهت که با اعتقاد به الوهیت آنها نیست، شرک شمرده نمی شود. در راستای پاسخ به شبهات وهابیان کتب متعددی نوشته شده است که با مضامین پراکنده به بررسی پیرامون حقیقت شرک، تاریخچه ی وهابیان و پاسخ به اشکالات آنان پرداخته اند. از این رو در این رساله سعی شده است زوایای مختلف موضوع به صورت مجموعی بررسی شود. برای بررسی موارد فوق از کتب تفسیری، روایی، تاریخی و کلامی همچون تفسیر المیزان، مجمع البیان، صحیح بخاری، بحارالانوار، تاریخ نجد، تاریخ بغداد و مدینة الاسلام، گوهر مراد و مجموعة التوحید استفاده شده است. واژگان کلیدی این تحقیق عبارتند از: وهابیت، توحید، شرک، توسل و شفاعت. روش تدوین این پژوهش بر اساس نگرش توسعه ای، بر اساس راهبرد توصیفی و بر اساس راهکار کتابخانه ای است.
 حیات برزخی
نویسنده:
معصومه خرمی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگااه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
عنوان این تحقیق « حیات برزخی» می باشد. که پیرامون زندگی انسان ها بعد از مرگ تا برپایی قیامت صحبت می کند. ضرورت ایجاب می کند که انسان ها در مورد زندگی ای که بعد از مرگ برایشان خواهد بود، آشنایی داشته باشند. هر چند آشنایی کامل به این زندگی، تا وقتی که وارد آن نشده اند امکان پذیر نیست. لکن با توجه به احادیثی که به ما رسیده است اندک آشنایی با حیات برزخی برای ما حاصل می شود. و در این تحقیق آیات و روایات مربوط به برزخ و عالم قبر مورد تفحص قرار گرفته است. لذا این تحقیق باعث آشنایی خودم با عالم برزخ شد. امیدوارم دیگران نیز با خواندن این مطالب از مسائل مربوط به زنگی پس از مرگ آگاه شوند. و این مطالب تذکری باشد تا از غفلت رها شویم. تا با توجه به عذاب ها و نعمت ها در عالم برزخ و قیامت برنامه زندگی خود را به دقت تنظیم نمائیم. این تحقیق در دو بخش با نام های « مفاهیم برزخ و قرآن و سنت» و « اطلاعات عالم برزخ» تنظیم شده است. و هر بخش شامل سه بخش می باشد. عنوان فصل اول « تعریف لغوی و اصطلاحی برزخ» است. چنانکه برزخ در لغت فاصله بین دو چیز و در اصطلاح حیات پس از مرگ تا برپایی قیامت است. عنوان فصل دوم « عالم برزخ در قرآن» می باشد. قرآن عالم پس از مرگ را برزخ نامیده است. عنوان فصل سوم « عالم برزخ در سنت» است. در این فصل احادیثی در رابطه با برزخ آمده است. «مسائل قبل از ورود به برزخ» عنوان فصل اول از بخش دوم می باشد. در این فصل مسایلی که برای انسان قبل از وارد شدن رخ می دهد، بیان شده است. در فصل دوم با عنوان « ویژگی های عالم برزخ» با استناد به احایث خصوصیات آن عالم آورده شده است. و در فصل سوم از بخش دوم تحت عنوان « دانستنی های برزخ» مطالب شنیدنی در رابطه با عالم برزخ توضیح داده شده است. در این تحقیق از لغتنامه ها، فرهنگ ها، منابع تفسیری، منابع حدیثی و کتاب های مختلفی که در این زمینه نوشته شده است استفاده کرده ام. کلید واژه ها: حیات، برزخ، قبر، عالم مثال، مرگ.
  • تعداد رکورد ها : 60