جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 60
 شیعه در زمان امام رضا ( ع)
نویسنده:
بتول ناظردوست
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسای حوزه: ,
چکیده :
تشیع چیزی جز اسلام راستین نیست که امام خمینی از آن به اسلام ناب محمدی تعبیر می کند و مؤسس آن ، صاحب شریعت، محمد مصطفی ( ص) است. در عصر امویان، اسم تشیع مورد بی مهری حاکمان و متولیان سیاسی جامعه قرار می گرفت و بر شیعیان ستم بسیار روا می شد. نهضت بزرگ عباسیان در بستر تشیع به وقوع پیوست و آنان با عنوان کردن مظلومیت خاندان پیامبر، امویان را واژگون کردند. سیاست های عباسیان که عبارت بود از دور ساختن علویان از میدان سیاست و بیعت آن ها با علویان _ که چیزی جز خدعه نبود _ ؛ نتوانست هدفهائی را که قصد کرده بودن و آرزوی نیل به آن ها را داشتند؛ برایشان تأمین کند و نتایج به کار بردن چنین سیاست هائی ، پیش از آنکه متوجه دشمنان ایشان و به ویژه عموزادگان علوی آنان شود؛ گریبانگیر خود عباسیان شده و کارشان را تباه ساخته بود. در این تحقیق به هریک از خلفای عباسی معاصر امام رضا(ع) اشاره شده و وضعیت شیعیان و دوستداران اهل بیت ( ع) درآن زمان ، ترسیم شده است. فجایعی که هارون نسبت به شیعیان انجام داد و قتل و ظلم و زورگویی که او در راه بدست آوردن قدرت به راه انداخت؛ بسیار وحشیانه و به دور از انسانیت و منطق بود. اما در دوران مأمون که خود در برابر ارباب کلام، آشکارا دم از ولای اهل بیت می زد؛ شیعه نشاط و جنبشی کسب کرده و علنا حب و ولای خاندان پیامبر اکرم(ص) را اظهار نموده و مقام والایی در میان مردم بهم رساندند. دوران امامت امام رضا(ع) در عصر مأمون ، دارای پیچیدگی و مشکلات زیادی بود و مأمون برای اینکه بتواند در امر حکومت به پیروزی برسد؛ دست به اقداماتی می زد که یکی از آن ها دادن منصب ولایتعهدی به امام ( ع) می باشد. اما همانطور که در بخش سوم به آن اشاره می شود، امام از هیچ کوششی برای خنثی کردن اقدامات مأمون و فهماندن حقیقت به مردم فرو گذار نکرد. در فصل دیگری از این تحقیق به وضعیت شیعیان در دوران امام رضا(ع) پرداخته شده است.شرایط فرهنگی آن عصر ، محروم بودن علویان از حقوق مشروع خود، روحیه تعرضی شیعیان، تحرک آن ها ، زندگی آن ها و موضع دستگاه و .. مورد بررسی قرار می گیرد. در قسمتی دیگر، به قیامها و شورش های شیعی، مناطقی که قیام ها در آن برپا شده، همچنین زمان و موقعیت قیام ها، پرداخته ایم. در ادامه این تحقیق در رابطه با شخصیت امام رضا(ع)، حکمرانان زمان، فرقه های انحرافی شیعه و گروه های الحادی و منحرف در زمان ایشان بحث شده است. همچنین به برخی از یاران و راویان حدیث امام رضا(ع) و مشاهیر و فقهای عصر امام اشره شده است. منابعی که در نوشتن این تحقیق مورد استفاده قرار گرفته ، منابع تاریخی است. به همین منظور ما تلاش کردیم به منابع اصیل تاریخی رجوع کنیم که اکثر آن ها توسط دانشمندان متعهد و مورد اعتماد نوشته شده است. اما متأسفانه در پاره ای از موارد برخی از مورخین در نوشتن، تعصب به خرج داده اند و حقایق تاریخی را آنطور که می بایست به گوش همگان برسانند؛ بیان نکرده اند.
 فاطمه ( س) در کنار پدر
نویسنده:
زهره گیلان ورنوسفادرانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسای حوزه: ,
چکیده :
قبل از ظهور اسلام عرب جاهلیت دارای ادیان گوناگون و مذاهب گوناگون بودند، خداوند در میان آنها محمد(ص) را به پیامبری مبعوث نمود، حضرت در انجام رسالت خود از هیچ تلاشی فروگذاری ننمود و پس از ازدواج با خدیجه خداوند به آنها دختری عطا نمود که همواره در کنار پدر به ترویج دین پرداخت و از همان دوران کودکی با آزار و اذیت مشرکان در شعب ابی طالب و پس از آن سختیهای هجرت را تحمل نموده اما هیچ گاه میدان را خالی نکرد پس از تشکیل حکومت اسلامی در مدینه دشمنان برضد مسلمانان جنگهای متعددی به راه انداختند که فاطمه(س) در صحنه جنگ رزمندگان را یاری نمود و همچنین در عرصه های فرهنگی اجتماعی و سیاسی در بیداری جامعه سهم بسزایی داشت جهت گسترش اسلام خدمات ارزنده ای ایفا نمود و در مکتب پدر درس ایمان، عبادت را آموخت. وی مظهر، حیا و عفاف، تهجد و عبادت، احترام بهه والدین بود پیامبر(ص) بارها از او به عنوان پاره تن خویش یاد کرد و فرزندان او را به عنوان ثمره وجود خود می خواند. اما متأسفانه بدلیل حب دنیا و عدم نفوذ ایمان در دل عده ای از اصحاب، با رحلت حضرت رسول اکرم(ص) از حقوق خود محوم گشته و سرانجام شهید گردیدند. کلید واژه : محمد(ص)، فاطمه(س)، علی(ع) عرب جاهلی، بعثت، هجرت
 مستشرقان و سیره رسول اکرم ( ص)
نویسنده:
فاطمه امیرفخریان
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسای حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
پرداختن به سیره رسول اکرم(صلی الله علیه وآله) نه تنها همواره مورد توجه مسلمانان بوده است بلکه جامعه غرب نیز همواره با انگیزه های متفاوت به این مساله اهتمام جدی ورزیده است در حقیقت جامعه غرب که دین اسلام را به عنوان دین محمدی و مسلمانان را به عنوان پیروان محمد می شناختند هیچ گاه از توجه به ابعاد مختلف زندگانی محمد غافل نبودند . نگاهی به تاریخچه رویکرد غرب به سیره رسول اکرم ( صلی الله علیه وآله) از حجم بالای توجه و رویکر غربیان به این مساله حکایت دارد . باید گفت رویکرد به سیره رسول اکرم ( صلی الله علیه وآله) از همان ابتدای طلوع اسلام قابل مشاهده بوده و در طی قرون وسطی این توجه ها ادامه داشته است . عواملی چون جنگ های صلیبی ، فتح آندلس و ... که به آشنایی بیشتر جامعه غرب به اسلام انجامید بر حجم این توجه ها افزود . در عصر رنسانس و تا به امروز نیز زندگانی رسول اکرم از حجم بالایی از توجه برخوردار است . در این میان اسلام شناسان غربی – مستشرقان – تلاش بسیاری نمودند تا به سیره پیامبر اکرم ( صلی الله علیه وآله) پرداخته و به معرفی پیامبر به مردم مغرب زمین پرداختند . این رویکر گسترده با انگیزه های متفاوتی صورت پذیرفت . انگیزه های تبشیری یکی ا ز اصلی ترین دلایل این رویکرد می باشد . در حقیقت پیشرفت اعتقادی و گرایش روز افزون به اسلام تا آنجایی پیش رفت که گروههایی از جامعه مسیحیت را نیز به خود جذب نمود و این مساله فعالیتها ی تبشیری مسیحیت را با مشکلات بسیاری مواجه نمود . لذا جامعه غرب و به ویژه سران کلیسا در صدد بر آمدند تا با آشنایی شدن به اسلام و سیره پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله) به مبارزه بهتر و سنجیده تری با آیین جدید بر آیند . و به این صورت بود که حجم بسیاری از اتهامات ناروا نه تنها قرون وسطی را در بر گرفت بلکه در عصر رنسانس و تا به امروز نیز این اتهامات وجود دارد انگیزه های سیاسی و استعماری نیز از دیگر عواملی است که مستشرقان را واداشت تا به سیره پیامبر اکرم در راستای تخریب چره اسلام و نبی مکرم اسلام بپردازند . در حقیقت تخریب چهره پیامبر یکی از مسایلی بود که به سبب ایجاد حس حقارت در میان مسلمانان برای ایجاد تسلط بر آنان منجر می گشت . حاصل این رویکرده ا نیز اتهامات بسیاری مانند خشونت ، شهوت پرستی ، تکبر و عدم اخلاص و ... بود که مروری بر منابع اسلامی بی اساس بودن این اتهامات را آشکار می سازد در این میان انگیزه های علمی و تلاش برای شناخت واقعی رسول اکرم(صلی الله علیه وآله) نیز گروههایی از مستشرقان را به واکاوی سیره پیامبر(صلی الله علیه وآله) واداشت وآنان رامجبور به اعتراف درباره عظمت پیامبر اسلام ساخت تا جایی که آنان خود به رد ادعا های بی اساس هم کیشا نشان پرداختند. کلید واژه: مستشرق، سیره، پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله) ، تبشیر، استعمار
 علل بروز جنگ های پیامبر ( ص) و اهداف آن
نویسنده:
زهرا رزم جومقدم
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسای حوزه: ,
چکیده :
این تحقیق بر آن است که با ذکر نمودن علت و اهداف جنگ های پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم) این قافله سالار بشریت، از فلسفه جنگیدن آزادی خواهان صلح طلب انقلاب و این مدافعان آب و خاک این سرزمین دفاع شود تا به این نتیجه برسیم که ما بدون علت و بدون هدف و مهمتر از همه بودن رهبر و مجوز دست به این کار نزده ایم. در این تحقیق برای رسیدن به علل بروز جنگ های پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم ) و اهداف آن ابتدا جهاد را از دیدگاه قرآن ، حمایت وبرخی اندیشمندان معرفی کرده ایم تا ثابت کنیم که جنگ های الهی بدون مجوز نبوده است وگفتار معصومین ( علیهم السلام ) نیز این موضوع را تأکید می کند و از همه مهمتر اینکه جنگ های الهی در پی رسیدن به اهداف مشخصی صورت می گرفته است . بنابراین در قسمت بررسی مهمترین جنگ های پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم ) سعی شده از کتب قدیمی و معتبر استفاده شود تا این جنگ ها به طور دقیق مورد بررسی قرار گیرد . و در قسمت علل بروز جنگ ها و اهداف آن از کتاب های مهم جهاد و نویسندگان معتبر و شناخته شده استفاده شده است . پس از بررسی این موارد متوجه می شویم که علت این جنگ ها یا به دلیل نقض عهد ازطرف دشمن ، یا به دلیل دفاع یا به دلیل برداشتن موانع حکومت اسلامی و پیشرفت دین حق در راه رساندن ندای الهی به گوش جهانیان بوده است و هدف آن بر قراری حکومت اسلامی و روح توحید در جهان بوده است . این تحقیق شامل چهار بخش می شود که : 1- قسمت اول : کلیات شامل تعریف و تبیین موضوع ، اهداف و سوالات تحقیق می شود . 2- بخش اول : جهاد را از دیدگاه قرآن ، روایت و برخی از اندیشمندان مورد بررسی قرار داده ایم . 3- بخش دوم : بررسی مهمترین جنگ هایی که پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم ) در آنها شرکت داشته اند مانند غزوه بدر ، غزوه احد و غزوه خندق . 4- بخش سوم : در ابتدا انواع جهاد را گفتهو پس از بررسی موانع حکومت به بررسی مهمترین علت های جنگ پرداخته ایم . 5- بخش چهارم : در این بخش پس از بررسی رسالت جهانی اسلام به ذکر مهمترین هدف هایی که از جهاد پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم ) دنبال می کنند را بیان می کنیم . در جمع آوری بخش اول و دوم از کتب نسبتاً قدیمی و منابع دست اول رباعی استفاده شده و در مورد بخش سوم و چهارم از کتب مهم جهاد و نویسندگان معتبر کمک گرفته شده تا مجموعه ای مورد قبول ارائه گردد که نتیجه اصلی همانا روشن شدن علل بروز جنگ ها پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم ) و اهداف آن بوده است که در بخش سوم و چهارم آمده است . در قسمت کلیات چند واژه کلیدی همچون جهاد ، حرب ( جنگ ) و غزوه در کتب معتبر لغت از آنها تعریف به عمل آمده است .
 شور حسینی: پیشینه عزداری و آسیب شناسی عزاداری های قرن معاصر با تاکید بر عزاداری سید الشهدا(س)
نویسنده:
منیژه شاهوردی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسای حوزه: ,
چکیده :
موضوع این پژوهش پیشینه ی عزاداری و آسیب شناسی عزاداری های قرن معاصر با تأکید بر عزاداری سیدالشهداء می باشد. مسئله ی مورد بحث آن ، مشروعیت عزاداری سالار شهیدان ، تاریخچه و سیره ی معصومین در عزاداریها و نگاهی به شیوه های معاصر عزاداری اباعبدالله ( علیه السلام) و شناخت آفات و صدماتی که بر پیکره آن وارد شده، می باشد. هدف پژوهش ، افزایش میزان اطلاعات و آگاهی و محکم کردن بنیه ی اعتقادی پژوهشگر و سایر افرادی که از آن استفاده می کنند است، تا با پشتوانه ای قوی و مستدل ، از عزاداری به عنوان یکی از ارکان حفظ و بقاء تشیع و مهم ترین مصداق اصل « تولی و تبری» دفاع کرده و از مورد تهاجم واقع شدن و ورود شبهات و صدمات به آن ، توسط دشمنان و یا افراد بی اطلاع ، تا حدودی پیشگیری شود. به این موضوع از منظر اسلام ( قرآن و سیره ی معصومین) و با دیدگاهی روایی ، تاریخی و اجتماعی توجه شده است. در این پایان نامه ابتدا به بیان مشروعیت عزاداری از ناحیه ی اسلام و تبیین این مشروعیت با دلایلی از قرآن کریم و سیره عملی معصومین ( علیهم السلام) ، و ذکر نمونه های عملی عزاداری پیامبران گرامی اسلام ( صلی الله علیه و آله وسلم) برای عزیزان خود و تأکیدات سایر ائمه اطهار ( علیهم السلام) به برپایی این مجالس، پرداخته شده است و سپس با دیدگاهی روایی و تاریخی به سیره ی پیامبران الهی و معصومین ( علیهم السلام)، تاریخچه و تحولات عزاداری اباعبدالله ( علیه السلام) و تغییراتی که در طی سالیان داشته ، مورد بررسی قرار گرفته است؛ آنگاه با بیان تاریخ رسمیت یافتن و علنی شدن این مراسم و ذکر شیوه های معاصر عزاداری برای آن حضرت ، مانند شیوه های قدیمی و سنتی عزاداری و شیوه های جدید آن مثل عزاداری با آهنگ و سبک های جدید ، همراه با رویکردی اجتماعی ادامه یافته است. و در نهایت با توجه به آسیب ها و صدماتی که از ناحیه ی دشمنان و حتی خود افراد عادی بر عزاداری وارد می شود و حساسیت این مسئله ، به آسیب شناسی عزاداری پرداخته شده است و با بررسی این آسیب ها و ذکر انواع و اقسام آنها و تحقیق پیرامون انواع انحرافات عزاداریهای امروزی از سیره ائمه اطهار ( علیهم السلام) و بیان حد و مرز شرعی عزاداری و ایراد راهکارهایی برای مقابله با این صدمات ، نیز بیان وظائف تک تک افراد جامعه در قبال جلوگیری از این آسیب ها ، به پایان رسیده است . منابع مورد استفاده ، شامل موارد زیر می باشد: قرآن. کتب تفسیری مانند : « تفسیر المیزان» علامه محمد حسین طباطبائی، « التبیان فی تفسیر القرآن» ، شیخ طوسی و... کتب تاریخی مانند : « المنتظم فی تاریخ الملوک و الامم» ابن الجوزی ، «تاریخ تشیع در ایران» رسول جعفریان و ... کتب رجال و سیره : « الارشاد» شیخ مفید ، «عیون اخبار الرضا» شیخ صدوق، « الغدیر» علامه امینی و... کتبی که در رابطه با زندگانی امام حسین ( علیه السلام) ، سخنان و اصحاب ایشان، واقعه ی عاشورا و مسائل پیرامون عزاداری می باشند: «نفس المهموم» عباس قمی، « لهوف» سید بن طاووس، «چکامه هایی در شیوه های عزاداری» احمد خاتمی ، «آسیب شناسی آیین عزاداری» ابراهیم ابراهیمی و... . نیز با مراجعه و استفاده از سایتهای مختلف اینترنتی مانند سایت های ضد اسلام، سایت های دفاتر مراجع عظام و... و دیسکها فشرده ی مربوط به مجالس عزاداری و حضور در هیئات مذهبی و بررسی میدانی فعالیتهای عزاداری در جامعه ی کنونی، این پژوهش تکمیل گردیده است. نتایج حاصله از این تحقیق و فرضیه هایی که در آن به اثبات رسیده است ، بدین شرح است: عزاداری برای سیدالشهداء ،نه تنها دارای مشروعیت از دیدگاه قرآن و سیره ی معصومین است، بلکه دارای پیشینه و و پشتوانه ی قوی می باشد که بقای اسلام و تشیع ، در گرو آن است و قدمت آن به تاریخ خلقت جهان آفرینش باز می گردد و همواره مورد تأکیدات فراوان از ناحیه ی معصومین قرار گرفته است. عزاداری دارای حدود شرعی مشخصی می باشد و در طول تاریخ ، روند تکاملی خاصی به خود گرفته است به گونه ای که امروزه شیوه های جدیدی از آن رواج یافته که گاه در تضاد با اسلام می باشد لذا بدلیل اینکه، عزاداری همواره از ناحیه ی دشمنان اسلام و تشیع ، به خصوص فرقه ی ضاله ی وهابیت ، و سایر افراد مغرض یا بی اطلاع ، مورد تهاجم و صدمه قرار می گیرد ، آسیب شناسی آن امروزه ، یکی از ضروریات تشیع است و بر همه ی شیعیان لازم می باشد. این پژوهش به اعتبار نوع و هدف « بنیادی» ، به اعتبار موضوع « دینی » و به اعتبار ماهیت « تاریخی و توصیفی تحلیلی» است. روش جمع آوری اطلاعات کتابخانه ای و میدانی می باشد. واژگان کلیدی: عزا ( عزّی تعزیه) ، عزاداری ، سوگواری، امام، امام حسین(علیه السلام) سیره آسیب آسیب شناسی.
 شخصیت شناسی یاران غیر هاشمی امام حسین ( ع) در واقعه ی کربلا
نویسنده:
فاطمه نبی چهاربیدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسای حوزه: ,
چکیده :
در این تحقیق ، که با موضوع « شخصیت شناسی یاران غیر هاشمی امام حسین ?» گرد آورده شده، نگارنده با معرفی چهره های مؤثر در قیام حسینی( افرادی از سپاه امام که هاشمی نسب نبودند ) و تبیین برخی ویژگی های رفتاری و خصایص معنوی ایشان در پی ارائه ی شناختی کلّی پیرامون شخصیت والای این فرزانگان می باشد . اهداف دیگری که در این راستا مدّ نظر قرار گرفته اند،عبارتند از : دریافت بارزترین ویژگی اخلاقی و رفتاری ایشان، قرار دادن ایشان به عنوان الگویی برای منتظران امام زمان ( عجّل الله تعالی فرجه)، احیاء و تثبیت برخی اصول و مبانی دینی – اخلاقی، که در ایشان وجود داشته است؛ مانند توجّه به ارزش ها و ضدّ ارزش های دینی، پرداختن به معروف ( و امر نمودن به آن) و خودداری از منکر ( و نهی نمودن از آن)، حمایت از مقام ولایت و ... . روش تحقیق در این نوشتار، توصیفی- تحلیلی می باشد و برای دستیابی به اهداف مورد نظر و قابل استناد بودن مطالب، بیشتر از منابع و متون تاریخی و روایی معتبر ( در تدوین مباحث) استفاده گردیده است. ساختار کلّی تحقیق، در چهار فصل تنظیم شده است که عناوین آن به قرار ذیل می باشد: 1- نگاهی گذرا به وضعیت جامعه ی اسلامی در آستانه ی نهضت امام حسین ? ؛ 2- آشنایی با نقش آفرینان کربلا؛ 3- جلوه های رأفت و محبّت دو سویه ی امام ? و یاران غیر هاشمی؛ 4- تجلّی صفات عاشورائیان در یاوران مهدی عجّل الله تعالی فرجه ؛ وضع و ساختار نامطلوب جامعه اسلامی، به لحاظ حکومتی و نیز پائین بودن سطح فرهنگ و عقیده، از مهم ترین عوامل و زمینه های بر پائی نهضت حسینی بوده است. این حرکت و انقلاب بزرگ را، علاوه بر هاشمیان ، اشخاصی از طوایف برجسته عرب و موالیان ایشان ، همراهی و هدایت می کردند . سپاهیان غیر هاشمی ابا عبد الله ? عمدتاً جنگجویانی از قبایل یمنی بودند و طیف دیگر ایشان منتسب به اقوام و قبایل « نِزاری » می شدند. بخش قابل توجّهی از این افراد نیز، از ساکنین شهر کوفه به شمار می رفتند . صَولت و مردانگی ایشان به حدّی بود که دشمن زبون را به اعتراف و عَجز نشاند. رابطه و تعامل آنها با امام، آکنده از مهر و عطوفت و علائق پاک انسانی بود که در رفتار و گفتار هر یک، به نوعی متجلّی گشت و صحنه ی کربلا را پُر از جلوه های ایثار و ولایت پذیری نمود. باز خورد این محبّت و جان نثاری نیز عملکرد پیامبر گونه ی حضرت و اکرام و مهرورزی او نسبت به یاران غیورش بود. آنها به راستی ، از مصادیق عُظمای ولایت مداری هستند که مزیّن به صفاتی چون: وَرَع و حُسن خلق، خضوع، ثبات قدم، مواسات، غیرت دینی و ... می باشند. انطباق کامل این اوصاف با آن چه در روایات پیرامون یاران امام عصر ? آمده، نکته ی قابل توجّهی است و از این منظر، می توان وجوه اشتراک فراوانی میان این دو گروه قائل شد. برخی از این اوصاف مشترک عبارتند از : عرفان و معنویت گرائی ، موعظه و حکمت ، شهادت طلبی، انتظار و رجعت. متخلّق شدن به این رفتار و صفات معنوی و عرفانی، برای مردمی که در عصر غیبت امام زمان عجّل الله تعالی فرجه به سر می برند، می تواند ایشان را نیز در زمره ی آنها که به فوز عظیم دست یافته اند ، قرار دهد. کلیدواژه ها: شخصیّت – شناخت – یاران – غیر هاشمی- امام – امام حسین ? - نهضت- حماسه- عاشورا- کربلا.
 سیره اخلاقی پیامبر اکرم ( ص)
نویسنده:
سمانه پهلوان مقدم
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسای حوزه: ,
چکیده :
در این تحقیق اخلاق فردی و اجتماعی پیامبر – صلی الله علیه و آله و سلم- مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. فصل ابتدایی این اثر ، به اهمیت اخلاق در اسلام به ویژه از نگاه قرآن و روایات می پردازد . آیاتی که بیانگر اهمیت اخلاق از منظر قرآن است از جمله سوره ی شمس آیات 9 و10 ، در کلام معصومین نیز روایات فراوانی راجع به اهمیت و جایگاه اخلاق به چشم می خورد که همگی بیان کننده ی ارزش این مقوله یعنی اخلاق می باشد . همچنین دراین فصل به فواید و آثار اخلاق که مایه ی سعادت ، رشد ، عزت و ایمان کامل می شود، اشاره شده است و در پایان نیز آثار اخلاق در جامعه آورده شده است . فصل دوم نگاهی کوتاه به زندگی پیامبر اکرم – صلی الله علیه و آله و سلم – دارد . چنان که به معرفی پدر و مادر ایشان می پردازد ، تاریخ ولادت و حوادث هنگام ولادت آن حضرت را بیان می کند ، دوران کودکی ، نوجوانی و جوانی پیامبر را شرح می دهد ، به ازدواج آن حضرت با خدیجه اشاره می کند ، زمان آغاز بعثت را بیان کرده و به شرح مختصری از حوادثی که در فاصله آغاز بعثت تا رحلت رخ می دهد ، می پردازد . در فصل سوم به اخلاق فردی پیامبر اکرم– صلی الله علیه و آله و سلم – پرداخته شده است از جمله زهد و ساده زیستی و عدم دلبستگی آن حضرت به دنیا ، چنان که در هنگام رحلت هیچ دینار و درهمی از او باقی نماند . نحوه ی غذا خوردن ایشان که همیشه از جلوی خود غذا می خوردند و هر چه که در دسترسشان بود از آن می خوردند ، نحوه ی آشامیدن ایشان که در سه نوبت آب می نوشیدند و در هر بار اول آن بسم الله و آخر آن الحمد لله می گفتند ، لباس پوشیدن آن حضرت که همیشه لباس بلند به تن داشتند و لباس مورد علاقه ی ایشان لباس پنبه ای و به رنگ سفید بود ، آراستگی و پاکیزگی پیامبر که زبانزد خاص و عام بود از جمله عطر زدن همیشگی ، روغن مالیدن ، سرمه کشیدن و مسواک زدن ایشان ، خوابیدن و نشستن آن حضرت که همیشه با گفتن اذکار مختلف همراه بود و راه رفتن ایشان که با وقار و سریع همراه با گام های پر قدرت بود . فصل چهارم بیان کننده ی اخلاق اجتماعی رسول خدا – صلی الله علیه و آله و سلم– است . صفاتی همچون حسن معاشرت و ادب و احترام ایشان در برابر اقشار مختلف مردم حتی در برابر کودکان ، اخلاق نیکوی ایشان نسبت به همسران از جمله رعایت کردن روحیه هریک از همسران ، مدارا کردن با ایشان و کمک کردن به آنان در کارهای منزل ، رحمت و محبت ایشان نسبت به همه ، صبر و بردباری در برابر مشکلات و اذیت های کفار و مشرکان ، عدالت پیامبر نسبت به همه حتی خانواده ی خود آن حضرت ، مدارا و نرمش با همگان ، شرح صدر ایشان و گذشتشان از کسانی که آزارش می دادند و بخشش های بی حد و اندازه ی آن حضرت ، تواضع و فروتنی ایشان در مقابل همه حتی کودکان و شجاعت و دلیری خارج از وصفشان و مشورت کردن با یارانشان در موقعیت های مختلف که همگی عامل موفقیت و نفوذ شخصیت و کلام ایشان در روح و جان مسلمانان شد . ویژگی این تحقیق این است که تنها به بررسی بعد اخلاقی شخصیت عظیم پیامبر می پردازد و هدف آن آشنایی با سیره ی اخلاقی پیامبر، معرفی ایشان به عنوان الگویی برای همه ی اعصار و نشر و انتقال سیره ی اخلاقی ایشان به همه ی نسلها خصوصاً نسل جوان است. در این تحقیق سعی شده است که بیشتر از منابع دست اول و مرجع استفاده شود. کتاب هایی مانند مکارم الاخلاق شیخ طبرسی(ره)، بحارالانوار علامه مجلسی(ره)، اصول کافی شیخ کلینی(ره) و .... روش کار نیز همان روش کتابخانه ای و از طریق جمع آوری اطلاعات و فیش برداری از منابعی که در ارتباط با سیره ی نبوی و تاریخ زندگی ایشان نوشته شده است، می باشد. نتیجه ای که از این تحقیق می توان گرفت این است که مهم ترین و اصلی ترین عامل موفقیت و پیشرفت پیامبر اکرم – صلی الله علیه و آله و سلم- در راه تبلیغ دین و.بیان معارف قرآن و نفوذ رهنمودهای ایشان در دل و جان مردم ، اخلاق نیک، حسن خلق و ادب و احترام ایشان به همه ی مردم حتی مشرکان و کفار است. واژگان کلیدی این تحقیق عبارتند از: سیره - اخلاق.
 حضرت علی اکبر ( ع) اسوه جوانان
نویسنده:
سعیده فرقانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسای حوزه: ,
چکیده :
پژوهش حاضر در بر گیرنده ی شمه ای از فضائل و ویژگی های حضرت علی اکبر علیه السلام است که سعی شده مختصری از شخصیت آن جناب، مورد بررسی قرار گیرد. بدون تردید، امام شناسی و ولایت پذیری محض، صفات برجسته ای بود که در وجود مبارک علی اکبر علیه السلام تجلّی یافت و سر منشأ خصلت های بی نظیر دیگر در او شد. که تبیین این صفات متعالی و پسندیده، جهت ارائه ی الگویی مناسب و کامل به نسل جوان می تواند مفید واقع گردد. روش جمع آوری اطلاعات در این زمینه، از طریق مطالعه ی منابع و متون بوده و به لحاظ نوع، پژوهشی اسناد و مدارکی می باشد. و فرضیه ی این نوشتار را نیز می توان این گونه بازگو کرد، که علی اکبر الگویی بود که مزیّن به صفات برجسته ای چون ، شجاعت، ، ولایت پذیری، محبت نسبت به امام و ... دانسته است . تحقیق حاضر در، دو بخش کلّی و هر یک در غالب چند فصل ارائه گردیده: بخش اول: شخصیت شناسی حضرت علی اکبر علیه السلام که فصل اول آن با عنوان عوامل مؤثر بر شخصیت حضرت علی اکبر علیه السلام بوده و در فصل دوم از ولادت تا شهادت ایشان مورد بررسی قرارمی گیرد. بخش دوم: ویژگی های برجسته حضرت علی اکبر علیه السلام به عنوان الگو: شامل دو فصل با عناوین ذیل می باشد: 1- ویژگی های حضرت علی اکبر علیه السلام 2 – علی اکبر علیه السلام جوان ترین الگو برای جوانان حضرت علی اکبر علیه السلام پرورش یافته ی حسین بن علی علیه السلام است که در مکتب ولایی او درس معرفت و عشق آموخت و با صلابت و استواری به دفاع از حیثیت اسلام و مقام ولایت پرداخت. او با شجاعت ولایت پذیری، نسبت به امام زمانش، عهد خود را با خدا و « ولیّ حقّ» به اثبات رسانید و خالصانه، جانش را فدای مولایش نمود. و نتیجه این که : جوان رشید امام حسین علیه السلام چنان که از او انتظار می رفت در صف یاران فداکار و ایثار گر حسین علیه السلام قرار گرفته و مطیع محض مولای خویش ، در تمامی عرصه ها گشت. آن گونه که در واقعه ی عاشورا ، خویش را فدای امام و اهل بیت گرامی اش نموده و در راه هدف والای خود به شهادت رسید. کلید واژه ها: « تربیت- جوانی- شجاعت- اسوه »
 خورشید سامرا: بررسی سیره اخلاقی- سیاسی امام هادی(ع)
نویسنده:
عزت پیرنیا
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسای حوزه: ,
چکیده :
تحقیقی که پیش رو دارید، با موضوع « سیره ی اخلاقی- سیاسی امام هادی ? » می باشد. با انجام این تحقیق سعی داریم : 1- نسبت یه وجود مقدس ایشان به شناخت برسیم. 2- از رفتارهای ایشان در زمینه های اخلاق و سیاست الگو گرفته و در زندگی فردی و اجتماعی خود پیاده کنیم. در این تحقیق به بیان مختصری از زندگی نامه و شهادت و پاره ای از صفات اخلاقی ایشان پرداختیم که آن چه در این مورد بیشتر مدنظر ما بوده ، برخورد امام با نیازمندان شیعه و غیرشیعه بوده است و پس از آن توسط چند روایت و معجزات ایشان، به اثبات امامت حضرت پرداختیم. سپس خلفای معاصر امام هادی ? و خصوصیات رفتاری آنان، اقدامات آنان و اوضاع سیاسی – اجتماعی- فکری عصر امام ? و رفتار ایشان در مقابل توطئه های خلفا بیان شده است؛ توطئه هایی از قبیل هجرت اجباری امام، ویرانی بارگاه حسینی، تحریم اقتصادی شیعیان، ایجاد عقاید انحرافی ، بردن مصحف خدا در مجلس شراب؛ و در پایان هر بند، موضع امام ? بیان شده و مقایسه ای با جامعه ی امروزی صورت گرفته است. و در بخش بعد سیاست های خاص امام هادی ? مطرح شده از قبیل: - زمینه سازی برای ورود شیعه به عصر غیبت، که پاره ای از سیاست امام جهت آماده کردن شیعیان جهت ورود به عصر غیبت ذکر شده است به طوری که بتوانند حتی بدون دیدن امام خودشان را اداره کنند. - تدوین سیستم مدیریت غیرمستقیم که به تعریف اهداف تشکیل این سیستم پرداختیم و توضیح داده شده است که امام ? چگونه ابتدا به تربیت مدیر پرداخته و سپس جامعه را توسط آن مدیران اداره می کردند. - بیان معارف اسلامی در قالب دعا و نیایش که امام هادی ? بسیاری از معارف اسلامی را از جمله معرفی اهل بیت « علیهم السلام» و جایگاه آنان را در قالب دعا و نیایش مطرح می کردند. - سیاست های امام هادی ? در مقابل قیام ها که چرا ایشان در مقابل قیام های صورت گرفته سکوت کردند و آنها را رد نکردند. روش تحقیق ما از نوع کاربردی، توصیفی، تحلیلی و کتابخانه ای می باشد. کلیدواژه ها عبارتند از: اخلاق- سیاست- سیره- مدیریت- مدیر- وکیل- وکالت
 ریحانه النبی: برسی ابعادی از زندگی حضرت زهرا ( س)
نویسنده:
حوریه حسینی نامی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسای حوزه: ,
چکیده :
در این نوشته به گوشه هایی از زندگی حضرت زهرا سلام الله علیها که می تواند الگوی مناسبی برای افراد باشد پرداخته شده است. ولادت حضرت زهرا سلام الله علیها در کانون عصمت و طهارت نبوی، از مادری همچون حضرت خدیجه سلام الله علیها در 20 جمادی الثانی سال پنجم بعثت می باشد. تجارب فاطمه سلام الله علیها در دوره های مختلف زندگی ایشان تصویر کاربردی روشنی از یک الگوی کامل است.با آشنایی از شخصیت بانو سلام الله علیها به آموزه ی بلندی می رسیم و آن اینکه؛ شخصیت سالم،روند و مسیر است نه مقصد،یعنی شکوفایی شخصیت هر فردی هیچ گاه پایان پذیر نیست.برای رسیدن به این شکوفایی علاوه بر مطالعه شخصیت فردی حضرت،مطالعه جهان بینی ایشان،و همین طور دیدگاه هایشان درباره شخصیت بالنده،می تواند معیارهای بلوغ شخصیت را به دست دهد. به عنوان مثال استغنا، ورع، اخلاص وجوهی از بالندگی روح است که حد اعلای را در زندگانی حضرت می توان مشاهده کرد. در نحوه همسرداری و تربیت فرزند همین بس که در کنار مقام والای فردی، به لحاظ خانوادگی همسر ولایت و مادر امامت می باشند. درباره حضور ایشان در مسائل فرهنگی و اجتماعی ،شاید بارزترین مورد، ماجرای غصب خلافت و فدک باشد که می توان به نحوه دفاع ایشان از ولایت و خطبه فدکیه ایشان اشاره کرد.خطبه های نقل شده از ایشان در این باره حائز نکات فراوان است. همین طور نظرات ایشان درباره حجاب زن و حضور اجتماعی زنان می تواند برای جامعه امروز راهگشا باشد. با وجود مطالعه و بیان همه نقلهای تاریخی درباره زندگی فردی،خانوادگی و اجتماعی ایشان،عظمت این بانوی بزرگوار همچنان جزء اسرار عالم است،مگر شناخت ذره ای از این عظمت را در آیات کلام وحی،همچون آیه های؛تطهیر،مباهله،مودت،هل أتی،و کوثریا سخنان معصومین علیهم السلام بتوان جستجو کرد. هدف از بیان مطالب بهره مندی بیشتر ما از زندگانی ایشان به عنوان نمونه کامل یک زن مسلمان می باشد که با پیروی از سیره این بانوی دو عالم بتوانیم به سعادت دنیا و آخرت نایل آییم و جامعه ای پاک و عاری از هر گونه پلیدی داشته باشیم. واژگان کلیدی این تحقیق عبارتند از: حضرت زهرا سلام الله علیها ، الگو، سیره
  • تعداد رکورد ها : 60