جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 78
اخلاقی اجتماعی ( فرهنگی، اقتصادی، سیاسی) پیامبر اعظم ( ص)
نویسنده:
اکرم ایران نژاد
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
موضوع تحقیق پایانی، اخلاق اجتماعی پیامبر ( صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّم) می باشد . از اهداف این پژوهش، بررسی ابعاد جدید و نگاهی نو به اخلاق اجتماعی پیامبر ( صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّم) در تمام ابعاد فرهنگی، اقتصادی و سیاسی و هم چنین رسیدن به یک سِری الگوهای اخلاقی و رفتاری در بین مردم به ویژه جوانان است ؛ زیرا کسی که می خواهد با معیارهای الهی تربیت شود الگو را باید از حضرت محمّد(صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّم) بگیرد و رفتار خود را با آن حضرت هماهنگ سازد؛ علاوه بر آن قسمت عمدة پیشرفت انسانها را چه از لحاظ مادّی و چه معنوی، اخلاق اجتماعی آنان تشکیل می دهد هم چنین آماده کردن افراد جامعه برای پذیرش قلبی و رفتار پیامبر اکرم ( صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّم) از حیث اخلاق است چرا که نسبت به پیامبر ( صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّم) که انسانی والا و تمام و کامل است و رفتارش زیر بنای اعمال اسلامی است، شناختی عمیق تر به دست آید چرا که شناخت بهتر این الگوی حسنه برای بهره بردن از اخلاقیّات و رفتار مهرآمیز ایشان، در تمام مراحل زندگی ما مفید و مؤثّر می باشد. برای تدوین مراحل تحقیق و برای بررسی اسناد و مدارک و منابع مورد نیاز از کتاب های متعدّد و متنوّع در حوزه های تاریخی، اخلاقی، کتاب های زندگینامه، سیره و ... هم چنین کتب روایی شیعه و اهل سنّت، منابع تاریخی متقدّمین و متأخّرین به شکل سندسازی مطالب مربوطه و به روش توصیفی و تحلیلی استفاده شده است. در این تحقیق، اخلاق اجتماعی پیامبر(صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّم) در تمامی ابعاد از بعثت تا رحلت یعنی در طول 23 سال رسالت حضرت مورد برّرسی قرار می گیرد. پیامبر(صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّم) فرهنگ و تمدّن جامعه عرب را در سطح بالا و وسیعی گسترش داده و آن را در سطح جهانی مطرح کردند و با گسترش سوادآموزی و اجرای مساوات، برابری، برادری توانستند شعار دموکراسی اسلامی را در جامعه نهادینه کنند، هم چنین با ایجاد روش های نوینی در جامعه به جای کینه توزی ها، تبعیض ها و اختلاف های طبقاتی و ... به بهبود و ساماندهی زندگی خلق کمک شایانی کرده و علاوه بر اینها با اثبات کلیّاتی از اصول اخلاقی به نشر اسلام و جهانی شدن آن در خارج از مرزهای عربستان پرداختند. پیامبر ( صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّم) به عنوان رهبر بزرگ جامعة اسلامی در تمامی ابعاد فرهنگی فعالیت زیادی داشتند و با زدودن عقاید باطله و محو تبعیضات در سطح جامعه و ارتقاء تفکّر افراد با گسترش علم و دانش و تبلیغ موفّق شدند که فرهنگ و تمدّن جامعه غرب را در سطح بالا و و سیعی گسترش داده و آن را در سطح جهانی مطرح کردند . با اجرای اصل مساوات در تمامی ارکان حکومت اسلامی به ویژه بیت المال و تشویق افراد به کار و کوشش و بستن پیمان اخوّت و برادری توانستند شعار دموکراسی اسلامی را در جامعه نهادینه کنند ، هم چنین با ایجاد روشهای نوینی در جامعه به جای کینه توزیها و اختلاف های طبقاتی و ... به بهبود و ساماندهی زندگی خلق کمک شایانی کردند . واژگان کلیدی: اخلاق، اجتماع، پیامبر(صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّم) ، اسلام، رفق و مدارا، مساوات، تکریم، مشورت، عدالت، تعاون، فرهنگ ، اقتصاد، سیاست.
اخلاق اجتماعی پیامبر ( ص)
نویسنده:
هاجر محمدیان
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
موضوع این تحقیق اخلاق اجتماعی پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم) می باشد که هدف از نگارش آن آشنایی جامعه مخصوصاً نسل جوان با پاره ای از صفات و اخلاق نیک پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) در اجتماع می باشد. این تحقیق به روش اسنادی و توصیفی است که به توصیف اخلاق والای پیامبر گرامی اسلام ( صلی الله علیه و آله و سلم) در اجتماع می پردازد و از روش کتابخانه ای برای جمع آوری مطالب استفاده شده است. این تحقیق در شش فصل به شرح زیر نگاشته شده است. فصل اول کلیات تحقیق می باشد که شامل : تعریف و تبیین موضوع، ضرورت و اهداف تحقیق ، ساختار و محدوده تحقیق و ... است. فصل دوم : در این فصل به شناخت علم اخلاق و تعاریف آن و شناخت فلسفه اخلاق می پردازیم . فصل سوم: در این فصل ادوار مختلف زندگی پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم) مورد بررسی قرار می گیرد. فصل چهارم: دراین فصل چندین نمونه از رفتار و اخلاق پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم) در اجتماع آورده می شود. فصل پنجم: شخصیت و صفات پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) از دیدگاه دیگران که شامل امام علی ( علیه السلام) امام خمینی ( رحمه الله علیه) و دانشمندان غربی می باشد مورد بحث قرار می گیرد . فصل ششم: در پایان پنجاه حدیث اخلاقی از پیامبر گرامی ( صلی الله علیه و آله و سلم) وتجزیه و تحلیل مطالب و نتیجه گیری پایانی و منابع و مآخذ آورده می شود. در این تحقیق سعی بر این بوده که از منابع معتبر و دست اول مانند نهج البلاغه، تحف العقول، سنن النبی و ... استفاده شود وهمچنین از کلی گویی به دلیل احتمال به وجود آمدن ابهام خود داری شده است. نتیجه ای که می توان از این تحقیق گرفت این است که باتوجه به آشنایی با گوشه ای کوچک از اخلاق و رفتار پیامبر ( صلی الله علیه وآله وسلم) در اجتماع و عرصه های مختلف سعی می کنیم تا حد توان ایشان را الگو قرار داده و خود را به شخصیت ممتاز ایشان نزدیک کرده تا جامعه ای با اخلاق ناب محمدی ( صلی الله علیه و آله و سلم) بسازیم. واژگان کلیدی: اخلاق، اجتماع ، پیامبر.
 امامت و خلافت از دیدگاه قرآن، سنت و عقل
نویسنده:
حمیده یزدانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
موضوع تحقیق پایانی، امامت و خلافت از دیدگاه قرآن، سنت و عقل است. این تحقیق پایانی در هفت بخش تنظیم گردیده است که در بخش اول مفهوم امامت و خلافت مورد بررسی قرار گرفته است. امامت در لغت به معنای پیشوایی و خلافت به معنای جانشینی است. متکلمان اسلامی امامت را با تعبیرهای متفاوتی تعریف کرده اند. مجموع تعاریف به دو دسته کلی تقسیم می شود: تعاریف عام و خاص. تعاریف عام عبارت است: از رهبری عمومی در امور دینی و دنیوی. در تعاریف خاص – علاوه بر تعریف مذکور– بر جانشینی پیامبر? نیز تاکید شده است. اهل سنت و شیعه دیدگاه های متفاوتی درباره مساله امامت دارند، از دیدگاه شیعه امام باید از سوی خدا نصب شود و از علم و عصمت برخوردار باشد. از دیدگاه اهل سنت امام و خلیفه از طریق مردم انتخاب می شود و لازم نیست از علم و عصمت برخوردار باشد. متکلمان اهل سنت امامت را از فروع دین می دانند و علمای امامیه به جز برخی متاخرین که امامت را از اصول مذهب می دانند امامت را از اصول دین به شمار می آورند. در بخش دوم به جایگاه امامت در تفکر اسلامی پرداخته شده است. از دیدگاه قرآن مقام امامت بالاتر از مقام نبوت است. زیرا خداوند ابراهیم ? را که دارای مقام نبوت بود بعد از انجام آزمون به مقام امامت رساند. از دیدگاه احادیث اسلامی نیز امامت جایگاه والایی دارد. و از آن جا که در احادیث متعددی از ائمه اطهار ? امامت به عنوان ولایت معرفی شده و لذا به بررسی امامت پرداخته شده است. ولایت در لغت به معنای قرب و نزدیکی است و ولایت امامت بر سه قسم است: 1. ولایت محبت 2. ولایت تشریعی 3. ولایت تکوینی. در بخش سوم به وجوب و ضرورت امامت و دلایل آن پرداخته شده است که اکثریت متکلمان اسلامی امامت را واجب می دانند. گر چه در نوع وجوب امامت که آیا کلامی است یا فقهی، عقلی است یا نقلی، با یکدیگر اختلاف نظر دارند. از نظر اهل سنت وجوب امامت فقهی و از باب وجوب « علی الناس» است. و برای اثبات ضرورت امامت ادله ای آورده اند، که به دو دلیل اشاره می شود: سیره مسلمانان و وجوب دفع ضرر عظیم. از نظر امامیه وجوب امامت کلامی و از باب وجوب « علی الله» است؛ و برای اثبات ضرورت امامت هم دلایل شرعی و هم دلایل عقلی اقامه نموده اند. ادله عقلی ضرورت امامت قاعده لطف، قاعده امکان اشرف، واسطه فیض، هدایت عمومی و اتمام حجت، و نیاز شرع به مفسر می باشد و دلایل شرعی به نوع ادله ارشادی بوده و در راستای ادله عقلی می باشند. در بخش چهارم به شرایط امامت پرداخته می شود. متکلمان اهل سنت شرایطی را برای امامت ذکر نموده اند. که در هشت مورد آن با یکدیگر اتفاق نظر دارند. از آن جمله: اجتهاد، شجاعت، عدالت و غیره می باشد و در غیر این هشت مورد مانند قریشی بودن و عصمت با یکدیگر اختلاف دارند. شیعه در همین ارتباط شرایط خاصی برای امام قائل است که مهم ترین آن ها علم، عصمت و منصوب بودن می باشد. عصمت به معنای خودداری کردن است و عصمت امام نیروی باطنی است که او را از مطلق خطا و گناه مصون می دارد. و متکلمان ادله عقلی و نقلی برای لزوم عصمت امام بیان کرده اند. همچنین در راستای علم امام باید به این امر اذعان داشت که از وظائف امام حفظ دین الهی است و این امر بدون آگاهی از دین امکان پذیر نیست. از منابع علم ائمه، تعالیم پیامبر ? ارتباط با عالم غیب و استفاده از قرآن می باشد. امامیه معتقدند انتخاب امام از عهده مردم به دور است و امام همچون پیامبر? باید از جانب خداوند برگزیده شود. اهل سنت تعیین امام را بر عهده مردم می دانند. لذا راه هایی را بیان نموده اند: اجماع، شورا و غیره. در بخش پنجم دیدگاه های متفاوت متکلمان اسلامی در تبیین فلسفه امامت مطرح گردیده است که به طور کلی متکلمان اهل سنت اقامه حدود الهی و اجرای آن را فلسفه امامت می دانند و امامیه فلسفه امامت را در موارد ذیل می دانند: حفظ نظام اجتماعی مسلمانان، برقراری عدالت اجتماعی و غیره. در بخش ششم امامت به دو صورت عام و خاص در قرآن مطرح گردیده است که در این بخش به بررسی آن ها می پردازیم، پیامبر ? نیز در احادیث خود به مسئله امامت اشاره کرده است از جمله: حدیث ثقلین، غدیر و غیره. در بخش هفتم مسئله رجعت را مورد بررسی قرار می دهیم. رجعت به معنای برگشتن است و در اصطلاح برگشتن عده ای از بندگان صالح و کافر به دنیا است. شیعه و اهل سنت درباره رجعت اختلاف نظر دارند. در این بخش امکان رجعت، ضرورت رجعت، رجعت کنندگان، رجعت در آیات و روایات، فلسفه رجعت و شبهات رجعت مورد بررسی قرار می گیرد.
ایمان از نگاه شهید مطهری ( ره)
نویسنده:
لیلا یوسف زاده بایگی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
موضوع این تحقیق « ایمان از نگاه شهید مطهری» می باشد و با بیانی نسبتاً اجمالی به بررسی واقعیّت و نقش ایمان در کلیه ابعاد شناخته شده از زندگی انسانی می پردازد و با هدف احیاء فرهنگ ایمان و با تکیه بر آثار تدوین شده استاد مرتضی مطهری تنظیم شده است. در این تحقیق بنیادی سعی شده است منحصراً متن آثار شهید جزء منابع مورد استفاده باشند و از آن جا که برای درک یک بُعد از افکار شهید بایستی به همه کتاب های شهید مراجعه کرد سعی بر این داشتیم تا از یادداشت های ایشان نیز کمک بگیریم به این امید که تمامی نظرات مدوّن استاد به طور کامل مورد بررسی قرار گرفته باشند. از دیگر روش های کار می توان به استفاده از آیات و روایات درج شده در کتب شهید در این تحقیق اشاره کرد، با این هدف که این مجموعه، انطباق دقیق و خلّاقانه اندیشه های شهید با آموزه های دینی را به اطّلاع خوانندگان برساند. ایمان نوری است که در قلب می تابد؛ ایمان، معرفت قلب است و گفتار زبان و عمل اعضاء. اسلام، آشکار است و ایمان در دل نهفته است. ناموس آفرینش، جهان را مسخّر انسان، انسان را مسخّر نیروی ایمان، و پیامبران را سلسله جنبان این نیرو قرار داده است. تنها دین نیست که بشر را به ایمان دعوت کرده است، بلکه در درجه اول، این فطرت انسان هاست که از درون، فریاد ایمان خواهی برمی آورد. همه آن چه که انسان باید بدان ایمان بیاورد در کلمه غیب جمع شده است و سرسلسله امور غیبی خداوند است. طبیعت ایمان، اجبار بردار نیست و قرآن که منبع ایمان است این اصل را بارها متذکّر شده است. ایمان، درجاتی دارد؛ از اعتقاد قلبی، آغاز و تا عصمت ادامه می یابد و تفکّر در آیات الهی، راه رسیدن به ایمان است اما این رسیدن نیاز به زمینه های فکری و قلبی سازگار با ایمان دارد چرا که اساس دین، فطری و قابل ایمان است اما ایمان به حقایق دین کار آسانی نیست و همین است که به شهادت قرآن، اهل ایمان کم اند. انسان متمدّن امروز بیش از همه دوران ها به کارکردهای فراگیر ایمان نیازمند است. ایمان، آسایش و لذّت و بهجت شخصی و نیز پیشگیری و رفع و کاهش آلام و ناراحتی ها را به دنبال دارد؛ همچنین ایمان، عاملی وحدت بخش و ضامن اجرای اخلاق و عدالت است. ایمان تأثیرات بسیاری نیز در روح و شخصیّت آدمی دارد. این پژوهش به دلیل تمایز بخش ها و فصل ها از یکدیگر که خود گواهی است بر گستردگی ابعاد ایمان، دارای نتایج مهم بسیاری است که در زیر به بخشی از آن ها اشاره می شود: به بیان استاد شهید علّامه مطهری، مسئله مهم ایمان، مورد غفلت عام و خاص قرار گرفته، این امر باعث بروز دردهای مختلف بشری شده است. ایمان به چیزی بیشتر از شناخت عقلانی و یا یقینی است؛ ایمان شناخت توأم با عمل و عشق است. ایمان، با زور وارد قلب نمی شود و این معنای اصلی لااکراه فی الدین است. ایمان، که معنا و اساس زندگی و یگانه حلّال دردهاست در تمامی ابعادی که تاکنون از زندگی و وجود انسان شناخته شده است به گونه ای عجیب، اما مسلّم، تأثیرگذار است. کلید واژه ها: ایمان، اعتقاد، اسلام، یقین، شهید مطهری.
نقش زن در رشد فضائل اخلاقی خانواده و اجتماع
نویسنده:
معصومه سلیمی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
موضوع تحقیق : بررسی نقش زن خانواده و اجتماع می باشد . هدف از این تحقیق بیان این مطلب است که زن ، در جامعه اسلامی وظایف پر اهمیتی دارد و عدم رعایت آنها موجب وارد شدن صدماتی بر شئون حیات اجتماعی و خانوادگی است . از این رو زنان ، مهم ترین و حساس ترین وظیفه را در تربیت فرزندان به عهده دارند که اگر مادران به وظیفه سنگین و مقدس خود آشنا باشند و نونهالان اجتماع را با برنامه صحیح ، پرورش دهند ، می توانند اوضاع عمومی اجتماع ، بلکه جهان را به طور کلی دگرگون سازند ؛ از این جهت ، ترقی و تنزل ، و پیشرفت و عقب ماندگی اجتماع در دست زنان و به اختیار آنها ست. به گواه بسیاری از آیات قرآن ، خداوند هدف از خلقت زن را آرامش و آسایش مردان بیان کرده است . که زنان با محبت و مهربانی های خود در کنار مردان و فرزندان موجب صمیمیت اعضای خانواده می شوند و همه آنها می توانند با امنیت خاطر و با آسودگی و آرامش در کنار هم زندگی کنند . بنابراین ، خانواده مناسب ترین بستر برای ظاهر شدن رفتارهای مذهبی است . خمیر مایه شخصیت کودک در کانون خانواده و با تاثیر پذیری از نقش الگوهای بزرگسال شکل می گیرد و آنچه کودک می آموزد ، اساس زندگی و تلاش او را در آینده تشکیل می دهد . از این رو ، مادر می تواند با گفتار و افعال صحیح ، شخصیت قوی و انسانی خود تجربیات و آگاهی هایش و ... انسان بسازد ، زنان و مردان بزرگ و موثر به حیات اجتماعی ، رو به تاریخ بشری و انسانی تقدیم کند و نقش غیر مستقیم خود را در صحنه های سیاسی ، اجتماعی و فرهنگی ایفا نماید ، جوانان و دختران صحیح ، نیرومند و با اخلاق انسانی ، و با فضیلت و دانش به جامعه تحویل دهد و در تکامل اجتماع خویش سهم خود را در این بعد انجام دهد. دامنه این تحقیق در محدوده قرآن و سنت و ادیان و مکاتب دیگر می باشد که شامل پنج فصل می باشد که عبارتند از : فصل اول : در این فصل سعی شده است کلیات تحقیق از جمله ( تعریف و تبین موضوع، ضرورت و اهداف تحقیق، پیشینه موضوع، فرضیه یا سوالات اصلی و فرعی ، روش تحقیق ، ساختار و محدوده تحقیق، مشکلات و موانع تحقیق) مورد بررسی قرار گیرد . فصل دوم : شخصیت زن در قرآن و اسلام ؛ که دراین فصل سعی شده است هدف از آفرینش زن در قرآن و شخصیت او از دیدگاه قرآن و اسلام را مورد بررسی قرار داده و بیان کرده که اسلام چگونه با ظهور خود خط بطلان بر بسیاری از خرافات و ظلم هایی کشیده که به زنان روا می شد. کشیده است . و نظرات تحقیر آمیز و عقاید خرافی را که افراد گمراه در مورد زن بیان کرده اند را در تحقیق خود مطرح کرده و با استناد به آیات و روایات و کتب تفاسیر به آنها پاسخ قاطعی داده و نظرات آنها را با توجه به قرآن و روایات رد کرده تا زمینه هر نوع انحراف و تحریف را در مورد مقام و شخصیت زن منتفی ساخته . فصل سوم : مقایسه شخصیت زن در اسلام و دیگر مکاتب ؛در این فصل سعی شده است که یک دیدگاه مقایسه ای بین خلقت زن در اسلام و دیگر ادیان ، موقعیت زن در اسلام و دیگر مکاتب ، دیدگاه اسلام و غرب در مورد زن ، و دیدگاه فمینیسم ها در مورد زن را مورد بررسی قرار داده و بیان کرده که غرب و ادیان دیگر چه تفکر و دیدگاهی زشت و ناپسند در مورد مقام و شخصیت زن دارند و برای او هیچ ارزشی قائل نیستند و به دیده حقارت به او می نگرند . و در مقابل اسلام به زن ارزش و مقام داده و به شخصیت او احترام گذاشته و حقوق و مقام او را هم مانند مردان می داند و او را عضو کامل و مستقلی در جامعه می داند . فصل چهارم : نقش زن در خانواده و اجتماع ؛ در این فصل نقش زن را در فضایل اخلاقی خانواده و اجتماع مورد بررسی قرار داده ، و بیان کرده که چگونه یک زن با تربیت فرزندان شایسته می تواند امنیت خانوادگی و اجتماعی را برای فرزندان خود رقم زده ، چرا که سعادت و شقاوت فرزندان به دست مادران است و مطرح کرد . که چگونه یک زن می تواند وظایف خود را در نقش همسری ، مادری و مدیر خانه به خوبی انجام دهد تا مادری موفق برای فرزندان خود باشد. فصل پنجم : نقش زن در فعالیتهای اجتماعی ؛ در این فصل اشاره شده به نقش زن در مراحل مختلف ، و این که زن از نگاه قرآن عضو موثری در اجتماع است و باید همانند مردان در مسائل مهم اجتماعی نقش ایفا کند و از طرفی قرآن زنان و مردان را در ساختار اجتماع مسئول می داند و آنان را موظف می دارد که تلاش نمایند تا جوامع را به سوی سعادت و نیکی پیش ببرند و درسالم سازی و پاکسازی اجتماع از انحرافات فکری و جنسی نقش سازنده ای را داشته باشند . بنابراین ، در این فصل سعی شده است حضور پر رنگ و فعال زنان را در عرصه های مختلف اجتماعی ، سیاسی فقهی حقوقی و مسئولیتهای اجرایی نشان داد ه و در مقابل کسانی که مخالف حضور زن در صحنه های مختلف در جامعه هستند با استناد به قرآن و روایات پاسخ قاطع و قانع کننده ای به آنها داده تا جای هیچگونه سوال و شبهه ای در این زمینه باقی نماند . تحلیل و یافته ها : شامل تجزیه و تحلیل ، نتیجه گیری و منابع و ماخذ می باشد . روش انجام کار این تحقیق کتابخانه ای و اسنادی است که با مراجعه به کتابها و مجلات و رساله ها و دیده های مختلف مطالبی را که در رابطه با این موضوع بوده ، یاد داشت برداری کرده و سپس از آن فیش برداری و ارتباط منطقی بین موضوعات بر قرار کرده و به یافته های جدیدی دست یا فتم . شروع به نوشتن طرح نامه و پس از تصویب طرح نامه ، پایان نامه را نوشتم . نتیجه ای که از تحقیق گرفته شده است این است که با توجه به قرآن و روایات زن دارای مقام و منزلت در اسلام می باشد و از جایگاهی مانند مردان برخوردار است که می تواند علاوه بر اداره منزل و تربیت فرزندان ، در صحنه های مختلف اجتماعی ، سیاسی و ... نقش ایفا کند و حضور پر رنگ و فعالی همانند مردان داشته باشند. واژه های کلیدی : زن ، خانواده ، اجتماع ، جایگاه ، ارزش ، شخصیت ، تربیت اخلاق ، مقام
هوای نفس و آثار و پیامدهای آن
نویسنده:
رقیه حسین آبادی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
این رساله با موضوع هوای نفس وآثار و پیامدهای آن تدوین شده و باتوجه به اینکه این موضوع یکی از موضوعات مهم ومورد ابتلای انسان در زمینه اخلاق است و مستقیم با سعادت وشقاوت انسان مرتبط است و همچنین از آن جا که کمال نهایی انسان در قرب به خداست، ودراین معنا همه انبیا واولیای الهی اتفاق نظر دارند، وتمام کسانی که درصدد تحصیل کمال برآمده واز اهل سیر وسلوک بوده اند همداستانند که نفس و خواهش های نفسانی در نیل به کمال، مزاحم انسان بوده و تبعیت از آن باعث سقوط خواهد بود، لذا اگر انسان بخواهد رهی بپیماید و بجایی برسد، چاره ای جز مخالفت با خواسته های نفسانی و مبارزه با آن نیست، ومبارزه آن قدر باید ادامه یابد تا نفس مطیع عقل گردیده وجزء جنود عقل به حساب آید و گرنه با وجود نفس و خواهش های نفسانی،رسیدن به کمال ومقام قرب میسر نخواهد بود لذا برآن شدیم که به بررسی شناخت هوای نفس و مراتب آن، ضرورت وکنترل نفس، مبارزه با هوای نفس وآثار وپیامدهای پیروی از هوای نفس بپردازیم. لذا شناخت نفس به این است که انسان به حقیقت وجوهریت خود که از عالم ملکوت است پی ببرد نوع منابع استفاده شده دراین رساله بیشتر کتب اخلاقی و روایی وتفاسیر می باشد که ازجمله این کتب می توان به ( تفسیرنمونه، میزان الحکمه، بحارالانوار، منهاج البیان، اخلاق در قرآن و...) اشاره کرد. هدف ما از انجام این تحقیق با موضوعی اخلاقی این است اولا خودم نسبت به این موضوع شناخت پیدا کنم و به آثار نادرست هوای نفس پی ببرم و به مزایا و نورانیت آن واقف شوم ،که خطر پیروی از هوای نفس را به جامعه معرفی کنیم وراه های مقابله با آن را بشناسانیم به امید اینکه یک روزی شاهد رشد فضائل اخلاقی وکمالات انسانی درجامعه باشیم وتک تک مسلمین را برفراز قله های معنوی واخلاقی نظاره گر باشیم. ازنتایج حاصله این تحقیق که بیشترین اهمیت را دارا می باشد می شود اشاره کردبه اینکه مبارزه با هوای نفس کلید اصلی سعادت انسان می باشد و از آن جا که اخلاص درکارها شرط قبولی اعمال است واخلاص بدون مبارزه با نفس محقق نمی شود چرا که نفس انسان را به انگیزه های غیرالهی می کشاند و ریا وامثال ان را پدید می آورد لذا بدون مبارزه با هوای نفس اعمال انسان مقبول درگاه حق نخواهد بود. لذا اگر انسان تهذیب نفس داشته باشد و با هواهای نفسانی مبارزه کند می تواند زمینه رشد و شکوفایی تمام صفات نیک را محیا کند. روش انجام کاردر این رساله روش کتابخانه ای بوده و واژگان کلیدی دراین تحقیق هوا، نفس، روح می باشد.
 اسراف از دیدگاه آیات و روایات
نویسنده:
مریم بیگم سیدالموسوی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
موضوع این تحقیق « اسراف از دیدگاه آیات و روایات» می باشد که به بررسی نقش اسراف در ابعاد زندگی انسان می پردازد و با هدف امر به معروف و نهی از منکر با تکیه بر آیات قرآنی و روایات تنظیم شده است که برای این کار به کتب تفسیری مانند: تفسیر نمونه اثر ناصر مکارم شیرازی، المیزان اثر محمدحسین طباطبایی، اطیب البیان اثر عبدالحسین طیب، مجمع البیان اثر فضل بن حسن طبرسی، و کتاب های اخلاقی مانند: منهج الصادقین اثر فتح الله کاشانی، معراج السعاده اثر احمد نراقی، گناهان کبیره اثر عبدالحسین دستغیب و حلیة المتقین اثر محمدباقر مجلسی مراجعه شده است. اسراف به معنای زیاده روی و تجاوز از حد در تمام شئون گوناگون زندگی است که با توجه به ادله اربعه یک اقدام ناپسند و حرام بوده و فلسفه حرمت آن جلوگیری از تباهی، فساد، تجاوز و رعایت اعتدال و عدالت در جامعه است. بی ایمانی، جهل، خودنمایی، هواپرستی، تربیت غلط خانواده و جامعه، الگوی غلط اجتماعی و فرهنگی از جمله عواملی است که بدون توجه و پرداختن به آن ها حذف اسراف از زندگی فردی و اجتماعی امکان پذیر نخواهد بود. پیامدهای فراوان این معضل در عرصه فردی مثل: خشم الهی، محرومیت از هدایت، کیفر اخروی و محرومیت از شفاعت و در عرصه اجتماعی مثل: اختلاف و فاصله طبقاتی، از بین رفتن توازن و تعادل می باشد. به این ترتیب پیشگیری از اسراف به عنوان یک گناه کبیره، یکی از وظایفی است که بر همگان واجب است و آن جز با زهد و پارسایی، تفکر و سنجش، تقدیر و اندازه گیری معیشت، شاکر و راضی بودن به رضای خدا و پیروی از تعالیم و قوانین اسلام میسر نمی شود. بنابراین باید سعی شود نه تنها در شعار، بلکه در عمل با معیارها و ارزش های اسلامی حرکت کنیم و جامعه را بر اساس این معیارها عادت داده و بسازیم. کلیدواژه ها: اسراف، تبذیر، افراط، قناعت و اعتدال.
 اعجاز بیانی قرآن
نویسنده:
زهرا درخانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
قرآن و اعجاز آن از جنبه های گوناگون قابل تأمل و بررسی می باشد. اما آنچه در این تحقیق مورد توجه قرار گرفته اعجاز بیانی قرآن است که با این اهداف به آن پرداخته ایم: بررسی مهمترین وجوه اعجاز بیانی در یک مجموعه خارج ساختن این جنبه از اعجاز از محصور بودن در میان کتاب های مملوّ از لغات پیچیده و ثقیل، و در آوردن آن در قالب الفاظ جدید و روان که مورد پسند نسل جوان باشد، افزایش انس و الفت بیشتر نسل جوان با قرآن در سایه ابتکار والای قرآن در استفاده از صنایع ادبی، جایگاه گسترده فصاحت و بلاغت اعجازین قرآن در زندگی تمامی افراد جامعه، برتری دین اسلام در مقایسه با سایر ادیان الهی به خاطر داشتن کتابی با جلوه هایی اعجاز آمیز و شگفت آور، درک قدرت بی نهایت خداوندی در سایه نظم بدیع و ترکیب های لطیف و معانی حکیمانه قرآن. این نوشته از یک مقدمه، سه بخش و یک پیوست تشکیل یافته است. موضوع بخش اول که شامل سه فصل ( اعجاز، تحدی، وجوه اعجاز) است با هدف بیان کلیاتی پیرامون اعجاز تدوین شده است. در بخش دوم، اعجاز بیانی قرآن بر اساس تقسیمات علم بیان در قالب 4 فصل تشبیه، مجاز، استعاره، کنایه و بخش سوم از این تحقیق به تجلی بلاغت در بیان قرآن در قالب دو فصل؛ اعجاز ادبی قرآن ( گزینش واژه ها) و هنرنمایی قرآن در ارائه مفاهیم و مضامین عالی اختصاص دارد. در پی دست یافتن به اهداف فوق الذکر تلاش بر آن بوده که تا حد ممکن مطالب متقن و صحیح باشد و از منابع دست اول در زمینه های مورد نظر استفاده گردد، منابعی مانند: معترک الاقران فی اعجاز القرآن، النکت فی اعجاز القرآن، تأویل مشکل القرآن، جواهر البلاغه، درر الادب ، تفسیر کشاف زمخشری، المیزان فی تفسیر القرآن، مجمع البیان و لسان العرب، مجمع البحرین، مفردات الفاظ قرآن و ... . همچنین برای مصادیق تشبیه، مجاز، استعاره و کنایه از کتاب های اعراب القرآن الکریم و بیانه (10 جلد)، التلخیص البیان فی مجازات القرآن، ثلاث رسائل فی اعجاز القرآن و .... کمک گرفته شده است. از آنجائی که در اکثر کتاب ها، به مسئله اعجاز بیانی به صورت بسیار پراکنده و مختصر اشاره شده و غالباً به تناسب موضوع، در ضمن سایر مثال ها و مصادیقی که ذکر می شده گاهی به ذکر آیه ای اکتفا شده و کتابی که لیست کامل کلیه آیات مربوطه به تشبیه، مجاز، استعاره، کنایه را ذکر کرده باشد وجود نداشت و کتابهای موجود هم بیشتر به حواشی، نظرات و آراء مختلف پرداخته بودند لذا ما برآن شدیم تا با انگیزه یک کار تقریباً جدید و ابتکاری به این موضوع بپردازیم، برای مثال در مورد آیات تشبیه، تا حد توان از منابع مختلف تمامی آیات تشبیه موجود در قرآن را جمع آوری نموده و به خاطر جذابیّت این گونه آیات و ترغیب خواننده برای پژوهش بیشتر در این زمینه علاوه بر جدولِ آیات با توضیح که در متن اصلی آورده ایم در پیوست نیز لیستی از آیات، بدون توضیح ذکر شده است. لذا در این نوشته به شیوه های مختلف سعی در تبیین و تفهیم بهتر و بیشتر این جنبه از اعجاز قرآن نموه ایم تا بدین وسیله به نتایج زیر دست یابیم. 1)افزایش اعتقاد مردم نسبت به معجزه بودن قرآن 2) بیان ساده و همه فهم اعجاز بیانی قرآن 3) مأنوس شدن هرچه بیشتر نسل جوان با این کتاب آسمانی 4) خداشناسی و خداپرستی در سایه آشنایی با چنین اعجازی 5) کشف خارق العاده بودن این کتاب عظیم 6) اثبات این نکته که معانی گسترده قرآن با گسترش زمان و تجدید نسل ها همیشه تازه و زنده است 7) بالارفتن سطح درک و فهم افراد به وسیله اشارت های قرآن 8) رسیدن به حقیقت با درک تشبیه، مجاز، کنایه و استعاره های موجود در قرآن 9) چشاندن شیرینی و لذت انس با قرآن. واژگان کلیدی: معجزه، تحدّی، فصاحت، بلاغت، بیان، تشبیه، مجاز، استعاره، کنایه.
اعتقاد به معاد و فواید آن از دیدگاه اسلام
نویسنده:
مهدیه دهنوی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
موضوع تحقیق حاضر، اعتقاد به معاد و فواید آن از دیدگاه اسلام است. مساله مورد بحث یکی از اصول مقدس دین اسلام است و همه ی مسلمانان به زندگی پس از مرگ اعتقاد دارند. اما در کنار این اعتقاد شبهاتی نیز برایب معتقدان به معاد مطرح می شود. هدف از انجام این تحقیق پاسخ دادن به این قبیل شبهات و پرسش هاست و با بیان پاسخی مناسب از دیدگاه اسلام، راه حل منطقی ارائه دهیم و تا از این طریق این گونه شبهات در میان مردم کمتر دیده شود و این پاسخگویی را در بحثی تحت عنوان انواع معاد و شبهات آن مطرح کردیم و همچنین راه حل هایی بیان شده پیرامون اینکه چگونه می توان اعتقاد به معاد را در بین جوانان و نوجوانان که ارکان اصلی هر جامعه ای را تشکیل می دهد نهادینه کرد. در این تحقیق در حد توان سعی شده مسائل مربوط را با استناد به آیات و روایات بیان کنیم تا مطالب از اعتبار و غنای بیشتری برخوردار باشد و فهم و درک آن برای خوانندگان محترم آسان تر باشد و از این طریق رابطه ی این مطالب با اسلام نیز روشن شود. پس از توضیحی پیرامون معاد و دیدگاههای مختلف در مورد آن سعی کردیم با ارائه دلایل نقلی و عقلی معاد اثبات کنیم و بعد از توضیحاتی که در مورد معاد جسمانی و روحانی دادیم به شبهات پرداخته و آنگاه درباره معاد در زندگی اجتماعی و سپس فردی از دو بعد روحی و روانی و تربیتی مطالبی را بیان کنیم . از جمله کتابهای مهم در این تحقیق معاد از دیدگاه قرآن، حدیث و عقل از حسین ربانی میانجی است که مسئله دلایل قرآنی و عقلی را به خوبی و روشنی توضیح داده است. از جمله دیگر کتابها معاد از دیدگاه وحی و فلسفه از محمد باقر شریعتی سبزواری است که در فصل دوم و سوم بیشتر مورد استفاده قرار گرفته است. کلید واژگان تحقیق عبارتند از : اعتقاد- آکل و ماکول- تناسخ - اعاده معدوم - معاد- فواید- بهشت- جهنم
عوامل خودنمایی زنان و نگاه مردان
نویسنده:
لیلا حسین زاده مقدسی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
موضوع تحقیق عوامل خودنمایی زنان و نگاه مردان است که ضرورت و هدف از این نوشتار بررسی و ارائه راهکارهایی در جهت استحکام خانواده ها و جامعه ای پاک و سالم می باشد و به زنان بصیرت دهیم که ارزش و هدف آنان بسیار متعالی است و اصل و غایت مهم آفرینش را متذکر شویم تا زندگی دنیا را به بهای ناچیزی به فروش نگذارند. و این آگاهی ها باید به جوان داده شود تا با روشن بینی و ذکاوت بیشتری مسیر زندگی خود را طی کند و به کمال برسد. و پیشینه ی این موضوع به زمان پیامبر اکرم-صلی الله علیه و آله و سلم- می رسد. زمانی که جوانی از انصار در کوچه های مدینه ، زنی را بی حجاب دید . میل به تجمل و زینت و زیور به مناسبت طبع لطیف دختران در آن ها قوی است. اینکه زندگی باید آراسته و زیبا باشد کسی با آن مخالف نیست. ولی اینکه آراستگی باید همراه با سادگی و برکناری از تجملات و تشریفات باشد تا عمر و ثروت آدمی بیهوده جلب و جذب آن نگردد. خود نمایی که نوعی نمایش اندام و وجود زن است، با رنگ آمیزی بدن و رنگ لباس و پوشش ظاهر می شود، تا موجب جلب توجه طرف مقابل باشد. خودنمایی عوامل گوناگونی دارد که گاهی اوقات تزلزل در ایمان، زن را به نمایش اندام وامی دارد زیرا تکیه گاه محکمی برای خود ندارد. و کمالات و اصل و گوهر وجودی خود را فراموش می کند و یا بی توجهی به مسائل دینی او را به عادت بدحجابی واداشته است. و گاهی اوقات برای برخی از این زنان معنای فرهنگ پوشش و لباس برای آنان تبیین نشده است. اما برخی از این افراد از محیط زندگیشان طریقه ی پوشش را آموخته اند و الگوهای کذایی را برای خود انتخاب کرده اند. و گاهی اوقات حتی خانواده ها نیز به این امر توجهی نمی کنند و سر مایه ی عظیم وجودی خود را برای ارضای خود و تحسین نگاه دیگران در معرض فروش می گذارند و درخیال بافی های خود به نمایش اندام می پردازند و گاهی به شکلی مهیج عامل فروش کالایی می شوند، بی خبر از اینکه اینها حربه ی دشمن است که جوانان را بی بند و بار و مصرف گرا بار می آورند تا مخالفت خود را با نظام سیاسی حاکم نشان دهند. و از سوی دیگر نگاه مردان را فریب داده و زیبا نمایی اندام و چهره ی زنان صحنه را برای به گناه افتادن آنان آماده می سازد بی خبر از اینکه چشم مردان چه قدرت هایی دارد که شاید هر عشوه و نازی از سوی زنان، چه ضربات مهلک دنیوی و اخروی بر آنان وارد می سازد. با نگاهی به گستره ی تحقیق در عرصه ی عوامل خودنمایی زنان نتایج ذیل به دست آمده که عبارتند از : پشت پا زدن به قانون خداوند ،از هم پاشیده شدن نظام مقدس خانواده ، افزایش کودکان سر راهی، ناراحتی های روحی و افزایش جنایات ، صرف هزینه های غیر ضروری در ورطه ی زندگی و به مشقت انداختن سرپرست خانواده ، نگاه مردان به زنان بی حجاب و بدحجاب، عاملی است برای مرگ تدریجی آنان . و کلیدواژه های تحقیق عبارتنداز : خودنمایی ، غریزه ، شهوت ، محرک، حجاب ، زینت ، ظاهر، عشوه ، نگاه ، نمایش ، هوس ، ارضاء، آرایش ، ازدواج ،پوشش . و روش تحقیق کتابخانه ای وتوصیفی می باشد .
  • تعداد رکورد ها : 78