جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 198
 جمال زن در جلال حجاب: راه حل های جلوگیری از بی حجابی از منظر قرآن و سنت
نویسنده:
مریم بذرگر گل خطمی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
واژگان کلیدی این تحقیق پایانی زن، پوشش، تبرج، جلوه گری، حجاب، بدحجابی، علل و راهکارها می باشد و موضوع آن راه حل های جلوگیری از بی حجابی از منظر قرآن و سنت است . با توجه به اینکه بی حجابی از معضلات مهم زمان حاضر می باشد لذا لازم به نظر می رسید که تحقیق درباره آن صورت گیرد. از اهداف این تحقیق، بالابردن سطح آگاهی شخصی درباره این موضوع انتقال این آگاهی به سایر افراد جامعه می باشد. روشنگری درباره معضل بدحجابی علاوه بر آنکه باعث تحکیم فرهنگ حجاب به عنوان یک ضرورت شرعی می شود؛ سدی مستحکم در برابر ایجاد زمینه فساد در جامعه شده و از اسارت فرهنگی، سیاسی و ... کشورهای مسلمان در برابر دشمنان دین جلوگیری می کند. دامنه این تحقیق، بررسی تاریخچه حجاب در ادیان و نقش اسلام در تعدیل پوشش زن، وضع حجاب در ایران، فلسفه و فواید حجاب، آثار سوء بدحجابی و مواردی چون: حجاب، زینت، تبرج زن از منظر قرآن و روایات آسیب شناسی حجاب و ارائه راه حل هایی در رابطه با حل معضل بدحجابی در زمینه های مختلف اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی است. منابع این تحقیق، تفاسیر، قرآن کریم، کتب روایی، کتاب هایی پیرامون موضوع حجاب، نرم افزارها، مجلات، مقالات، کتب علوم اجتماعی و ... جهت به دست آوردن اطلاع به روز پیرامون بحث بوده است. جمع آوری مطالب و اطلاعات به روش کتابخانه ای صورت گرفته است. جهت رفع مشکل بدحجابی به نظر می رسد ابتدا باید عامل یا عوامل مؤثر در ایجاد آن بررسی شده و سپس بر اساس آن عوامل به رفع این معضل پرداخت چرا که استفاده از یک راه حل تک بعدی نمی تواند این مشکل را به طور ریشه ای حل کند. مسئولین امر در هر یک از زمینه های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی باید عوامل مؤثر در همان بعد را که در محدوده کارشان قرار دارند، جستجو نموده و ضمن تلاش برای رفع آن با ایجاد هماهنگی با سایر ارگان ها در جهت رسیدن به هدفی نهایی، جامع و مشترک تلاش کنند.
 جهنم و جهنمیان در قرآن و حدیث
نویسنده:
فاطمه محمدحسین پور
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
موضوع تحقیق پایانی جهنم و جهنمیان از منظر قرآن و حدیث می باشد با توجه به منابع قرآنی و حدیثی به روش کتابخانه ای بر آن شدیم تا ویژگی های جهنم و جهنمیان را برشماریم و در سیر تحقیق به نکات ذیل دست یافتیم که هر موجودی از موجودات خارجی دارای دو جنبه است، جنبه ظاهری که مشهود و محسوس است که آن را جنبه خلقی و ملکی نیز می گویند و جنبه باطنی که محسوس و مشهود نمی باشد و آن را جنبه امری و ملکوتی نامند. جنبه ملکوتی جنبه ای است که به وسیله آن جنبه ملکی ایجاد می شود، از این رو نفس ناطقه انسانی اگر در حالات مختلف مرتکب معاصی گردد در قیامت صغری وکبری معاصی به گونه عذاب ظهور می کند، پس حقیقت جهنم مظهر غفلت و نفس اماره می باشد. اما ماهیت جهنم عبارت است از کانون غضب الهی که هیزم آن انسان ها هستند، علاوه برجسم، قلوب و ارواح را می سوزاند، بسیار دهشتناک است، دارای درک است به گونه ای که گنهکاران را به سوی خود فرا می خواند، دارای نفس زدن های وحشتناکی است، دارای هفت در و هفت وادی است و هم اکنون کافران را احاطه کرده است، هرچند حجاب ها مانع از مشاهده آن است. جهنمیان که از افراد کافر، مستکبر ، دنیاپرست، قاتل، تارک صلاه، مانع زکات، خورنده مال یتیم، کم فروش، رباخوار، عیب جو، مُصرِف و غیبتگر تشکیل می شود. خوراکشان از درخت زقوم، از چرک و خون، از خار خشک، از مردار بدبود که از آتش داغ تر است و نوشیدنی آنها از عساق ( خون و چرکی که از پوست تن دوزخیان جاری شود) و صدید ( زردابه و چرک) که به آنها داده شود که آن را با سختی جرعه جرعه می نوشند و عده ای از جمله: کافر، منافق، رباخوار، مُصّر بر گناه و ستمکار در آن مخلدند در حالی که دارای اندوه، تحقیر، حسرت و نزاع بی پایانند. واژگان کلیدی: معاد، برزخ، جهنم، ملکوت، صراط.
 جایگاه ظلم و ستم در قرآن و سنت ( عوامل و پیامدهای آن)
نویسنده:
مرضیه روایتی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
در رساله ی حاضر تحت عنوان « ظلم و ستم در قرآن و سنت» به بررسی ظلم و ستم پرداخته شده است . باید خاطرنشان کرد که در تعریف ظلم آمده که ظلم به معنی ستم ، تاریکی ، شرک ، عبادت غیرخدا و گذاشتن شیئی در غیرموضع خود می باشد . در طول تاریخ حاکمان و پادشاهان مستبد ، ضعیفان را زیر سلطه ی خود درآورده و تا آنجا که توان داشتند به آنها زور گفته و از آنها کار می کشیدند . انسان فطرتاً از ظلم و جور بی زار و از آن متنفر می باشد ؛ لذا با دیدن ظلم و خشونت و مظلومیت و ضعف عده ای ، غمگین و محزون می شود . هدف از انتخاب این موضوع به عنوان تحقیق پایانی این بوده که با دیدگاه قرآن و اهل بیت ( علیهم السلام) در مورد ظلم آشنا شده و افق روشن و واضحی از آن در ذهن و افکار نگارنده و خواننده پیدا شود و با جستجو در میان آراء معتبر از عوامل و پیامدهای ظلم و ستم اطلاعات لازم را کسب و با بررسی و جمع آوری آنها نقش مؤثری را در ارائه مطالب مفید در این زمینه داشته باشیم . محدوده تحقیق بیشتر حول تفاسیر قرآن ، نهج البلاغه و روایات اهل بیت ( علیهم السلام) گردیده و مطالب مربوطه در یک بخش گردآوری شدند . در بخش دیگر تحقیق به انواع ظلم و ریشه های آن پرداخته و در نهایت در بخش پایانی به پیامدهای ظلم و راه درمان آن اشاره شده است . مطالبی که در پاسخ سؤالات تحقیق بیان شده به شرح ذیل می باشد : معنی اصطلاحی ظلم تجاوز کردن از حدود خداوند و مخالفت کردن با آنچه که عقل و شرع آن را تعیین نموده ، می باشد . قرآن با بیان موقعیت بدظالمان ، دیدگاه خود را بیان و انسان را به دوری کردن از ظلم توصیه و حتی کمک کردن به ظالمان را تحریم کرده و به نفی ظلم از خداوند اشاره و از انسان به ظلوم و کفار تعبیر نموده است . دیدگاه اهل بیت در ادامه و تأیید دیدگاه قرآن است به حدی که حتی آرزوی بقای ظلم را از مصادیق ظلم دانسته و به شدت خود از این رذیله پرهیز می کردند . در بررسی عوامل ظلم این مطلب حاصل شد که ریشه های آن بسیار متعدد است و از آن جمله می توان به عجز و جهل و ناتوانی ، هوی و هوس ، تجمل گرایی ، کبر و خودکامگی ، بی ارزش دانستن قانون ، خرافات پرستی و بی ایمانی به آخرت اشاره نمود . سرنوشت دنیوی ظالمان مطابق با روایات ائمه و فرمایشات خداوند در قرآن این گونه است که ظالمان هرگونه ظلمی به دیگران روا بدارند نمی میرند مگر این که به آن گرفتار شوند . سختی جان کندن و خوارشدن نیز از عواقب ظلم است . سرنوشت اخروی آنها که شامل عذاب های وحشتناک قبر و عالم برزخ است . بسیار تکان دهنده می باشد . جهنم و حرکات هولناک آن که در کمین ظالمان نشسته است دل هر انسان بیداردلی را می لرزاند راه درمان این رذیله اخلاقی با توبه به درگاه خداوند و انجام اعمال سرنوشت دنیوی ظالمان مطابق با روایات ائمه و فرمایشات قرآن این گونه است که ظالمان هرگونه ظلمی به دیگران روا بدارند نمی میرند مگر این که به آن گرفتار شوند ، سختی جان کندن و خوار شدن نیز از عواقب ظلم است و سرنوشت اخروی آنها که شامل عذاب های وحشتناک قبر و عالم برزخ است بسیار تکان دهنده می باشد و جهنم و حرکات هولناک آن و نوشیدنی های داغ و تلخی که به کمین ظالمین نشسته است دل هر انسان بیداردلی را می لرزاند و راه درمان این رذیله اخلاقی با توبه به درگاه خداوند و انجام اعمال صالح امکان پذیر می باشد . با نماز و توسل و یاد مرگ می توان ارتباط قوی با عالم بالا برقرار نمود و از گناه و بالاخص ظلم دوری کرد . منابعی که مورد استفاده قرار گرفته ، بیشتر کتب تفسیری ، روایی بوده نظیر تفسیر نمونه ، تفسیر نهج البلاغه ، بحارالانوار و اصول کافی و بسیاری از منابع معتبر دیگر . و روش کتابخانه ای در تحقیق استفاده شده و با فیش برداری و تنظیم آنها کار انجام شده است .
 جایگاه انسان در قرآن
نویسنده:
تکتم مکفی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
موضوع این تحقیق، جایگاه انسان در قرآن می باشد. هدف، این تحقیق، بررسی تعریفی است که قرآن از انسان ارائه می دهد و نیز بررسی جایگاه و منزلتی که قرآن برای انسان قائل شده است. مقصدی که در این مطالعه و بررسی دنبال می شود این است که انسان قدر و مقام خود را شناخته و گام در مسیر کمال خویش نهد. درون مایه این تحقیق شامل یک سیر منطقی از بیان جایگاه انسان در قرآن است؛ به اینگونه که: در ابتدا بحث با شناخت انسان آغاز می گردد و به ارزش شناخت و کسب علم و معرفت از نظر قرآن می پردازد؛ سپس به طور مشخص جایگاه انسان شناسی در قرآن را بررسی می کند و امتیازاتی که انسان شناسی قرآن بر سایر مکاتب دارد، را بیان می کند. بحث شناخت ابعاد وجود انسان، با ارائه تعریفی از انسان آغاز می شود و سپس بعد جسمانی انسان و مراحل خلقت او در قرآن بیان می گردد. در باب بعد روحانی انسان، روح و نفس به عنوان دو جنبه از این بعد، معرفی می شوند و به عنوان مطلبی مجزا از هم به آن ها پرداخته می شود. در پایان، این تحقیق به شناخت کمال انسان می پردازد. با بررسی هدف از خلقت انسان و چرایی اعطای مقام خلیفه اللهی به او « انسان کامل» شدن را به عنوان غایت زندگی انسان معرفی می کند و به مقام«خلافت الهی» و « انسان کامل» به عنوان اوج مقام انسانی در دو مبحث جداگانه پرداخته می شود. تحقیق حاضر به صورت کتابخانه ای و با استفاده از کتب تفسیری معتبر و سایر کتاب هایی که پیرامون انسان شناسی نگاشته شده اند، تدوین شده است همچنین به فراخور بحث از کتب لغتی معتبر جهت رفع نقاط ابهام، استفاده شده است. حاصل تحقیق این است که: انسان موجودی است که با نهایت دقت و ظرافت و در بهترین شکل ممکن آفریده شده است. استعدادهای بالای جسمی و روحی او حکایت از مقام والای دارد که به آن منظور خلق شده است انسان دارای جایگاه عظیم « خلیفه اللهی» است و می تواند به نقطه کمال انسان و « انسان کامل» شدن نایل آید و این مهم جز به مدد انسان کاملی که خود مسیر را طی کرده باشد حاصل نمی آید اینک در عصر آخرین ذخیره الهی، برای دستیابی بشر به بلوغ فکری، به سر می بریم و انتظار لحظات حضورش را می کشیم. کلید واژگانی که این تحقیق به آن ها پرداخته است، عبارتند از: انسان، شناخت، روح، نفس، خلافت.
 توکل از دیدگاه قرآن و سنت
نویسنده:
اعظم زنده دل بیلندی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
توکّل در اصل از مادة وکالت و به معنای انتخاب کردن وکیل است. و توکّل به خدا به این معنا است که انسان کارهای خود را به او واگذارد و بر او اعتماد کند. اسباب توکّل دو چیز است ایمان به خدا و یقین که رتبة عالی ایمان است. فلسفة توکّل، آن است که سبب افزایش مقاومت انسان در برابر مشکلات و حوادث سخت زندگی است. از اهمیت توکّل در قرآن و حدیث همین بس که آیات فراوان و احادیث زیادی در این باره وارد شده است. مردم در برخورداری از مقام توکّل درجات مختلفی دارند. عامه موحدین خداوند را خالق امور می دانند. و تصرف او را محدود می دانند. این ها به حسب لقلقه زبان گاهی خود را متوکّل می دانند، ولی صاحب این مقام نیستند. دسته دوم که با برهان یا نقل معتقد شدند و تصدیق کردند که خداوند مقدر امور است و مسبب اسباب. مقام توکّل نزد این افراد عقلاً و نقلاً تمام است اما در مقام عمل توکّل ندارند. دسته سوم آن هایی هستند که تصرف حق را در موجودات به قلوب خود رسانیده اند. و با عقل خود ارکان توکّل را به قلب خود رسانده اند. این دسته صاحب مقام توکّل است. از آثار و پی آمد های توکّل می توان به چند مورد زیر اشاره نمود: اعتماد به نفس و پایداری در برابر مشکلات، قدرت تصمیم گیری، جلب محبت خداوند، نیرومندی و شکست ناپذیری، ترک گناه و عدم سلطه شیطان بر متوکّلان، توکّل عامل رشد و کمال، آرامش و اطمینان قلبی، شجاعت، توکّل و لزوم کار و فعالیت، احساس اطمینان قلبی. انسان متوکّل برای توکّلش باید به اسباب ظاهری توجه کند و این که یک جا بنشیند و کاری نکند و بر خدا توکّل کند، امری اشتباه است. انسان باید با استفاده از اسباب به خداوند هم توکّل کند. توکّل در نظام اعتقادی اسلام بر توحید افعالی مبتنی است. به این معنا که اگر توحید انسان کامل باشد و فقط خدا را در همة امور مقدر بداند هیچ وقت از فقر، تنگدستی، دشمن و ... نمی ترسد و امید و توکّلش فقط به خدا است. اعتماد به خدا و اعتماد به نفس در راستای هم هستند. به این معنا که باید به نیروها و توانایی های خود که خدا در اختیار ما قرار داده است متکی باشیم، و با بهره گیری از این نیروهای خداداد، در مسیر پر پیچ و خم زندگی و مشکلات و سختی ها، بار خود را خویش به دوش کشیم. مؤلفه های سازة توکّل معنایش چیزهایی که از توکّل ساخته می شود و این مؤلفه ها را می توان در سه بعد شناختی، عاطفی و رفتاری دسته بندی کرد. توکّل با تفویض و ثقه و تسلیم تفاوت هایی دارد. فرق توکّل با تفویض در این است که تفویض لطیف تر و دقیق تر از توکّل است زیرا که تفویض امر به خدا این است که بنده حول وقوت را از خود نبیند و در تمام امورش خود را بی تصرف در امور داند و خداوند را متصرف. ولی در توکّل چنان نیست زیرا متوکّل خداوند را قائم مقام خود می کند در امور. اما ثقه یا اعتماد به خدا، پایه و اساس مقامات سه گانه توکّل، تسلیم و تفویض است. چه توکّل سپردن کار در مقطعی خاص به خداست، و تفویض سپردن همة امور به اوست و تسلیم واگذار کردن خویش به حق و ریشة همة این ها، اعتماد و وثوق به خدای متعال است.
 تکبر از منظر آیات و روایات
نویسنده:
زهره حضرتی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
موضوع تحقیق پایانی « مفهوم تکبر از منظر آیات و روایات » است . تکبر در واقع به معنی بزرگی، خود برتر بینی نسبت به دیگران و بزرگی خیال می باشد و متکبران کسانی هستند که خود را بزرگ و برتر از دیگران فرض می کنند در حالی که دیگران را حقیر و پست شمرده و نگاه حقارت آمیزی به آنها دارند . ضرورت نوشتن این مطالب که انسان می بایست یک شناخت و آگاهی نسبت به رذیله ای چون « تکبر » را داشته باشد ، زمانی که انسان از خطری آگاه باشد ، مطمئناً خود را از نزدیک شدن به آن بر حذر می دارد و اگر در وجودش باشد به رفع آن می پردازد . در این نوشتار ابتدا تعاریف مفاهیم، بیان شده است و به بررسی واژگانی چون : تفاخر ، تملق ، عجب و غرور که با تکبر در ارتباطند ولی با آن در یک سطح نیستند ، پرداخته شده است . تکبر ورزیدن، نیز انواعی دارد که هر یک از آنها در جای خود بسیار قبیح می باشد . که در قرآن از مصادیق متکبران بسیار سخن گفته شده به این علت که آنها را از قبیح بودن فرجام این صفت رذیله آگاه کنند و بدانند که هر یک از این متکبران به چه ورطه ای از هلاکت رسیده اند تا خودشان را از آلوده شدن به این رذیله جنون آمیز دور بدارند اما این جنون وقیح از عوامل و انگیزه های مختلفی نشأت می گیرد که شناخت و آگاهی درباره آن تا حد ممکن انسان را از مبتلا شدن به تکبر باز می دارد. عوامل درونی چون غفلت، جهل به علم و دانش، همراهی شیطان، عقده حقارت و حسادت و عوامل بیرونی چون: اصل و نسب ، زیبایی ، ثروت و قدرت می باشد. هر بیماری از آثار و پیامدهایی برخوردار است و این بیماری تکبر از این قاعده مستثنی نبوده و با خود پیامدهای شومی را به بار می آورد و اثرات پنهانی آن که موجب انگیزه روی آوردن به گناه، مانع عبودیت، مانع پذیرش حقایق قرآن و تیرگی عقل و زوال اندیشه می گردد که اثرش را به بیرون ( ظاهر) نمایان می کند و موجب انتظار های بی جا ، تحقیر و تضییع حقوق دیگران گشته که باعث نفرت مردمان از شخص متکبر و دوری از او و موجب دشمنی و عدوات و انتقام جویی ها خواهد شد که انسان را از پیشرفت و موفقیت باز می دارد. پس برای نجات یابی از این رذیله ، باید به زدودن آن پرداخت که به راه کارهای علمی و عملی نیاز مبرم دارد که ابتدا به شناخت خویشتن بپردازد و با تواضع در تمامی حالات می توان این صفت رذیله را از نفس خویش به مدد الهی بزداید . روش در این تحقیق کتابخانه ای و از نوع بنیادی است و نوع منابع استفاده شده و گسترده این تحقیق کتاب های تفسیری و اخلاقی و روایی است و از قرآن و روایات که نجات بخش تمام بشریت و منبع وحی و غنی است، بسیار مدد جسته ام و در این تحقیق سعی شده است که به صورت منسجم به آن پرداخته شود که شامل کلیات و بخش های مفاهیم شناسی درجات و مصادیق ، علل و عوامل و پیامدها و راه کارها می باشد . این نکته را باید دانست که انسان هیچ گاه از یاد خدا غافل نگردد چرا که اگر فرضاً هم از تمامی علوم برخوردار باشد باز در برابر عظمت بی کران هستی ، ذره ای ناچیز است که ماندگاری در این خوی ناپسند ( تکبر ) موجب دوری از رحمت حق می گردد . اگر که به خود نیاید و به سوی حق باز نگردد . واژگان کلیدی : قرآن ، روایت ، تکبر ، تفاخر ، غرور .
غنا و موسیقی از منظر دین
نویسنده:
سمیه دهقان
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حو زه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
وجود نواهای زیبا و ریتمیک با نوسانات و ارتعاشات زیاد و بعضا مهیج که موسیقی نام دارد به صور مختلف در اطراف ما شنیده می شود که نفس انسان در مقابل آن گرایش زیادی از خودنشان می دهد. اسلام در ارتباط با موسیقی نظر داده است و از اینکه در این مقوله صاحب نظر می شود معلوم می گردد برای این صداهای خوش و آهنگ های دلنشین نوعی تأثیر قائل است. در جهانی که زندگی می کنیم پدیده های مختلفی بر ما تأثیر می گذارند و از ما تأثیر می پذیرند. در این تأثیر و تأثرها بخشی از وجود آدمی چه در ناحیه جسم و چه در ناحیه روح او پرورش پیدا می کند که گاهی مثبت و گاهی منفی است. اگر موسیقی هیچ تأثیری در انسان نداشت اسلام درباره آن یک کلمه هم چیزی نمی گفت: هر آنچه که در سرنوشت انسان نقش پیدا می کند اسلام پیرامون آن نظر داده است. موسیقی حد و مرزی دارد که فراتر از آن ناپسند و ممنوع است. هم آنچه از حنجره انسان بر می آید هم آنچه با ادوات موسیقی نواخته می شود. موسیقی و آهنگ را نه می توان به طور کلی از حیات بشری و کارهای هنری حذف کرد و نه می تون مجالی باز و بی حد و مرز برایش تصور نمود. در این پژوهش پرداخته شده به اینکه آیا موسیقی و غنا با هم تفاوتی دارند. موسیقی چند نوع است و اینکه اگر حرام است از چه دلایلی می توان استفاده کرد. از آیات و روایات و اجماع دلیل آورده می شود در چه جاهایی غنا و موسیقی حلال است و اگر احلال است بنا به چه دلایلی حلال است. و سپس نظرات علما و مراجع تقلید مورد بررسی قرار می گیرد در رابطه با رقص – موسیقی- دست زدن و حکم غنا استفتائات جمع آوری شده که امید است مورد استفاده و توجه عزیزان خواننده قرار گیرد. ان شاءالله
عوامل ترک نماز و راه کارهای دعوت به نماز
نویسنده:
نیره ساعی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حو زه: ,
چکیده :
موضوع این تحقیق عوامل ترک نماز و راهکارهای دعوت به نماز در بین نوجوانان و جوانان است که هدف از این تحقیق شناسایی مهمترین عوامل مؤثر در ارتباط با عدم گرایش و توجه نوجوانان و جوانان به نماز می باشد و همچنین آشنا شدن خانواده ها، مربیان و مسئولین با عوامل ترک نماز و راهکارهای دعوت به نماز می باشد. روش این تحقیق کتابخانه ای است و مخاطب آن نوجوانان و جوانان می باشد. در ابتدای این تحقیق، بحث کلیات است که به تعریف و تبیین موضوع پرداخته و همچنین اهداف تحقیق، پیشینه، روش تحقیق و سؤالات اصلی و واژگان کلیدی نیز در این قسمت آمده است. این تحقیق از سه فصل تشکیل شده است که فصل اول آن نماز و آثار آن می باشد که در آن آمده است: اینکه انسان دو دسته نیاز دارد؛ نیازهای مادی و معنوی و عبادت نیاز معنوی انسان است و برترین نوع عبادت نماز است که آیات و روایات زیادی در مورد اهمیت نماز وجود دارد و همچنین نماز آثار فراوانی دارد که در این فصل به آثار بهداشتی درمانی، اخلاقی – تربیتی، روحی – روانی، فکری – اعتقادی، اجتماعی و سیاسی آن پرداخته شده است. فصل دوم، عوامل ترک نماز می باشد که عوامل به سه دسته تقسیم شده اند. علل فردی، خانوادگی و اجتماعی در قسمت علل فردی به عواملی چون آشنا نبودن به فلسفه و اسرار نماز، تنبلی و خستگی، مسامحه کاری و غفلت، احساس ریا کاری و خودنمایی، گناه و بزهکاری، تسویف یا واگذاری نماز به آینده، دنیا زدگی و عادت بر ترک نماز اشاره شده است و در قسمت علل خانوادگی، عوامل نداشتن الگوی مناسب، نبودن جو معنوی در منزل، بی توجهی والدین نسبت به تربیت دینی، اعمال روش نادرست در معنویات، مال حرام و شبه ناک بحث شده است. در قسمت علل اجتماعی به عواملی از جمله مجالست و همنشینی با دوستان ناباب، ارائه نکردن الگوی عملی در اجتماع، رفتار نامناسب مبلغان دینی، تبلیغات مسموم علیه دین و محیط مدرسه پرداخته شده است. سپس به سؤالی که آیا ضرورت و عذری مجوز ترک نماز می باشد پاسخ داده شده است و در آخر این فصل به پیامدها بی توجهی به نماز با توجه به آیات و روایات پرداخته شده است که بعضی از آن پیامدها عبارتند از: محرومیت از شفاعت پیغمبر ( صلی الله علیه و آله)، قطع رابطه با عترت، سختی احوال قبر و قیامت، مرگ دل و ... آخرین فصل که فصل سوم می باشد راهکارهای دعوت به نماز می باشد که مطابق با هر سه دسته علل ترک نماز، راهکارهای آن بیان شده است و همچنین نقش مسجد و رسانه در دعوت به نماز بیان شده است و در آخر این فصل هم نتیجه گیری شده است. واژگان کلیدی: نماز، نوجوان، جوان.
 تربیت دینی- اجتماعی و فرهنگی از دیدگاه علم، قرآن و سنت در دوره جوانی
نویسنده:
اعظم عنبرانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
جوان از واژه های پرجاذبه و شیرینی است که هر شنونده ای را به خود جذب می کند، عده ای که در راه سعادتمندی و خوشبختی جوانان گام بر می دارند و هستند دشمنان پیدا و پنهانی که ذلّت و خواری جوانان را آرزو می کنند. در میان جمعیت کشور ، درصد بالای این قشر عظیم را جوانان تشکیل می دهد که می تواند یک نعمت الهی و سرشار از برکت و سازندگی برای مملکت و ملّت ما محسوب شود، که در صورت برخورد نادرست و برآورده نکردن نیازهای به حق آنان به یک معضل بزرگ و بحران فراگیر تبدیل می گردد. و دستها و دسیسه های غرب، درصدد جذب این قشر آسیب پذیر هستند تا با سخنان به ظاهر شیرین و دلربا ، اما زهرآگین و هلاکت بار، دیدگاه آنان را نسبت به مجموعه معارف الهی و ارزشهای آسمانی دگرگون ساخته، لذا در این جامع? کنونی که به تدریج ارزشهای انسانی تضعیف می شود و آسیبهای اجتماعی و فرهنگی تشدید می گردد، ضرورت دارد که برای هدایت و حمایت نسل جوان اقداماتی سریع و جدّی آغاز گردد. مؤثرترین گام در این راه، شناخت اصولی و علمی و ویژگیهای شخصیتی و نیازهای اساسی جوانان است. و برای اهتمام به این امر خطیر باید به مشارکتی فرهنگی و فراگیر اقدام نمود که این جز با همدلی ، همزبانی و همراهی با جوانان میسّر نخواهد بود. اسلام، جامع ترین و غنی ترین مکتب آسمانی که منبع پویا و پایاترین معارف انسانی است، بیشترین توصیه ها را در زمین? هدایت و تربیت نسل جوان و رسیدگی و ساماندهی به امور آنان دارد، که این وظیفه بر عهد? پدر و مادر نهاده شده است و مادران وظیفه شناس مسئوولیت سنگین تری بر عهده شان هست که با یاری و مساعدت جستن از خداوند ، و فراگرفتن آموزشهای لازم و مطالع? کتب مختلف در این زمینه روش صحیح تربیت دینی را به فرزندان خود آموزش دهند تا بتوانند سربلند و سرافراز از این امر مهم و آینده ساز بیرون آیند و فرزندانشان را به سوی کمال حقیقی رهنمون سازند. پایان نامه مذکور با بهره گیری از قرآن و حدیث و بیان مطالعات علمی به شناخت و آسیبهای دوران جوانی از بُعد علمی ، از دیدگاه قرآن و روایات پرداخته است که توجه به آنها و به کارگیری آن می تواند فردای روشن فرزندان این مرز و بوم را رقم زند. موضوع تحقیق پایانی تربیت دینی اجتماعی و فرهنگی از دیدگاه علم قرآن و سنت در دوره جوانی است. کلید واژه ها در این تحقیق عبارت است از: 1. تربیت : یعنی بروز دادن و به فعلیت رساندن استعدادهای ذاتی موجودات تا رسیدن به کمال. 2. علم: مراد از علم، علوم روز می باشد که از سر تجربه و خطا و آزمون حاصل آمده است.3. قرآن : در اصل مصدر است مثل رجمان و کفران، ساختار لغوی قرأ به معنای خواندن است و کتاب مقدس مسلمانان. 4. سنت: گفتار وکردار و تقریر معصوم(علیهم السلام).5.جوانی: یعنی رسیدن به مرتفع ترین و عالی ترین منازل زندگی، دوران قوت و قدرت، دوران سرور و شادمانی، دوران درخشندگی وفروغ، نشاط و امید، کارو کوشش، شور و هیجان.
 تحفه الهی: دوستی از دیدگاه قرآن و سنت، پیامدهای فردی و اجتماعی آن
نویسنده:
زهره سنجری
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
چکیده یکی از نیازهای هر انسانی بعد از رشد جسمانی، رشد روحانی و معنوی اوست که نهایت این رشدروحانی و معنوی تکامل و کمال انسانی می باشد و یکی از عواملی که در کمال هر انسانی دخالت دارد مسئله دوستی و دوستان می باشد چرا که دوستان نقش مهمی را در رساندن انسان به درجات کمال ایفا می کنند. دوستی یعنی ایجاد و ارتباط عاطفی دو فرد، یعنی پیوند دو قلب، انسان هایی که با فشردن دست یکدیگر پیمان می بندند تا در تمامی شرایط همراه و غمخوار هم باشند. دوستی دارای ابعاد و جنبه های مختلفی می باشد که هریک از آنها دارای اهمیت فوق العاده ای می باشند در نوشتار حاضر سعی شده دوستی از دیدگاه قرآن و سنت روانشناسان شرق و غرب مورد بررسی قرار گیرد. دوستی در قرآن از جایگاه ویژه ای برخوردار است. قرآنی که سخنان مهربانی را در خود جای داده که آئینش را نیز بر پایه های همین مهربانی و محبت استوار کرد و با کلام وحی آن را یادآور شد و در امتداد کلام وحی هرجا که از دوست، دوستی و عشق سخن به میان است، سخنان گرانبهایی از ائمه (ع) نیز می درخشد. در حقیقت دوستی دارای فوائد فراوانی می باشد که علاوه بر آثار مفید و پسندیده ظاهری در زندگی دنیوی، آثار بسیار ارزنده ای در زندگی فردی انسان نیز دارد. این انسان است که با دوستی افراد صالح و پیوند با آنها و تأثیر پذیری به درجات عالی و پاداش های بسیار نائل می گردد و باز همین انسان است که با دوستی کردن با افراد ناصالح علاوه بر ببدبختی در این دنیا، در آخرت هم چیزی جز هلاکت نصیبشان نمی شود. نقطه مقابل دوستی و همنشینی با دیگران، انزوا و گوشه نشینی و تنهایی است که مورد مذمت اسلام است چرا که انسان بدون دوست هیچگاه نمی تواند در این دنیا انسان صالح به حساب آید و در آن دنیا صاحب کمال. متأسفانه با تمامی سفارش ها محبت و دوستی جایگاه اصلی خود را از دست داده است و این مشکل را خود ما انسان ها ساخته ایم که بهتر است برای رفع آن بکوشیم. بهتر دیدیم در این تحقیق علاوه بر استفده از قرآن و کتب روایی، از کتب اخلاقی و روان شناسی نیز مدد گیریم تا هر چه بهتر اهمیت موضوع را بیان کرده و راهنمای صحیح در جهت برقراری این امر، یعنی محبت و دوستی باشیم و با این عمل از انحراف جوانانمان جلوگیری کرده و با توکل به خداوند متعال آموخته ها را به مرحله عمل رسانده و برای بهترین نوع آن تلاش و کوشش نمائیم تا بهترین نوع تأثیر را پذیرفته و به نتیجه ایده آل برسیم.
  • تعداد رکورد ها : 198