جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 198
نشانه های ظهور
نویسنده:
سیده طاهره امیری
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
قبل از ظهور حضرت مهدی ( عجل الله تعالی فرجه الشریف) حوادث و اتفاقاتی در جهان هستی به وقوع خواهند پیوست که در باب علائم الظهور به آنها نشانه ها و حوادث پیش از ظهورگویند. این علائم و نشانه ها همانند دانه های تسبیح پشت سر یکدیگر ظاهر شده و بعد ازآن امر ظهور تحقق می یابد. از جمله اهداف و مسائل مورد بحث در این پژوهش، آشنایی هر چه بیشتر با علائم و نشانه های ظهور و رابطه ی آنها با حوادث و اتفاقاتی است که درعصر حاضر شاهد وقوع آنها هستیم، همچنین پرهیز از اجمال گویی در مورد برخی از احادیث که کتب روایی قدیمی آن طورکه شایسته است حق مطلب را نسبت به خواننده ادا نکرده اند. تحقیق حاضر در نظر دارد موارد ابهام را برطرف نموده و هدف اصلی ائمه(علیهم السلام) را از احادیث و روایات مشخص نماید و در مورد آنها توضیحات کامل وجامعی به خواننده ارائه دهد. در این رساله سعی شده است سیر منطقی حوادث و نشانه ها رعایت شود، لذا بخش اول آشنایی کاملی است با زندگی حضرت مهدی ( علیه السلام) و زوایای مختلف آن. بخش دوم : بررسی نشانه های عام ظهور بخش سوم، نشانه ها وعلائم حتم قیام. بخش چهارم : حوادث و نشانه های نزدیکی ظهور و در پایان اقدامات جهان غرب خصوصاً آمریکا و یهود علیه حضرت مهدی ( علیه السلام) مطرح و اهداف آنها را از این اقدامات بیان می کند. روشی که بر طبق آن پژوهش انجام گرفته است، روش کتابخانه ای است که بعد از مرحله ی فیش برداری وگردآوری مطالب مورد تدوین نهایی و اصلاحات اساسی بر روی آن انجام شده است. منابع مورد استفاده در این تحقیق آیات قرآن با ترجمه ی آن، نهج البلاغه، منابع روایی وکتب معتبر حدیثی در باب علائم الظهور و مقالات مربوط به امام زمان ( عجل الله تعالی فرجه الشریف) می باشد. نتایج به دست آمده از این پژوهش عبارتند از : 1- صرفاً نشستن ودعا کردن برای ظهور حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) کفایت نمی کند، بلکه باید در این زمینه نگاه های کوتاه جای خود را به نگاه های ژرف ودر خور تأمل بدهند. 2- با توجه به اقداماتی که در جهان هستی علیه آن حضرت صورت می گیرد بر هر مسلمانی که اعتقاد به امامت و ولایت دارد واجب است تا خود را برای مقابله با نقشه های دشمنان اسلام آماده نموده و در صدد خنثی کردن آنها برآید. 3-کلیه ی نشانه ها و علائم عمومی در تمام جوامع بشری یا به وقوع پیوسته و یا درحال حاضر شاهد وقوع آنها هستیم و با شروع اولین نشانه از علائم خاص می توان امیدوار بود که شاهد ظهور آن حضرت بوده و دوران طلایی ظهور را درک نمائیم. واژگان کلیدی این تحقیق عبارتند از : ظهور، نشانه ، علائم .
نقش قیام امام حسین ( ع) در عزت و افتخار حسینی
نویسنده:
فاطمه فروتنی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
موضوع: نقش قیام امام حسین علیه السلام در عزت و افتخار حسینی امام صادق علیه السلام می فرمایند: فالمومن یکون عزیزا و لا یکون ذلیلا، انَّ المومنَ اعزُّ من الجبل لان الجبل یستقل منه بالمعاول و المومن لا یستقبل من دینه بشیءِ، انسان با ایمان عزیز است و ذلت پذیر نخواهد بود. از کوه استوارتر است، چرا که کوه را می توان سوراخ کرد اما به اراده و ایمان، راسخ و شکست ناپذیر انسان با ایمان هرگز نمی توان آسیب رساند. عزت در مقابل حقارت و ذلت قرار دارد. در معنای عزت شکست ناپذیری، نفوذناپذیری مغلوب نشدن و صلابت و استواری همه جمع است. بنابراین عزت حالتی است که در انسان که مانع شکست او می شود. از دیدگاه اسلامی، عزت متعلق به خداست و خدا آن را به پیامبران و ائمه علیهم السلام و مومنین عطا نموده است. و به وسیله اولیایش اسباب عزت را در آیات و روایات بیان نموده است. لذا یکی از اهداف این تحقیق آشنایی با عوامل عزت فردی و اجتماعی است. خداوند عزت را در اطاعت و بندگی خویش قرار داده است، نه در مال و فخر فروختن به ایل و تبار و بندگی طاغوت و حاکمان جور. خداوند عزت فرد را در عبادت، اطاعت، عمل صالح، پیروی از ولایت، شجاعت، حلم، قناعت، گذشت و صداقت، عزت اجتماع را در ایجاد حکومت حق، رهبری الهی، بصیرت، مسئولیت پذیری، وحدت، قانون گرایی و عدالت قرار داده است. این نوشتار، به شناخت عزت و ارائه راهکارهایی موثر برای رسیدن به آن اشاره دارد. بررسی سیره و منش امام حسین علیه السلام به عنوان الگوی عزت مداری و آشنایی با جلوه های عزت حسینی وسیله ای برای شناخت عوامل عزت و ذلت جوامع و به خصوص جوامع اسلامی است. ابتدا به بررسی وضع جامعه بعد از رحلت پیامبر صلی الله علیه و آله می پردازد. به گواهی تاریخ از همان نخستین روزهای پس از رحلت پیامبر صلی الله علیه وآله که با پیدایش ناهماهنگی ها و ستیزه گری ها، رهبری الهی کنار زده شد و به دنبال آن با ترویج فرهنگ جاهلی و تبلیغ احادیث جعلی و فرقه های باطل و ایجاد بدعت، جامعه کم کم از تربیت اسلامی و محمدی فاصله گرفت، سنت های پیامبر رو به افول گذاشت و برخی از عادت های گذشته از جمله اشرافی گری کهنه به رهبری معاویه بنیان گرفت. معاویه و پسرش برای از میان بردن آثار و میراث پیامبر صلی الله علیه وآله پیروزمندانه گام برداشتند، امر به معروف و نهی از منکر از بین رفت و جامعه تا جایی پیش رفت که کسی نمی توانست به کار حاکمان خرده گیرد و اگر فردی آگاه، اعتراض می کرد پاسخش کشته شدن یا تبعید بود شیعیان را بی گناه به قتل می رساندند خانه هایشان را ویران و اموالشان را غارت می کردند. بالاتر از آن جانشین پیامبر صلی الله علیه وآله-علی- را دشمن اسلام قلمداد نموده و بر منابر سب و لعن او می گفتند. این حاکمان اسلام نما از هیچ گونه فسادی ابا نداشتند. در این برهه از زمان، سبط پیامبر صلی الله علیه وآله – حسین بن علی علیه السلام- که آیینه ی عزت الهی است و سیره و روشش همواره با عدالت، پایبندی به عهد و پیمان، سازش ناپذیری با طاغوت، جهاد و شهادت همراه است. برای اصلاح امت پیامبر صلی الله علیه وآله و سامان دادن به آن چه توسط دشمنان خدا وارونه شده و به فساد و تباهی کشیده شده بود و برای احیا و زنده کردن معروفات، که خدا به آن فرمان داده و نهی از منکرات، که خدا از آن نهی کرده بود، قیام کرد و در مقابل حکومت ظلم و جور تا پای جان ایستادگی نمود تا عزت بر باد رفته را به جامعه برگرداند. امام حسین علیه السلام امام عزت بخش، در همه ی دوران ها و زمان هاست، زیرا اسلام دینی همه جانبه و برای همه ی اعصار است و حسین بن علی علیه السلام مبلغ این شریعت است. بنابراین باید عزت حسینی در تمام ارکان جامعه در تمام ابعاد آن اجرا گردد. در بعد فرهنگی، با ترویج فرهنگ اسلامی و حسینی که فرهنگ عزت بخش است، به مقابله با تهاجم فرهنگی دشمنان اسلام پرداخت و در بعد اقتصادی، فرهنگ حسینی فرهنگ خودکفایی، ترویج عدالت در همه ی سطوح و مبارزه با ثروت اندوزی و تجمل گرایی و چپاول ثروت ها و به یغما بردن آن ها توسط دشمنان اسلام است. سیاست حسینی، مبارزه با ظلم و ظلم ستیزی و سازش ناپذیری است که باید امروز حسینیان زمان، بر یزیدیان زمان اعمال کنند و این امکان پذیر نیست مگر، در سایه ی تقوا و ایمان به خدای تعالی، و عمل صالح که یگانه راه نجات است. گسترش روزافزون اسلام و آشنایی مسلمانان با باورهای نو و شیوه های فکری گوناگون این مهم را می طلبد. زیرا تنها در سایه شناخت ارزش های اسلام و گسترش قوانین آن است که مسلمانان می توانند راه سعادت و ترقی و تعالی را پیموده و عزت و افتخار خود را باز یابند و جوامع اسلامی و بشریت از زیر ذلت دشمنان خدا رهایی و به افتخار بندگی خدا نایل گردند. لذا معرفی الگوهای عزت در عصر حاضر که عزت خویش را وامدار عزت حسینی اند و بررسی نقش امام زمان عجل الله در عزت بخشی بشریت که انتظار جهانیان به آمدن اوست نقطه ی امیدی برای آرامش است. از آنجایی که مطرح شدن این موضوع در جامعه مدت زیادی نمی گذرد لذا کمتر می توان کتاب هایی در این موضوع یافت. آن چه موجود است مقالات فراوانی است که در این خصوص ارائه گشته است. جهت این تحقیق از کتبی که سیره حضرت را به نگارش درآورده استفاده شده است از جمله: 1. سید بن طاووس، لهوف، ترجمه علیرضا رجالی تهرانی. 2. هاشم، معروف الحسنی، جنبش های شیعی در تاریخ اسلامی، ترجمه محمد صادق عارف. 3. علی، فرحی، بررسی و تحقیق پیرامون نهضت حسینی و ... استفاده شده است که نام آن ها در فهرست منابع موجود است. به امید روزی که اسلام و مسلمین عزیز، کفار و جنایتکاران ذلیل و خوار گردند. واژه های کلیدی: عزت، افتخار، ذلت، قیام، انقلاب، انتفاضه، اصلاح، فساد، معروف و منکر
نقش دین در خودیابی ( هویت دینی)
نویسنده:
زهرا آرام
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
موضوع تحقیقی که در پیش رو دارید نقش دین در خودیابی می باشد؛ اسلام که جامع ترین و غنی ترین مکتب آسمانی و منبع پویاترین و پایاترین معارف انسانی است مهمترین نقش را در هویت ( خودیابی) دارد. چرا که قرآن به عنوان کاملترین کتاب آسمانی که قوانین حاکم بر نظام هستی و واقعیت های مربوط به انسان و جهان را تبیین کرده، درباره انسان به عنوان گل سرسبد جهان آفرینش و اشرف مخلوقات به بهترین شکل سخن گفته و انسان را موجودی برخوردار از فطرت توحیدی، امانت دار الهی و دارای عقل و درک دانسته که باید گوهر وجودی خود را شکوفا کند؛ و این گوهر وجودی با ارائه برنامه از طریق انسان شناس واقعی، یعنی خداوند شکوفا می شود و این برنامه همان دین الهی است که با تحت پوشش قرار دادن ابعاد وجودی انسان و تبیین امور واقعی و جداسازی آنها از امور ظاهری، خود واقعی انسان را در تعالیم انسان ساز خود ترسیم می کند و برای آن ارزش فوق العاده قائل است و بر این اساس، وقتی انسان به خود حقیقی اش و هویت اصیل خود واصل خواهد شد که خودش را به صورت درست بشناسد. از این رو می توان خودشناسی را به عنوان اولین گام در تشکیل هویت دینی دانست که اگر ارکان سازنده آن هویت یعنی عقیده، اخلاق و عمل، براساس آموزه های پیامبران الهی و عقل شکل گیرد، نقش اساسی در به دست آوردن عزت و کرامتی که شایسته مقام انسانیت است؛ را خواهد داشت. پایه های اولیه تشکیل شخصیت سالم و داشتن هویت های مطلوب فردی و فرهنگی در گرو تثبیت هویت دینی حاصل می شود که تحت تأثیر عوامل درونی مانند اراده، فطرت و وراثت و عوامل بیرونی مانند خانواده، محیط های آموزشی، فرهنگی، دینی و رسانه های جمعی قرار دارد به طوری که عوامل بیرونی می توانند از یک سو از راه جهت دادن به فطرت الهی، اراده افراد را به سوی رفتارها، نگرش ها و باورهای مطلوب دینی سوق دهند و موجبات تقویت هویت دینی را در آنان فراهم سازند و از سوی دیگر با در نظر نگرفتن فطرت الهی اراده آنها را به سمت رفتارها و نگرش های غیردینی ببرند و موجبات تضعیف هویت دینی را در آنان فراهم کنند. لذا این نهادها با عملکرد صحیح خود و دادن آگاهی های دینی و ترغیب افراد خصوصاً نوجوانان و جوانان به شناخت هویت دینی خویش، می توانند جامعه را نیز از عوارض بی هویتی و از خود بیگانگی نجات دهند چرا که با تثبیت هویت دینی در افراد نه تنها از آسیب های فرهنگی مانند تهاجم و انقطاع فرهنگی مصون خواهیم ماند بلکه جامعه بزرگ اسلامی را نیز در فرهنگ سازی دینی یاری خواهند کرد. این تحقیق از نوع کاربردی ( تحلیلی، دینی) است و در روش جمع آوری مطالب از روش کتابخانه ای استفاده شده است. علاوه بر منابع لغوی از منابع روایی و تفسیری و همچنین از منابع اخلاقی، تربیتی و روان شناسی استفاده شده است. کلید واژه های آن عبارتند از: دین، انسان، نفس، هویت، خود.
معیارهای همسرگزینی از دیدگاه اسلام
نویسنده:
مریم کربلائی پورصفر
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
موضوع تحقیق پایانی « معیارهای همسر گزینی در اسلام» است، این پژوهش معرفی اصول و ضوابطی است که از دیدگاه اسلام باید قبل از ازدواج و به منظور گزینش همسر مناسب مورد توجه قرار گیرد. تا با عمل به آنها، نسل و جامعه ای سالم و صالح به وجود آید. ازدواج قرارداد قانونی و شرعی برای برقرار کردن ارتباط جنسی بین زن و مرد است. تاریخ زوجیت و همسری از بدو خلقت شروع شده است و از همان ابتدا زن و مرد نشانه ی کمال را در زندگی مشترک می دیدند و تولید و بقای نسل آدمی مهمترین هدف همه ی انسانها در هر جامعه ای بوده است و برای تولید و پرورش فرزندانی صالح و سالم ناگزیر باید والدین واجد این دو صفت باشند. به همین دلیل انتخاب همسر مناسب، اهمیت بسیاری دارد. این کار باید طبق اصول و قواعدی صورت گیرد که از آن به ملاک ها و معیارها نام می بریم. این ملاک ها برخاسته از عواملی فردی نظیر: اعتقادات، روحیات و شخصیت و ... و عوامل اجتماعی همچون فرهنگ خانواده و جامعه و تأثیرات و تعامل فرهنگی جامعه می باشند و در مجموع به دو دسته معنوی و مادی تقسیم می شوند. اسلام، ایمان، اخلاق و.. از ملاک های معنوی، زیبایی، بکر بودن، سلامت تن و روان و... از معیارهای مادی فردی به شمار می روند. ملاک های اجتماعی هم شامل اصالت خانواده و فرهنگ خانواده و جامعه و ... می باشد. از دیدگاه قرآن و پیشوایان معصوم ( ع) مهمترین معیارهای ازدواج ایمان، اخلاق، اصالت خانواده و سلامت عقلی به شمار می رود. برخی از زوجین ملاک هایی را به صورت شرط در ضمن عقد مطرح می کنند که از شروط ضمن عقد نام برده می شود. این شروط ممکن است صحیح یا باطل باشند. این مطالب را به طور مشروح در پنج بخش با عناوین: 1 مفهوم شناسی، اهمیت و منشأء معیارها 2 معیارهای فردی معنوی 3 معیارهای فردی مادی 4 معیارهای اجتماعی 5 شروط ضمن عقد که در طی 15 فصل سامان بخشیده ایم. در این تحقیق از متون دینی شامل تفاسیر قرآن، احادیث، کتب اخلاقی و علوم اجتماعی و منابع روایی از جمله وسائل الشیعه، محمد حسن حرعاملی؛ بحارالانوار، محمدباقر مجلسی و بسیاری از کتاب های حقوقی و فقهی نظیر: حقوق مدنی، حسن امامی؛ فقه الامام جعفر الصادق، محمد جواد مغنیه و بهرمند گشته ایم. روش پژوهش کتابخانه ای، توصیفی اجتماعی و بنیادی بوده است. در پایان به این نتیجه رسیدیم؛ دین اسلام والاترین ملاک های گزینش همسر را معرفی نموده است. بنابراین به جوانان توصیه می شود همسر آینده خود را با ملاک های اسلامی برگزینند. کلید واژگان: معیار، ملاک، گزینش همسر، ازدواج، شرط، فقه، خانواده
 حسد از دیدگاه قرآن و سنت
نویسنده:
تکتم ریحانی شورچه
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
موضوع تحقیق حسد از دیدگاه قرآن و سنت است که این تحقیق درصدد تبیین و بررسی آن می باشد ضرورتی که این موضوع را ایجاب می کند، وجوب بسیاری از مسائل تأسف بار در جامعه می باشد که یکی از علل آن داشتن رذائل اخلاقی همچون حسد است که منجر به از هم پاشیدگی روابط انسانی به خصوص خانواده ها می شود. از طرفی وجود تعداد زیادی از آیات و روایات، اهمیت این موضوع را بیشتر نمایان می سازد. این تحقیق با قلمی ساده و روان و با استفاده از منابع روایی، تفسیری و اخلاقی از جمله بحارالانوار، الکافی، تفسیر مجمع البیان، المیزان و معراج السعاده و جامع السعادات و.... گردآوری شده است. روش انجام کار به صورت کتابخانه ای و فیش برداری می باشد. حسد در واقع به معنی بدخواهی و خواستن زوال نعمت از دیگری است و از جمله موضوعاتی می باشدکه قرآن و روایات تأکید فراوانی بر ترک آن نموده اند. اسباب و انگیزه هایی که باعث ایجاد حسد می شود در هفت چیز خلاصه می گردد: عداوت و دشمنی، عزت خواهی، تکبر، تعجب، خوف، ریاست طلبی، خباثت نفس و بخل شدید. کسی که حسد می ورزد سه علامت دارد در پشت سر غیبت می کند، وقتی که باشد تملق و چاپلوسی می نماید و در وقت گرفتاری انسان، شماتت نموده و خوشحالی می کند. برای حسد نیز مراتبی وجود دارد از جمله بیزاری از حسادت، میل قلبی به حسادت، حسادت قلبی و عدم تظاهر به آن. حسد هم مانند دیگر رذائل و فضایل اخلاقی پیامدها و آثاری را به دنبال دارد که به صورت فردی و اجتماعی بروز می کند آثار فردی نیز به صورت دنیوی و اخروی است از جمله، ناراحتی همیشگی، ناکامی، بیماری و خارج شدن از رحمت حق، زوال ایمان و ... و آثار اجتماعی از جمله: اختلال امنیت، جلوگیری از ترقی و ... می باشد. دین مبین اسلام برای هر دردی درمانی قرار داده حسد نیز از این امر مستثنی نبوده و می توانیم آن را از دو راه علمی و عملی درمان کنیم تا بتوانیم به کمال نهایی که همان رسیدن به قرب الهی است دست یابیم. واژگان کلیدی: حسد، ریشه های حسد، درمان حسد، قرآن، سنت، غبطه
 جهنم و جهنمیان در قرآن و سنت
نویسنده:
الهام امیری دلوئی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
این پژوهش با عنوان « جهنم و جهنمیان از دیدگاه قرآن و سنت» که با هدف آگاه کردن و توجه دادن مردم به مسئله مهمی به نام معاد و اینکه انسان ها در قبال هر عمل و رفتاری مؤاخذه و یا پاداش داده می شوند، تدوین شده است. این امر باعث می گردد انسان ها از ترس عذاب و کیفر اعمال زشت، آنها را ترک کنند و به کارهای خوب و نیکی کردن تشویق شوند و اوامر پروردگار را اطاعت نمایند. این تحقیق با قلمی ساده و روان و با استفاده از منابع تفسیری و روایی و اعتقادی و اخلاقی گرد آوری شده است. ازجمله تفسیر نمونه آیت الله مکارم شیرازی و بحارالانوار علامه مجلسی و ابعاد تربیتی معاد نوشته علی راجی و... . روش انجام کاربه صورت کتابخانه ای و فیش برداری صورت گرفته است. اما جهنم که کانون قهر و غضب الهی است، مکانی که در آن گنهکاران عذاب و کیفر اعمال ناشایست خود را می بینند. کلمه جهنم 77 بار در آیات قرآن تکرار شده و به اسماء و اوصاف دیگر نیز آمده است. دارای طبقات هفتگانه ای است که هر طبقه مخصوص گروهی از گنهکاران می باشد. حقیقت جهنم لقاء پروردگار است. رسیدن به لقاء پروردگار از طریق برخی اسماء خدا همچون شدید العقاب، جبار، قهار و... صورت می گیرد. جهنم آفریده شد تا انسان بداند که خداوند او را بی هدف نیافریده است. ?وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالإنْسَ إِلا لِیَعْبُدُونِ?؛ ( ذاریات(51)/56) همه انسان ها وارد جهنم خواهند شد، اما آتش جهنم بر نیکان سرد و سالم خواهد بود و بهشتیان به سرعت از آن عبور خواهند کرد تا قدر و لذت بهشت و نعمت های آن را بیابند، اما جهنمیان در آن خواهند ماند زیرا که جهنم مجرمان را می شناسد، می بیند و آنها را به کام خویش می کشد. حتی خطاب به پروردگار تقاضای افرد بیشتری می کند. در این کانون قهر و غضب الهی عذاب های گوناگونی وجود دارد که نه تنها جسم را بلکه روح انسان را می سوزاند، کفر و نفاق، فرار از جهاد، ترک نماز، ظلم و ستم و... عوامل ورود به این کانون عذاب می باشد. در مقابل ایمان و عمل صالح، اخلاص و ... نمونه هایی از عوامل نجات یافتن از عذاب های جهنم می باشد. می توان گفت جهنم بازتاب اعمال ناشایست است و وجود این عذاب برای تکامل بشر امری است ضروری و عین عدل پروردگار است. کلید واژه ها: جهنم، قرآن، سنت، عذاب، زقوم، کافر، معاد.
 حجاب در قرآن و سنت
نویسنده:
رویا باقرپور طرقبه
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
کلمه«حجاب» به معنی « پوشیدن». «حجاب » که بیشترین استعمالش « پرده» می باشد و از آن جهت مفهوم پوشش می دهد که پرده، وسیله پوشش است. در عصر حاضر نسل جوان سؤالهای زیادی در خصوص دستورات اسلام نسبت به این مسئله دارند و یا برخی براساس جهل یا غفلت تفسیرهایی اشتباه از آن کردند که به برخی از تناقض های آنها همراه با پاسخ در مبحث پیشینه موضوع اشاره گردیده است و مجموعه حاضر پاسخی بر این افراد می باشد که البته مطالب با استفاده از منابع مرجع و معتبر با سیری منطقی تنظیم و تدوین گردیده است. چون حجاب یک امر فطری است ، ابتدائا بر آن دلیل نقلی و عقلی ذکر کردیم و سپس دستورات اسلام پیرامون پوشش مردان در ذیل آیات اعراف /27 و نور / 30 و روایات مربوطه اشاره شده است تا اثبات گردد حجاب فقط برای زنان تشریع نگردیده است. حجاب زنان را با حجاب امهات المؤمنین شروع کردیم چون آنها الگویی هستند بر زنانی که دارای مقام اجتماعی خاص هستند ، که می بینیم حتی نسبت به کیفیت و محتوای سخن گفتن آنان دستوراتی وجود دارد، چه رسد به نحوه برخورد آنان، زنان مؤمنه دیگر اگر می خواهند بر احکام و نکاتی بر پیرامون حجاب، نگاه کردن، سخن گفتن، زینت ....... دست یابند لازم است به آیات احزاب /32 و نور/ 31 مراجعه فرمایید. در نهایت متذکر می شویم که خداوند دستوراتی طبق آیات نور /27 و نور /58 برای ورود به حریم شخصی دیگران و پدر و مادر و اینکه چه کسانی و در چه زمانهایی باید رعایت کنند یادآور شده و بزرگان دین آنها را مرتبط به پوشش دانستند. نکته مهم این است که چون تأویل و تفسیر پیامهای الهی در کلام معصومین ( ع) می باشد، بین این سخنهای نورانی تفکیک نشده و سعی کردیم که در ذیل آیات، روایات مربوطه ذکر گردد، که البته بیشتر به کتب روایی معتبر از جمله « من لا یحضره الفقیه، وسائل الشیعه، بحارالانوار و یا نفاسیری از جمله « الجوامع، مجمع البیان ، المیزان، منهج الصادقین ، نمونه و نور» استفاده شده است. کلید واژه های این مجموعه عبارتند از : 1- حجاب 2- جلباب 3- خمار 4- تبرج
 جهنم و جهنمیان در قرآن و سنت
نویسنده:
فاطمه ابراهیم پور
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
معاد و جهان پس از مرگ یکی از اصول سه گانه شرایع آسمان است و اهمیت آن به اندازه ای است که بعد از موضوع خداشناسی از اصول سه گانه شرایع آسمانی آمده است. اولاً اعتقاد به معاد یکی از اصلی ترین اعتقادات در همه ادیان آسمانی است. هر انسانی در زندگی خود بر اساس فرهنگ و باورها و اعتقاداتی که داشته به روحیات و نفسانیاتی متخلق گردیده است، همچنین با رفتار و گفتاری که از او صادر شده، مسیری را انتخاب کرده در نتیجه همین انتخاب بهشت ، یا جهنم و عذاب ها و شکنجه های گوناگون آن را اقامت گاه دائمی خود ساخته است، پس نقطه نهایی این مسیر بهشت و یا جهنم است. اهداف این تحقیق ، آشنایی با چگونگی زندگی در سرای آخرت از بیان قرآن، ایجاد اثرات تربیتی، و رسیدن به تهذیب نفس و جلوگیری از قساوت قلب، آشنا کردن نسل جوان از موضوعاتی که در آینده بدون تردید با آن سر و کار خواهند داشت، دسته بندی کردن آیات و روایات در این موضوع یک جا و منسجم می باشد. یاد معاد باعث ارضای میل جاودانگی انسان، و تسلیم حق بودن و شوق به لقای الهی می شود. در جهان بینی اسلام و در نظام حکیمانه الهی همان طور که وجود بهشت در کل نظام هستی ضروری است، وجود دوزخ نیز لازم و سودمند است. آفرینش دوزخ و وجود آن و اشاره به عذاب های دردناک و عقوبتهای جانکاه دوزخ گروه فراوانی را از انحراف و کجروی باز می دارد و بهترین عامل بازدارنده از معاصی است. در پایان نتیجه نهایی این است که با مطالع? این پژوهش بتوانیم با استقامت و پایمردی در راه خدا و اهداف اسلام ، هم در دنیا موجب سرافرازی باشیم و هم در آخرت و به رحمت بی پایان خداوند نائل شویم و این را بدانیم که همان طور که در آیات قرآن کریم خداوند را با لفظ ارحم راحمین می خوانیم در آیات به لفظ ( اشد العقاب) نیز برخورد می کنیم پس می توانیم با خوف و خشیت از خداوند و امید به قبول توبه در راهی گام برداریم تا در آخرت جزو کسانی باشیم که در نزد خداوند و ائمه سرافکنده نباشیم ، زیرا دوزخ چیزی جز پاداش کردار انسان ها نیست و این کیفرهای تکوینی قهری از ناحی? خود انسان دامن گیر او می شود. و بهشت نتیج? ایمان و عمل صالح و تقوا و پیروی از خدا و رسول ( صلی الله علیه و آله و سلم) می باشد. کلیدواژه ها در این تحقیق ، قرآن ، جهنم، سنت می باشد.
 حب دنیا از دیدگاه قرآن و سنت
نویسنده:
فاطمه ولی زاده
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
موضوع این تحقیق پایانی « حب دنیا از دیدگاه قرآن و سنت» است. از آن جا که این دنیا با زیورهایش خود را برای انسان ها می آراید و انسان را شیفته و اسیر خود می کند و در نتیجه، این علاقه افراطی به دنیا باب ارتکاب گناه را به روی انسان گشوده، وی را به انواع رذایل اخلاقی مبتلا می سازد و از سعادت جاوید محروم می کند، بنابراین باید علم خود را نسبت به دنیا افزایش داده تا در دام های آن گرفتار نشویم. در این تحقیق از متون دینی شامل تفاسیر قرآن؛ از جمله تفسیر نمونه « ناصر مکارم شیرازی» و منابع روایی از جمله وسائل الشیعه «محمدحسن حر عاملی»؛ بحارالانوار « محمدباقر مجلسی» و بسیاری از کتاب های اخلاقی و ... بهره مند گشته ایم. روش پژوهش؛ کتابخانه ای، توصیفی و دینی می باشد. نظر به این که بحث از دنیا، بحث گسترده و دامنه داری است، سعی شده در این تحقیق به طور خلاصه به مسائلی اشاره شود که ارتباط مستقیم با موضوع بحث داشته از جمله تعاریف: 1 حبّ دنیا 2 دنیای ممدوح 3 دنیای مذموم سپس آثار و پیامدهای حبّ دنیا را بررسی کردیم که آثار زیانباری همچون اشتغال فکری همیشگی، فقردایمی،آرزوهای طولانی، دوری از خدا، خشم و عذاب الهی، از بین رفتن نیروی اندیشه، حسرت در دنیا، مبتلا شدن به رذایل اخلاقی، بغض از خداوند، ترس از مرگ، باز داشتن از عبادت، عدم ترس از آخرت را داراست. و در نهایت به روش های درمان حبّ دنیا پرداختیم و دو راهکار ارائه دادیم که یکی توصیه های قرآن و سیره ی معصومین بود از جمله: دل نبستن به دنیا وبی اعتنایی و کوچک شمردن آن و دیگری بیان فرجام دنیا دوستان است که باید از زندگی آن ها عبرت گرفت. نتیجه حاصل از این تحقیق: دنیا با وجود این که مزرعه ی آخرت است و تجارت خانه ی اولیاء خداست و می تواند مایه ی سعادت باشد اما از طرفی « رأس کل خطیئه» نیز هست و هرگناه ریز و درشتی از حبّ دنیا و علاقه ی افراطی به آن نشأت می گیرد. بنابراین باید تا می توانیم دل خود را از علاقه محبّت به دنیا خالی کنیم. همان گونه که پیشوایان ما این کار را می کردند. کلید واژگان: حبّ، دنیا، مدح، ذمّ، قرآن و سنت.
 جهنم و جهنمیان در قرآن و سنت
نویسنده:
ملیحه گل مکانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
دوزخ و دوزخیان، موضوعی است که مربوط به یکی از ارکان اصول دین است، یعنی معاد. دوزخ یعنی محل عذاب و دوزخیان را اهل عذاب می نامند. هدف خداوند از بوجود آوردن دوزخ این بوده که اهل دوزخ را به سزای اعمال خودشان برسانند. در این متن، توصیف جهنم، علت وجود جهنم، توصیف جهنمیان و عذابهای آن، مکان آن و شبهه هایی که وارد کردند را توضیح می دهد. و این توصیف و توضیح بر طبق آیات و روایات وارده صورت گرفته است؛ که بخشی به تعریف جهنم پرداخته، بخشی دیگر جهنم و جهنمیان را از دیدگاه آیات قرآنی و بخش دیگر را از دیدگاه روایات و همچنین از دید نهج البلاغه و... نمایان ساخته است. معاد یکی از اساسی ترین پایه های اصول دین است که اگر نباشد دین ( اسلام) استوار نیست و فرو می ریزد. و خود دوزخ یکی از صحنه های معاد را نمایان می سازد که اگر این ( دوزخ) نباشد معاد معنا و مفهومی ندارد. واژگان کلیدی آن عبارتند از: جهنم، جهنمیان، شیطان، نار، صراط، عقبه یا گردنه، عذاب و خلود.
  • تعداد رکورد ها : 198