جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 198
شفاعت در قرآن و سنت
نویسنده:
محبوبه حنفی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
« قل لله الشفاعه جمیعا؛ بگو شفاعت همگی از آن خداست». ( زمره/ 44) از مجموع مباحثی که درباره شفاعت مورد بررسی قرار گرفته، به طور اجمالی به موارد زیر اشاره می گردد: شفاعت در لغت ؛ اصطلاح قرآن به معانی « میانجی گری، واسطه شدن برای نفع یا ضرریا رساندن منفعتی» آمده است. این مسأله بر خلاف عقیده بعضی که می گویند موجب تجری انسان به گناه است؛ فوایدی دارد از جمله : نموداری از رحمانیت خداوند و محبوبیت مردان خدا، رمز کوشش و عامل جنبش، سدی در مقابل گناهان و... آیات شفاعت در قرآن در دو دسته جای می گیرد: آیاتی که شفاعت را نفی می کند که شفاعت بت ها، شفاعت از کافران و شفاعت مورد نظر یهود از این نوعند؛ و آیات مثبت شفاعت که بعضی شفاعت را از آن خداوند می دانند؛ بعضی با اذن خداوند اثبات می کنند و برخی هم شرایط شفاعت را بیان می کنند. با توجه به آیات قرآن ، کسانی مورد شفاعت قرار می گیرند که خداوند از آنها رضایت داشته باشد، و از جمله شفاعت کنندگان ، خداوند، قرآن ، چهارده معصوم و پیامبران، ملائکه ، مؤمنین، اعمال صالح و ... می باشند. مسأله قابل توجه این که خود شفاعت نیز اقسامی دارد شفاعت نادرست و خرافی که همان پارتی بازی و واسطه گری بوده و شفاعت درست که شامل شفاعت در دنیا و آخرت می باشد( که همین مسأله( شفاعت در آخرت) مبنای تحقیق ما می باشد). نظرات دانشمندان فرق مختلف در مورد شفاعت یکسان نیست. علمای شیعه شفاعت را قبول دارند، ولی کافران را از مسأاله شفاعت جدا کرده و معتقدند کفر یکی از دلایلی است که شفاعت را از بین می برد؛ علمای اهل سنت از جمله« فخر رازی» با تکیه بر آیه 255 سوره بقره شفاعت را برای اهل معصیت ثابت می کند؛ اما معتزله و خوارج از اهل سنت شفاعت را برای اهل طاعت به جهت ترفیع درجه می دانند؛ وهابیون نیز شفاعت را نوعی شرک به خداوند می دانند. متکلمان یهود و نصاری شفاعت را از آن گنهکاران می دانند آن را به بخشودگی گناهان تفسیر کرده اند. در مورد شفاعت شبهه هایی مانند تنافی با عدل خداوند، تجری انسان به گناه، نوعی پارتی بازی و... مطرح شده که به تمام آنها با براهین عقلی و نقلی پاسخ داده شده است.
آثار یاد خدا در زندگی فردی و اجتماعی
نویسنده:
زینب شفائی سرچشمه
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
با توجه به نیازهای روحی و معنوی انسان و عطش معرفت و شناخت حقیقی خود و جهان و ارتباط دادن آن با آفریدگار، لزوم برقراری ارتباط بین بنده با خدا و به یاد او بودن، بیش از پیش روشن می شود. همراه بودن یاد خدا با آرامش و اطمنان قلبی و انس و نزدیکی به خدا و شفای دردهای درونی انگیزه ای است که انسان را هرچه بیشتر به طرف ذکر الهی سوق می دهد، علاوه بر آن عزت و شرافت و دوری از گناه و گسترده شدن رحمت الهی در جامعه از پیامدهای دیگر ذکر است که اینها مقدمه حیات و زندگی پاکی است که آرزوی هر فرد مسلمانی است. در این میان چگونگی یاد خدا و کمیت و کیفیت آن که در آیات و روایات بسیاری آمده فرد را برای رسیدن به این هدف راهنمایی می کند. بنابراین به یاد خدا بودن در کتاب الهی همه به آن امر شده هدیه و موهبتی الهی است که از ضروریات زندگی فرد مسلمان است و این امر مستلزم فراهم کردن مقدماتی است که بسترهای لازم را برای برقراری این ارتباط فراهم کند. از سوی دیگر برطرف کردن موانع ذکر قدم دیگری دراین زمینه است به طوری که اگر این عدم توجه در زندگی ادامه پیدا کند زندگی فردی و اجتماعی را با مشکل مواجه می کند و اثرات سوء آن نمود پیدا می کند. پس شناسایی و برطرف کردن عوامل بازدارنده از یاد خدا و ذکر او مسئله مهمی است که به انسان در این امر کمک می کند، مطالب این پژوهش با استفاده از کتاب های تفسیری چون المیزان فی تفسیرالقرآن ( علامه طباطبایی)، تفسیری نمونه ( آیت الله مکارم شیرازی و دیگران) و کتب روایی مانند: بحارالانوار ( علامه مجلسی) اصول کافی ( محمدبن یعقوب کلینی) و کتب اخلاقی چون شرح و تفسیر دعای مکارم الاخلاق ( محمدتقلی فلسفی) و ... جمع آوری و بیان شده است. این پژوهش در 6 بخش تنظیم شده است که بعضی بخش ها فصولی را شامل می شود. کلید واژه ها در این تحقیق پایانی عبارتست از: یاد، ذکر، غفلت. روش تحقیق بر اساس هدف، تحلیلی و توصیفی بوده و طریقه جمع آوری اطلاعات به روش کتابخانه ای می باشد. در خاتمه از خدای بزرگ می خواهیم که به ما توفیق ذکر نام و یادش را عنایت فرماید.
بهترین داستان: قصه ی حضرت یوسف در قرآن کریم
نویسنده:
زهرا مستمند
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
موضوع این پژوهش، قصّه ی حضرت یوسف 7 در قرآن کریم است. هدف از پرداختن به این موضوع، علاوه بر اهمیّت معارف قرآنی، اشتمال آن بر نکات اخلاقی، اجتماعی و فرهنگی مفیدی، همچون ارائه ی الگوهای ایمان و عفّت به جوانان، مدیریّت بحران به مسئولان اجتماعی و همچنین آموزه های سودمندی در موضوع رؤیا است. حضرت یوسف 7 فرزند یعقوب نبی 7 و راحیل بود و در سرزمین فدان آرام متولّد شد. وی یکی از پیامبران الهی بود که مژده ی نبوّت را در کودکی با رؤیای سجده ی خورشید و ماه و یازده ستاره در برابر خود، دربافت نمود. وی یک برادر تنی به نام بنیامین و دَه برادر ناتنی از پدر داشت که این دَه تن به او و به ویژه پس از آن رؤیا و توجّه بیشتر پدر، حسادت می ورزیدند. این خوی پَست اخلاقی آنان را به توطئه گری ضدّ یوسف 7 و افکندنش در چاه واداشت و آنان پیراهن یوسف 7 را به خونی آغشته کرده و نزد پدر رفته و به دروغ اظهار کردند که گرگ وی را خورده است، امّا یعقوب 7 سخن آنان را باور نکرد و صبر پیشه نمود. یوسف 7 به عنایت خداوند توسّط رهگذران نجات یافت و با قیمت ناچیزی به وزیر اعظم مصر و ملقّب به عزیز فروخته شد و بدین ترتیب به مصر راه یافت. در آن جا به علّت زیبارویی مورد علاقه ی زلیخا، همسر عزیز مصر، قرار گرفت و این زن از وی تقاضای مراوده نمود. وی از صحنه ی فساد به خداوند پناه برد و گریخت. عزیز از این ماجرا مطّلع شد، امّا با وجود اثبات بی گناهی یوسف 7 ، وی را به زندان افکند. وی در آن جا به تبلیغ توحید و مسائل اخلاقی به هم زندانیان پرداخت تا پس از 7 سال در پی رؤیای فروانروای مصر و نیاز آنان به تعبیر رؤیا به یاد یوسف 7 افتاده و وی را نجات دادند. یوسف 7 بی گناهی خود را در ماجرای مراوده برای فرمانروا ثابت کرد و به مقام خزانه داری منصوب شد و به کمک فرمانروا به کشاورزی و برداشت محصول پرداخت تا خشک سالی آینده را به خوبی مدیریّت کند. سال های قحطی فرا رسید و برادران برای گرفتن آذوقه به مصر آمدند و به این ترتیب مقدّمات وصال یوسف 7 به پدری که از فراقش سال ها گریسته و دیدگان خود را از دست داده بود، فراهم شد. خداوند دیدگان یعقوب 7 را به برکت پیراهن یوسف 7 شفا بخشید و همه ی افراد خانواده ( والدین و برادران) نزد او رفته و در برابرش تعظیم کردند و بدین ترتیب رؤیای یوسف 7 به واقعیّت پیوست. در این پژوهش سرگذشت یوسف 7 در سه بخش یه عناوین: دوران کودکی یوسف 7 تا به چاه افتادن، از چاه تا وزارت، وزارت تا پایان عمر و در 11 فصل سامان یافته است و دامنه ی تحقیق پیرامون شخصیّت و بیان سرگذشت یوسف 7 می باشد که در خلال مطالب به منظور کاربردی شدن موضوع به نکات اخلاقی،فرهنگی، تربیتی و مدیریّتی نیز اشاره شده است. برای این تحقیق، از منابع تفسیر قرآن کریم، همچون المیزان علاّمه طباطبایی 1 ، مجمع البیان فضل طبرسی 1 ، الکبیر فخر رازی، التبیان شیخ طوسی 1 و... و کتب حدیث مانند بحارالانوار علاّمه مجلسی 1 ، علل الشّرایع و عیون اخبارالرّضا 7 اثر شیخ صدوق 1 ، اصول کافی محمّد بن یعقوب کلینی 1 و کتاب های تاریخی مانند کامل ابن اثیر، تاریخ الرُّسل و الملوک طبری، تاریخ انبیای رسولی محلاّتی و به ندرت از کتاب و مقاله های تربیتی، روان شناسی، مدیریّت، اقتصاد و... استفاده شده است. روش تحقیق به کار رفته، کتابخانه ای- تحلیلی و توصیفی بود. فرضیه های عصمت یعقوب و یوسف 7 و مقام الگویی یوسف 7 در عفّت و مدیریّت بحران به اثبات رسید و نظر به نکات آموزنده ی بسیار قصّه های قرآنی و نیاز جامعه به الگوهای قرآنی، پژوهش چنین آثاری ضروری می نماید. کلیدواژه های تحقیق قصّه، یوسف، یعقوب نبی، تعبیر رؤیا، برادران یوسف، تربیت، زلیخا، عزیز مصر، مدیریّت بحران و مصر می باشد.
تغذیه سالم در قرآن
نویسنده:
نرجس پیروی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
نوشتاری که پیش روی شماست در مورد « تغذیه سالم در قرآن » می باشد ، این نوع تغذیه تلاش برای پیروی از یک رژیم غذایی حاوی مواد مغذی را می طلبد که می تواند ضامن سلامت جسم و روان انسان گردد. باتوجه به نقش تعیین کننده تغذیه در سلامت فردی و اجتماعی، تأثیر انکارناپذیر آن در حالات و اخلاق انسان و نیز روی آوردن جوامع بشری به استفاده از تغذیه غیرطبیعی، تدوین اثری جامع پیرامون تغذیه سالم از منظر قرآن ضروری به نظر می رسد تا با شناخت اصول تغذیه سالم و مواد غذایی طبیعی، راهکاری جهت استفاده از آن در زندگی روزمره ارائه داده و نیز گامی در جهت دستیابی به هدف مورد نظر خود برداریم. تغذیه در قرآن با واژگانی کاربردی چون « أکل، شُرب و طَعام » مورد اشاره قرار گرفته است ، این کتاب الهی با دو عنوان « حلال و طیب » ، « حرام و خبیث » به معرفی انواع تغذیه سالم و ناسالم می پردازد ؛ برای تغذیه می توان اهدافی مادی چون حیات ، رشد ، سلامت ، التذاذ و اهدافی معنوی چون قدرت بر انجام عمل صالح و شکرگزاری متصور گردید . تغذیه سالم در قرآن با عنوان طیبات مطرح شده و بررسی ما نیز آشامیدنی ها و خوردنی های پاک و برنامه های غذایی اعم از برنامه غذایی قرآن و علم تغذیه را دربرمی گیرد. منابع مورد استفاده با مرکزیت قرآن عبارتند از منابع تفسیری چون المیزان علامه طباطبایی ، نمونه آیت الله مکارم شیرازی ، مجمع البیان طبرسی و ... و کتب روایی چون بحارالانوار علامه مجلسی ، وسایل الشیعه حر عاملی ، المحاسن برقی ، مستدرک الوسائل محدث نوری و ... و کتب تخصصی معاصر در علم تغذیه چون تغذیه در قرآن محمدرضا نوری ، تغذیه از دیدگاه اسلام و دانش پزشکی حسین فتاحی معصوم و مهدی زروندی ، اولین دانشگاه و آخرین پیامبر رضا پاک نژاد ، دایرة المعارف تغذیه کاظم کیانی و ... ؛ مطالب نیز به اعتبار ماهیت ، توصیفی و تحلیلی بوده که با استفاده از روش کتابخانه ای فراهم شده است . دستاورد این پژوهش علاوه بر آشنایی بیشتر با مواد غذایی مطرح در قرآن، ارائه برنامه غذایی قرآن و بیان همگامی برنامه غذایی علم تغذیه با آن می باشد تا از این رهگذر زمینه سازی لازم جهت آگاهی هرچه بیشتر افراد با تغذیه مورد نظر قرآن و در پی آن ، به کارگیری این دستورالعمل در جوامع فراهم گردد. واژگان کلیدی: تغذیه، قرآن، طعام، اکل، شرب، برنامه، طیب.
زهد از دیدگاه قرآن و سنت، اثرات و پیامدهای فردی و اجتماعی آن
نویسنده:
بی بی طاهره حامد سجادی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
لا تمدن عینیک الی ما متعانا به ازواجاً منهم زهرة الحیوة الدنیا لنفتنهم فیه و رزق ربک خیر و ابقی. زهد از ریشه زَهَدَ و زَهِدَ یَزهَدُ و زُهِدَ یَزهُدُ زُهداً و زَهادة فی الشی عنه. به معنای: از آن دوری جست و کناره گیری کرد. زهد در اصطلاح عبارت است از بی رغبتی به دنیا و این که با قلبت طالب دنیا نباشی مگر به قدر ضرورت جسم. زهد واقعی با سه نوع ترک حاصل می شود: ترک دنیا ترک زینت و ترک خواسته های نفسانی زهد به معنای مصطلح اخلاقی آن در قرآن بکار نرفته است. گرچه در آیه 20 سوره یوسف واژه زاهدین به کار رفته که البته معنای آن با زهد اخلاقی کمی فاصله دارد. زاهد کسی است که قدرت و نیرو داشته باشد که از تجملات و ثروتها و موقعیت های دنیا به نفع شخصی خود استفاده کند اما نکند. پیامبر صلی الله علیه و آه و سلم به ابوذر چنین می فرمایند: «من لباس خشن می پوشم و به روی زمین می نشینم، انگشتان خود را بعد از خوردن غذا می لیسم و بر الاغ سوار می شوم و دیگری را در پشت سر خود سوار می کنم. هر کس از شیوه رفتار من روی بتابد از من نیست. به حضرت علی علیه السلام گفته شد زهد در دنیا چیست؟ فرمود: «از حرام دوری کن». رسول خدا ( صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: شکننده لذتها را بسیار یاد آورید. پرسیدند: یا رسول الله آن چیست؟ فرمودند: مرگ. امام علی علیه السلام فرمودند: یقین مایه باروری زاهد است. آنچه در پارسایی اهمیت دارد، این است که قلب انسان فریفته و متعلق به دنیا نباشد، نه این که انسان از مال دنیا، آهی، در بساط نداشته باشد. پرهیزگاران و بندگان ناب و ویژه خداوند آنهایی هستند که در همه حال پروردگار خود را به خاطر داشته و یک لحظه از آئین انسانیت و مقررات دین غفلت نمی کنند. حملات سنگین مرگ در برابر روح فعالشان بس ناچیز و کوچک است.
زمینه ها و پیامدهای گناه در منظر قرآن و سنت
نویسنده:
نرجس تفقدی عابدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
عنوان پایان نامه : زمینه ها و پیامد های گناه در منظر قرآن و سنت می باشد . در این رساله پیرامون زمینه های گناه ،پیامدهای آن در دنیا و راه های گناه زدایی مطالبی از منابع معتبر جمع آوری و مکتوب گردیده است. گناه مهم ترین عامل تخریب رابطه با خداست و گناه شناسی گامی بلند در رفع این مانع می باشد لذا بر آن شدیم تا تحقیقی پیرامون زمینه ها و پیامد های گناه ارائه دهیم . هدف از این پژوهش به تصویر کشاندن عوامل زمینه ساز گناه ،تبیین پیامدهای آن و ارائهی راه هایی برای گناه زدایی است . از آن جا که در این پژوهش از آیات و روایات و کتب اخلاقی استفاده شده روش تحقیق بر اساس نگرش ،کاربردی و بر اساس راهبرد ، توصیفی و تحلیلی و براساس روش ،کتابخانه ای است. بنابراین با بررسی آیات و روایات ، گناه به معنای مخالفت با قانون الهی است و اگر محیط های اجتماعی ،فرهنگی – تربیتی و اقتصادی به طور صحیح پایه ریزی نشده باشد زمینهی ارتکاب گناه فراهم شده و پیامدهایی برای فرد وجامعه به همراه خواهد داشت و سبب می شود که فرد دچار قساوت قلب شده تا حدی که منکر مقدسات دین شود . کار به جایی می رسد که نسیان و سرگردانی در کارها، سراسر وجودش را فرا گرفته و مرگ زود هنگام به سراغش می آید . جامعهی انسانی نیز از پیامد های گناه بی نصیب نیست بلکه دلیل نزول بلا و از دست دادن نعمت های الهی ، مسلط شدن افراد شرور و درنهایت سلب امنیت اجتماعی، گناه افراد جامعه است . البته خدای غفور و رحیم برای گناه زدایی راه هایی در مقابل انسان قرار داده است . آدمی با کمک توبه ،نماز ،روزه ،حج ،محبت اهل بیت) علیهم السلام، ، زیارت قبور آن ها ،عزاداری وگریستن برمصائب اهل بیت ،قرائت قرآن ،درود فرستادن بر پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله و سلم ) و آل پیامبر ( صلی الله علیه وآله و سلم ) ،اخلاق خوب ،شهادت در راه خدا ،وضو می تواند گناهان گذشته خود را محو نماید همچنین با کمک تفکر ،پناه بردن به خدا ،دعا ، تقویت ایمان و یقین ، انجام ریاضت های شرعی ، مراقبه ، مشغول کردن نفس و یاد مرگ می تواند باگناه مقابله کند تا آلوده به نکبت گناهان نشود . لذا از طریق آگاهی از زمینه ها و پیامد های گناه و راه های گناه زدایی موجبات پاکسازی جامعه فراهم می شود .
زمزمه ی بیداری: موعظه و نصیحت از دیدگاه قرآن و سنت
نویسنده:
فهیمه محتشمی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
موضوع این تحقیق موعظه و نصیحت از دیدگاه قرآن و روایات می باشد که هدف از آن آشنایی مردم به خصوص طلاب و مبلغین با شیوه و روشهای موعظه و دوری کردن از آفتهایی که ممکن است در عرصه تبلیغ به آن دچار شوند، می باشد. بنابراین ارائه ویژگی های روش موعظه و مقایسه آن با سایر روشهای تربیتی و تبلیغی و نیز عوامل و موانع پذیرش آن ضروری به نظر می رسد. موضوع این تحقیق از نوع پژوهشهای دینی است و از روش تحلیلی و توصیفی برای کشف شرایط و شیوه های تربیتی موعظه استفاده شده است. روش گردآوری اطلاعات، اسنادی و کتابخانه ای است. این پژوهش در قالب سه بخش به بررسی اهمیت، ضرورت و جایگاه موعظه می پردازد و این که موعظه در مقایسه با سایر روشها چه ویژگیهایی دارد و شیوه و روشهای آن به چه نحوی می باشد و نیز در ادامه، به عوامل پذیرش موعظه و اینکه چه موانعی بر سر راه آن است و در انتها هم به آثار و نتایج فردی و اجتماعی موعظه که هر یک به دنیوی و اخروی تقسیم می شود، اشاره ای می کنیم و بدنبال آن، پیامدهای ترک موعظه را هم یادآور شده ایم. اما نتایج زیادی در این تحقیق گرفته شده که در واقع به نوعی بر اصل روش موعظه و تا حدودی به موعظه کننده اشاره کرده از جمله این که موعظه باید متناسب با حال مخاطب باشد و این که در موعظه از در دوستی باید وارد شد و یا تأثیر سخن واعظ کامل به مراتب بیشتر از کسی است که عملی در موعظه او نیست. و یا اگر موعظه به نحو فردی است، در خلوت باشد و اگر به نحو اجتماعی است، به صورت غیر مستقیم بیان شود. در ضمن صدق و اخلاص در هر کاری از جمله موعظه لازم است و ارزش کار را بالا برده در نتیجه تأثیر کلام بیشتر است و... در این تحقیق بیشتر از کتابهای روایی از جمله تحف العقول ابن شعبه حرانی، بحارالانوار علامه مجلسی، اصول کافی مرحوم کلینی و یا سفینة البحار مرحوم قمی استفاده شده در ضمن از کتابهای تفسیری ای چون تفسیر المیزان علامه طباطبایی، تسنیم آیت ا... جوادی آملی، مجمع البیان شیخ طبرسی بهره برداری شده. همچنین از کتابهای اخلاقی ای چون الاخلاق مرحوم شبر، معراج السعاده مرحوم نراقی، شرح مصباح الشریعه و مفتاح الحقیقه مرحوم گیلانی نیز استفاده برده ایم.
روشهای صحیح تربیتی برای حل مشکلات رفتاری فرزندان از دیدگاه قرآن و سنت
نویسنده:
فاطمه مجرد
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
این تحقیق بر آن است تا با ارائة شیوه های صحیح تربیت فرزند مبتنی بر قرآن و روایات و شناخت مشکلات رفتاری و راه حل های آن، گامی چند در بر آوردن نیاز والدین عزیز بردارد. این مجموعه که پیرامون روش های تربیتی ومشکلات رفتاری فرزندان در حرکت است، سعی دارد نیازهای اولیه کودک و فرزند شما را در جهت متعالی شدن و شکوفا شدن استعدادهای نهفته در وجودشان که خداوند متعال به صورت فطری در آنها قرار داده است با استفاده از قرآن این کتاب عظیم انسان سازی شناسایی کرده و درصدد رفع آنها بر آمده است. به فرمایش قرآن کریم مهم تر از فرزند، تربیت و مقام معنوی اوست، پس والدین عزیز باید در این راستا حرکت و تلاش بسیار کنند از سوی دیگر ممکن است بر اثر نداشتن و یا بی توجهی به این نیازها، فرزند ما دچار انحراف و انحطاط اخلاقی شود که در این صورت ، باید راهکارها و دستور العمل هایی دانست تا بتوانیم آنها را در مسیر صحیح انسانیت قرار دهیم، همانند گیاه که در خاک و در مسیر رشد قرار می گیرد ولی در این مسیر به عواملی از جمله خاک حاصل خیز ، نور خورشید و آب کافی و کود مناسب نیاز دارد و اگر هر یک از این عوامل به گیاه به حد کفاف نرسد، دچار پژمردگی می شود و برگهای آن شروع به ریزش می کند، فرزند ما نیز برای تربیت و رشد معنوی نیازمند به عوامل تربیتی شامل، محبت، احترام، آزادی، حق انتخاب، تشویق و تنبیه ، پروراندن حس اعتماد به نفس و عزت نفس ، وفای به عهد و پیمان و آموزش ولایت و محبت اهل بیت ( علیهم السلام) خدا پرستی و دوستان خوب و ... دارد ولی در راس این عوامل مطلبی که حائز اهمیّت است بنیادی و ریشه ای تربیت کردن اوست. همانند گیاه، که برای رشد مطلوب ، باید در اعماق خاک قرار گیرد نه در سطح و رویه خاک تا با وزش اولین بادها از جا کنده نشود، ما نیز فرزند خود را که همانند گیاهی است در دستان ما، سزاوار است ریشه اش را در اعماق خاک محکم کنیم، زیرا که آنها فطرتا ، خداجو، راستگو، مهربان، با سخاوت، امین و دیندار و . . . به دنیا می آیند و ما پدران و مادران هستیم که باید فطرت بالقوه آنها را بالفعل و شکوفا نماییم. از سوی دیگر بر اثر بی مبالاتی و سهل انگاری و یا ندانستن امر تربیت، باعث می شویم که نهال ها و شکوفه های باغ زندگیمان به آن رشد و تعالی نرسند و دچار انحرافات اخلاقی بسیاری از قبیل دروغگویی، دزدی، خودپسندی، حسادت ، کمرویی ، و لجبازی و . . شوند. و آن روحیه صداقت و جوانمردی و امانت داری و خدانگری و غیره در آنها پرورش پیدا نکرده و به انحطاط رود مانند گیاهی که آفت بر او می افتد و باید آن آفت را از گیاه دور کرد و از بین برد. وظیفه ما والدین نیز همین است که در صورت بروز چنین حالاتی، درصدد رفع آن آفات و رذایل اخلاقی و رفتاری برآئیم، نه اینکه بگوییم دیگر فایده ندارد واین خلق و خو و صفت در او ریشه دوانده و عادت کرده است.بلکه باید صبورانه و مقتدرانه در این راه وارد شد تا رذایل از وجود او دور شوند زیرا که ترک عادات، بسیار سخت است و احتیاج به زمان طولانی دارد پس پدر و مادر عزیز؛ در صورت دیدن چنین رذایل اخلاقی و رفتاری بپا خیز و با صبر و استقامت همانند درختی که به گیاه ضعیف و نهیفی در کنا رخودش پناه می دهد تا بادها او را نلرزانند و از جا بر نکنند، شما نیز به فرزندان خود پناه دهید و با رسیدگی کامل به او و برطرف کردن نیازهای تربیتی و رشدی برآورده نشدة آنها کمک کنید تا بر روی پای خود بایستندکه دیگر هیچ یک از عوامل سبب سقوط آنها نشوند. انشاءالله .
ره رستگاری: نگاهی به تربیت از دیدگاه قرآن و سنت
نویسنده:
تکتم وطن باف صانعی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
کامل ترین مکتب تربیت در میان مکاتب مختلف، مکتبی است که سرچشمه و منبع آن وحی الهی باشد زیرا تنها خالق انسان است که آشنا با تمام ابعاد وجودی اوست و می تواند مربی هدایت گر و تربیت کننده وی باشد در حقیقت، تربیت چیزی جز تربیت دینی و مذهبی نیست و منظور از تربیت دینی نظام تربیتی مورد نظر دین اسلام می باشد. تزکیه نفس و تربیت علاوه بر این که در قرآن کریم تصریح شده است در کتاب های اخلاق و حدیث مکرر مورد توجه مربیان دین قرار گرفته است آنان با کوششی دامنه دار راه و روش تربیت را نشان بندگان خدا داده اند. وجه مشترک آیات و روایاتی که در این زمینه موجود است، آن است که همگی دنیا دوستی را مذموم دانسته و دستور به پرهیز ان داده اند و یگانه راه سعادتمندی بشر را اجرای فرامین الهی، اصلاح روابط بین خود و خدا، جامعه انسانی و جهان پیرامون او دانسته اند. این اصلاحات زمینه ای هستند برای رسیدن به قرب خداوند متعال که همانا هدف غایی تربیت و تزکیه نفس می باشد. در این میان، حتی با استفاده از نکات موجود در این آیات و با توجه به روایات، بسیاری از ویژگی ها و اصول تربیت دینی به دست می آید که این ویژگی ها خاص مکتب تربیتی اسلام به عنوان کامل ترین دین می باشد. برای رسیدن به نقطه مطلوب در تربیت دینی استفاده از ابزار مناسب و صحیح ضرورت دارد؛ این مهم در متون دینی ما مورد توجه قرار گرفته و به فراخور موقعیت زمانی و مکانی، شیوه هایی را ارائه داده اند تا آدمی در مسیر فلاح تربیت شود. البته تخلق به اخلاق پسندیده و تربیت دینی با توجه به شیوه های ارائه شده از سوی دین در گرو تلاش، تمرین، تکرار و پایداری فرد می باشد.
روابط زن و شوهر از دیدگاه قرآن و روایات
نویسنده:
بی بی زینب وصالی پور
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
موضوع این پژوهش، روابط زن و شوهر از دیدگاه قرآن و سنت است؛ بررسی اصول و مبانی معاشرت به معروف و موجبات و عوامل حسن رفتار ( معاشرت به معروف) و سوء رفتار ( معاشرت به منکر) که خداوند در قرآن کریم و روایات ائمه هدی: به منظورداشتن نسل سالم تر و پیدایش مودت و رحمت حقیقی میان همسران آورده است، از اهداف این نوشتار است. حساسیت محیط خانواده، اهداف بلند مدت و مقدس آن اقتضا می کند که همسران بیشترین دقت را در رعایت حسن معاشرت با یکدیگر داشته باشند و از خانه فضایی سرشار از انس و ملاطفت بسازند؛ اما تداوم این پیوند و داشتن روابطی صحیح که به پایداری خانواده منجر می شود نیازمند آموزش و عنایتی ویژه از سوی متولیان و دلسوزان جامعه است. در این راستا، نگارنده پس از ریشه شناسی و تبیین معنای لغات اصلی این تحقیق از نگاه صاحب نظران دینی و تفاسیر معتبر، مخاطبان خود را به اهمیت رفتار و تعامل همسران در زندگی زناشویی واقف گردانیده است. همچنین پیرامون اهداف بنیادین نهاد خانواده صحبت نموده و دایره بحث را بر روی اصول و زیرساخت های معاشرت به معروف در قرآن کریم، متمرکز کردهاست سپس از حقوق مختص و مشترک همسران در کانون خانواده سخن به میان آورده و درادامه به بررسی ملاکهای معاشرت به معروف پرداخته شده است. ارائه سیرکلی بحث درنگاهی اجمالی و گذرا به عوامل و آثار حسن معاشرت و سوء معاشرت ( معاشرت به معروف و معاشرت به منکر) از منظر روایات ائمه معصومین از دیگر محتویات این اثر می باشند. روش جمع آوری اطلاعات در این زمینه، نرم افزارهای رایانهای، کتاب های تفسیری، فصل نامههای قرآنی و متون موجود در کتابخانه ها بوده است.
  • تعداد رکورد ها : 198