جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 200
طبیعت متفکر، "پیر موپرتویس و اتهام خطا در برابر فرما و لایب نیتس" [پایان نامه انگلیسی]
نویسنده:
Richard Samuel Lamborn
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی : هدف از این پایان نامه دفاع از پیر فرما و گوتفرید ویلهلم لایب نیتس در برابر اتهام اشتباهی است که پیر مائوپرتویس علیه آنها مطرح کرده بود که آنها به اشتباه علل نهایی را در فیزیک اعمال کردند. این اتهام در سخنرانی موپرتویس در سال 1744 در آکادمی علوم پاریس مطرح شد که بعداً در نسخه‌های مختلف با عنوان توافق بین قوانین مختلف که در ابتدا ناسازگار به نظر می‌رسیدند منتشر شد. در این سخنرانی است که Maupertuis ادعای یکی از مهم ترین اکتشافات تاریخ فیزیک و علم را مطرح می کند، یعنی اصل کمترین عمل. از تاریخ این سخنرانی تا پایان قرن بیستم، Maupertuis با این کشف شناخته شد. فرما کمترین زمان را در فیزیک نوری کشف کرد و لایب نیتس حساب بی نهایت کوچک را کشف کرد. هنگامی که کاشف معتبر کمترین عمل در فیزیک، کاشف کمترین زمان در اپتیک و همکار کشف حساب بی نهایت کوچک خطا را قبل و مخاطب ریاضیدانان، فیزیکدانان و دانشمندان متهم می کند، رویدادی است که نیاز به بررسی دارد. ایده علل نهایی در فیزیک این ایده است که اجسام برای هدف نهایی حرکت می کنند. در اوایل دوره مدرن، این امر تأسیس فکری آن روز را با ایده تفکر در طبیعت به چالش کشید. سؤالی که به تحقیق برای این پایان نامه دامن زد این است که چرا چنین مردی دو عقل برجسته دیگر را با چنین فرض متافیزیکی غیرقابل اثبات متهم می کند؟ تحقیقات این پروژه با بررسی موضع هر سه این افراد در مورد علل نهایی در فیزیک آغاز شد. مرحله دوم تحقیق در زمینه تاریخی بود که در آن توافق بین قوانین مختلف که در ابتدا ناسازگار به نظر می رسید نوشته و ارائه شد. این زمینه شامل زندگی Maupertuis به عنوان عضو آکادمی علوم پاریس و به عنوان رئیس بعدی آکادمی علوم برلین بود. همچنین شامل فعالیت‌های سه آکادمی علوم در برلین، لندن و پاریس با بودجه دولتی بسیار رقابتی بود. تحقیقات نشان داد که هیچ موضع رسمی در مورد علل نهایی توسط Maupertuis یا Fermat وجود نداشت. فقط لایب نیتس موضع ثابت و اندیشیده شده ای را در مورد این موضوع نشان داد. تحقیقات داستان مردی جاه‌طلب را در Maupertuis فاش کرد، که جاه‌طلبی‌اش را تحقق بخشید تا در رتبه‌های ریاضی و علوم در آکادمی‌ها ارتقا یابد و خود را به عنوان یک روشنفکر بزرگ در فرهنگ اروپایی تثبیت کند. در نتیجه، زندگی و حرفه Maupertuis بعد جامعه شناختی دستاورد علمی را نشان می دهد. توافق بین قوانین مختلف که در ابتدا ناسازگار به نظر می رسید یک سخنرانی حساب شده سیاسی بود که با هدف پیشرفت شغلی ارائه شد. در سال 1744، مائوپرتویس توسط پادشاه پروس، فردریک کبیر، و رهبری آکادمی علوم برلین برای ریاست آن موسسه مورد توجه قرار گرفت. Maupertuis این را می دانست. بنابراین، کار باید در این زمینه تفسیر شود. در نتیجه، اتهام خطا علیه فرما و لایب نیتس توسط مائوپرتویس باید به همین ترتیب تفسیر شود.
عالی ترین استدلال لایب نیتس و کیفیت اخلاقی عقل [پایان نامه انگلیسی]
نویسنده:
Ryan Quandt
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی : عشق به خدا بالاترین کمال ما برای لایب نیتس است. این اعتقاد و اعتماد ما را به خالق تضمین می کند، که هم جزء علوم و هم ایمان است. کسانی که خدا را دوست دارند توجیهی برای استدلال دارند، یعنی عقلاً می توانند انتظار رسیدن به حقیقت را داشته باشند. زیرا عشق پذیرش کمال همه چیز است. پس دوست داشتن خدا نوعی گرایش و گرایش به کامل ترین موجود یعنی ens perfectissimum است. لایب نیتس می نویسد افرادی که طبیعت الهی را درک می کنند «تنها از قدرت پادشاه عالی و همه بین نمی ترسند»، «بلکه از خیرخواهی او اطمینان دارند، و در نهایت - و آنچه همه چیز را به هم نزدیک می کند - با عشق به خدا بالا می سوزند. من در پایان نامه خود استدلال می کنم که شایستگی لایب نیتس را باید جدی گرفت: عشق به خدا «همه چیز را با هم جمع می کند». موضوع پایان نامه من را می توان به صورت شماتیک بیان کرد. این شامل دو جفت ادعا است، یک جفت فلسفی و دیگری کلامی: یک ویژگی اخلاقی برای تأمین عقل ما لازم است. از کامل ترین وحدت، یک ویژگی اخلاقی به دست می آید. عشق به خدا بالاترین کمال ماست. عشق به خدا استدلال ما را تضمین می کند. هر دو به امنیت عقل مربوط می شوند که منظور من از آن انگیزه عقلانی خود استدلال است. آنها دلایلی هستند که ما باید انتظار داشته باشیم که استدلال به حقیقت منجر شود. با این حال، آنها تظاهرات محکمی را تشکیل نمی دهند: در حالی که یک استنتاج به وضوح در جفت اول کار می کند، هیچ استنتاجی در جفت دوم وجود ندارد. همچنین بین صفت اخلاقی و عشق به خدا تمایز وجود دارد. فلسفه و الهیات لایب نیتس، تا زمانی که شناسایی نشوند، استدلال جدا از یکدیگر را تضمین می کنند. در سال 1686، لایب نیتس معروف خود را به نام «گفتار متافیزیک» نوشت. چند ماه پس از آن رساله ای کلامی به نام «بررسی دین مسیحیت» تألیف کرد. استدلال من این است که این متون باید در کنار هم خوانده شوند و فصل اول به مقایسه چگونگی تضمین کمال الهی استدلال ما در هر دو متن می پردازد. تصور برخی مدرن ها از کمال - یعنی تصورات دکارت، اسپینوزا و مالبرانش - نمی توانند استدلال ما را تضمین کنند زیرا دیدگاه های آنها مستلزم خودسری در جهان و طبیعت الهی است. اما یک احساس مناسب از کمال، که شامل یک ویژگی اخلاقی است، استدلال ما را با اطمینان از اینکه همه چیز در معرض عقل است، ایمن می کند. دکارت همچنین سعی کرد استدلال ما را تضمین کند، و در فصل دوم و سوم من روایت او را با لایب‌نیتس مقایسه می‌کنم، سپس انتقادات لایب‌نیتس را بیان می‌کنم. از نظر دکارت، ویژگی اخلاقی خدا با اراده ای بی تفاوت مشخص می شود که به طور برجسته و رسمی در سراسر آفرینش آشکار می شود. اگرچه شناخت منبع نامتناهی همه چیز توجه ما را در نظام دکارتی معطوف می‌کند، لایب‌نیتس از خدای جداشده و بی‌تفاوت دکارت انتقاد می‌کند. هنگامی که تمایل ما نسبت به خدا با عشق مشخص نمی شود، ما کمتر منطقی هستیم. لایب نیتس پیامدهای اخلاقی غیرقابل تحملی را در سیستم دکارتی می یابد، و من این مفاهیم را در فصل سوم بررسی می کنم. معیارهای دکارت در مورد ایده های درست و نادرست مناقشه را حل نمی کند، بلکه بر «شهادت درونی» تکیه دارد. پس استدلال صحیح به وحدت بین افراد تمایل ندارد و این امر به ویژه در بحث دینی مشکل ساز است. روش دکارت رواقی است، که در مورد وحدت کلیسا نیز به مشکل می‌انجامد: فرد با اراده‌ای محض در کلیسا می‌ماند که می‌تواند عقل را زیر پا بگذارد. لایب نیتس چنین جدایی از ایمان و استدلال را خطرناک می‌داند، علاوه بر این که مفهوم عقل را به کلی ضعیف می‌کند. تصورات لایب نیتس از خدا و کمال، عقل ما را با ایجاد عشق به خدا تضمین می کند. «گفتمان» و امتحان با گرایش و گرایش اخلاقی آغاز می شود. در فصل آخر، من با در نظر گرفتن دو معیاری که لایب نیتس اتخاذ می کند - آزمون کمال و انواع معرفت - و همچنین پایه و اساس منطق او در آن زمان، استدلال می کنم که این مورد است. لایب نیتس می تواند آغاز موقت، حقایق فرضی و گناه اصلی را به دلیل درک قوی خود از عشق تحمل کند. او دو راه را متمایز می کند که ما خدا را دوست داریم: spes یا امید، تمایل یا گرایش به کمال طبیعی است، و caritas یا ارج، محبت یا عشق به کمال الهی مربوط می شود. این حالات ما را بر اساس برنامه الهی جهت می دهند. معجزات به عنوان اثری از کیفیت اخلاقی خدا در درون جهان هستند: آنها وسیله ای هستند که خداوند شخصاً با موجودات عاقل در ارتباط است. معجزات تأثیرات اخلاقی ادراک ما از پدیده ها را به طور کلی آشکار می کند که شامل نظم مشاهده و طبقه بندی شده توسط علم می شود. بنابراین، برای نتیجه‌گیری، بحث لایب‌نیتس از وحی در Examen را با بحث او از معجزات در «گفتمان» مقایسه می‌کنم تا اهمیت معجزه را برای او مشخص کنم. علاوه بر بحث‌های فراوان در مورد پیامدهای معجزه برای برداشت او از جوهر، من استدلال می‌کنم که انگیزه اخلاقی برای حفظ معجزات، حتی معجزات در رتبه دوم، وجود دارد.
پیشگامان فلسفی روشنگری رادیکال: داستان هایی در مورد مبارزه بین فلسفه و الهیات از یونانیان تا لایب نیتس با تأکید ویژه بر اسپینوزا [پایان نامه انگلیسی]
نویسنده:
Anthony John Desantis
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی : پایان نامه من برخی از پیشگامان فلسفی اصلی روشنگری رادیکال جاناتان اسرائیل را بیان می کند. این کتاب به بررسی پرسش اصلی کتاب «عصر ولتر» نوشته ویل دورانت می‌پردازد: «چطور شد که بخش عمده‌ای از طبقات تحصیل‌کرده در اروپا و آمریکا ایمان خود را به الهیاتی که برای پانزده قرن تحریم‌ها و حمایت‌های ماوراءالطبیعه به افراد ناامن و ناپایدار می‌داد از دست دادند. قوانین اخلاقی نامتناسبی که تمدن غربی بر آن بنا شده است؟ هدف این پروژه هم گسترده و هم مشخص است: اولی ارائه تاریخچه ای کلی از پیشروهای فلسفی روشنگری رادیکال تا اوایل دوره مدرن است، و دوم این است که یکی از این پیش زمینه ها را با جزئیات برجسته کنم، که من انجام می دهم. در بخش بزرگ اسپینوزا با کمک دانش زیادی در فلسفه دین، تاریخ فلسفه، تحلیل الهیات، نقد کتاب مقدس، و تاریخ نگاری، پایان نامه من ادعا می کند که پیشگامان اصلی فلسفی علیه ایمان ارتدکس در وحی و روشنگری رادیکال عمدتاً از چندین نیرو من برخی از ادله کلی برخی از فیلسوفان پیش سقراطی و یونانی، به ویژه سقراط و افلاطون را با تأکید بر تفکر عقل گرایانه و غیر الهیاتی آنها ارائه می کنم. سپس اشاره می‌کنم که چگونه برخی از این ادبیات فلسفی یونانی منجر به ایجاد عناصر جدید فلسفی و کلامی در برخی از آموزه‌های پدران کلیسا، برخی از قرون وسطی‌ها و برخی از دانش‌آموزان تا اوایل دوره مدرن شد. با این حال، هسته اصلی بحث من در رنسانس شروع به جذب بخار می کند. با رنسانس، انقلاب علمی و فلسفه جدید اوایل روشنگری، همه چیز تغییر می کند. نقد متنی دوره رنسانس از متون باستانی به آغاز برخی از نقدهای واقعی کتاب مقدس منجر می شود. انفجار تبیین‌های طبیعت‌گرایانه طبیعت از طریق کوپرنیک، گالیله، دکارت و بسیاری دیگر در انقلاب علمی، بسیاری را به این فکر می‌اندازد که آیا به خدا نیاز است یا خیر. رد متافیزیک ارسطویی و اسکولاستیک توسط فیلسوفان جدید، به ویژه دکارت، آنچه را که برای بسیاری زیربنای فلسفی کلیسا و الهیات را فراهم می کرد، تضعیف می کند. و سپس «نامحرمانه ترین برش»، نقد تاریخی و متنی انقلابی کتاب مقدس (توسط بسیاری از فیلسوفان اولیه روشنگری، به ویژه اسپینوزا) که یهودیت و مسیحیت را کاملاً تضعیف و رد می کند.
فلسفه لایب‌نیتس [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Bertrand Russell
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: فلسفه لایب‌نیتس اولین اثر کاملاً فلسفی برتراند راسل است و یکی از مهم‌ترین مطالعات لایب‌نیتس است که تاکنون منتشر شده است. این اثر رویکردی را برای مطالعه فیلسوفان گذشته ایجاد کرد که بر فلسفی و نه تاریخی تأکید دارد. به قول خود راسل، «به طور خلاصه، حقیقت و دروغ فلسفی، به جای واقعیت تاریخی، چیزی است که در درجه اول توجه ما را در این تحقیق می طلبد». تفسیر راسل بر قدرت منطقی و قیاسی سیستم لایب نیتس در تقابل با تفاسیر استانداردی که قبلاً راسل را به این باور رسانده بود که «مونادولوژی نوعی افسانه فوق‌العاده بود» تأکید داشت. توسط جان جی اسلیتر از دانشگاه تورنتو.
هر چیزی که ممکن است را می توان تصور کرد: «توانایی مطلق» لایب نیتس [پایان نامه انگلیسی]
نویسنده:
Maria S. Picone
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی : «فون‌در آلماخت و آلویسنهایت گوتس و فراهایت دِ منشِد» لایب‌نیتس مبهم و بد فهم است. ابتدا کار را از نزدیک مطالعه می کنم. سپس به برخی تفاسیر علمی و همچنین جایگاه Vda در اندیشه لایب نیتس خواهم پرداخت. من دو فرض علمی را به چالش می کشم – اولین فرض این است که لایب نیتس آن را رد کرد و سپس نظریه محرومیت را پذیرفت. من استدلال می‌کنم که دو نوع نظریه محرومیت با استفاده از مثال‌های تاریخی گویا وجود دارد، و اینکه لایب‌نیتس به یکی اعتراض کرد و دیگری را پذیرفت. ثانیاً، بسیاری از محققان معتقدند که اعتراف یک تئودیسه نوجوان است. من VdA را به دلیل شباهت در سبک، محتوا و روش، یک سلف مهم برای Theodicy می دانم. در نهایت، من تعریف لایب نیتس از امکان در Vda را با ارتباط مهم بین حقیقت و هستی پیوند می دهم. از این حیث، ایده‌های لایب‌نیتس در مورد امکان‌پذیری و قابل تصور بودن، پیش‌آهنگ یک موضوع رایج در فلسفه هستند.
مقايسه برهان «هواي طلق» ابن‌ سينا و برهان «شک» دکارت بر تجرد نفس و جواب اشکال فلاسفه ذهن به اين برهان
نویسنده:
مصطفي ايزدي يزدان‌آبادي ، غلامرضا فياضي
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
براهين زيادي براي تجرد نفس در فلسفه اسلامي و فلسفه غرب ذکر شده است. برهان «شک» دکارت يکي از براهيني است که در فلسفه غرب براي تجرد نفس مطرح گردیده است. مي‌توان اشکالاتي را از منظر فلسفه اسلامي به برهان دکارت وارد کرد، اما اين برهان به‌وسيله برهان «هواي طلق» ابن‌سينا قابل تصحيح است. به خاطر شباهت‌هاي دو برهان، دو اشکال مهم از «فلسفه ذهن» بر اين دو وارد شده است: اشکال اول در اين‌‌باره است که اين برهان مبتني بر قانون لايب‌نيتس است و قانون مزبور در خصوص امور داراي حيث التفاتي کارايي ندارد. اشکال دوم مي‌گويد: نحوه ارائه شدن تجربه آگاهانه ما به خودمان، به قدر کافي ماهيتمان را نشان نمي‌دهد. این مقاله به روش تحليلي ـ توصيفي به هر دو اشکال جواب داده و در آخر با کمک علم حضوري و بساطت نفس اثبات کرده که نه‌‌تنها نفس غير بدن است، بلکه موجودي مجرد از بدن به‌شمار می‌آید.
صفحات :
از صفحه 97 تا 112
نقد و بررسی دیدگاه لایب‌نیتس در مورد جوهر مادی از منظر ملاصدرا
نویسنده:
علی چهرقانی ، یارعلی کرد فیروزجائی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
حقیقت جسم و جوهر مادی همواره مورد بحث و نظر میان فیلسوفان بوده است و نظرات مختلفی در مورد آن وجود داشته و دارد. لایب‌نیتس با ابداع مفهوم مناد و برشمردن اوصافی برای آن تبیین خاصی از حقیقت جسم می‌دهد. هدف پژوهش حاضر نقد و بررسی دیدگاه او در مورد جسم و ویژگی های آن بر اساس روش عقلی در حکمت اسلامی ‌می‌باشد. یافته تحقیق این است که او گرچه در مواردی همچون اثبات جوهریت برای جسم و ادراک تشکیکی برای مطلق جسم به حکمت متعالیه نزدیک می‌گردد اما با تعریف نادرستی که از مفهوم اتصال می‌دهد در پی آن است که برخلاف حکمت اسلامی‌امتداد را در جسم نه امری ذاتی بلکه امری ثانوی و عرضی معرفی کند. همچنین او با موهوم دانستن بُعد و امتداد در جسم، مفهوم «نـیرو» را بـه عنوان اصل اشیاء مطرح می‌کند در حالی که بنابر فلسفه اسلامی ‌نیرو عرض بوده و نمی‌تواند تشکیل دهنده جوهر و ذات جسم باشد.
صفحات :
از صفحه 7 تا 34
درآمدی بر فلسفه لایب نیتس [پایان نامه انگلیسی]
نویسنده:
Robert Latta
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
لایب نیتس و مشکل شر: رنج، اراده گرایی و کنشگری [پایان نامه انگلیسی]
نویسنده:
Mark L Thomas
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
ترجمه ماشینی : این اثر عناصری از تئودیسه لایب نیتس را روشن می کند که غیر غایت شناسانه هستند. لایب نیتس به جای نادیده گرفتن ابعاد شخصی رنج، همانطور که برخی ادعا کرده اند، در واقع تهدیدی را که مشکل رنج بیگناه برای خدای کاملاً خوب ایجاد می کند، تشخیص می دهد. تئودیس او از چند جهت فراتر از دفاع جهانی خوب از بهترین استدلال ممکن جهانی است. او برای توجیه برخی مصادیق رنج به کالاهای بزرگتر شخصی متوسل می‌شود، اما در استدلال‌های عدالت انتقام‌جویانه‌اش، پاسخش به نویسنده مشکل گناه، و محدودیت‌اش در برابر لعنت نوزادان، به اصول دین‌شناختی نیز استناد می‌کند. با این حال، یک نسخه اثباتی از مشکل رنج وحشتناک بیگناهان همچنان تئودیسه او را تهدید می کند. این مشکل به دلیل رد اراده گرایی الهیاتی توسط لایب نیتس به نفع نظام یکپارچه اخلاق برای خدا و مخلوقات عقلانی همچنان پابرجاست. در نهایت، رد ساکت گرایی توسط لایب نیتس منبع مهمی برای پاسخ به رنج فراهم می کند. بنابراین تئودیس او متضمن کنشگری اخلاقی است که به موجب آن خیر هر موجود عقلانی با خیر عمومی دیگران در بهبود جهان پیوند خورده است.
فرهنگ تاریخی فلسفه لایب‌نیتس [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Stuart Brown; N. J. Fox
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Scarecrow Press,
چکیده :
ترجمه ماشینی: گوتفرید ویلهلم لایب نیتس (1646-1716) یکی از اولین فیلسوفان مدرن و از این رو، یکی از مهم ترین فیلسوفان بود. مشارکت های او اغلب راهگشا بود و اثر او هنوز در زمینه هایی مانند منطق، ریاضیات، علم، حقوق بین الملل و اخلاق باقی مانده است. او در حالی که در طول زندگی خود نسبتاً کمی انتشار می‌داد، با فیلسوفان مهم و حتی رهبران سیاسی مکاتبه داشت. فرهنگ لغت تاریخی فلسفه لایب‌نیتس نه تنها بر اندیشه‌های فلسفی او بلکه تأثیر آن بر تفکر معاصرانش را نیز روشن می‌کند. آنها و او در چندین مدخل فرهنگ لغت با ارجاع متقابل توصیف شده اند. همچنین مدخل های دیگری است که نوشته های او را ارائه می دهد، مفاهیم او را توضیح می دهد و اقدامات او را در زمینه های خاص ردیابی می کند. مقدمه بسیاری از این موارد را خلاصه می کند و - همراه با کتابشناسی - پایه محکمی برای مطالعه بیشتر فراهم می کند.
  • تعداد رکورد ها : 200