آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 84
«زبدة البیان» و «تفسیر قرطبی» در نگاه تطبیقی
نویسنده:
محمدرضا آقاجانی
نوع منبع :
مقاله , مدخل آثار(دانشنامه آثار) , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
مقدس‌اردبیلی
نویسنده:
 نویسنده حبیب یزدانی ؛ تصویرگر حبیب‌اله عینی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , مدخل اعلام(دانشنامه اعلام) , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
اردبیل: آریتان,
حاشیة على شرح مختصر الأصول للعضدي (قسم الإجماع) حاشیه بر مختصر‌ الأصول عضدی (قسم اجماع)
نویسنده:
مقدس اردبیلی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , شرح اثر , حاشیه،پاورقی وتعلیق , کتابخانه عمومی
چکیده :
حاشیه بر شرح مختصر عضدی یکی از کتاب‌های‌ محقق‌ اردبیلی‌ است که در اکثر کتب تراجم و کتاب‌شناسی از آن نام برده‌اند. از همه مهم‌تر اینکه ‌‌خود‌ مقدس اردبیلی چندین بار از این حاشیه در کتاب «مجمع الفائدة» نام برده‌ و ارجاع‌ به آن داده است. این کتاب، حاشیه‌ای است بر شرح مختصر عضدی. دو شرح بر «مختصر الأصول» ابن حاجب معروف است: 1. شرح سید شریف‌الدین‌ جرجانی؛‌ 2. شرح قاضی عضد ایجی و بر هر دو شرح، حواشی زیادی نوشته شده و محقق اردبیلی بر شرح قاضی ایجی حاشیه نگاشته که معروف به «شرح العضدي» است. ناگفته نماند محقق اردبیلی قصد داشته است که بر تمام کتاب «شرح مختصر الأصول»» عضدی‌ حاشیه‌ بنویسد؛ زیرا خود مقدس اردبیلی در آخر حاشیه بر مختصر‌ الأصول عضدی (قسم اجماع) بدین مطلب تصریح کرده است.
قصاص قتل عمد و غير عمد، ترجمه و تحقيق «زبدة البيان»
نویسنده:
دل آرا مقدسيان؛ استاد راهنما: عليرضا فيض
نوع منبع :
رساله تحصیلی , ترجمه اثر , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
‫قم : ‫مرکز اطلاعات و مدارک اسلامي، معاونت پژوهشي، دفتر تبليغات اسلامي,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
‫اين پاياننامه در ترجمه و تحقيق بخشى از كتاب «زبدة البيان فى احكام القرآن» اثر مقدس اردبيلى درباره قصاص عمد و غير عمد است و مطالب آن در سه فصل با اين عنوانها آمده است: فصل اول، قتل و انواع آن: قتل عمدى، فتل غير عمدى، قتل خطايى، اركان قتل؛ فصل دوم، قتل عمد به همراه آيات و و تحقيق پيرامون مسائل فقهى موجود در آن: موجب قصاص نفس، صور مختلف قتل عمدى، انواع وسايل كشنده، كفاره قتل عمدى در فقه و قانون مجازات اسلامى، اقسام قتل عمدى، كيفر سقط جنين يا حمل در مراحل مختلف حيات؛ فصل سوم، قتل خطايى با توجه به آيات مربوط و ترجمه و شرح پيرامون مسائل فقهى موجود در آن: عاقله و نقش آنهادر قتل، راههاى ثبوت قتل، مصاديق قانونى قتل يا جرح يا نقص عضو، ملحقات قتل عمدى، شرايط اجراى قصاص، شرايط مقتول، موارد سقوط قصاص، عناصر متشكله قتل و صدمات بدنى غير عمدى، لزوم اذن ولىّ دم براى اعمال قصاص، كيفيت استيفاى قصاص."
تعلیقة على ماقاله الفخر الرازى
نویسنده:
مقدس اردبیلی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , حاشیه،پاورقی وتعلیق , کتابخانه عمومی
زبدة البيان في براهين أحكام القرآن
نویسنده:
المحقق الأردبيلي
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
التهليلية
عنوان :
نویسنده:
مقدس اردبيلي، احمد بن محمد
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
چکیده :
شخصي به نام «امير فضل الله بقي مؤيد» اشكالاتي بر كلام الهي «قل هو الله احد» وارد كرده كه مؤلف در اين مختصر پاسخ آنها را داده است. ظاهرا مراد از امير فضل الله، مير فضل الله بن محمد كيا استرآبادي است كه از شاگردان معروف محقق اردبيلي و در عقليات صاحب نظر بوده است و از او نقل شده كه هنگام وفات از اردبيلي پرسيدند كه بعد از شما به كه رجوع كنيم، محقق اردبيلي پاسخ داد كه در مسائل شرعيه از مير علام و در مسائل عقليه از مير فضل الله (رياض العلماء 4/362 و 5/117). و همين مي تواند مؤيد صحت نسبت اين رساله به مقدس اردبيلي باشد. در الذريعه دو كتاب به فضل الله استرآبادي با نامهاي «التوحيد في دفع الشبهات الثلاث عن كلمة التوحيد» (4/488) و «شرح كلمة التوحيد و دفع الشبهات عنها» (14/41) نسبت داده كه موضوع آن با آنچه محقق اردبيلي در ابتداي تهليلية آورده مطابق است و البته اين دو نام مذكور در الذريعه، دو عنوان از يك كتاب است. آغاز كتاب: بسمله، و به نستعين يقول المعتصم بحبل ربه الصمد ... . . احمد لما رايت ما كتبه السيد المدقق امير فضل الله التقي المويد بعض الشبهة علي كلمة التوحيد و « قل هو الله احمد » اردت الجواب الحري عند كل احمد ... . انجام كتاب: قال الشبهة الاولي في تركيبها فيدل علي نفي اله واحد، فتامل، تمت بعون الرب الودود. [دانشگاه تهران 16/678]
انتساب حدیقة الشیعة به مقدس اردبیلی در بوتۀ نفی و اثبات
نوع منبع :
مقاله , مدخل آثار(دانشنامه آثار)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه فصلنامه نورالصادق (فلسفه و عرفان),
چکیده :
از دیر باز سنّت ردیّه نویسی بر منحرفین در میان شاگردان مکتب اهل بیت(ع) به تأسی از آل الله(ع) رواج داشته و در این مقام کتاب‏های فراوانی تألیف شده است که برخی از آنها به صورت مستقل نوشته شده و برخی دیگر به مناسبتی در میان کتابی دیگر جای گرفته است، از جمله عالمان بیدار و بی‏بدیل که انصافا در هر علمی وارد شده است سرآمد اقران و گذشتگان شده است و به اعتراف اعاظم علمای ابرار از اسطوانه‏ های تقوی و مجسّمۀ عدالت یگانۀ عرصۀ فقاهت است، مرحوم علامۀ ربّانی احمد اردبیلی معروف به مقدس اردبیلی(ره) می‏باشد. این عالم جلیل القدر با تألیف کتاب «حدیقةالشیعه» ضربات مهلکی را بر فلسفه و تصوّف وارد ساخت و از آنجا که مبتدعه و منحرفین جوابی بر سخنان مقدس نداشتند با یکدیگر هم صدا شده و به انکار انتساب کتاب به آن عالی مقام(قدس سره) پرداختند به گمان اینکه ساحت ناپاک خود را پاک کنند؛ در این نوشتار به صورت اختصار و با استعانت از قرائن و شواهد بسیار انتساب کتاب به مرحوم مقدس اردبیلی(قدس سره) ثابت شده است.
رد صوفيه
عنوان :
نویسنده:
مقدس اردبيلي، احمد بن محمد
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
چکیده :
چند برگي است به نقل از خط علامه مجلسي که از حديقه الشيعة مقدس اردبيلي نقل نموده وشامل احاديثي در رد صوفيه است. توضيحات به فارسي واحاديث به زبان عربي آورده شده است.
ترجمة العقائد
نویسنده:
مقدس اردبيلي، احمد بن محمد
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
چکیده :
با ستايش شاه عباس دوم (1077-1052ق) در ديباچه: شعر. اول شهي كيم جلوسه تاريخ ديمشم يكه مصرع دلخواه. ثالث قهرمان روي زمين شاه عباس ثاني جمجاه 1052 ق. در «مقدمه» و 5 «باب» و 1 «خاتمه» : 1- درباره واجب الوجود. 2- صفاته ثبوتيه 3- صفات سلبيه 4- نبوت 5- امامت. و اين يكي گسترده، در چند «فصل». «احمد منزوي ». اين رساله، ترجمه همان رساله «عقائد الاسلام» تركي است منسوب به مقدس اردبيلي است كه معلوم نيست ترجمه از اردبيلي است يا غير او و در رساله تركي آن هم ترديد شده است. بايد توجه داشت كه همين ترجمه نسخه اي با تاريخ كتابت 1037 در مدرسه فيضيه دارد كه جمع كردن آن با تاريخ 1050 را مشكل مي كند مگر اينكه آن را داراي دو ترجمه بدانيم. «درايتي» ترجمه فارسي عقايد الاسلام منسوب به مقدس اردبيلي است. «حافظيان» آغاز كتاب: شكر بيحد به آن واجب الوجود كه اثبات الوهيتش مثل الشمس في كبد السماء ظاهر و پيدا و ثبوت و حدانيتش مثل (النهار اذا تجلي) باهر و هويدا است ... انجام كتاب: اگر درواقع ضروري باشد نزد ديگران و لکن بر او ظاهر نشده باشد سبب کفر شدن به انکار آن ظاهر نيست چه جاي آنکه اجماعي باشد که ضروري نشده باشد مثل حرمت جماع درحيض تمت.
  • تعداد رکورد ها : 84