آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 132
نهج‌البلاغه علی(ع)‮‬‫
نویسنده:
[ گردآورنده شریف رضی]‮‬؛ ‏‫محمدتقی جعفری‏‫؛ [برای] موسسه تدوین و نشر آثار علامه جعفری.‮‬
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی‏‫,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
نگاهی کوتاه به زندگانی پرافتخار سیدرضی مولف نهج البلاغه
نویسنده:
/ نوشته علی دوانی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
تحلیل ساختار زبان قرآن در چارچوب نظریه ی معاصر استعاره
نویسنده:
الخاص ویسی، غلامحسن اورکی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
اراک: دانشگاه اراک,
چکیده :
یکی از جنبه های اعجاز قرآن داشتن ظاهری آراسته و ساختاری منطبق بر تفکرات بشری است که با استفاده از زمینه های حسی و مادی ، زمینه های مجرد و معنوی را نشان می دهد . هدف این پژوهش تحلیل و توصیف ساختارهای استعاری زبان قرآن در چارچوب نظریه ی معاصر استعاره و تقسیم بندی استعاره های مفهومی لیکاف است. در این نظریه، استعاره به هرگونه فهم و بیان مفاهیم انتزاعی در قالب مفاهیم ملموس تر اطلاق می شود. پژوهش حاضر به روش توصیفی-تحلیلی صورت پذیرفته؛ بدین ترتیب که نگارنده پس از معرفی ساختار زبان قرآن ، داده های پژوهش را به شیوه ی کتابخانه ای و به کمک فیش برداری ،از جای جای قرآن استخراج و در چارچوب نظری تحقیق مورد تحلیل قرارداد -گرچه گستردگی ساختارهای استعاری قرآن در این پژوهش نمی گنجد که با تحلیل آنها در این رویکرد، نتایج ارزشمندی حاصل گردید؛ از جمله اینکه، بخش قابل توجهی از ساختارهای زبان قرآن، استعاریست و استعاره های قرآنی فراتر از استعاره های زبانی ویا ادبی هستند .دیگر این که اختلاف مفسّران در تعیین معانی برخی از ساختارهای استعاری زبان قرآن ، از عدم توجه به نقش و مفهوم شناختی استعاره ها نشأت می گیرد و در نهایت این که سبک بیان و ساخت معنایی ومفاهیم قرآنی به صورت ترکیبی از زبان های متعدد (عرفانی ، سمبولیک و تلفیقی )وحتّی استعاری می باشد و میان اجزاء ساختاری زبان قرآن پیوند منظم و رابطه ای منسجم برقرار است.
صفحات :
از صفحه 80 تا 100
فراتر از فرقه گرایی: متشابهات، هرمنوتیک و شکل گیری هویت دینی در اسلام [کتابشناسی انگلیسی]
نویسنده:
Tehseen Thaver
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
چکیده :
ترجمه ماشینی: تحسین تاور در این کتاب پیشگامانه، ارزیابی مجددی اساسی از چگونگی اندیشیدن درباره رابطه بین قرآن، تشیع و هویت دینی ارائه می‌کند. فراتر از فرقه گرایی بر تفسیر ادبی قرآن عربی شاعر، مورخ و مفسر بسیار تأثیرگذار و در عین حال کمتر مورد مطالعه الشریف الرضی (متوفی 1015) تمرکز دارد. تعابیر جذاب الرضی به دنبال رفع ابهامات قرآنی یا متشابهات بود. تاور از طریق یک تحلیل لایه‌شناختی و تاریخی، استدلال می‌کند که تلاش‌های الرضی برای حل ابهامات قرآنی با پروژه ی عربی کردن زبان عربی در هم تنیده بود. اگرچه او به‌عنوان یک عالم شیعه شناخته می‌شد، اما افق‌های تفسیری و سیاسی که از تلاش‌های علمی الرضی خبر می‌داد، نمی‌توانست به قالب‌های از پیش تعیین‌شده هویت فرقه‌ای تقلیل یابد. در عوض، تاور استدلال می‌کند که الرضی مشارکت‌کننده فعال و بهره‌مند از جریان‌های فکری انتقادی و بحث‌هایی بود که در طول زندگی‌اش به علوم انسانی مسلمانان بیشتر جان داد، به‌ویژه در مورد مسائل زبان، شعر و الهیات. بنابراین تاور خوانندگان خود را به بازنگری در مفروضات خود در مورد تعامل هویت فرقه ای و تفسیر کتاب مقدس در مطالعه اسلام و دین سوق می دهد. فراتر از فرقه گرایی گرچه بر بستر بغداد اواخر قرن دهم و یازدهم تحت سلسله آل بویه تمرکز دارد، پرسش های مهمی از اندیشه و هویت دینی را با پیامدهای عمده برای چگونگی تصور ما از روایت اسلام و جایگاه فرقه گرایی در آن، امروز مطرح می کند و به آنها می پردازد.
بُعد سیاسی شخصیت سید رضی
نویسنده:
سید علی میرشرف الدین(میرشریفی)
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
بیشترین دلیل اشتهار سید رضی (ره) در وهله نخست به خاطر گردآوری سخنان امیرالمؤمنین در کتاب شریف نهج‌البلاغه و سپس به جهت آثار ادبی و علمی مختلف اوست. اما بعد سیاسی حیات سید رضی(ره) مغفول مانده و اغلب حتی نزد شیعیان ناشناخته است. در این نوشتار کوتاه می‌خواهیم ضمن بیان شرح حال مختصری از سیدرضی(ره) و اشاراتی به آثار و تألیفات وی، به بعد سیاسی شخصیت او در دو حیطه زندگی و تفکر سیاسی بپردازیم و حیات و اندیشه سیاسی وی را در حدودی که منابع قابل اعتماد در این‌باره وجود دارد بیان کنیم. در این مقاله در بعد زندگی سیاسی به مناصب، مسئولیت‌ها و اشتغالات سیاسی و اجتماعی وی، مشخصاً نقش وی در مقام ناظر بر دیوان مظالم و امیرالحاج بودن و نیز تلاش‌هایش برای کسب مقام خلافت پرداخته می‌شود. و در بعد حیات فکری به نگرش سید به حق خلافت و حقانیت امیرالمؤمنین و اولاد او در جانشینی رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و اعتراض‌های سیاسی وی به خلفا و حاکمان زمانه که عمدتا در قصائد وی تبلور یافته است اشاراتی می‌رود. بر اساس وجوه علمی و عملی سید رضی(ره) در عرصه سیاسی و اجتماعی می‌توان به تصور درستی از شخصیت ذی وجوه وی رسید و از این طریق در فهم و بازخوانی آثار و اندیشه‌های وی منظرِ نظری دیگر را فراهم کرد.
صفحات :
از صفحه 63 تا 78
خصائص الائمه علیهم السلام (خصائص امیرالمومنین علیه السلام)
نویسنده:
محمد بن حسین شريف رضی؛ مصحح: محمدهادی امینی
نوع منبع :
کتاب
وضعیت نشر :
مشهد: آستان قدس رضوی,
چکیده :
کتاب «خصائص الائمة»، به زبان عربی، تالیف سید رضی (م ۴۰۶)، عالم و فقیه بزرگ امامیه است که بر خلاف عنوانش فقط زندگانی و سخنان امیرالمؤمنین، علی علیه‌ السّلام را در بر دارد. سید رضی، در مقدمه، بیان کرده که در راه زیارت کاظمین، شخصی از او پرسیده است چگونه سادات موسوی- که باید واقفی باشند- به دوازده امام معتقدند؟ این موضوع، او را بر این داشته است که درباره زندگانی دوازده امام، کتابی تالیف کند. سید رضی در این کتاب روایاتی را که درباره حضرت علی (ع) است جمع آوری نموده و با اشاره به معجزات و سخنان آن حضرت تاریخ کامل و گویایی را از زندگانی آن حضرت ارائه نموده است. در این اثر، در مورد حضرت امیر علیه‌ السّلام، به موضوعاتی چون احوال شخصی و ویژگی‌ ها، نص بر امامت، احتجاجات، کرامات و پیش گویی‌ ها، لزوم ولایت او، پاسخ به پرسش‌ ها و قضاوت‌ ها، سخنان و وصیت‌ ها پرداخته شده است. مؤلف، از منابع خود سخن نگفته و اسناد همه روایات را به طور کامل نیاورده است، بلکه در برخی موارد سلسله اسناد را ذکر کرده و در مواردی بدون سند یا با اشاره به برخی راویان یا با تعبیر «روی» آورده است. از جمله موضوعات كتاب: خصائص امیر مؤمنان علی(ع). معجزات آن حضرت. علم آن حضرت به تنزیل قرآن. جنگ با خوارج در نهروان. سخنرانی پیامبر اسلام (ص) درباره حضرت علی (ع). سخن عمر درباره آن حضرت. سؤالاتی که از آن حضرت شده است. وصیت آن حضرت به کمیل. کلام آن حضرت درباره دنیا.
شیعه در عصر شریف رضی
نویسنده:
علی اصغر فقیهی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
کتاب حقائق التأويل في متشابه التنزيل
نویسنده:
ابوالحسن محمد بن حسين موسي موسوي بغدادي، معروف به سيد رضي
نوع منبع :
مدخل آثار(دانشنامه آثار)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
مرکزمطالعات وپاسخگویی به شبهات اندیشه قم,
نگاهی به ((حقائق التاویل)) سید رضی
نویسنده:
سید مصطفى احمدزاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
کتاب نهج البلاغه
نویسنده:
ابوالحسن محمد بن حسين بن موسي موسوي بغدادي، معروف به سيد رضي
نوع منبع :
مدخل آثار(دانشنامه آثار)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
مرکزمطالعات وپاسخگویی به شبهات اندیشه قم,
  • تعداد رکورد ها : 132