آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 314
بررسی چالش‏های استنطاق و راهکارهای تکمیل آن بر اساس خوانش‏های تفسیر موضوعی قرآن
نویسنده:
محمدعلی دولت ، سید مهدی رحمتی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
تفسیر موضوعی، به عنوان راهکار پیشنهادی شهید صدر برای مواجهۀ فعال با قرآن و کشف نظریۀ آن دربارۀ موضوعات و مسائل مختلف، مراحل مختلفی دارد که محور اصلی آن، استنطاق از قرآن است. به رغم مقبولیت گستردۀ این راهکار نزد قرآن پژوهان معاصر و تولید آثار فراوانی با رویکرد تفسیری، پاره ای از کمبودها در آن وجود دارد که «قرآنی بودن نتیجۀ تلاش پژوهشگر» را زیر سؤال می‌برد. با وجود تلاش ‏های برخی از صاحب نظران برای اصلاح و تکمیل این رویکرد؛ به‏ دلیل عدم تمرکز بر نقاط کانونی در چالش‏ های تفسیر موضوعی، خوانش ‏های انتقادی نسبت به فرایند استنطاق و نیز فرایندهای پیشنهادی برای تحقق نظریه‏ پردازی قرآنی، توفیق کامل نیافته است. این مقاله با بهره‏ گیری از روش‏های توصیف، تحلیل و استنتاج، به این امر می ‏پردازد که انفعال در برابر موضوع و مسئله، فقدان طرحی جامع برای مراجعه به همۀ قرآن و عدم تبیین جایگاه عترت در فهم قرآن، سه آسیب کلیدی هستند که برای رفع این آسیب‏ ها لازم است اولاً پیش از ورود به تفسیر، پارادایم موضوع و مسئله به قرآن عرضه شود؛ ثانیاً با عدم اکتفا به بررسی کلیدواژه‏ها و فرمول‏ها، دلالت‏ یابی جامع قرآنی با مطالعه و استنتاج از همۀ آیات قرآن صورت گیرد؛ ثالثاً در مقام فهم ابتدایی آیات و نیز تکمیل و توسعۀ مفاهیم حاصل از مطالعۀ قرآنی و شناخت ابعاد عملی مربوطه به روایات مراجعه شود.
صفحات :
از صفحه 51 تا 73
واکاوی مؤلفه‌های مفهومی «استنطاق قرآن» در روش تفسیری شهید صدر
نویسنده:
امید قربانخانی
نوع منبع :
نمایه مقاله
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
شهید صدر بی‌تردید از پیشگامان نظریه‌پردازی قرآنی در دوره معاصر است. او دستیابی به نظریات قرآن را مستلزم استنطاق کلام الهی می‌داند. تعبیر «استنطاق» هرچند خاستگاهی روایی دارد و همواره در ادبیات دینی مورد استفاده اندیشوران بوده است، اما در اندیشه شهید صدر اصطلاحی خاص و مفهومی کلیدی است که نظریه‌پردازی قرآنی براساس آن صورت می‌گیرد. نظر به اهمیت این مفهوم در شناخت دیدگاه شهید صدر نسبت به نظریه‌پردازی قرآنی، پژوهش حاضر با رویکرد توصیفی-تحلیلی، به تبیین مؤلفه‌های مفهومی «استنطاق قرآن» در اندیشه او پرداخته است. نتایج پژوهش نشان می‌دهد استنطاق قرآن از نظر شهید صدر به لحاظ هدف، موضوع و روش، مقوله‌ای متفاوت از تفسیر و تأویل قرآن است و محصول آن در حوزۀ مدلول‌های اشاری کلام الهی قرار می‌گیرد. همچنین این مفهوم متوقف بر مؤلفه‌هایی چون پرسشگری، تطبیق، تاریخ‌مندی، پایان‌ناپذیری، دوسویگی، شعورمندی، قضاوت‌گری و وحدت متن و مفسّر است که توجه به ماهیت، نقش و نسبت‌های‌ آنها، ابعاد پنهان دیدگاه شهید صدر در نظریه‌پردازی قرآنی را روشن کرده و امکان طراحی مدل نظریه‌پردازی قرآن براساس دیدگاه‌های او را فراهم می‌آورد.
عـلـوم قـرآنی امام شهید سیّد محمّد باقر الصّدر(قدس سره) ترجمه عربی به زبان اردو
نویسنده:
نویسنده:شیرعلی نادم؛ استاد راهنما:رئیس اعظم شاھد
نوع منبع :
رساله تحصیلی , ترجمه اثر
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
در کتاب پیشرو «علوم قرآن» شهید سید محمد باقر الصدر (قدس سرہ)سعی بلیغی برای معرفی کاملتر قرآن و ابراز اھمیت آن نموده است. همچنین به نقش قرآن در اصلاح انسان و روش بهرہ مندی بهتر از قرآن پرداخته است. نسبت به امر اول به بررسی نام های مختلف قرآن وعلوم وابسته به آن پرداخته و با ذکر آیات و روایات به اهمیت تامل و تفکر در قرآن بر کلام الهی و وحیانی بودن قرآن تاکید نموده است. پس از آن اعتراضات مستشرقین را به صورت مدلل ردّ نموده و با ذکر نمونه های از اعجاز قرآن واضح نموده که این کتاب الهی است وبالاتر از کلام بشر می باشد تا قاری قرآن با این حقیقت آشنا شده واهمیتش برایش روشن گردد و در سایه آن با ایمانی راسخ و اعتمادی کامل آن را در زندگی خود اسوه قرار دهد. در مرحله دوم مصنف به منظور ایجاد اطمینان در خواننده نقش کلیدی قرآن را روشن نمودہ وتغییراتی را که با کاشت بذر توحید در دل مسلمانان باعث بنیانگذاری تمدن بزرگ اسلامی در مدت کوتاه شد، بیان داشته در حالی که دنیای غرب با وجود تمام پیشرفت های فرهنگی خود در تجربه ای مساوی شکست خورده است. همچنین مصنف روش فهم قرآن و استفاده بهتر از آموزه های آن را ارائه نموده و بدین جهت تفسیر و تاویل و موارد کاربرد آن را بیان داشته است، نیز شرایط لازم یک مفسر را مورد بررسی قرار داده تا بدین وسیله بتوان آموزه ها و تعالیم قرآنی را به روشی منطقی و آسان بفهمد.
بررسی قاعده قبح عقاب بلابیان با توجه به نظر شهید صدر (ره)
نویسنده:
نویسنده:حمید صلاح؛ استاد راهنما:صالح منتظری
نوع منبع :
رساله تحصیلی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
بررسی حکم عقل در خصوص شک در تکلیف الزام اور از سوی خداوند، یکی از موارد مهم در فقه اسلامی است. در این خصوص نظر رایج بین اصولیان قایل شدن به برایت عقلی به استناد قاعده قبح عقاب بلابیان می باشد. با این وجود، شهید ایت ال... صدر ( ره)، مخالف قاعده فوق و قائل به لزوم احتیاط می باشند، دیدگاه شهید صدر تحت عنوان نظریه حق الطاعه مورد توجه و نقد دانشمندان قرار گرفته است. در این تحقیق با روش کتابخانه ای برانیم تا به بیان دیدگاه شهیدصدر، نقدهای پیرامون ان از جمله نقد ایت ال... املی لاریجانی، ایت ال... فاضل لنکرانی و وحید بهبهانی و پاسخ های مطرح شده، بپردازیم.
جامعه فرعونی در دیدگاه قرآنی شهید سید محمد باقر صدر بررسی اشکالات و روش‌های رفع آن
نویسنده:
نویسنده:محمد غالی کاظم الجبیناوی؛ استاد راهنما:احمد الازرقی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
چکیده :
تردیدی نیست که جامعه شناسی از جمله علومی است که با پیروی از روش‌های مختلف پژوهشی، برای رسیدن به قوانین و مقررات، به مطالعه نظام‌ها و روابط اجتماعی می پردازد. علاوه بر اینکه این علم با مفهوم ماهیت حقایق مختلف اجتماعی شناخته می شود، در بررسی جامعه با تمام جزئیات و به روش علمی نقش دارد و این امر موجب توسعه و پیشرفت جامعه می شود. البته توجه به جامعه و توسعه آن و بیان نقاط ضعف و قوت در نظام اجتماعی به جامعه شناسان ختم نمی شود، بلکه علما و اندیشمندان اسلامی مانند شهید صدر (قدس سره) تلاش قابل توجهی در این زمینه داشته اند. حتی می‌توان این دستاوردها و نتایج را عمیق‌تر و دقیق‌تر از آنچه خود جامعه‌شناسان آورده‌اند، بشمار آورد. از این رو، این پایان‌نامه به منظور روشن ساختن ابتکارات شهید صدر و بیان مقصود از جامعه فرعونی و تعریف ویژگی‌های آن و اثبات جامعیت احکام الهی مکان-زمانی قرآن آمده است. موضوع جدید این پژوهش، سرنگونی نمادهای جامعه فرعونی در هر زمان و مکان، و تعیین علل و راه حل‌های آن است. در این تحقیق، برای شناخت ماهیت جامعه فرعونی و عوامل پدید آورنده آن از روش استقرایی و تحلیلی استفاده شد و آیات قرآنی مرتبط با تحقیق مورد بررسی قرار گرفت و پژوهشگر به نتایج رسید که مهمترین آنها از قرار زیر است: شناخت انواع جوامع از نظر جامعه شناسان به صورت کلی و از نظر شهید صدر به صورت ویژه. شناخت قوانین و سنن تاریخ در ایجاد قوانین معرفت و هدایت جوامع تأثیر دارد، به همین ترتیب، تشکیل جامعه فرعونی تنها به دست یک فرد مستبد و سرکش نیست، بلکه درنتیجه وجود یک جامعه سرکش و ستمگر با تمام انواع و ارکان آن است. مهم ترین عاملی که باعث ایجاد جامعه فرعونی می شود، سرکشی و تجاوز انسان از حدود خودش است، درحالی که انسان فقط با ایستادن در آستان بندگی خداوند متعال، و با ایمان به توحید او و عمل به وظیفه و ترک محرمات کنترل می‌شود. بیماری زورگویی و سرکشی یکی از حادترین بیماریهایی است که افراد و جوامع را نابود می کند و نظام‌های حاکمه‌ای که به این بیماری مبتلا می شوند، علائم و ویژگی‌ها و خصوصیاتی دارند که آنها را از سایر نظامهای حاکم متمایز می کند. در اینجا مجموعه ای از ایرادات وارده بر اندیشه اسلامی آمده است، که توسط گروهی از محققین و نویسندگانی اتخاذ شده که وقایع تاریخی را در منطق قرآن کریم بر اساس مادیات تحلیل و تفسیر کردند و با تفسیر و برداشت نادرست از آیات قرآن کریم، مدعی شدند که اینها مبنای تحلیل تاریخ اسلام محمدی است. در این پژوهش پاسخ به این اشکالات و روش رفع آنها بیان گردید.
الرؤية الكونية لإسلامية المعرفة قراءة في تأصيلات العلاّمة الإمام محمد باقر الصدر
نویسنده:
أحمد عبد الله أبو زيد العاملي
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
صفحات :
از صفحه 266 تا 332
تطبیق نظریه عدالت از دیدگاه صدر و نوزیک
نویسنده:
سید محمدرضا امیری طهرانی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
در این مقاله نظریه عدالت را از دیدگاه سید محمدباقر صدر و رابرت نوزیک تحلیل و مقایسه می‌کنیم. نظریه عدالت از دیدگاه این دو اندیشمند به طور جداگانه در مقاله های متعددی بحث شده است. نوآوری این مقاله مقایسه و تحلیل دیدگاه‌های این دو تن درباره نظریه عدالت از دریچۀ نگاه به مبنا و مفهوم حق است. مبنای این مقایسه، حضور مقولۀ مشترک «حق» ولی با مفاهیم و مبانی متفاوت در اندیشۀ صدر و نوزیک است. نظریۀ عدالت استحقاقی نوزیک بر مفهوم حق طبیعی جان لاک و مبنای آزادی فردی پایه‌‌گذاری شده است. نظریه عدالت صدر بر مفهوم حق استخلاف الهی و آزادی محدود فردی استوار است. در این مقاله در پرتو این مقولۀ مشترک ولی با مفهوم و مبنای مختلف، به تحلیل تفاوت دیدگاه‌ این دو تن به مسائل نظریۀ عدالت هم چون منشأ حقوق فردی، آزادی، فرآیندانگاری، غایت‌نگری، الگومندی، مالکیت و وظایف دولت می پردازیم. روش پژوهش، تحلیلی و متکی به اسناد و آثار این دو اندیشمند است.
صفحات :
از صفحه 109 تا 131
بررسی نظام خانواده مبتنی بر نظریه استخلاف شهیدصدر
نویسنده:
محمد رفیق ، فاضل حسامی ، حسن خیری ، سید مذر حکیم
نوع منبع :
نمایه مقاله
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
بر اساس نظریه استخلاف شهیدصدر چه نوع نظام اجتماعی ترسیم می‌شود. سوالی است که این نوشتار با روش‌های، تفسسیری- استنطاقی و تحلیلی- استنباطی و با تتبع آثارارزشمند شهیدصدر، در صدد جواب آن می‌باشد. بر اساس آراء و نظریه اجتماعی شهیدصدر، هر جامعه از سه عنصر تشکیل می‌شود: طبیعت، انسان و رابطه. ماهیت عنصر سوم است که مابه الامتیاز ماهیت جوامع بشری از یکدیگر است. قرآن کریم، ماهیت تکوینی این رابطه را استخلاف قلمداد می‌کند؛ که بر اساس آن، انسان به عنوان جانشین و امین الهی پا بر زمین گذاشته است. ازاین روی شاکله کلی نظام خانواده استخلافی و اصلح این است، که در همه روابط خانواده در هر سطح آن، روح استخلافی وجود دارد. در نظام‌خانواده استخلافی مرد «قَیِّم» است واین مفهوم غیرازمردسالاری است؛ حفظ منزلت زن دراین نظام، ازمهمترین رکن خانواده‌قرآنی است که دارای کارکردهای زیادی می‌باشد؛ ایفای این نقش به انجام وظایفی ازقبیل، خانه داری، شوهرداری وپرورش فرزند، حِصن وحفاظت ورفع نیازهای مادی و معنوی خانواده باحفظ منزلت «محصِن»و«قیم» همسراست. جایگاه فطری و واقعی مرد درنظام خانواده استخلافی قیم، مدیر، محافظ، رئیس، امیر وولی اعضای خانواده وهمسراست. استخراج واژه محصِن و قیم برای مردان و واژه محصَنه و قانته برای منزلت اجتماعی زنان، از نوآوری‌های این پژوهش است.
کاوشی نو در نقش یابی اهداف شریعت در منطقه الفراغ: با تکیه بر آراء شهید صدر، آیت الله شمس الدین و آیت الله سیستانی
نویسنده:
حسینعلی سعدی, حمیدرضا تمدن
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
یکی از نظراتی که بیشتر به واسطه کتاب «اقتصادنا»ی شهید صدر رواج یافت و ادعا بر آن بود که موجب پویایی و انعطاف بیشتر شریعت در مواجهه با مسائل نوپدید می شود همانا نظریه «منطقه الفراغ» است که البته مورد خوانش های گوناگون و بعضاً ناهمساز نیز قرار گرفته است. پس از آن نظریه مذکور مورد توجه فقیهان دیگری همچون آیت الله شمس الدین و آیت الله سیستانی قرار گرفت. یکی از مسائلی که درباره این نظریه قابل توجه است پیوند و ارتباط آن با اهداف و مقاصد شریعت است که البته تاکنون (به حسب تتبع نگارندگان) هیچ پژوهش مستقلی به آن نپرداخته است. در این تحقیق پس از تبیین مسئله منطقه الفراغ به صورت تطبیقی میان سه محقق نامبرده، به بررسی ارتباط آن با اهداف و مقاصد شریعت از طریق بازخوانی برخی روایات و گزارش های تاریخی موجود که کمتر مورد توجه قرار گرفته اند خواهیم پرداخت.
«روش‌شناسی استنادات» شهید صدر در «اقتصادنا»
نویسنده:
محمدجواد قاسمی اصل
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
شهید صدر در «اقتصادنا»، برای کشف نظریات مکتبی به منابع اولیه (کتاب و سنت) یا منابع ثانویه (فتاوا و مفاهیم) یا ترکیبی از این دو استناد می‌کند؛ درحالی‌که در تشریح عملیات کشف تصریح می‌کند که نظریات اسلامی را براساس احکام شرعی و مفاهیم کشف می‌کند. در این مقاله، با استشهاد به عملکرد وی و براساس تحلیل‌های اصول فقه و فلسفه علم، درباره روش صحیح استناددهی در شناخت نظریات مکتبی قضاوت می‌شود. برای استناد به منابع اولیه یا ثانویه در کشف نظریه‌های مذهبی، فرضیاتی قابل طرح است: 1. تفکیک بین نظریه مذهبی و منبع آن، در مراجعه به منابع ثانویه و اولیه؛ 2. تفکیک بین انواع نظریه مذهبی در مراجعه به منابع اولیه و ثانویه؛ 3. رجوع به منابع ثانویه در فرض عدم دسترسی به منابع اولیه؛ 4. رجوع به منابع اولیه در فرض نبود منابع ثانویه. فرضیه یک و دو، مردود، فرضیه سه، قابل پذیرش و فرضیه چهار، مقبول است. فرضیه چهار، مبتنی‌بر رتبه‌بندی بین علوم، تقدم ثبوتی «فقه نظریه» بر «فقه احکام» و تأخر اثباتی «فقه نظریه» از «فقه احکام» است. دوگانگی بین حکم واقعی و ظاهری، خدشه‌ای به صحت عملکرد شهید صدر در استناد به منابع ثانویه وارد نمی‌کند.
صفحات :
از صفحه 57 تا 71
  • تعداد رکورد ها : 314