چکیده :
ترجمه ماشینی:
ترجمه الکساندر دی کنیش
مؤلف رساله تصوف ابوالقاسم قشیری (376-465 هجری قمری / 986-1074 میلادی) از علما و عارفان مشهور اهل سنت شافعی اشعری (صوفی) اهل خراسان در ایران بود.
رساله او احتمالاً محبوب ترین کتابچه راهنمای صوفیانه است.
این کتاب که در سال 437 هجری قمری / 1045 پس از میلاد نوشته شده است، تا به امروز به عنوان یک کتاب درسی اولیه برای بسیاری از نسلهای تازهکار صوفی خدمت کرده است.
القشیری بینش روشنگرانه ای از زندگی روزمره شیفتگان صوفی قرن هشتم تا یازدهم میلادی و معضلات اخلاقی و اخلاقی آنها در تلاش برای ایجاد تعادل ظریف بین اعتقادات زاهدانه و عرفانی خود و مقتضیات زندگی به ما داده است.
در جامعه ای که بر اساس رتبه، ثروت و قدرت نظامی اداره می شود.
در روایت قشیری، «دوستان خدا» صوفی (اولیاء) بهعنوان «پادشاهان» واقعی، اگر تاجگذاری نشده باشند، به تصویر کشیده شدهاند، نه آن فرمانروایان دنیوی که به نظر میرسد آن را بر گله مشترک مؤمنان فرمانروایی میکنند.
با این حال، حتی پیشرفته ترین اساتید صوفی نیز نباید رستگاری را بدیهی بدانند.
معجزه کردن، هر چقدر هم که تماشایی باشد، نمی تواند برای صوفی «نتیجه مطلوب» در زندگی پس از مرگ تضمین کند، زیرا ممکن است جز نیرنگی از جانب خداوند باشد که می خواهد تمامیت اخلاقی بنده اش را بیازماید.
در رساله، این نقوش و بسیاری دیگر از نقوش صوفیانه با حکایات و تمثیل هایی نشان داده شده است که صوفیان قشیری را در زمینه های مختلف نشان می دهد: رنج کشیدن از گرسنگی و تشنگی در بیابان، هنگام زیارت مکه، شرکت در «معنوی».
استماع، تلاوت قرآن، جنگ با دشمن «کافر» و امیال خود، تأمین معاش، مراقبه در خلوت، نماز خواندن، معجزه کردن، معاشرت با «اهالی بازار»، خانواده آنان.
اعضا و همسالان، رویاپردازی و مرگ.
translated by alexander d.
knysh
the author of the epistle on sufism, abu'l-qasim al-qushayri (376-465 h / 986-1074 ce), was a famous sunni shafi'i ash'ari scholar and mystic (sufi) from khurasan in iran.
his epistle is probably the most popular sufi manual ever.
written in 437 h / 1045 ce, it has served as a primary textbook for many generations of sufi novices down to the present.
al-qushayri has given us an illuminating insight into the everyday lives of sufi devotees of the eighth to eleventh centuries ce and the moral and ethical dilemmas they were facing in trying to strike a delicate balance between their ascetic and mystical convictions and the exigencies of life in a society governed by rank, wealth, and military power.
in al-qushayri's narrative, the sufi 'friends of god' (awliya') are depicted as the true, if uncrowned, 'kings' of this world, not those worldly rulers who appear to be lording it over the common herd of believers.
yet, even the most advanced sufi masters should not take salvation for granted.
miracle-working, no matter how spectacular, cannot guarantee the sufi a 'favorite outcome' in the afterlife, for it may be but a ruse on the part of god who wants to test the moral integrity of his servant.
in the epistle, these and many other sufi motifs are illustrated by the anecdotes and parables that show al-qushayri's fellow sufis in a wide variety of contexts: suffering from hunger and thirst in the desert, while performing pilgrimage to makkah, participating in 'spiritual auditions', reciting the qur'an, waging war against the 'infidel' enemy and their own desires, earning their livelihood, meditating in a retreat, praying, working miracles, interacting with the 'people of the market-place', their family members and peers, dreaming, and dying.