چکیده :
ترجمه ماشینی :
این تحقیق به مطالعه الهیات ادونتیست پناهگاه می پردازد، همانطور که در نوشته های اوریا اسمیت (1832-1903)، آلبیون فاکس بالنگر (1861-1921)، و میلیان لوریتز آندریسن (1876-1962) بیان شد.
انتخاب این سه شخصیت نه تنها پرداختن به موضوع حرم را امکان پذیر می کند، بلکه به دلیل موقعیت استراتژیک، فرصت مناسبی برای مشاهده برخی تحولات مهم در درک دکترین مقدس در کلیسای ادونتیست فراهم می کند.
هر یک از شخصیتهای ادونتیسم، از نظر تاریخی و الهیاتی، اشغال شدهاند.
این پژوهش نه تنها سعی دارد به تشریح الهیات حرم این سه شخصیت بپردازد، بلکه به ارائه تفسیر و ارزیابی بر اساس دیدگاه کلامی خاص شخصیت های مربوطه می پردازد.
فصل اول اشاره میکند که اسمیت، اگرچه او آموزه قدس را به خاطر خودش قدردانی میکرد، با این وجود از آن برای حمایت و دفاع از آنچه از نظر او دغدغههای الهیاتی اساسیتر بود، استفاده کرد.
سه نگرانی از این قبیل شناسایی شده است: (1) اهمیت تاریخی-رستگاری 1844، (2) جاودانگی دکالوگ و سبت، و (3) قریب الوقوع بودن پاروسیا.
ادراک چنین نگرانی های اساسی به درک بهتر رویکرد اسمیت به این دکترین کمک می کند.
همچنین به شناسایی برخی از ضعف های الهیاتی کمک می کند.
فصل دوم نشان میدهد که آنچه بالنجر را برانگیخت، نگرانی اساسی برای عدالت از طریق ایمان و اطمینان مسیحی بود، که زیربنای یک جهت گیری بشارتی قوی بود.
این نگرانی بود که او را به تجدید نظر اساسی در درک تاریخی ادونتیست ها از آموزه عبادتگاه سوق داد.
این تفسیر مجدد بینش های مثبتی را در مورد دکترین ارائه می دهد، اما در برخی از مفروضات و نتایج اساسی آن نیز نادرست است.
فصل سوم روشن میسازد که در آن جنبههایی از آموزهای که او بر آن تأکید میکرد، آندریسن نیز با انگیزهی یک دغدغهی الهیاتی مهم بود - نگرانی برای کمال بیگناه یک باقیمانده آخرتشناختی.
او با تأکید بر فرآیند سه مرحلهای کفاره، پیشنهاد کرد که این مرحله سوم است که در مقدسترین مکان مقدس بهشتی اتفاق میافتد که باعث کمال قدیسان شد.
موضع آندریسن، اگرچه اساساً سنتی است، اما نشان دهنده چندین انحراف از اوریا اسمیت است، عمدتاً در موارد غیر عمده.
در همان زمان، آندریسن در بسیاری از نقاط بالنجر را تکرار می کند.
اما در حالی که میتوان دیدگاههای اسمیت و آندریسن را در یک الهیات منسجم ادونتیست از پناهگاه ترکیب کرد، موقعیت بالنجر نشاندهنده انحراف بیش از حد رادیکال است که نمیتوان در چنین ادغامی گنجانده شود.
پایان نامه به این نتیجه می رسد که با در نظر گرفتن گذشت زمان و تغییر محیط فرهنگی، رویکرد ادونتیست معاصر به آموزه عبادتگاه ممکن است از برخی اصلاحات از نظر روش، زبان و محتوا بهره مند شود.
علاوه بر این، برخی از جنبه های اصلی این دکترین (مثلاً قضاوت تحقیقی، رابطه صلیب با روز ضد نمونه کفاره) ممکن است نیاز داشته باشد که با دقت الهیات بیشتری بیان شود.
بعلاوه، ادونتیسم ممکن است نیاز داشته باشد تا درجه بیشتری از اعتماد الهیاتی را در رویکرد خود به موضوع ایجاد کند تا از جوی مساعد برای رویکردهای جدید، و همچنین ارزیابی جدی و انتقادی از مشکلاتی که هنوز باقی مانده اند اطمینان حاصل کند.
this investigation studies the adventist theology of the sanctuary as it found expression in the writings of uriah smith (1832-1903), albion fox ballenger (1861-1921), and milian lauritz andreasen (1876-1962).
not only does the selection of these three figures make it possible to deal with the subject of the sanctuary, but it also provides a good opportunity to observe certain important developments in the understanding of the sanctuary doctrine within the adventist church, because of the strategic place each figure occupied in adventism, historically and theologically.
the study attempts not only to describe the sanctuary theology of the three figures, but also to provide interpretation and evaluation informed by the particular theological outlook of the respective figures.
chapter i points out that smith, though he appreciated the doctrine of the sanctuary for its own sake, nevertheless used it to support and defend what to him were even more fundamental theological concerns.
three such concerns are identified: (1) the salvation-historical significance of 1844, (2) the perpetuity of the decalogue and the sabbath, and (3) the imminence of the parousia.
the perception of such underlying concerns contributes to a better grasp of smith's approach to the doctrine.
it also aids in the identification of certain theological weaknesses.
chapter ii shows that what motivated ballenger was a basic concern for righteousness by faith and christian assurance, undergirded by a strong evangelist orientation.
it was this concern which led him to a radical revision of the historical adventist understanding of the doctrine of the sanctuary.
this reinterpretation provides positive insights into the doctrine, but also proves unsound in some of its basic assumptions and conclusions.
chapter iii makes clear that in those aspects of the doctrine which he emphasized, andreasen, too, was motivated by an overriding theological concern--a concern for the sinless perfection of an eschatological remnant.
emphasizing a three-phase process of atonement, he suggested that it was the third phase occurring in the most holy place of the heavenly sanctuary which effected the perfecting of the saints.
andreasen's position, though basically traditional, shows several departures from uriah smith, mostly on non-major points.
at the same time, andreasen echoes ballenger at many points.
but while it would be possible to combine the views of smith and andreasen into a coherent adventist theology of the sanctuary, the position of ballenger represents too radical a departure to be included in such a merger.
the dissertation concludes that, bearing in mind the passage of time and a changed cultural setting, a contemporary adventist approach to the doctrine of the sanctuary might benefit from some modifications in terms of method, language, and content.
in addition, some of the major facets of the doctrine (for example the investigative judgment, the relationship of the cross to the antitypical day of atonement) may need to be expressed with greater theological precision.
moreover, adventism may need to develop a greater degree of theological confidence in its approach to the subject so as to assure a climate conducive to new approaches, as well as a serious, critical appraisal of problems still outstanding.
منبع اصلی :
https://digitalcommons.andrews.edu/dissertations/4/
پایگاه :
پ:پایگاه پایان نامه
یادداشت :
Keywords: Religion; Religious Thought, Theology and Philosophy of Religion, Milian Lauritz Andreasen, Uriah Smith , Albion Fox Ballenger, Seventh-day Adventist
توضیحات فیزیکی اثر :
344 صفحه.
نوع منبع :
رساله تحصیلی
,
کتابخانه عمومی