چکیده :
ترجمه ماشینی :
آثار جان لونسون و ترنس فریتیم مشکل تعیین اینکه کدام تفاسیر از جهانهای معنایی کتاب مقدس در اطراف متن با متن عقده (همچنین به عنوان قربانی اسحاق نیز شناخته میشود) و کدام تفاسیر مطابقت دارد، برجسته میکند.
باید سلب شود.
یک مدل هرمنوتیکی برای آزمون ابراهیم مورد نیاز است که یک الگوی متن محور برای تفسیر درست از جهان روایی (در متن)، جهان تاریخی (پشت متن)، جهان خداباورانه (بالاتر از متن)، جهان کیهانی ( در زیر متن)، و جهان حال (در مقابل متن).
روش
چهار مرحله برای ایجاد و اعمال یک مدل هرمنوتیکی برای درک آزمون عقده انجام شد.
ابتدا، تفاسیر لونسون و فرتهیم از عقده مقایسه شد تا سودمندی یک تحلیل هرمنوتیکی سه سطحی را آزمایش کند.
دوم، یک مدل هرمنوتیکی مارپیچی سه سطحی (ریز-مزو-کلان) ایجاد شد که متن کتاب مقدس را به عنوان محور مرکزی طولانی مدل یکپارچه می کرد و پنج جهان معنایی کتاب مقدس را به متن مرتبط می کرد.
سوم، این مدل توسط روایت عقیده پیدایش 22: 1-19 مورد آزمایش قرار گرفت و یک فرضیه تفسیری جدید درک شد.
چهارم، مدل هرمنوتیکی و فرضیه تفسیری مورد ارزیابی قرار گرفت.
این چهار وظیفه کاربردی از طریق شش فصل انجام شد.
فصل اول و دوم به معرفی مسائل و مقایسه تفاسیر دو متکلم از عقده پرداخته است.
فصل سوم تا پنجم ساخت متوالی زوجی از سه سطح مدل هرمنوتیکی به کاربرد عقیده آنها.
فصل آخر دو محصول این مطالعه را مورد ارزیابی قرار داد.
نتایج
دو محصول مفهومی از این پروژه پایان نامه پدید آمده است: مدل محوری هرمنوتیک و فرضیه میثاق برای عقده.
مدل محوری متن کتاب مقدس را به عنوان محور بلند مرکزی یک مارپیچ هرمنوتیکی تعبیه می کند.
این محور متن، پنج جهان معنایی کتاب مقدس (در، پشت، جلو، بالا و پایین متن) را نشأت میدهد و هر و همه تفسیرهای آن جهانها را هنجار میدهد.
سطح شیب دار مارپیچی مدل محوری از میان این جهان های معنا می گذرد و ویژگی هایی را به تصویر می کشد که برای مفسر خاص قابل دسترسی است.
مفسر از طریق سطوح خرد، میان و کلان هرمنوتیک (خرد: هرمنوتیک تفسیری و کتاب مقدس، میان: هرمنوتیک کلامی و جزمی، کلان: هرمنوتیک فلسفی و متافیزیکی) به شکلی متوالی پیش می رود تا درک عمیق متن را درک کند.
در مدل محوری، اصل تفسیری sola scriptura با محور طولانی مرکزی متن کتاب مقدس نشان داده می شود که جهان های معنی کتاب مقدس را نشات می دهد و همه تفاسیر آن جهان ها را هنجار می کند.
توتا اسکریپتورا در جهان های متعارف معنا در پشت و جلوی متن تجسم یافته است که همه تفاسیر را روشن و آزمایش می کند.
prima scriptura چارچوب متافیزیکی کتاب مقدس را برای تفسیر از جهانهای معنا در بالا و پایین استخراج میکند، و viva scriptura کار دگرگونکننده روحالقدس را از طریق آمیختگی افقهای بین دنیای معنای شخصی مفسر و کتاب مقدس متن تشخیص میدهد.
مسیر غلتشی مفسر بر روی سطح شیب دار مارپیچی مدل محوری، سه دایره هرمنوتیکی (جزئی به یک کل، تلفیقی از افق ها، فرافکنی-یکپارچه) را در دستیابی به درک جامع ادغام می کند.
سپس این مدل محوری توسط عقده فعال شد.
از سطح خرد هرمنوتیکی تفسیر، گفتار پایانی خداوند (آیه 15-18) در عقده به عنوان یک تفسیر مؤکد الهی (خداوند میگوید: «به خود سوگند خوردم») از پاسخ آزمایشی ابراهیم («زیرا تو») شناخته شد.
این کار را انجام داده اند").
شش مکاشفه از هفت مکاشفه عهد ابراهیمی سپس توسط خداوند به ترتیب وارونه از طریق مضامین و برکات عهد برانگیخته شد.
بنابراین، به نظر می رسد که عهد ابراهیمی معیار آزمایش الهی برای ارزیابی پاسخ آزمایشی ابراهیم باشد.
در سطح میان هرمنوتیکی، بر اساس عهد به عنوان هنجار آزمایشی، یک تفسیر منطقی ساخته و مورد آزمایش قرار گرفت که عقیده را نه به عنوان آزمونی که برای از بین بردن عهد و پیمانی که در اسحاق تجسم یافته است نیاز به اطاعت بیصدا میداند، بلکه بهعنوان یک آزمون بحران عهد برای آن میبیند.
توسط ابراهیم مظهر عهد حل شود.
به عبارت دیگر، هدف خدا آزمایش هویت عهد ابراهیم با برانگیختن پاسخی دلسوزانه از مکاشفه های یکپارچه عهد بود (پیدایش 12:1-3، 12:7، 13:14-17، 15، 17، 18، 21:12-13.
).
اگر ابراهیم در پاسخ آزمایشی خود، تمام هفت درس عهد را محقق میکرد، میتوانست به شفاعت مبتنی بر عهد برای اسحاق در محل قربانگاه ختم شود، میانجیگری که به شخصیت عدالت و رحمت خدا (درس عهد عهد 18) توجه دارد.
در آن سناریو، کشف قوچ فراهم شده از سوی خداوند به عنوان اوج آزمایش ابراهیم به عنوان راه حل آزمایش الهی پر فیض ("خدا فراهم خواهد کرد") تنظیم شد که به عنوان پاسخ پیش بینی شده به میانجیگری نبوی ابراهیم داده شد.
این امکان ایده آل به طور کامل توسط ابراهیم به فعلیت نرسید
the works of jon levenson and terence fretheim highlight the problem of determining which interpretations of the biblical worlds of meaning around the text are congruent with the text of the aqedah (also known as the sacrifice of isaac, genesis 22: 1-19) and which should be disclaimed.
a hermeneutical model is needed for abraham's test that provides a text-based paradigm for sound interpretation of the narrative world (in the text), the historical world (behind the text), the theistic world (above the text), the cosmological world (below the text), and the present world (in front of the text).
method
four steps were taken to create and apply a hermeneutical model for understanding the aqedah test.
first, levenson's and fretheim's interpretations of the aqedah were compared to test the usefulness of a tri-level hermeneutic analysis.
second, a tri-level (micro-meso-macro) spiral hermeneutical model was created that integrated the biblical text as the long central axis of the model and related the five biblical worlds of meaning to the text.
third, this model was tested by the aqedah narrative of genesis 22:1-19 and a new interpretive hypothesis was perceived.
fourth, the hermeneutical model and the interpretive hypothesis were evaluated.
these four functional tasks were accomplished through six chapters.
chapters one and two introduced the issues and compared the interpretations of two theologians on the aqedah.
chapters three to five paired sequential construction of the three levels of the hermeneutical model to their aqedah application.
the final chapter evaluated the two products of this study.
results
two conceptual products have emerged from this dissertation project: the axial model of hermeneutics and the covenant hypothesis for the aqedah.
the axial model embeds the biblical text as the central long axis of a hermeneutical spiral.
this text axis emanates the five biblical worlds of meaning (in, behind, in front of, above, and below the text) and norms any and all interpretations of those worlds.
the spiraling ramp of the axial model slices through these worlds of meaning, depicting the features that are accessible for the particular interpreter.
the interpreter progresses through the micro, meso and macro levels of hermeneutics (micro: exegetical and biblical hermeneutics, meso: theological and dogmatic hermeneutics, macro: philosophical and metaphysical hermeneutics) in a sequential fashion in order to grasp deep understanding of the text.
within the axial model, the interpretive principle of sola scriptura is represented by the central long axis of the biblical text that emanates the biblical worlds of meaning and norms all interpretations of those worlds.
tota scriptura is embodied in the canonical worlds of meaning behind and in front of the text which clarify and test all interpretations.
prima scriptura extracts from the worlds of meaning above and below the text the biblical metaphysical framework for interpretation, and viva scriptura recognizes the holy spirit's transformative work through the fusion of horizons between the interpreter’s personal and the text's biblical worlds of meaning.
the rolling path of the interpreter on the spiral ramp of the axial model integrates three hermeneutical circles (parts to a whole, fusion of horizons, projective-integrative) in achieving comprehensive understanding.
this axial model was then activated by the aqedah.
from the micro-hermeneutical level of exegesis, god's final speech (vv.
15-18) in the aqedah was recognized as an emphatic divine interpretation ("by myself i have sworn, says the lord") of abraham’s test response ("because you have done this thing").
six of the seven abrahamic covenant revelations were then evoked by god in retrograde sequence through covenant themes and blessings.
therefore, the abrahamic covenant appears to be the divine test norm for evaluating abraham’s test response.
on the meso-hermeneutical level, based on the covenant as the test norm, a logical interpretation was constructed and tested that saw the aqedah, not as a test requiring mute compliance to destroy the covenant as embodied in isaac but as a covenant crisis test to be solved by abraham embodying the covenant.
in other words, god's purpose was to test abraham's covenant identity by eliciting a compassionate response of integrated covenant revelations (gen 12:1-3, 12:7, 13:14-17, 15, 17, 18, 21:12-13).
had abraham actualized all seven covenant lessons in his test response, it could have culminated in covenant-driven intercession for isaac at the altar site, a mediation appealing to god's character of justice and mercy (the covenant lesson of gen 18).
in that scenario, the discovery of god's provided ram was set up to be the climax of abraham's test as the grace-filled divine test solution ("god will provide") given as the anticipated answer to abraham’s prophetic mediation.
this ideal possibility was not perfectly actualized by abraham.
hence, the divine interpretation that alluded to only six of the seven covenant lessons was an accurate assessment of abraham's historic test response.
abraham’s faith-filled ("now i know you fear god") but imperfect response still passed the test because he remained open (hinneni) to mid-test divine correction and did not sacrifice isaac, but accepted and sacrificed the ram as god's provided solution.
this theocentric covenant hypothesis rests on a linear, non-retracting alignment of god’s actions as the tester in the aqedah.
finally, on the macro-hermeneutical level, the covenant hypothesis revealed the aqedah to be a summative (achieving the incorporation of past elements), evaluative (accountable to a standard or norm), diagnostic (revealing any hidden problems or flaw) and formative (assessing for improvement) test of abraham.
abraham's test obedience is revealed by god's final speech to be an integrative, correctable, healing and dynamic fear of god that exceeds traditional anthropocentric interpretations of abraham's obedience as a literalistic, uncomprehending, yet hopeful compliance.
conclusion
the tri-level axial model reveals the aqedah test narrative holds higher moral consistency and rational complexity than has been traditionally assumed.
most importantly, the covenant hypothesis demonstrates that the enigmatic aqedah text is fully capable of unbinding itself by making sense of its own parts.
in conclusion, the axial model appears to be a text-normed hermeneutical model that can unearth deeper understanding of biblical texts.