چکیده :
ترجمه ماشینی :
نظریه تکامل داروین با انتخاب طبیعی شاید مهم ترین چالشی را که الهیات مسیحی در 150 سال گذشته با آن روبرو بوده است، ارائه کرده است.
اگرچه بسیاری از فیلسوفان دین سعی در ترکیب دین و داروینیسم داشته اند، به نسبت کمتر به این موضوع پرداخته شده است که چگونه نظریه تکامل داروین از دستور زبان خاص و محتوای خاص آموزه مسیحی استفاده می کند.
این پایان نامه، تمرینی در الهیات سیستماتیک، اعتقاد مسیحی به شخص مسیح را در پرتو داروینیسم به طور انتقادی بررسی می کند و به سؤالات کلیدی به عنوان موضوعاتی برای تأمل الهیات و نه فلسفی نزدیک می شود.
پس از داروین، مدلهای سنتی انسانمحور از آموزههای مسیحی، که بر رابطه خدا با انسان در عیسی مسیح متمرکز شدهاند، ناکافی هستند.
از آنجایی که انسان با قلمرو وسیعتر حیوانی، گیاهی و زمینشناسی پیوسته است و بهطور جدایی ناپذیری با اکوسفر وسیعتر مرتبط است، الاهیات مسیحی اکنون باید بر رابطه خدا با کل کیهان در مسیح تمرکز کند، و کل جهان را بهعنوان ساختهشده در تصویر خدا ببیند.
.
به همین ترتیب، مفاهیم سنتی غایت شناسی مسیحی باید در پرتو داروینیسم تجدید نظر شود.
این پایان نامه بازنگری سازنده الهیاتی در آموزه مسیحی - و به طور خاص مسیح شناسی - به دنبال درک ایمان مسیحی به عیسی مسیح در پرتو دانش علمی است.
از آنجایی که تیلارد دو شاردن پایدارترین و منسجم ترین تلاش را برای بازنگری آموزه مسیحی در پرتو تکامل انجام داد، این پایان نامه خوانشی انتقادی از کار او ارائه می دهد و زمینه های ضعف انتقادی را در پاسخ های تیلارد به چالش های جدید الهیات شناسایی می کند.
مهمتر از همه، فرضیات لامارکی و برگسونی تیلهارد به نظر می رسد که الهیات تکامل او را مشکوک می کند: ظهور نئوداروینیسم به این معنی است که کار او منسوخ شده و نیاز به تجدید نظر دارد.
اگرچه تیلارد بسیاری از سوالات درست را پرسید، اما راه حل های او اکنون ناکافی هستند.
پس از مطالعه دقیق منابع نئوداروینیستی، این پایان نامه اصلاحی سازنده برای مسیح شناسی کیهانی تیلارد ارائه می دهد، که هم به حساسیت های ارتدکس وفادار است و هم با تحولات معاصر مرتبط است.
darwin's theory of evolution by natural selection has provided perhaps the most significant challenge that christian theology has faced in the last 150 years.
although many philosophers of religion have attempted syntheses of religion and darwinism, comparably less attention have been paid to how darwin's theory of evolution invites reinterpretations of the particular grammar and specific content of christian doctrine.
this thesis, an exercise in systematic theology, critically examines christian belief in the person of christ in light of darwinism, approaching key questions as topics for theological, rather than philosophical, reflection.
after darwin, traditional anthropocentric models of christian doctrine, focussed on god's relationship with the human person in jesus christ, are found to be inadequate.
since the human being is continuous with the wider animal, vegetable, and geological realm, inextricably linked with the wider ecosphere, christian theology should now focus on god's relationship to the whole cosmos in christ, viewing the whole universe as made in the image of god.
likewise, traditional notions of christian teleology need to be revised in light of darwinism.
this thesis represent a constructive theological revisioning of christian doctrine - and specifically christology - seeking to understand christian faith in jesus christ in light of scientific knowledge.
since teilhard de chardin provided the most sustained and coherent attempt to revision christian doctrine in light of evolution, the thesis provides a critical reading of his work, identifying areas of critical weakness in teilhard's responses to theology's new challenges.
crucially, teilhard's lamarckian and bergsonian assumptions are seen to render his theology of evolution questionable: the rise of neo-darwinism has meant that his work has become outdated and in need of revision.
although teilhard asked many of the right questions, his solutions are now inadequate.
following a close reading of neo-darwinist sources, the thesis provides a constructive corrective to teilhard's cosmic christology, which is both faithful to orthodox sensibilities and relevant to contemporary developments.