فلسفه عبادت و بندگي | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
فلسفه عبادت و بندگي
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
فلسفه عبادت و بندگي
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
فلسفه عبادت
,
عبادت و بندگی
سوال:
اگر كسي فلسفه عبادت را نداند نصيبي از آن نمي برد و فلسفه عبادت فقط در پرتو بينش ديني قابل دريافت است. چه راهكارهايي را براي رسيدن به اين مهم پيشنهاد مي كنيد؟
پاسخ تفصیلی:
دوست گرامي از ارتباط مجددتان متشكريم. سوالي بسيار مهمي مطرح كردهايد. عبادت بدون توجه به ابعاد آن ، كه از جمله آنها فلسفه عبادت است .
صرف انجام يك سري اعمال، بدون شناخت و بصيرت خيلي براي انسان نافع نيست و باعث تقرب انسان نميشود.
از دو زاويه ميتوان به سوال شما نگاه كرد: از نگاه كلي و نسبت به همهي عبادات و از نگاه جزيي و مصداقي در مورد هر كدام از عبادات. آنچه كه مهم است پرداختن به همان ديد كلي است كه بايد آن را در خود ايجاد كنيم اما در مورد مصاديق عبادت بايد نكات ذيل را مد نظر داشت.
احكام و برنامه هاي عبادي اسلام، همه حكمت و فلسفه دارد: اولاً: به دليل صدها آيه و حديث، كه مردم را به تعقّل و تفكر فرا مي خواند و هيچ مكتبي به اندازه اسلام به انديشيدن دعوت نكرده است. ثانياً: يكي از انتقادهاي شديد قرآن بر مشركان و بت پرستان، تقليد كور كورانه و بي دليل از نياكان است. ثالثاً: خود قرآن، بارها در كنار بيان احكام و دستورها، به دليل آن هم اشاره كرده است. امامان معصوم نيز در روايات، به بيان اين حكمت ها پرداخته اند و دانشمندان اسلام، گاهي به تأليف كتاب هايي پيرامون اين موضوع اقدام كرده اند مانند: علل الشرايع از شيخ صدوق.
به علاوه، با پيشرفت دانش بشري، روز به روز پرده از اسرار احكام الهي و دستورهاي ديني برداشته مي شود و هر چه از عمر اسلام مي گذرد، بر عظمت و جلوه ي آن افزوده مي گردد.
مثلا قرآن: درباره ي نماز مي گويد: نماز، انسان را از فحشاء و منكر باز مي دارد «ان الصلوة تنهي عن الفحشاء و المنكر،عنكبوت/45 ».در جاي ديگر مي گويد: نماز را براي ياد و توجّه به من بپا دار«اقم الصلوة لذكري، طه/14 »و در جاي ديگر: با ياد خدا، دل ها آرام مي گيرد« الا بذكر الله تطمئن القلوب، رعد/28» درباره روزه مي گويد: روزه بر شما واجب شد، تا آنكه اهل تقوا شويد« لعلكم تتّقون، بقره/183».چون بيشتر گناهان، از فوران غريزه ي غضب و شهوت است. روزه، جلوي طغيان آنها را مي گيرد و تقوا پديد مي آورد. و به همين جهت، آمار جنايات و جرايم در ماه رمضان كاهش مي يابد.
احكام اسلامي همه بر مبناي حكمت ها و فلسفه هاي حساب شده اي استوار است. چه ما به كمك عقل و علم، آن ها را بدانيم، يا هنوز به اسرار نهفته ي آن پي نبرده باشيم به هر حال، روحيه ي تعبّد ايجاب مي كند. وقتي دانستيم چيزي از «احكام اللّه» است، آنرا پذيرفته و عمل كنيم.
تسليم، بزرگترين فلسفه تكليف است. بدون شك، دستورهاي خدا و احكام شرع، داراي فلسفه و دليل است، ولي لازم نيست در تمام احكام و فرمان هاي الهي، در پي يافتن دليل اقتصادي، بهداشتي، و علمي آن باشيم. مسلمان، بايد در برابر فرمان وحي، تسليم باشد و اين روحيه ي تسليم و پذيرش، كمال آدمي است و برخي از دستورها براي آزمودن روح تسليم و بندگي است.
فرمان خداوند به ابراهيم، براي قرباني كردن اسماعيل، نمونه اي از آن است و نشانه ي كمال بندگي است. آنگونه كه هميشه در راه رفتن، مقصود ما رسيدن به جايي نيست، گاهي خود «راه رفتن» هدف است، مثل راه پيمايي يا پياده روي براي ورزش يا دويدن در مسابقه كه هدف، دويدن است نه رسيدن به جايي. در دستورهاي عبادي و احكام الهي هم، گاهي هدف، تسليم و پذيرش دستور و تمرين براي جلب رضايت معبود و اطاعت محض از آفريدگار است. هدف عبادات، پرورش روح انسان است، آنگونه كه حركات ورزشي براي تربيت جسم است. امام علي ـ عليه السلام ـ مي فرمايند: «كفي بي عزّاً ان اكون لك عبداً«( بحارالانوار، ج74، ص402):خدايا افتخارم همين بس كه بنده تو هستم.
در مناجات شعبانيه مي خوانيم:«إن ادخلتني النّار أعلمتُ اهلها انّي احبك« خدايا اگر مرا به دوزخ افكني، به دوزخيان اعلام خواهم كرد كه من تو را دوست دارم...! علي ـ عليه السلام ـ اعلام مي دارد كه خدايا، عبادت من، نه از روي طمع به بهشت يا ترس از دوزخ است، بلكه تو را شايسته ي عبادت يافته ام و مي پرستم. اولياء خدا از عبادت او لذّت مي برند و گناهكاران از شيريني عبادت و ياد خدا محرومند. گاهي كسي علاقه دارد خدمتگزاري كسي را بكند. بدون آنكه چشمداشت مالي و هدف اقتصادي داشته باشد. خود خدمت به آن شخصيّت والا، برايش هدف و ارزشمند است، و نه حتّي كسب دانش يا كسب وجهه و رسيدن به موقعّيت اجتماعي.
بسيارند كساني كه از نشستن در كنار يك شخصيّت يا داشتن عكس با او، خوشحال مي شوند، هر چند نفعي برايشان نداشته باشد. خود اين نزديكي برايشان محبوب است. وقتي براي انسان ها در اين دنيا، اينگونه امور، گرانبهاست، بندگي خدا و در محضر الهي بودن مايه افتخار نيست؟.
كساني هستند كه روحيه ي تعبّد و تسليم ندارند و در پي بهانه اند تا شانه از بار تكليف و دينداري خالي كنند. از اين رو مسئله ي «تحقيق» را عنوان مي كنند و براي هر دستور ديني، دنبال فلسفه و دليل مي گردند و خيلي هم خود را روشنفكر جا مي زنند. قرآن كريم نسبت به برخي از اينگونه افراد درباره ي اعتقاد به قيامت مي فرمايد: بل يريد الانسان ليفجر أمامه، يسئل أيّان يوم القيمة؟،(قيامت/5،6) گروهي مي خواهند راه گناه را در پيش بگيرند، مي پرسند: روز قيامت كي است؟ آنان مثل كودكان، بهانه گيري هستند كه هر لحظه بهانه مي گيرد و آن كه انجام شد، بهانه اي ديگر، قرآن درباره چنين كساني مي گويد: و إن يروا ءايةً يعرضوا و يقولوا سحر مستمّر، (قمر/2) اگر نشانه اي از قدرت خدا و معجزات انبياء مشاهده كنند اعراض كرده، مي گويند، اين هم همان سحر و جادوي معمولي و هميشگي است! اينان در مقابل مكانيك و پزشك و مدهاي خارجي ووسوسه هاي نفس و تمايلات شيطاني تسليم اند و چون و چرا ندارند، ولي وقتي نوبت به دستور دين مي رسد، اهل تحقيق و استدلال مي شوند و قيافه هم مي گيرند. در نتيجه بايد گفت خداي سبحان، حكيم و از كار بيهوده پيراسته است.
بنابراين، در پس هر كاروي هدفي وجود دارد؛ و از آن جا كه از غناي ذاتي بهره مي برد، هيچ چيز نمي تواند هدف وي واقع شود؛ چون در اين صورت بدان هدف نياز دارد و بادستيابي به آن كامل مي شود؛ در حالي كه او عين كمال و نامحدود است و هيچ كمالي از ذاتش بيرون نيست. پس پديد آورنده هستي، خود، هدف و مقصود است. البته جهان، هدف دارد و انسان كه عضو بالغ جهان شمرده مي شود، نيز هدفمند است. هدف انسان در نظام تشريع، تكامل عبادي او است. امّا سرّ هرعبادت حقيقت انسان كامل است. هر كس به ميزان دستيابي اش به كمال انساني، به راز پرستش دست مي يابد. پيشوايان معصوم: به سرّ نهايي پرستش دست يافته اند. از اين رو، خود صراط مستقيم و ميزان اعمالند.
با توجه به آنچه بيان شد اگر بخواهيم فلسفه عبادت را درك كنيم بايد به خود شناسي برسيم. بنده بودن خود و نيازمان را به عبادت درك كنيم و به جايي برسيم كه عبادت را تنها راه كمال بدانيم. راه خود شناسي هم تفكر در اين معنا است كه من كه هستم؟ از كجا آمدهام و به كجا ميروم؟ چه راهي و چه كاري و چه منشي من را در زندگي سعادت مند ميكند و به آنجا كه براي آن خلق شدهام ميرساند؟
شروع راه با تفكر در اين امور و احساس نياز به پاسخهاي اين سوالات است.
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://akhlagh.porsemani.ir/content/%D9%81%D9%84%D8%B3%D9%81%D9%87-%D8%B9%D8%A8%D8%A7%D8%AF%D8%AA-%D9%88-%D8%A8%D9%86%D8%AF%DA%AF%D9%8A
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های اخلاق و عرفان سایت پرسمان
یادداشت :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت