عذاب بی حجابی | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
عذاب بی حجابی
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
عذاب بی حجابی
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
اخلاق جنسی
سوال:
آيا واقعا اگه يك تار مو ديده بشه مثل زنجير ميشود و ما رو از ان اويزان ميكنند؟
پاسخ تفصیلی:
در ابتدا بايد گفت: اين تعبير كه در پرسش آمده ( يك تار موي سر زن) در جاي ذكر نشده اگر هم مطرح شده باشد اين گونه تعبيرات در واقع ناظر به دقت و توجه ويژه دين به مسايل شرعي است و در حقيقت مي خواهد اين نكته را القا كند كه اسلام نسبت به امور اخلاقي و هنجار هاي شرعي تا اين حد مواظب است كه حتي حاضر نيست يك تار موي سر زن در معرض نمايش قرار گيرد . البته در مورد مشاهدات پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله در باره عذاب زنان امتش در سفر معراج، روايات گوناگوني وارد شده است كه ما يك روايت را در اين جابه صورت خلاصه بيان مي كنيم: «علي بن عبد اللَّه الورّاق، از عبد العظيم حسني، از امام جواد عليه السلام روايت كرده كه گفت: پدرم به واسطه آباء گرامش از امير مؤمنان عليه السلام نقل كرد كه فرمود: من و فاطمه بر رسول خدا صلي الله عليه و آله وارد شديم. پس ايشان را در حالي كه سخت مي گريست؛ يافتيم. من عرض كردم: پدر و مادرم فدايت يا رسول اللَّه! چه باعث شده كه شما اين چنين گريه مي كنيد؟ در پاسخم فرمود: اي علي! شبي كه مرا به آسمان بردند (يعني معراج) زناني از امّتم را در عذابي شديد، نگريستم و آن وضع براي من سخت گران آمد. گريه ام از جهت عذاب سخت آنان است كه به چشم خويش وضعشان را ديدم (شرح واقعه بدين قرار است): « زني را به مويش در دوزخ، معلّق، آويخته بودند كه مغز سر او مي جوشيد... پس فاطمه سلام الله عليها به پدرش عرض كرد: اي حبيب من، و اي نور ديدگانم، به من بگو كه اينان چه كرده بودند و رفتارشان چه بود كه به اين عقوبت گرفتار شدند. رسول خدا صلي الله عليه و آله فرمود: اي دختر عزيزم، امّا آن زني كه به موي سرش معلّق در آتش بود؛ آن فردي بود كه موي سر خويش از نامحرمان نمي پوشانيد... » . (شيخ صدوق، عيون أخبار الرضا(ع)، ج2، ص 9-11) با توجه به مطالب بالا گرچه ممكن است چه بسا اين يك تار مو چندان جلب توجه نكند. ولي آنچه مهم است دقت و توجه پاي بندي به قوانين شرع است كه بر پوشش موي سر زن تاكيد دارد. چه اين كه در ساير امور قانوني نيز شبيه اين دقت ها مطرح است. مثلا در مراعات قانون عبور از چراغ الزام قانوني اين است كه حتي در ساعات خلوت و نصف شب ومانند آن كه هيچ مشكلي در عبور نخواهد بود. باز هم بايد قانون مراعات شود، گرچه بر اساس حكمت اصلي نصب چراغ اين موارد لازم تلقي نمي شود. ولي آن چه مهم است احترام به قانون است. در مسله موي سر زن هم همين اصل عقلاي و قانوني مطرح است وقتي شرع مقدس بر اساس مصالح گوناگون بر پوشش موي سر امر نموده اين دستور بايد دقيق عمل گردد و به اندازه يك مو هم نبايد از آن تخلف شود. و مراعات آن در واقع نمودار ميزان پاي بندي انسان به دستور شرع است، گرچه ممكن است به ظاهر مهم تلقي نشود ولي بيانگر تعبد و پاي بندي او به دين و حكم خداوند است . چه اين در ساير احكام شرع نيز همين دقت ها وريز كاري ها مطرح است مثلا در روزه حتي نبايد به اندازه يك قطره آب خورد شود گرچه آن يك قطره آب حسب ظاهر چيزي مهم نيست. ولي موجب بطلان روزه مي گردد. و هم چنين در نماز كه ذره ي نبايد از آنچه در شرع مقرر شده تخلف نمود و صدها مثال از اين دست. به طور كل حجاب بخصوص پوشاندن موي سر زن در اسلام از يك مسئله كلّي و اساسي ريشه گرفته است. اسلام ميخواهد انواع كامجويي هاي جنسي (چه بصري و لمسي و چه نوع ديگر) به محيط خانواده و در چهارچوب شرع و قانون اختصاص يابد و اجتماع تنها براي كار و فعاليت باشد، بر خلاف سيستم غربي كه حضور در جامعه را با لذت جويي جنسي به هم ميآميزد و تعديل و تنظيم امور جنسي را به هم ميريزد.(1) براي بررسي بيشتر به منبع ذيل (2) رجوع كنيد. پينوشتها: 1. سيد مسعود معصومي، احكام روابط زن و مرد و مسائل اجتماعي آنان، چاپ 27، بوستان كتاب قم 1381، ص231. 2 . مرتضي مطهري، مجموعه آثار، نشر صدرا 1378 ش، ج 19، ص 436 به بعد.
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://akhlagh.porsemani.ir/content/%D8%B9%D8%B0%D8%A7%D8%A8-%D8%A8%DB%8C-%D8%AD%D8%AC%D8%A7%D8%A8%DB%8C
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های اخلاق و عرفان سایت پرسمان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت