مجازات جاهل به گناه | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مجازات جاهل به گناه
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
مجازات جاهل به گناه
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
جزای اعمال
,
جاهل به گناه
سوال:
آيا مجازات انسان عاقل با مجازات نادان در مورد يک گناه برابر است؟ اگر اين گونه است درجه عاقل با نادان چگونه مشخص مي شود؟
پاسخ تفصیلی:
در پاسخ به اين سؤال به چند مسأله اشاره مىشود :
اگر منظور شما از نادان ، فرد مجنون و ديوانه است بايد گفت اين افراد شرعا مكلف به احكام ديني نيستند چون يكي از شرايط تكليف ، عقل است كه در اين افراد وجود ندارد يا مرتبه بسيار ضعيفي ازعقل در اين افراد وجود دارد بطوريكه اصلا معناي تكليف را درك نمي كنند . بنابراين اينها اصلا مجازاتي ندارند.
اگر مرادتان فرد جاهل است ، جاهل بر دو گونه است: قاصر و مقصر ؛ جاهل قاصر كسى است كه پيام الهى به او نرسيده و زمينهاى براى بيدارى او فراهم نگرديده است. مجازات اين افراد در حد عقل و درك آنهاست؛ يعنى ، اين كه اگر دينى هم در كار نباشد، عقل مىگويد ظلم بد است و عدل خوب است و ... به هر اندازه كه فرد قاصر به مفاد احكام روشن عقل خود عمل كرده باشد، مأجور و در صورت مخالفت مجازات مىگردد؛ ولى جاهل مقصر كسى است كه جاهل بوده ولى امكان يادگيرى و شرايط آن را داشته است. مانند كسى كه در كنار مسجد است ولى نماز و احكام ديگر خود را بلد نيست و براى يادگيرى آن نيز حركت نمىكند، چنين فردى داراى مجازات است. «جاهل قاصر» كسى است كه در تحصيل علم كوتاهى نكرده است ؛ يعنى، در شرايطى بوده است كه امكان دسترسى به حكم خدا براى او وجود نداشته و يا خود را جاهل نمىداند و احتمال بطلان اعمالش را نمىدهد. «جاهل مقصر» كسى است كه در تحصيل كوتاهى كرده است ؛ يعنى، امكان آموختن و ياد گرفتن احكام الهى را داشته ؛ ولى آنها را ياد نگرفته است. جاهل قاصر در برخى موارد، مورد عقاب و عذاب خداوند قرار نمىگيرد ؛ ولى جاهل مقصر سزاوار آن است.
براي تكميل بحث به چند نكته توجه فرماييد .
1 ـ به طور خلاصه مىتوان گفت هر كس به ميزان امكانات و استعدادى كه دارد مسؤول است و بايد پاسخگو باشد: { لا يُكَلِّفُ اَللَّهُ نَفْساً إِلاَّ وُسْعَها{ ؛ خداوند هيچ كس را جز به اندازه تواناييش تكليف نمىكند(بقره، آيه 286) .نتيجه اينكه استحقاق ثواب نيزبراساس امكانات و استعداد و تلاش هاي اختياري فرد به تناسب توانايي هاي او است . فرض كنيد پدري به يك فرزندش پنج ميليون تومان وبه فرزند ديگرش ده ميليون تومان مي دهد تا با آن كار كنند .آخر سال فرزنداول سه ميليون تومان و فرزند دوم پنج ميليون تومان سود كرده اند .از ديدگاه پدر كدام يك با آن پول بهتر كار كرده و سود بيشتري برده است ؟ قطعا ازديد گاه پدر، فرزند اول سود بيشتري كرده و لايق تشويق بيشتري است . براي پدر، اين ملاك ارزش نيست كه فرزند دوم از ابتدا پول بيشتري داشته است ،بلكه ملاك ارزش ، اين است كه با پول خود چگونه كار كرده است . حساب وكتاب اخروي نيز چنين است و پاداش افراد، بر اساس فعاليت هاي اختياري آنان داده مي شود .از مجموع بحث استحقاق ثواب و عقاب ، مي توان نتيجه گرفت كه تكليف و در پي آن ثواب و عقاب ، فقط در حيطه افعال اختياري است ؛ اما آنچه خارج از اختيار مكلف است ، هرگز در حيطه تكليف يا ملاك ثواب و عقاب نيست .
2 ـ براي عقايد، اخلاق و اعمال انسان ميزاني مناسب آنها وجود دارد؛ چنان كه از آيات فراواني از قرآن استفاده مي شود؛ مانند: «وَنَضَعُ المَوازين القِسط لِيَوم القِيمه فَلا تُظْلَم نَفْس شَيئا و إِن كان مِثقال حَبه مِن خَردَل أَتينا بِها و كَفي بِنا حاسَبين» انبياء/47 (و ترازوهاي عدل را براي روز قيامت خواهيم نهاد و ستمي به هيچ كس نخواهد شد و اگر عملي به اندازه دانه خردلي (اسپندي) باشد در حساب آوريم و تنها علم ما از همه حسابگران كفايت خواهد كرد و ما نيز خود حسابرس كافي و كامل هستيم.)
امام صادق(ع) در تفسير اين آيه مي فرمايد: ترازوهاي قسط و عدالت در روز قيامت عبارتند از پيامبران و اوصياء (ع): «هم الأنبياء و الأوصياء» (نوارالثقلين 3/430، ح 77.) بنابراين، عقايد و اخلاق و اعمال انسان ها را با عقايد و اخلاق و اعمال پيامبران و اوصياي آنان ارزيابي كرده و مي سنجند.
3 ـ بايد گفت هم مسائل ديني و تکاليف آن براساس انسان بودن افراد است نه سياه و سفيد، يا سيد و غير سيد بود آن و هم پاداش و ثواب آن براساس رفتارها و اعمال انسان تنظيم شده است نه نسبت به قشر و اصناف و همين طور عذابها نيز براساس اعمال ناشايست انسان هر گناهي عذاب مخصوص دارد، هر کسي آن گناه را مرتکب شود و توبه نکند مشمول آن عذاب مي شود خواه سياه باشد يا سفيد، سيد باشد يا غير سيد،... . براي مطالعه بيشتر رجوع کنيد به : عدل الهي ، شهيد مطهري.
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//node/4790
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
یادداشت :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت