امامت و وراثت | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
امامت و وراثت
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
امامت و وراثت
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
ویژگی های امام
سوال:
مگر نه اينکه با آمدن اسلام محدوديت هايي که در اديان تحريف شده قبلي وجود داشت برداشته شد و ملاک تقوي شد؟ چرا امامت حالت ارثي داشته و فقط و فقط به سادات مي رسيده است؟
پاسخ تفصیلی:
مقدمه:
بررسى و ژرفكاوى معيارهاى اساسى امامت و رهبرى در اسلام به خوبى نشان مىدهد كه اساسا اسلام با نظام موروثى كاملاً در تضاد و چالش است و به هيچ روى چنين شيوهاى را برنمىتابد، امامت اهلبيت(ع) نيز به معناى امامت و حكومت عالىترين و برجستهترين معيارها از جمله عصمت است كه برتر از آن هيچ ملاكى قابل تصور نيست، بنابراين آن نقطه منفى كه در نظامهاى موروثى وجود دارد هرگز در امامت اهلبيت يافت نمىشود. از طرف ديگر آنچه عقلا مطرود است نظام موروثي اعتباري است: يعني اينكه ملاك انتقال قدرت سياسي صرفا رابطه نسبي باشد، نه لياقت ها و شايستگي هاي حقيقي اشخاص. اما وراثت تكويني مانند وجود پاره اي از ويژگي هاي مناسب در يك مجموعه نسبي نه عقلا محال است و نه داراي بار ارزشي منفي. بنابراين اشكالي ندارد كه ارزشهاى لازم تنها در 12 نفر از سلسله شريفه اهلبيت پيامبر(ص) جمع گرديد زيرا رسيدن به هر چيزى، به ويژه اهداف، آرمانها و مقامات عاليه تكوينى در گرو شرايط متعددى است و هيچ چيزى بدون تحقق شرايط لازم آن تحققپذير نيست، مثلاً اگر پيدايش يك پديده وابسته به صد شرط باشد حتى اگر يكى از شرايط آن محقق نشود، آن نيز پديد نمي آيد. مسأله امامت و نبوت نيز كه رسالتى بسيار سنگين و با اهميت است شرايط و لوازم متعددى دارد كه برخى از آنها اكتسابى و وابسته به كنش اختيارى فرد مىباشد و برخى ديگر وابسته به طهارت نسلى و شرافت معنوى، تهذيب، خلوص و صفاى باطن پدر و مادر و بلكه همه آباء و نياكان است. چرا كه آنها در سلسله طولي و علل خلقت فرد و زمينه شكل گيري پاره از اوصاف خلقي و خلقي اويند، لذا براساس تعاليم اسلامى از نسل كسانى كه گرفتار شرك يا مرتكب فحشاء گرديدهاند فرزندانى شايسته امامت و نبوت پديد نخواهد آمد و همانگونه كه نوشيدن الكل ممكن است تأثيرات فيزيكى و معنوى سوئى بر روى نسلهاى متوالى بگذارد. شرك و زنا نيز شرايط معنوى و تكوينى لازم براى احراز مقامات بلند و عاليه معنوى مانند امامت و نبوت را به كلى از بين مىبرد. از همينرو است كه در نسل بزهكاران هيچ امام و پيامبرى ديده نمىشود. ولى مثلاً از نسل ابراهيم(ع) پيامبران بسيارى از جمله حضرت محمد(ص) برخاستهاند. نيز در زيارت حضرت اباعبداللّه(ع) مىخوانيم كه: «اشهد انك كنت نورا فىالاصلاب الشامخه والارحام المطهرة» و در اين زيارت طهارت و پاكى اعتقاد و آباء و امهات آن حضرت آدم گواهى مىدهيم و به قول شاعر: «گوهر پاك ببايد كه شود قابل فيض». بنابراين اگر وجود آن امامان بزرگ را در نسل واحدى شاهديم از سويى به خاطر وجود تمام شرايط لازم معنوى به ارث رسيده از حضرت آدم(ع) تا آخرين امام در اين خاندان شريف است و از سوى ديگر وابسته به كنشهاى اختيارى خود آنان كه لحظه به لحظه عمرشان و ارتباط وثيقشان با خدا و دورى از هرگونه آلودگى و مبارزه و جهاد و بىامان در راه خدا و... تفوق بخش آنان بر ديگر منسوبين به خاندان پيامبر(ص) است.
بر همه اين شرايط را انسان هاي عادي بلکه غيرعادي احاطه ندارند، تنها کسي که از تمامي اين شرائط آگاهي دارد خداوند است و او هم اين شرائط در نسل امام حسين(ع) يافته، نه در نسل امام حسن مجتبي(ع) با اين که فرزند علي و زهرا(ع) مي باشند.
در قرآن کريم مي خوانيم:
«وَ جَعَلْنا مِنْهُمْ أَئِمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنا لَمّا صَبَرُوا وَ كانُوا بِآياتِنا يُوقِنُونَ
؛ و چون شكيبايى كردند و به آيات ما يقين داشتند برخى از آنان را پيشوايانى قرار داديم كه به فرمان ما [مردم را] هدايت مىكردند».
(سجده، 24)
و در آيه ي ديگر قرآن مي فرمايد:
«اللّهُ أَعْلَمُ حَيْثُ يَجْعَلُ رِسالَتَه
ُ؛ خدا بهتر مي داند رسالتش را کجا قرار دهد».
(انعام، 124)
امام صادق(ع) فرمود: «به درستي خداوند متعال انسان هايي را از فرزندان آدم انتخاب کرد که تولد آنان را پاک و بدن هاي آنان را پاکيزه گردانيد و آنها را در پشت مردان و رحم زنان در حفظ خويش قرار داد، نه به جهت طلبي که از خداوند داشته باشد، بلکه از آنجا که خداوند در هنگام خلقت مي دانست که از او فرمانبرداري مي نمايند و هيچ گونه شرکي نسبت به او روا نمي دارند، پس اينان به واسطه فرمانبرداري از خداوند به اين کرامت و منزلت والا در نزد خداوند نايل شدند».
(بحارالانوار، ج 10، ص 170)
اين روايات و مطالعه زندگي امامان به خوبي نشان مي دهد که انتخاب آنان براساس لياقت ها بوده نه وراثت، اگر وراثت اعتباري بود بايد امامت در نسل امام حسن که فرزند ارشد علي(ع) است قرار مي گرفت نه حسين(ع) که کوچکتر است، در نظام هاي موروثي فرزند ارشد (وليعهد) مي شود، اين نشان مي دهد که خداوند براساس لياقت و عصمت و پاکي امامان را انتخاب نموده است. از همين رو در پاسخ به تقاضاي حضرت ابراهيم(ع) که امامت را در نسل خود درخواست نمود. فرمود: «لاينال عهدي الظالمين» به آنها که کمترين گناهي داشته باشند امامت من نمي رسد.
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//node/1450
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت