مقام رضایت ائمه | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مقام رضایت ائمه
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
مقام رضایت ائمه
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
ویژگی های امام
سوال:
مقام رضايت ائمه(ع) را توضيح دهيد؟ مقام معنوي در بين چهارده معصوم(ع) چگونه است که بالاتر از خود را از لحاظ مقام معنوي مي توانند بپذيرند و به همين راضي اند؟ مثلا مقام حضرت رسول(ص) از همه بالاتر است؟
پاسخ تفصیلی:
در ابتدا باید گفت همگی معصومان در برخورداری از ولایت کلیه الهیه اشتراک دارند و اصولا معنای امام و حقیقت عصمت و قوام آن به این حقیقت است . چهارده معصوم(ع) مظهر اسماى حسناى الهى مىباشند و خود فرمودهاند: «نحن الاسماء الحسنى الذين لايقبل اللّه عملاً الا بمعرفتنا» و يا از اميرالمؤمنين(ع) نقل شده است كه مىفرمايد: «انا الاسماءالحسنى» چون اسم به معناى علامت و نشانه است و چه علامت و آيتى براى خدا بزرگتر از معصومين مىباشد. در عین حال نوعی از تمایز و اختلاف درجه هم در مورد ایشان وجود دارد , چنانكه احادیث فراوانی بر افضلیت رسول گرامی اسلام –ص – بر سایر انبیا –ع- دلالت دارد زیرا توجه آن حضرت به مقا م نورانیت از همه کامل تر و بیشتر است و این همان مشاهده عینیت صفات و اسما یا ذات خداوند است .
از طرف ديگر ، رضا يعني خوشنودي بنده از حق تعالي و اراده او و مقدرات او يعني انسان با زبان و در دل از مقدرات الهي راضي بوده و هيچ گله و شکايتي نداشته باشد .
خداوند به كسي كه به مقام رضا راه يافته، سه خصلت عطا ميكند: «فَمَن عَمِلَ بِرِضَائِي اَلزِمهُ ثَلاثَ خِصَال: اَعرِفهُ شُكراً لا يُخالِطُهُ الجَهل وَ ذِكراً لا يُخَالِطُهُ النّسيَان وَ مَحَبَّةً لا يُوثِرُ عَلي مَحَبَّتِي مَحَبَّةَ المَخلُوقِين : هر كس به خواست و رضاي من عمل كند، سه خصلت به او عطا ميكنم به او سپاسگذاري را ميآموزم كه با جهل همراه نميگردد به او توجه و ذكري عطا ميكنم كه با فراموشي همراه نميگردد و محبتي بدو ميدهم كه با داشتن آن هيچ محبتي را بر محبت من ترجيح ندهد. ». خداوند به بندگاني كه طالب رضاي او هستند، مقام حق شناسي و شكر گذاري عطا ميكند، و علاوه اين حق شناسي با جهل آميخته نيست، بلكه نعمتهاي خدا را ميشناسند و در مقام شكر گذاري بر ميآيند . خدا ياد و توجهي به او داده كه همراه با نسيان و فراموشي نيست لذا هيچگاه از ياد او غافل نميگردد، او عاشق خداست و عاشق هيچگاه معشوقش را فراموش نميكند – اين ياد و توجه ويژگي دومياست كه خدا به او ميدهد. ويژگي و خصلت سوم كه خدا به رضا دهنده به خواست خود عنايت ميكند، اين است كه نسبت به خود محبتي در دل او ايجاد ميكند كه هيچگاه محبت ديگري را بر آن ترجيح نميدهد.
نكته مهم در باب اين سوال اين است كه اين طور نيست كه معصومين نسبت به مقام بالاتر از خود شوقي نداشته باشند و طالب ان نباشند . به عبارت ديگر رضايت معصومين به معني قانع بودن ايشان و اكتفا كردن به يك مرتبه خاص نيست ، بلكه انها ضمن اين كه طالب مقامات بالاترند در عين حال به انچه خداوند به انها داده است شاكرند و ان را دوست دارند و البته ايشان از انجا كه طالب كمالند ، صاحبان كمالات بالاتر را نيز دوست دارند و اگر به مقامات بالاتر از خود دسترسي پيدا نكنند هيچ گاه حالت كينه و عداوت نسبت به افراد بالاتر از خود پيدا نخواهند كرد .و حالت كفران و ناسپاسي نسبت به مقام فعلي خود به ايشان دست نخواهد داد .خلاصه اين كه - چنان كه در حديث بالا اشاره شد - مقام رضا معني خاصي دارد و با انچه ما از ان تعبير به رضايت مي كنيم تفاوت دارد.
کتاب شرح حديث جنود عقل و جهل امام خميني (ره) – مقام رضا – براي مطالعه به شما معرفي مي گردد .
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//content/%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%85-%D8%B1%D8%B6%D8%A7%DB%8C%D8%AA-%D8%A7%D8%A6%D9%85%D9%87
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت