عقايد هندويسم | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
عقايد هندويسم
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
عقايد هندويسم
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
ادیان و فرَق دینی
سوال:
از بيت زير چه مفهومي دريافت مي شود؟ هندو به طعنه گفت که ياران خدا دو تاست ××× لعنت بر آن کسي که بگويد، خدا يکيست مگر هندوها بت پرست نيستند پس چرا آخر بيت اشاره به يکتايي خداوند را دارد؟
پاسخ تفصیلی:
کلمه هندو را در اين شعر به دو معني مي توان گرفت:
1. پيرو مذهب هندوئيسم ـــ مذهب هندوئيسم معتقد به سه خداي اصلي يعني برهما(خداي خالق)، شيوا(خداي فاني کننده) و ويشنو(خداي حفظ کننده) و دهها و صدها خداي غير اصلي است. ـــ
2. هندو به معني عارف بالله. در عرفان ادبي به مقصود و مطلوب سالک بت و صنم گفته مي شود. همين طور به مظاهر اسماء الهي بت و صنم اطلاق مي شود؛ لذا باطن عارف کامل را که اسماء الهي در آن تجلي مي کند بتخانه مي گويند و چون در مذهب هندو بتها و بتخانه ها بسيار زيادند لذا از عارف کامل نيزدر عرفان ادبی تعبير به هندو مي شود.
بنا به اين دو معني از کلمه هندو در بيت مذکور سه معني متحمل است.
1. هندو(پيرو مذهب هندو) با طعنه و از سر انکار گفت اي ياران من! آيا خدا دو تاست ؟ (خدا دو تا نيست) ــ استفهام انکاري ــ لعنت بر آن کسي باد که مي گويد خدا يکي است بنا به معني خدا نه دو تا است و نه يکي؛ بلکه سه تاست همان طور که هندو ها مي گويند.
2. هندو(پيرو مذهب هندو) با طعنه گفت: ياران خدا دو تا است. ــ جمله ی خبری ــ خدا لعنت کند آن کسي را که مي گويد خدا يکي است نه دو تا. طبق اين معني هندو معتقد است که خدا دوتاست. اين معني با عقيده هندوها سازگار نيست لذا بعيد است مراد شاعر اين معني باشد.
3. هندو(عارف کامل) با طعنه نسبت به ياران موحد خود گفت: آيا خدا دو تا است؟ و قبل از اينکه آنها بگويند نه خدا يکي است گفت لعنت بر کسي که بگويد خدا يکي است. يعني عارف کامل به ياران خود متذکر شد که خدا نه دوتاست و نه يکي. يعني همان طور که دو خدايي و چند خدايي شرک است، یک خدایی نیز شرک است . لذا عارف کامل به ياران خود هشدار که خيال نکنيد با يکي دانستن خدا موحد شده ايد. توضيح مطلب اينکه حضرت اميرالمؤمنين(ع) فرمودند: «اينکه بگويي خدا يکي است داراي چهار معني است، دو معني آن در مورد خدا محال است و دو معني ديگر در مورد خدا به اثبات مي رسد. دو معنايي که در مورد خدا جايز نيستند عبارتند از 1. اينکه کسي بگويد خدا يکي است و مرادش از يک، يک عددي باشد و اين در مورد خدا جايز نيست چون آنکه دومي بردار نيست در باب اعداد داخل نمي شود. آيا نمي بيني که خدا کساني را که مي گويند « انّ الله ثالث ثلاثة »(خدا يکي از سه تاست) (مائده 73) کافر دانست 2. اينکه کسي بگويد خدا يکي است به آن معنايي که مي گويند« يکي از مردم» و قصد مي کنند از آن نوعي از جنس را و اين در مورد خدا جايز نيست چون تشبيه خدا به خلق است و پروردگار ما اجل از اين است. اما دو معنايي که اطلاق آنها بر خدا جايز است : 1. اینکه کسی بگوید خدا واحد است به این معنی که خدا شبیهی ندارد 2. اينکه کسي بگويد خدا احدیّ المعني است و مرادش اين باشد که خدا تقسيم نمي شود، نه در وجود و نه در عقل و نه در وهم و پروردگار ما چنين نيست.»(توحيد صدوق، باب3 حديث3)
بنابراين «لعنت بر آن کسي که بگويد خدا يکي است» يعني لعنت برآن کسي که بگويد خدا يک عددي است يا خدا يکي از موجودات است. خدا صرف الوجود و حقيقت وجود است و موجودات همگي مظاهر اويند و در مقابل او نيستندتا خدا یکی از آنها شمرده شود .
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//content/%D8%B9%D9%82%D8%A7%D9%8A%D8%AF-%D9%87%D9%86%D8%AF%D9%88%D9%8A%D8%B3%D9%85
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت