رستگاری وعلاقه به پيامبر | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
رستگاری وعلاقه به پيامبر
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
رستگاری وعلاقه به پيامبر
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
تولی و تبری
سوال:
در کتاب داستان راستان، داستاني است که خلاصه آن را مي گويم: در زمان پيامبر(ص) شخصي بود که بسيار به پيامبر(ص) علاقه داشت وقتي ايشان مردند، همسايه گانش گفتند: او مرد امين و راستگويي بود اما يک خصلت بد در او بود. چه خصلت بدي؟ از بعضي کارهاي زشت پرهيز نداشت مثلا دنبال زنان را مي گرفت. پيامبر فرمودند: « او آن قدر به من علاقه داشت که حتي اگر او برده فروش هم بود خدا او را مي آمرزيد.» چرا پيامبر اين حرف را زدند مگر صرفا با علاقه به پيغمبر(ص) مي توان گناه کرد و آمرزيده شد؟
پاسخ تفصیلی:
پاسخ: بايد توجه داشت محبت به پيامبر و اهل بيتش چون منشا اثر در عمل انسان مي شود بسيار ارزشمند است و به همين علت در قران اين محبت به عنوان اجر رسالت پيامبر ذكر شده است . (شوري ـ 23)
از سوي ديگر ممكن است كسى درجه پايين محبت ( يعني همان ميل باطنى و رغبت درونى) را داشته باشد؛ ولى عملاً مبتلا به بعضي از معصيت ها هم باشد . چنان كه در روايات امده است مومن ممكن است مرتكب بعضي از گناهان مثل شراب خواري و حتي زنا هم بشود يعني در جات پايين ايمان با وجود بعضي از گناهان هم حاصل ميشود ولي درجات بالاي ايمان با گناه قابل جمع نيست . پس معلوم مي شود معصيتهاى اتفاقى - كه بعد از آن توبه باشد - باحب پيامبر واهل بيتعليهم السلام و با اصل ايمان سازگار است .
از طرف ديگر حب خدا و اولياى او نيز باعث از بين رفتن بعضي از گناهان نيز ميشود چنانكه در بعضي از روايات به ان اشاره شده است چرا كه هر اندازه آدمى محبت خود را افزون سازد ،اين محبت باعث عمل بيشتر و در نتيجه كم شدن ميل به گناه نيز ميشود .
خلاصه كلام اينكه اين محبت باعث ميشود انسان سعي كند خودش را به محبوبش هر چه بيشتر شبيه سازد يعني محبت به همان ميزان كه قويتر باشد باعث شباهت بيشتر بين حبيبب و محبوب ميشود . و لذا پيامبر اسلام فرمود : «هيچ بندهاى ايمان ندارد، مگر اينكه من نزد او، از خودش محبوبتر باشم و ذريه من پيش او، از ذريه خودش محبوبتر باشند و اهل من پيش او، از اهل خودش محبوبتر باشند و ذات من نزد او، از ذات خودش محبوبتر باشد». (ميزان الحكمه، ج 2، ص 236، ح 3197)
پيامبرصلى الله عليه وآله در اين روايت، شرط ايمان را حب خود و اهل بيت خويش - آن هم در مراحل بالاتر - معرفى كرده است؛ زيرا به طور معمول انسان به خود علاقه شديدى دارد و او نزد خود از همه محبوبتر است؛ سپس فرزندانش و آن گاه ديگر نزديكان او. ولى وقتى انسان در حب كسى، به مرتبه بسيار بالا مىرسد، او را بر خود و فرزندان، نزديكان و همه كسان ديگر ترجيح مىدهد؛ و اين همان مرتبه شديد و قوى حب است كه به آن «عشق» مىگويند. اين مرتبه از محبت قطعا با گناه قابل جمع نيست .
جواب اين سوال به صورت خاص چنين است كه كاملا پذيرفتني است كه خداوند به خاطر محبت به بالاترين شخصيت عالم ( به علت منشا و اثار محبت ) از پاره اي از گناهان يك انسان در گذرد و بعلاوه ان فرد ـ چنانكه در داستان امده بود ـ اهل اعمال نيك از جمله امانت داري و راستگويي بود ولي بعلت فقدان محبت در درجات بالا ، اهل اين لغزش بوده است .
جهتد مطالعه بيشتر
1ـ جاذبه و دافعه علي ( ع) استاد مطهري
2ـ تعليم و تربيت در اسلام ـ استاد مطهري ( بحث محبت به اولياء دين)
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//node/4794
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت