چشم برزخی | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
چشم برزخی
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
چشم برزخی
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
مباحث عرفان نظری
سوال:
لطفا در مورد چشم برزخي توضيح دهيد؟ آيا معني اش اين است که کساني که چشم برزخي دارند از احوال کساني که مرده اند و در برزخ به سر مي برند با خبر مي شوند و با نگاه كردن به ديگري، از دورن او آگاه مي شوند و شخصيت دروني او را مي بينند، آيا اين درست است؟ چگونه امكان دارد؟!
پاسخ تفصیلی:
نخست بايد دانست در اصطلاح فلسفه و كلام و عرفان، عالم برزخ عالمي فراتر از عالم دنياست. لذا به هر مقدار ما از دلبستگي و وابستگي به دنيا و ماديات دور شويم به عالم مافوق آن بيشتر دسترسي مي يابيم. بنابر آن چه از آيات و روايات به دست مي آيد كساني كه در مرحله اي قرار مي گيرند كه در آستانه مرگ و در حال قطع رابطه با دنيا هستند مي توانند پرده هايي از عالم برزخ را مشاهده كنند و يا كساني كه با گرايش به معنويات و دوري از ماديات به قدرت روحي و معنوي مي رسند، مي توانند شخصيت دروني افراد را كشف مي كند با اين تفاوت كه مشاهده پرده هايي از عالم برزخ در آستانه مرگ غيراختياري و اجباري است. اما دستيابي به چشم برزخي و ديدن شخصيت دروني افراد در طول زندگي و به طور اختياري است. براي رسيدن به اين مقام مي توان از عمل به واجبات و ترك محرمات شروع كرد و علاوه بر آن به نوافل و رعايت تقوا بيش از حد معمول پرداخت تا زمينه بهرهمندي از «چشم برزخي» فراهم شود و حقايق افراد و اعمال را فراتر از ظاهر آنها بتوان ديد. اين مطلب در حديث قرب النوافل چنين بيان شده است : « عن ابي عبد الله (ع) قال: قال رسول الله(ص) قال الله: ما تَحبَّب اِليَّ عَبدي بشيء اَحبُّ اِليَّ مِمَّا افترضتُه عليه و انه لِيتحبَّب اِليَّ بالنافله حتي اَحبَّه، فاذا اَحبَبتُه كنتُ سَمعُه الذي يَسمَعُ بِه و بَصَره الذي يبصر به و لسانه الذي ينطق به، و يده التي يبطش بها و رجله التي يمشي بها، اذا دَعاني اَجبته و اذا سألني اعطيته؛ از پيامبر(ص) روايت شده كه خداوند فرمود: اظهار دوستي نكرد بنده من به چيزي دوست داشتني تر از آنچه واجب كردم بر او، و او با نوافل به سوي محبت من مي آيد تا اين كه من نيز او را دوست بدارم. پس هنگامي كه او را دوست بدارم شنوايي او مي باشم آن گاه كه مي شنود و بينايي او مي باشم آن گاه كه مي بيند و زبان او مي باشم آن گاه كه سخن مي گويد و دست او مي باشم آن گاه كه ضربه مي زند و پاي او مي باشم آن گاه كه راه مي رود، هنگامي كه به درگاه من دعا كند اجابت مي كنم و اگر از من درخواست كند به او مي دهم. (ر.ك: المحاسن، احمد بن محمد بن خالد البرقي، ج 1، ص 291 و اصول كافي، كليني، ج 2، ص 352).
از زمانى كه حيات بشرى در اين كره خاكى شكل گرفته، هميشه سؤال مهمى ذهن او را مشغول ساخته كه هدف از خلقت انسان و مجتمع بشرى چيست؟ آيا زندگى همين جلوه صورى و ظاهرى آن يعنى خوردن و خوابيدن و شهوت رانى كردن است؟ يا در پشت اين حركات، اسراري نهان و اهدافي بلند نهفته است؟
از همان ابتداى خلقت، دو نيروى ظاهرى و باطنى در درون انسان صفآرايى كرده و هر كدام سعى كرده قلب انسان را تسخير نمايند از سويي شيطان و نفس اماره و از سوي ديگر، پيامبران الهى و عقل قرار دارند كه هر كدام بنا به تناسب درون ظلمانى و نورانى انسان را شكل مي دهند حال اگر اين انسان در مقابل خداوند متعال، خاضع و خاشع شده و تنها او را پرستش كند، بُعد روحانى و الهى بر وجود او پرتو مي افكند و كارى جز خير و خوبي انجام نمي دهند اگر انسان در حال نسيان و غفلت قرار گيرد و عقلش در مقابل شيطان و نفس سركش درونى ياراى مقابله نداشته باشد، تاريكي و شر بر او سيطره پيدا خواهد كرد.
از نظر گاه على(ع) «كم سخنى و گزيده گويى»، «ملازمت با حق»، «استقامت در دين»، «هم نشينى با نيكان»، «انجام عمل صالح»، «مدارا با مردم»، «صدق و دوستى»، «ادب ورزيدين»، «عفت ورزيدن»، «عفو و گذشت كردن از مردم»، «ناديده گرفتن خطاهاى مردم»، «غيبت نكردن»، «زهد ورزيدن در دنيا»،«موقع سكوت ذكر گفتن»، «اخلاص در عمل داشتن» و «جدال و مراء نكردن»(غررالحكم، 38-45) نشانههاى عقل و بصيرت شمرده شده است، قرآن مىفرمايد: ان تتقوا الله يجعل لكم فرقانا؛ هر كس تقوا پيشه كند خداوند به او فرقان «قدرت تميز بين حق و باطل» عطا مىكند». اين فرقان كه همان چشم دل و چشم حقيقتبين است مومن را از مهلكههاى گوناگون نجات داده و به سوى رستگارى رهنمون مىنمايد.
نقطه آغازين چشم باطن بين، از همين مرحله است؛ به طورى كه با رعايت «تقوا» نخست آدمى بر اعضاى بدن خود مسلط مى شود تا آنجا كه بر غضب خود چيره مىگردد و خشم او شعله ور نمى شود و دست و پاى او به ديگران آسيب نمى رساند و بر خواستههاى نفسانى خود تسلط مىيابد؛ به طورى كه شهوت او حريم ديگران را نمىشكند و آن چنان بر چشم خود مسلط مىشود كه از هرگونه خيانت دورى مىكند. حتى گوش او به كنترل در مى آيد و هر صدايى را نمى شنود. پس از تسلط بر اعضاى بدن خود، روح آدمى قدرت بيشترى پيدا مىكند و بر تصورات و خيالات ذهنى خويش حاكم مىشود؛ به طورى كه اراده او متمركز مى شود و ناخواسته تصورات مختلف به ذهن او نمى آيد. انسان سالك با رعايت تقواى بيشتر رفته رفته بر ديگر انسانها نيز سلطه و برترى مىيابد؛ به طورى كه با نگاه او، اطرافيان تحت تأثير او قرار مىگيرند و مبهوت او مىشوند كه از آن به «ابهت شخصيت» تعبير مى شود. سخن شخص سالك به گونهاى در مخاطب تأثير مىگذارد كه سراسر وجود مخاطب را فرا مى گيرد و از آن به «نفوذ كلام» تعبير مى شود. در مرحله والاتر، قدرت روح به حدى مى رسد كه باطن شخص مقابل را تشخيص مى دهد كه از آن به «چشم برزخى» و «نگاه باطن بين» تعبير مىشود. گفتنى است شخص سالك همان طور كه مى تواند تصرف تكوينى در افراد داشته باشد، مىتواند بر اجسام طبيعى هم تأثير بگذارد؛ به طور مثال، حركت آب جارى را متوقف كند.
آيت الله بهاء الدينى«رحمه الله» نيز مىفرمود: من با چشم دل و گوش باطن مىتوانم چيزهايى را كه با چشم و گوش معمولى ديده يا شنيده نمىشوند، ببينم و بشنوم؛ ولى قدرت ديدنم به پايه شنيدنم نمىرسد.
پس معلوم شد كه چشم دل در اثر عادت و انس به طبيعت و عالم ملكى كم سو شده و توان ديدن حقايق را ندارد، تنها راه چاره روشن نمودن آن از طريق اطاعت خداوند (انجام واجبات، ترك محرمات و توقف در برابر شبهات) مىباشد كه آن هم به مرور زمان و به تدريج به دست مىآيد اما مقدار و نوع دامنه ي ديد برزخي بستگي به ميزان معرفت و مقدار فاصله گرفتن انسان از عالم ماده و انقطاع از امور مادي و جسماني و توجه او به عالم مجردات و حقايق دارد . مسلما چشم باطنبين انبيا و اوليا از بقيه انسان ها نافذ تر و محدوده ي ديد برزخي آنها از ساير انسان ها وسيع تر و گسترده تر است وديگران به ميزان درجه شناخت و اطاعت از خداوند و پيروي از انبياء و اولياء و سعي و کوشش در راه بندگي حق، از چشم برزخي برخوردار خواهند بود. تا اينجا آنچه گفته آمد دستيابي به چشم برزخي به طور اختياري و در طول زندگي است. اما زماني هم فرا خواهد رسيد كه انسانها، به طور طبيعي و اجباري چشم از اين جهان فرو مي بندد و چشم برزخي آنها گشوده مي شود و گاهي اين وضعيت در آستانه مرگ و يا هنگام به كما رفتن روي تخت بيمارستان و يا گوشه خانه اتفاق مي افتد و مي بيند آن چه اطرافيان نمي بينند و مي شنود آنچه اطرافيان نمي شنوند.
يك خاطره
شخصي داراي اموال و دارايي فراوان بود و در آستانه مرگ قرار گرفت، اطرافيان دور او جمع بودند، يكي گريه مي كرد و يك قرآن مي خواند و يكي ذكر مي گفت و يك به او نگاه مي كرد و ... يكي نزديك گوش او آمده بود و تلقين شهادتين مي داد و مرتب مي گفت: بگو «اشهد ان لااله الاالله- اشهد ان محمدا رسول الله ... » اما آن شخص يك مقدار زبانش را تكان مي داد ولي ادامه نمي داد. بعد از چند ساعت آن شخص به حالت عادي برگشت، همه خوشحال شدند و دور او جمع شدند، گفتند: آقا! مي فهميدي ما چقدر ناراحت بوديم! يكي پرسيد: آقا چرا شهادتين را نمي گفتي؟! آن شخص از يك سو به خاطر رفع آن بحران خوشحال بود و از سوي ديگر خيلي ترسيده و وحشت زده بود و در ضمن گفتن چند خاطره از آن موقعيت برزخي، گفت: قيافه وحشتناكي را جلو چشم من آمده بود وقتي شماها اصرار مي كرديد شهادتين بگم. او مي گفت اگر بگويي با اين آتش همه خانه و زندگي ات را آتش مي زنم و من از وحشت زياد، زبانم نمي چرخيد!! آري دلبستگي و وابستگي شديد اين شخص به دنيا و اموالش چنين فرجام وحشتناكي را در آستانه مرگ براي او رقم زده بود.
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//node/1875
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت