دعا و قضا و قدر | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
دعا و قضا و قدر
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
دعا و قضا و قدر
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
فلسفه پرستش و دعا
سوال:
با توجه به قضا و قدرالهي اموري چون دعا و صدقه چگونه مي تواند تقدير انسان را تغيير دهند؟
پاسخ تفصیلی:
قضاء الهی به این معنی است که هر حادثه ای علّت تامّه ای دارد که با وجود آن علّت تامّه تحقّق آن حادثه حتمی و اجتناب ناپذیر است ؛ کما اینکه با فراهم نبودن آن علّت ، عدم تحقّق آن حادثه حتمی است. و هر دو طرف این قضیّه قضای الهی است. لذا چیزی از قضای الهی خارج نیست.
دعا ، صدقه ، صله ی رحم ، تلاش و كوشش و ... همگي علل ناقصه ی برخي امور مادّي هستند. در جايي كه دعا يا صدقه و امثال آنها جزء علل چيزي هستند اگر تمام علل فراهم باشد و دعا يا صدقه نيز به آنها اضافه شود ، علت تام خواهد شد و فعل به وقوع خواهد پيوشت. در چنين موردي در مرتبه قدر گفته مي شود كه دعا یا صدقه قضاء حتمي را برگردانده است. چون اگر دعا یا صدقه وارد عمل نمي شد، علت تامه ی حادثه درست نمي شد لذا حادثه رخ نمي داد. يعني در آن صورت علت تامه ی رخ ندادن آن حادثه مهيا بود و رخ ندادن آن حادثه خود از مصاديق قضاء بود. چون قضاء نسبت شيء به علت تامه است. پس دعا یا صدقه قضاء حتمي را برگرداند به يك قضاء حتمي ديگر.
مثلا اگر قبولي كسي در امتحان داراي سه علت ناقصه باشد مثل خوب درس خواندن ، شركت در امتحان و طلب قبولي از خدا ، و آن کس دو علّت اوّل را فراهم نماید ولی دعا نكند ، رد شدن او حتمي مي شود چون علّت رد شدن او فراهم است. پس ردّي او در اين حال قضاء حتمي است. ولي اگر اين شخص دعا كند، اين قضاء حتمي برمي گردد و قبولي او حتمي مي شود. بنا براين ، آنجا كه دعا يا صدقه و امثال آنها جزء علت تحقّق امری هستند، اگر علل دیگر آن فراهم باشند و دعا يا صدقه هم به آنها ملحق شود آن امر محقق مي گردد ؛ و اگر در این صورت دعا يا صدقه به آن علل ملحق نگردد آن امر هم محقق نمي شود.
اما اگر در امري، دعا يا صدقه جزء علل نباشد در آن صورت دعا يا صدقه تأثيري در قضاء آن امر نخواهد داشت. همچنين آنجا كه فقط دعا يا صدقه ي خود شخص جزء علل يك چيز است نه دعا يا صدقه ي ديگران ، در آن موارد نيز تنها دعا يا صدقه ي خود شخص مؤثر خواهد بود نه دعا يا صدقه ي ديگري.
البته در موردی هم که دعا یا صدقه جزء علّت مقصود نیستند باز مطلوبیّت دارند. چرا که دعا یا صدقه به تنهایی نیز علل اموری در وجود آدمی هستند.
برای مثال باعث غلبه بر نفس یا لطافت باطن می شوند. و اساساً دعا یا صدقه و امثال این امور از همین راه است که علل امور دیگر نیز می شوند. یعنی یا موجب ایجاد قابلیّت در شخص شده علّت قابلی را مهیّا می کنند یا باعث ترقّی وجود شخص شده وجود ملکوتی او را در سلسله ی علل امور قرار می دهند ، یا باعث مسانخت او با ملائکه شده از قوای آنها برای رسیدن به مقصود مدد می جویند.
بنا براين آنجا كه معصومين(ع) فرمودند دعا قضا حتمي را برمي گرداند منظور آن مواردي است كه دعا جزء علل قضاء مخالف آن قضاء حتمي باشد و آنجا كه فرمودند دعا قضاء را برنمي گرداند ، مواردي مراد است كه دعا جزء علل قضاء مخالف آن قضاء نيز.
همين طور از بيانات فوق معلوم مي شود كه همه ی علل امور و از جمله دعا و صدقه و اختيار و ... همگي داخل در قضاء الهي هستند. چون قضاء يعني نسبت شيء به علت تامه اش، چرا که شيء نسبت به علت تامه اش ضروري الوجود ثابت و تغييرناپذير است.
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//content/%D8%AF%D8%B9%D8%A7-%D9%88-%D9%82%D8%B6%D8%A7-%D9%88-%D9%82%D8%AF%D8%B1
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت