مراقبه از منظر اشو | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مراقبه از منظر اشو
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
مراقبه از منظر اشو
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
گرایش های جدید
سوال:
مراقبه از منظر اشو چه جایگاهی دارد لطفا بیان فرمایید؟
پاسخ تفصیلی:
سکوت عميق (هدف مراقبه در مکتب اشو) جايگزين عبادت¬هايي مي¬شود که با لفظ و کلام آميخته¬اند، در عرفان اشو، تنها عبادت سکوت است و بس.1 «کلمات براي ايجاد ارتباط بين مردم خلق شده¬اند. خداوند يک انسان نيست که [با کلام] با او ارتباط برقرار کنيد. در آن جا اصلاً و ابداً نيازي به کلام نيست. تنها سکوت عميق لازم است.»2
وي معتقد است «مراقبه» (تخليه کامل ذهن نه تمرکز) کليد دريافت حقيقت است و همه روشن دلان تاريخ از همين مسير به مقصد رسيدند. «مسيح، کريشنا، بودا، محمد(ص)). زرتشت همه به يک جا رسيدند، اما از درهاي متفاوت. وقتي داخل شدند ناگهان دريافتند که همه درها درست بوده است.»3
دين داري در نگاه اشو يعني مراقبه و بس. وي بر اين عقيده است اگر مراقبه شخصي تحقق پيدا کند بساط همه اديان بر چيده مي¬شود.
«اگر تهذيب در سراسر جهان اشاعه پيدا کند، بساط اديان گوناگون جمع مي¬شود. براي بشريت چه موهبتي از اين بالاتر که انسان فقط انسان باشد، نه مسيحي، نه هندو... تهذيب امري فردي است.. بنابراين اگر قرار است دنيا به حيات خود ادامه دهد قدم نخست آن است که «مرزها» برداشته شود قدم دوم آن است که بساط اديان و مذاهب گوناگون برچيده شود. يک بشريت کافي است و يک ديانت هم کافي است؛ مراقبه، حقيقت ... که به برچسب هندو، مسيحيت... نيازي ندارد.»4
اشو به زيبايي و به حق مي¬گويد: «اگر دعا از دل نشات گيرد، بزودي در مي¬يابي که نه تنها صحبت مي¬کني بلکه پاسخ هم مي¬شنوي.»5
اما در جملات زير دچار مغالطه مي¬شود: « مذاهب ... همه آنها به تو آموزش عبادت مي¬دهند. ولي در واقع آنها تو را از نيايش تهي مي¬کنند، چرا که نماز ماهيتي خود جوش دارد، ياد دادني نيست ... انها عبادت از پيش آماده¬اي به شما مي-دهند، عبادت امري خود جوش و دروني است. بگذاريد عبادتتان هم خود جوش و دروني باشد. اگر با خدا هم تصنعي صحبت کنيد پس کجا مي¬توانيد اصيل و طبيعي باشيد؟ ... شما اينطوري تمام ارتباط خود جوش را از دست مي¬دهيد.»6
جواب مغالطه را از کلام اشو بيابيد:
«[براي تبديل ترس به عشق] در جايي که احساس راحتي مي¬کنيد بنشينيد، آن گاه دستهايتان را روي دامن تان بگذاريد، دست راست را زير دست چپ قرار دهيد، اين حالت مهم است ...، دو شست به هم متصل مي¬شوند. آن وقت استراحت کنيد. چشمهايتان را ببنديد ... اگر ممکن است با 50 دقيقه شروع کنيد ... هر روز اين عمل را انجام دهيد».7
اولاً براستي اگر اشو با نيايش¬هاي از پيش آماده مخالف است ومي¬خواهد هر کسي خودش به درون خود سير کند 8 چرا خود مناسکي با آداب خاص توصيه مي¬کند؟ اگر نماز فقط به جرم اينکه «آدابي مخصوص دارد» از نظر اشو مطرود است چرا وي خود مراقبه¬هاي با آداب خاص ابداع و ترويج مي¬کند؟
دوم اين که اگر به مسجد و کليسا نيازي نيست9 چرا وي مکاني با همان کارکرد مسجد ابداع نمود؟ نمونه بارز آن «کمون بين المللي اشو» در هند است. اگر براي دين داري به مکان خاص احتياجي نيست چرا کمون جايگزين مسجد شود؟ اگر مناسک جمعي محکوم است چرا مراسم «سکس جمعي» و با نام عرفان توسط اشو ترويج و تبليغ مي¬گرديد؟ چرا وي براي روز و شب مريدانش، مراقبه¬هاي خاص ابداع نموده است؟
سوم اين که مطلب اساسي در اين بحث اين است که اگر خدا را آن طور که اشو به تصوير مي¬کشد (هدف شادماني و عشق است و خداوند ابزار رسيدن به شادمانگي است.) بپذيريم، پذيرش مراقبه¬هاي اشو به عنوان عبادت، کار بي-ربطي نخواهد بود. اما اگر خدا را به عنوان خالق و مبدا تمام هستي بپذيريم و قبول کنيم که خداوند از اين هستي عظيم، هدفي داشته است و آن هدف، تکامل و سعادت انسان است (همان مقام کشف و شهود و دريافت حقايق که از آن به فنا في الله تعبير مي¬شود)، آيا مي¬توان پذيرفت خداوند انسان را بدون برنامه رها کرده و افسار انسان¬ها را به دست «اشو» داده است؟ اگر بپذيريم که خداوند خالق انسان است و اين خدا علم کامل به مخلوق خود دارد، بايد بپذيريم که او بهتر مي¬داند کدام عمل براي ترقي روح انسان نياز است و کدام رفتار، انسان را به هبوط مي¬کشاند.
آيا مي¬توان پذيرفت «اشو» ـ که البته هيچ وقت ادعاي خدايي نکرد ـ با علم محدود خود، صلاحيت واجب و حرام نمودن اموري را دارد (چنان که مراقبه از نظر اشو چنان لازم است که بدون مراقبه، انسان دائماً در بدبختي خواهد ماند) اما خداوند از رساندن چنين برنامه¬اي به مخلوقات خود صرف نظر کرده است؟ براستي آيا «اشو» براي انسان¬ها از خدا دلسوزتر است؟
آخرين نکته در اين باب اين است که در مکتب اسلام راه کشف و شهود و معرفت، از بندگي و اطاعت مي¬گذرد. بنابراين عبادت اصولاً چيزي است که خدا از بندگانش درخواست کرده (که البته عمل به اين درخواست، باعث بهجت روح مي¬شود) و اگر کسي ـ چنان که اشو تعليم مي¬دهد ـ فقط به هواي ميل خود و با هدف کسب شادي و بهجت دروني به «عبادت ابتکاري» دست بزند اطلاق «عبادت» بر چنين عملي، توهمي بيش نيست.
و کسي که مدعي کسب رضايت خداست ـ چون عبادت يعني تحصيل رضايت خالق ـ بايد از همان راهي برود که خدا گفته، نه هرچه ميل انسان اقتضاء کند.
خوشبختانه اشو تکليف پيروان خود را روشن نموده، آنجا که گفته: «حقيقت از کسي به کس ديگر منتقل نمي¬شود.. هرچه که ديگران به تو ياد مي¬دهند دست بالا مي¬تواند يک دروغ زيبا باشد»10
از آنجا که وي تمامي باورها را مانع حقيقت مي¬داند،11 باور به گفته¬هاي اشو هم لازم نيست و ماداميکه ادعاهاي اشو به تجربه شخصي من و شما تبديل نشود، دست بالا يک دروغ زيباست.
حمزه شريفي دوست
منابع:
1.اشو، بگو آري، ص 77
2.همان ص 186
3.اشو، چراغ راه خود باش، ص 29
4.اشو، آينده طلايي، ص 40
5.اشو، شهامت ص 91
6.اشو، شهامت ص 87-90
7.اشو، شهامت ص 199
8.اشو، الماس هاي اشو، ص 361
9.همان، ص 361
10.اشو، من درس شهامت مي دهم. ص 70
11.اشو با خود يکي شو ، ص 45؛ اشو پرواز در تنهايي ص 109
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.adyan.porsemani.ir//node/1599
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های ادیان و مذاهب سایت پرسمان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت