فرق ضاله در ايران | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
فرق ضاله در ايران
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
فرق ضاله در ايران
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
اختلاف ادیان
سوال:
فقط فرق ضاله در ايران اجازه فعاليت ندارند، فرق ضاله كدامند، مگر همه اديان و فرق بجز تشيع ضال و مضل نيستند؟
پاسخ تفصیلی:
پيروان راستين پيامبركسانيند كه از هر گونه تحريف و تغيير و بدعت و انحراف از اصول تعليمات آن حضرت بر كنار ماندند و در همان گروهي باقي ماندند كه پيامبر به آن مبعوث شد،به همين جهت در حديثي كه از آن حضرت نقل شده فرموده اند: «و الذى نفسى بيده لتفرقن هذه الامة على ثلاثة و سبعين فرقة كلها فى النار الا فرقة وَ مِمَّنْ خَلَقْنا أُمَّةٌ يَهْدُونَ بِالْحَقِّ وَ بِهِ يَعْدِلُون و هذه التي تنجو من هذه الامة» نور الثقلين جلد 2 ص 105. سوگند به آن كس كه جانم بدست او است اين امت به هفتاد و سه فرقه تقسيم مىشوند كه همه در دوزخند جز يك گروه كه خداوند در آيه «و مِمَّنْ خَلَقْنا أُمَّةٌ ... »به آنها اشاره كرده است، تنها آنها، اهل نجاتند(اعراف 181).
ممكن است عدد 73 فرقه ،عدد تكثير باشد و اشاره به گروههاى مختلفى است كه در طول تاريخ اسلام با عقائد عجيب و غريب روى كار آمدند و خوشبختانه غالب آنها منقرض شدهاند و امروز تنها نامى از آنها در كتب تاريخ عقائد به چشم مىخورد در تفسير عياشى از ابن صهبان بكرى نقل شده كه از اميرالمؤمنين عليه السّلام نيز حديث را فرموده ،همچنين در الميزان از برهان از ذاذان از على عليه السّلام بلفظ «يفترق هذه الامّة ...» نقل شده است. و در آخر آن هست: «انا و شيعتى» در حديث ديگرى كه در منابع اهل تسنن از على ع نقل شده مىخوانيم كه على ع ضمن اشاره به گروههاى مختلفى كه در آينده در امت اسلامى پيدا مىشوند، فرمود: گروهى كه اهل نجاتند من و شيعيان و پيروان مكتب من هستند تفسير برهان جلد 2 صفحه 53
اما راجع به فرقه ضاله (ضالّ: منحرف از حق و گمراه): پيامبر اكرم صلوات الله عليه وآله، تشبيه كرده است فرق ضاله اين امت را به امتهاي گمراه پيشين : «شبه النبي صلى اللّه عليه و سلم كل فرقة ضالة من هذه الأمة بأمة ضالة من الأمم السالفة فقال «القدرية مجوس هذه الأمة و المشبهة يهود هذه الأمة، و الرافضة- يعني الغلاة- نصارها»
فرموده:قدريه مجوس اين امت ومشبهه يهود اين امت ورافضه نصاراي اين امتند. _( التّوحيد: 382، الباب: 60، الحديث: 29، عن أبي عبد اللّه عليه السّلام)
قدريه: پيروان مذهب قدريّه بر خلاف جبريّه. اين گروه معتقدند كه هر انسانى قادر به انجام يا ترك كارى كه بخواهد مىباشد)
المُشَبَّهَة: گروهى از فرقه هاى اسلامى كه خداوند را بشكل مخلوقات تشبيه كرده و او را حادث خوانده اند.
الجَبْرِيَّة:يكى از مذاهب اسلامى است كه معتقد به (جَبْر) مىباشند به اين معنى كه انسان از خود توانى ندارد كه كارى را بكند يا نكند بلكه آنچه كه حادث شود از سوى خداست. اين مذهب بر خلاف عقيده (القَدَرِيَّة) مىباشد.
(الغلاة: گروهى از فرقه هاى اسلامى كه درباره بعضي از افراد غلو و زياده مي گويند.
همچنين درسوره أعراف: آيه 30 مي خوانيم:
فَرِيقاً هَدى وَ فَرِيقاً حَقَّ عَلَيْهِمُ الضَّلالَةُ إِنَّهُمُ اتَّخَذُوا الشَّياطِينَ أَوْلِياءَ مِنْ دُونِ اللَّهِ وَ يَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ مُهْتَدُونَ، در حالى كه گروهى را [به خاطر نشان دادن لياقت] هدايت كرد، و گروهى [به سبب از دست دادن شايستگى] گمراهى بر آنان ثابت و قطعى شد، چون اينان شياطين را به جاى خدا سرپرستان و دوستان خود گرفتند، وگمان مىكنند كه راه يافتگانند!! )
در بيان تعليل فرقه ضاله مي فرمايد: إِنَّهُمُ اتَّخَذُوا الشَّياطِينَ أَوْلِياءَ مِنْ دُونِ اللَّهِ: بدرستى كه اين جماعت گمراهان، فرا گرفتند شياطين را اولياى خود غير از خداى تعالى و پيروى آنها نمودند در باطل و خلاف حق، وَ يَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ مُهْتَدُونَ: و گمان مىكنند كه مهتدى هستند، و حال آنكه ممكن نيست به متابعت اهل بطلان و ضلالت ، به راه حق و هدايت برسند.
همچنين درسوره آل عمران آيه 99 مي فرمايد: قُلْ يا أَهْلَ الْكِتابِ لِمَ تَصُدُّونَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ مَنْ آمَنَ تَبْغُونَها عِوَجاً وَ أَنْتُمْ شُهَداءُ وَ مَا اللَّهُ بِغافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُون، بگو اى اهل كتاب چرا مانع ميشويد از راه الهى ،كسانى را كه ايمان آوردند و ميخواهيد و ميطلبيد از آنها راه كج و انحراف از حق را با اينكه خود شما حقانيت را،به دست آوردهايد و خداوند غافل نيست از آنچه ميكنيد.
- فرق ضاله چه فعاليتهايي دارد ؟
اهل ضلال كه در مقام اضلال مؤمنين كوشش دارند بر چند قسم هستند:
يك قسم آنان كه تبليغات سوء دارند و دعوت ميكنند آنها را به دين خود مثل تبليغات مسيحى ها و بهائي ها و ساير فرق ضالّه.
و يك قسم القاء شبهات در دين اسلام ميكنند كه؛ مسلمين در اسلام شك كنند و از اسلام بيرون روند و لو بكيش آنها در نيايند.
يك قسم ايجاد اختلاف بين آنها مي كنند تا ضعف آنها زياد شود و قوّه و قدرت آنها كم گردد تا بتوانند بر آنها مسلّط گردند، يك قسم تطميع آنها بزخارف دنيوى از مال و جاه و منصب مي كنند تا از دين براى دنيا دست بردارند.
يك قسم ،ترويج معاصى و تشويق بر قبايح و اشاعه فحشاء در بين آنها مي كنند تا مسلمين را مشغول به امور بيهوده از لهو و لعب و لغويات كنند تا از تحصيل علم و كمال و عبادت، آنها را باز دارند. و غير اينها از حيله ها و تزويرها كه طرق شيطانيست و تمام اينها صدّ عن سبيل اللَّه است.
منع مؤمنين از راه خدا دو قسم است:
1- از روى جهالت است كه حقانيت اسلام بر آنها معلوم نشده از روى تقصير يا قصور،
2- با علم به حقانيت اسلام از روى عناد و عصبيت است كه اغلب رؤساى اهل ضلالت از اين جهت است؛ لذا خطاب ميفرمايد به اهل كتاب:
«قُلْ يا أَهْلَ الْكِتابِ( كه آنها معجزات را مشاهده كرده اند و بشارات را در كتب خود ديده اند) لِمَ تَصُدُّونَ (صدّ بمعنى منع و جلوگيرى است )عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ( سبيل اللَّه راه حق است كه عبارت از دين اسلام است) إِنَّ الدِّينَ عِنْدَ اللَّهِ الْإِسْلامُ( آل عمران آيه 17)
همانا دين در نزد خدا، اسلام (يعني تسلبم ومطيع محض او بودن)است.
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.adyan.porsemani.ir//content/%D9%81%D8%B1%D9%82-%D8%B6%D8%A7%D9%84%D9%87-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D9%8A%D8%B1%D8%A7%D9%86
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های ادیان و مذاهب سایت پرسمان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت