مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
درجه ربوبیت رتبه بقاء(مقابل مراتب فناء) رتبه روح(قسیم رتبه سر و نفس) رتبه سر(قسیم رتبه روح و نفس) رتبه نفس(قسیم رتبه سر و روح) مراتب اشقیاء(مقابل مراتب سعداء) مراتب اعتدالی(مقابل مراتب انحرافی) مراتب انحرافی(مقابل مراتب اعتدالی) مراتب بعد(مقابل مراتب قرب) مراتب ترقی مراتب سعادت(مقابل مراتب شقاوت) مراتب سعداء(مقابل مراتب اشقیاء) مراتب شقاوت(مقابل مراتب سعادت) مراتب فناء(مقابل رتبه بقاء) مراتب قرب(مقابل مراتب بعد) مراتب قلب مراتب کشف مراتب معرفت(عرفان نظری) مرتبه اطلاق((انسان)، مقابل مرتبه تقیید) مرتبه تقیید((انسان)، مقابل مرتبه اطلاق) مرتبه حسی((انسانی)، قسیم مرتبه روحی و قلبی و خیالی) مرتبه خیالی(قسیم مرتبه روحی و قلبی و حسی) مرتبه روحی(قسیم مرتبه قلبی و خیالی و حسی) مرتبه قلبی(قسیم مرتبه روحی و خیالی و حسی)
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
انسان شناسی حکمت خالده به روایت سید حسین نصر
نویسنده:
عبدالله نصری
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
سید حسین نصر، یکی از طرفداران حکمت خالده است که با نقد دنیای متجدد، می‌کوشد معرفت قدسی را جای‌ گزین مدرنیسم سازد. از نظر وی، «خالده» معرفتی است که درون همه ادیان و سنت‌ها وجود دارد. لازمة سنت‌گروی، اعتقاد به یک امر قدسی است که نه تنها مرجعیت فکری انسان‌هاست که در رفتار آن‌ها نیز تجلی می‌یابد. معرفت شناسی نصر، معرفتی است مبتنی بر عقل شهودی و نه عقل استدلالی. فعلیت عقل شهودی نیز با وحی است، نه علوم اکتسابی. معرفت قدسی برای آدمی، آزادی بخش است؛ زیرا که همة وجود او را در بر می‌گیرد. ریشه این معرفت قدسی نیز در انسان شناسی نصر نهفته است که انسان را موجودی حامل امر قدسی می‌داند. به باور وی آنگاه که آدمی در بهشت برین بود، از این معرفت قدسی برخوردار بود، ولی با هبوط به دنیا، آن معرفت را از دست داد. نتیجه این هبوط آن شد که آدمی اشیاء را در حالت غربت و انفصال می‌بینید؛ نه وحدانی و در ارتباط با حق. بر خلاف دیدگاه نصر، در دورة جدید، این انسان شناسی تغییر یافته است و معرفت پاره پاره‌‌ای از انسان عرضه می‌شود. باید ریشة ضعف‌های انسان شناسی جدید را در بی‌توجهی به معرفت قدسی و نگاه کمیت گرایانه به انسان و جهان دانست. قداست زدایی از معرفت و پیدایش علم جدید سبب شد ساحت ذوقی وجود انسان به فراموشی سپرده شود و آدمی از مرکز کلی وجود جدا گردد.