00000000000000000000000000000000000000000000000000000000000Per00علم غیب امامان (ع) در آینهٔ عقلقمدانشگاه قمدانشگاه قم در این مقاله سعی شده در دو بخش، دو مسئله اساسی راجع به علم غیب از دید عقلی بررسی شود. در بخش نخست با دو دلیل عقلی ثابت شده که انسان در عین محدودیت‌هایی که از ناحیه جسمش بدو تحمیل شده، نفسش آنچنان قابلیتی دارد که می‌تواند در سیر تکاملی خویش تمامی آن حصارها را درنوردد و به فراتر از آنها علم پیدا کند. در بخش دوم سه دلیل بر اینکه امامان معصوم (ع) از بالاترین درجات علم غیب از جهت کمیت و کیفیت برخوردارند، طرح شده است. ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین امامت حکمت اشراق مبادی عالیه عقل مستفاد خواب علم غیب تکامل انسان علم لدنی امکان علم غیب تجرد علم تجرد تام حصول علم عقل هیولانی احاطه علمی به عالم رهایی از شواغل خیال شرایط اتصال به غیب استناد به علم غیب اتصال نفس به مفارقات امامت ابن سینا حسن حسن زاده آملی اصطلاحنامه فلسفه شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق) تجرد نفس (فلسفه) اعرابی, غلامحسین (دانشیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه قم), 1329# 1329# Author بخارایی زاده, حبیب Author ابن سینا, حسین بن عبدالله (Ibn Sina؛ Avicenna؛ شیخ الرئیس، فیلسوف مشهور مشائی، شیعه و ایرانی), ۳۷۰ق/359ش./981م. (افشنه بخارا)# # ۴۲۸ق/416ش./1038م. (همدان) ۳۷۰ق/359ش./981م. (افشنه بخارا)# # ۴۲۸ق/416ش./1038م. (همدان) Descriptor حسن زاده آملی, حسن (علامه ذوالفنون، فیلسوف و عارف شیعه ایرانی), 1307ش. لاریجان، آمل، مازندران#1400ش. 1307ش. لاریجان، آمل، مازندران#1400ش. Descriptor سهروردی (شیخ اشراق), شهاب الدین یحیی بن حبش (با عمر بن محمد سهروردی عارف اشتباه نشود، مؤسس مکتب‌ اشراق، احیاگر حکمت خسروانی، خواهرزاده عمر بن محمد سهروردی عارف), -549ق/1155م. سهرورد، زنجان، ایران##587ق/1191م. حلب، سوریه -549ق/1155م. سهرورد، زنجان، ایران##587ق/1191م. حلب، سوریه Descriptor article marcgt 0 http:/pfk.qom.ac.ir/