مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
عقل شناسی معرفت شناسی اومانیسم معرفت شناسی پسینی معرفت شناسی پیشینی معرفت شناسی تجربه عرفانی معرفت شناسی رئالیستی معرفت شناسی عقلی معرفت شناسی فمینیستی معرفت شناسی کانتی معرفت شناسی کلاسیک معرفت شناسی مدرن معرفت شناسی معاصر معرفت شناسی نوین معرفت‌شناسی دینی (مسایل جدید کلامی) هرمنوتیک
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 693
موردی برای زمینه‌گرایی: معرفت، شک‌گرایی و زمینه جلد اول [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Keith DeRose (کیت دروز)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
USA: Oxford University Press,
چکیده :
ترجمه ماشینی: این یک مشاهدۀ آشکار به اندازه کافی است که معیارهای حاکم بر اینکه آیا سخنرانان معمولی می گویند که کسی چیزی را می داند با زمینه متفاوت است یا خیر: چیزی که ما خوشحالیم که در برخی از زمینه های ("با استانداردهای پایین") "دانش" می نامیم که انکار می کنیم، "دانش" است. در زمینه های دیگر ("با استانداردهای بالا"). اما آیا این معیارهای متفاوت برای زمانی که سخنرانان معمولی دانش را نسبت می دهند، و زمانی که به معنای مهمی در انتساب دانش لازم است، منعکس کننده استانداردهای متفاوتی برای زمانی است که نسبت دادن دانش برای آنها صادق است یا درست است؟ یا اینکه معیارهایی که بر صحت چنین ادعاهایی حاکم است همیشه یکسان هستند؟ و اگر این شرایط صدق ادعاهای معرفت با زمینه تغییر کند، چه پیامدهایی برای معرفت شناسی وجود دارد؟ زمینه گرایی، این دیدگاه که معیارهای معرفتی یک سوژه باید رعایت کند تا ادعایی که «دانش» را به او نسبت می دهد صادق باشد، با زمینه متفاوت است، در چند دهه اخیر به شدت در معرفت شناسی و فلسفه زبان بحث شده است. در مورد زمینه‌گرایی، کیت دِرُوز، با ارائه و پیشبرد قوی‌ترین استدلال‌ها به نفع این دیدگاه و در برابر رقبای «ناتغییرگرا» آن، ارائه می‌کند و از موقعیت مدرن دفاع می‌کند و به بهترین‌ها پاسخ می‌دهد. اعتراضات فزاینده ای که با زمینه گرایی مواجه است.
گیلبرت سیموندون: اطلاعات، فناوری و رسانه [کتابشناسی انگلیسی]
نویسنده:
Simon Mills: سیمون میلز
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
وضعیت نشر :
Rowman & Littlefield Publishers,
چکیده :
ترجمه ماشینی: گیلبرت سیموندون: اطلاعات، فناوری و رسانه، مقدمه ای جامع بر آثار فیلسوف فرانسوی گیلبرت سیموندون است. به ویژه هستی شناسی اطلاعاتی اولیه سیموندون را که از ترکیبی از سایبرنتیک، ترمودینامیک و معرفت شناسی فرانسوی توسعه یافته است، بررسی می کند. این کتاب در ادامه به تشریح نقش این هستی‌شناسی در ایجاد یک گزارش اصلی از فردیت در رژیم‌های فیزیکی، بیولوژیکی و روانی-اجتماعی می‌پردازد. این کار تا حدی از طریق خواندن سیموندون با و علیه سایر شخصیت‌ها در این زمینه‌ها مانند مرلوپونتی و استوارت کافمن انجام می‌شود. علاوه بر این، میلز به بررسی سهم سیموندون در معرفت‌شناسی و اختراع می‌پردازد، از جمله تحلیلی از نظریه‌های مهم او در مورد چرخه تصویر و فرافردی. او همچنین تأثیر سیموندون را بر چندین متفکر معاصر، از جمله برنارد استیگلر و برونو لاتور، قبل از بررسی ارتباط کار سیموندون برای نظریه‌پردازی فناوری رسانه‌ای معاصر، بررسی می‌کند.
ماهیت حواس [پایان‌نامه انگلیسی]
نویسنده:
Nudds, Matthew (نادز، متیو)
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: پایان نامه من شرحی از ماهیت حواس ارائه می دهد. بسیاری از فیلسوفان فرض کرده اند که این واقعیت که ما حواس متفاوتی داریم، ادغام حواس را با مشکل مواجه می کند. در این پایان نامه من استدلال می کنم که درون نگری تجربه ادراکی ما را به صورت آمودال یا واحد نشان می دهد (یعنی ما نمی توانیم تجربیات متمایز مرتبط با هر یک از حواس خود را تشخیص دهیم) و از این رو مشکل واقعی این نیست که چگونه حواس با یکدیگر ادغام می شوند، بلکه چگونه و چرا ما در وهله اول پنج حس را از هم تشخیص می دهیم. وقتی قضاوت می کنیم که مثلاً چیزی یا دارایی را می بینیم، چیزی که ما به آن نیاز داریم، شرحی از قضاوت هایمان است. من استدلال می‌کنم که چنین حسابی نمی‌تواند هیچ یک از شکل‌هایی که معمولاً فرض می‌شود را داشته باشد. فیلسوفان اغلب تصور می‌کنند که یک گزارش باید به تفاوت‌های بین انواع تجربه متوسل شود، اما من استدلال می‌کنم که چنین تفاوت‌هایی برای توضیح روشی که ما پنج حواس را تشخیص می‌دهیم کافی نیست. همچنین نمی‌توانیم این تمایز را با توسل به انواع مکانیسم‌های دخیل در ادراک توضیح دهیم، زیرا مدل‌های روان‌شناختی شناختی مکانیسم‌های ادراک نشان می‌دهند که آنها از نظر عملکردی متنوع هستند به گونه‌ای که هرگونه مطابقت بین آن‌ها و حواس پنج‌گانه و ما را تضعیف می‌کند. درک عقل سلیم از مکانیسم های مختلف درگیر در ادراک مستلزم درک قبلی از تمایز بین حواس مختلف است. من تمایزی را که ما بین حواس پنج گانه قائل می شویم ارائه و شرح می دهم که بر اساس آن حواس اساساً متمایز نیستند. اگر چه قضاوت های ما درباره حواس درست است، اما قضاوت در مورد انواع چیزها نیست. در عوض، ما روش‌های مختلف ادراک را بر حسب انواع مختلف تعامل ادراکی که می‌توانیم با محیط خود داشته باشیم، متمایز می‌کنیم.
نسبیت‌گرایی و دین [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Charles M. Lewis (eds.)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Palgrave Macmillan UK ,
چکیده :
ترجمه ماشینی: این مجموعه از مقالات اخیر، از دیدگاه‌های کاملاً متفاوت، با پرسش‌های اساسی درباره معرفت‌شناسی و معناشناسی ادعاهای دینی مواجه است. آیا به غیر از یک سنت دینی خاص، راهی وجود دارد که بدانیم ادعاهای متمایز یک سنت دینی نسبت به هر دین دیگری صادق است یا به حقیقت نزدیکتر است؟ آیا «خدا» در گفتار و متون دینی به همان هستی اشاره دارد که خداباوری فلسفی می‌گوید؟ پاسخ هر مشارکت کننده به ایده های دیگران گنجانده شده است.
سر برآوردن شکاکیت [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Bryan Frances (برایان فرانسیس)
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Clarendon Press; Oxford University Press,
چکیده :
ترجمه ماشینی: در معرفت شناسی، صدای آزاردهنده شکاکان همیشه وجود داشته است و زمزمه می کند که «نمی توانی بدانی که دست داری، یا هر چیز دیگری، زیرا می دانی که تمام زندگی ات یک رویا است». راه‌های مبتکرانه‌ای برای استدلال علیه این صدا و خاموش کردن آن ابداع کرد، اما برایان فرانسیس اکنون یک الگوی استدلالی بسیار بدیع برای ایجاد انواع جدیدی از شک‌گرایی رادیکال ارائه می‌کند، مواردی که حتی اگر همه راه‌حل‌های هوشمندانه ضد شکاکیت شکاک سنتی را شکست دهند، صادق هستند. خواندن تند، شوخ و سرگرم کننده، شک و تردید زنده می شود برای هر کسی که به دانش و محدودیت های آن علاقه دارد بسیار تحریک کننده خواهد بود.
ابعاد هستی‌شناختی و معرفت‌شناختی مفهوم قرآنی«تبدل زمین»از منظر صدرالمتألهین
نویسنده:
عباس جوارشکیان؛ علی غفارپور؛ علیرضا کهنسال
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
صدرالمتألهین از دو منظر هستی‌شناختی و معرفت‌شناختی به تفسیر و تبیین فلسفی مفهوم قرآنی تبدل زمین و آسمان پرداخته است. در تفسیر او از آیة 48 سورة مبارکة ابراهیم (ع) به مسالة تبدل زمین و آسمان به زمین و آسمانی دیگر از زوایای گوناگونی نگریسته شده است. در برخی از عبارات او حرکت جوهری علت و منشاء تبدیل زمین و آسمان به زمین و آسمانی دیگر معرفی شده است و در برخی دیگر تبدیل زمین و آسمان به زمین و آسمانی دیگر بر مبنای رجوع و بازگشت همة موجودات به اصل خود بعد از زوال و نابودی صورت طبیعی و وجود عنصری آن‌ها تفسیر و تبیین شده است. اضافه بر این دو، در تبیین و تفسیری متفاوت، تبدیل زمین و آسمان به زمین و آسمانی دیگر به معنی تبدیل آن‌ها در چشم انسان کامل از طریق ظهور ملکوت و مثال زمین و آسمان در عالم وسیع خیال معرفی شده است.
صفحات :
از صفحه 71 تا 84
کتاب راهنمای راتلج درباره معرفت شناسی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Sven Bernecker , Duncan Pritchard (Editors)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: معرفت‌شناسی، فلسفه معرفت، هسته اصلی بسیاری از بحث‌ها و موضوعات اصلی در فلسفه است و مفاهیم حقیقت، عینیت، اعتماد، باور و ادراک را مورد پرسش قرار می‌دهد. روتلج همراه معرفت شناسی، بررسی جامع و به‌روز معرفت‌شناسی را ارائه می‌کند، تاریخچه آن را ترسیم می‌کند، گزارشی کامل از متفکران و جنبش‌های کلیدی آن ارائه می‌کند، و به پرسش‌های پایدار و تحقیقات معاصر در این زمینه می‌پردازد. همراه که از نظر موضوعی سازماندهی شده است به ده بخش تقسیم می شود: مسائل بنیادی، تجزیه و تحلیل دانش، ساختار دانش، انواع دانش، شک گرایی، پاسخ به شکاکیت، دانش و اسناد دانش، معرفت شناسی رسمی، تاریخ معرفت شناسی، و مسائل فرا معرفتی. هفتاد و هشت فصل، هر کدام بین 5000 تا 7000 کلمه و نوشته شده توسط معرفت شناسان برجسته جهان، راهنمای برجسته و قابل دسترس دانش آموزان را در این زمینه ارائه می دهد. این متن که برای تناسب با جامع ترین برنامه درسی در این رشته طراحی شده است، منبعی ضروری برای هر علاقه مند به این حوزه مرکزی فلسفه خواهد بود. روتلج همراه با معرفت شناسی خواندنی ضروری برای دانشجویان فلسفه است.
ریاضیات، علوم و معرفت شناسی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Imre Lakatos (ایمره لاکاتوش)
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Cambridge University Press,
چکیده :
ترجمه ماشینی: مقالات فلسفی و علمی ایمره لاکاتوش در دو جلد در اینجا منتشر شده است. جلد اول مقالات بسیار تأثیرگذار اما پراکنده او در مورد فلسفه علوم فیزیکی را گرد هم آورده است و شامل یک مقاله منتشر نشده مهم درباره تأثیر دستاوردهای علمی نیوتن است. جلد 2 کار او در مورد فلسفه ریاضیات (بسیاری از آن منتشر نشده) همراه با برخی از مقالات انتقادی در مورد فیلسوفان علم معاصر و برخی از نوشته های جدلی معروف در مورد مسائل سیاسی و آموزشی ارائه می شود.
علیه روش: طرح کلی یک نظریه آنارشیستی معرفت [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Paul Feyerabend (پل فایرابند)
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: فلسفه علم مدرن بر خلاف تمرکز بر «روش» علمی، توجه زیادی به درک «عمل» علمی کرده است. کار تحسین شده پل فایرابند، که کمک زیادی به این تأکید جدید کرده است، کمبودهای برخی از ایده های گسترده در مورد ماهیت دانش را نشان می دهد. او استدلال می‌کند که تنها تبیین‌های امکان‌پذیر موفقیت‌های علمی، تبیین‌های تاریخی است و آنارشیسم اکنون باید جایگزین عقل‌گرایی در نظریه دانش شود. ویرایش سوم این متن کلاسیک حاوی مقدمه ای جدید و تأملات اضافی در نقاط مختلف است که در آن نویسنده هم بحث های اخیر در مورد علم و هم در مورد تأثیر محصولات و اقدامات علمی بر جامعه بشری را مورد توجه قرار می دهد. فایرابند در حالی که پوپولیسم یا نسبی گرایی را انکار می کند، همچنان اصرار دارد که صدای افراد بی خبر باید شنیده شود. بنابراین بسیاری از خطرات زیست محیطی برای اولین بار توسط افراد غیر متخصص در برابر فرضیات رایج در جامعه علمی شناسایی شد. ارزیابی مجدد چالش برانگیز فایرابند از ادعاها و درک های علمی مانند همیشه تند و به موقع است.
  • تعداد رکورد ها : 693