مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

فارسی  |   العربیه  |   English  

در تلگرام به ما بپیوندید

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
عقل شناسی معرفت شناسی اومانیسم معرفت شناسی پسینی معرفت شناسی پیشینی معرفت شناسی تجربه عرفانی معرفت شناسی دینی(مسایل جدید کلامی) معرفت شناسی رئالیستی معرفت شناسی عقلی معرفت شناسی فمینیستی معرفت شناسی کانتی معرفت شناسی کلاسیک معرفت شناسی مدرن معرفت شناسی معاصر معرفت شناسی نوین هرمنوتیک
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 595
تشخيص حقيقت
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
حقیقت برای افراد ، به حسب موقعیت آنها نسبت به حقیقت مطلق متفاوت است ؛ لذا راه پیدا نمودن حقیقت نیز برای هر کسی بسته به موقعیت او نسبت به حقیقت مطلق متفاوت خواهد بود. اگر شخص حقیقت جو ، در وجود خدا شک دارد ، حقیقت برای او یعنی یقین پیدا کردن به وجود خ بیشتر ...
رابطه شك و عرفان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
گاهى براى سالك در عرفان عملى و نظرى، «شك پويا» حاصل مى‏شود كه موجب «تأمل» در سير عملى و «تفكر» در سير علمى مى‏شود و نتيجه آن خلوص بيشتر در عمل و تقويت بنيان‏هاى اعتقادى است اين نوع شك موجب جرقه‏هاى عرفانى شده و از آن به «شك مقدس» ياد مى‏شود. اما گاهى بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
بررسی تطبیقی جایگاه خیال در معرفت شناسی از دیدگاه سهروردی و ملاصدرا(بر اساس کتاب های حکمه الاشراق و اسفار)
نویسنده:
محبوبه توکلیان
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
موضوع این رساله، جایگاه قوه خیال در معرفت شناسی می باشد که در آن آراء و نظرات دو فیلسوف نامدار سهروردی و ملاصدرا بر اساس کتاب های حکمه الاشراق و اسفار مورد بررسی قرار می گیرد و سعی شده است نقد های ملاصدرا بر سهروردی و همچنین میزان تأثیر پذیری وی از سهروردی تبیین گردد تا ضمن بررسی این دو دیدگاه به بیان نقاط اختلاف و اشتراک آن ها در این مسأله پرداخته شود.شناخت نفس و مراتب آن به ویژه قوه خیال اهمیت بنیادی دارد، لکن در تاریخ فلسفه، نقش اساسی خیال در ادراک بشری به عنوان واسطه بین احساس و عقل مغفول مانده است. قوه خیال در واقع، از یک سو حلقه واسط میان عالم عقلی و عالم جسمانی است و از سوی دیگر، آگاهی حسی و آگاهی عقلی انسان را به یکدیگر مرتبط می سازد. بحث از خیال از مباحث بسیار مهم بوده و می تواند در حل بسیاری از مسائل معرفت شناسی مدد رساند. سهروردی جایگاه صور خیالی را عالم مثل معلقه می داند و قوه خیال را مظهر صور خیالی موجود در عالم خیال منفصل می داند. ملاصدرا معتقد است که نفس آدمی با خلاقیت خدا گونه ش، صور خیالی را همانند صور حسی اشیاء انشاء و ابداع می کند و مشاهده عالم مثال و مثل معلقه تنها نفس آدمی را مهیا خلق صور خیالی می گرداند.
فرق توهم و شهود عرفاني
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
قلب آدمى - كه موضع شهود است - مثل خانه‏اى است كه درهاى متعدد دارد و از طريق اين دريچه‏ها، «حالات مختلف»، عارض قلب و داخل در وجود لطيف انسانى مى‏شود. از اين رو برخى از عارفان، قلب را به منزله هدفى مى‏دانند كه مورد اصابت تيرهاى مختلف واقع مى‏شود. برخى بیشتر ...
عقل نظرى بدون تهذيب نفس
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
خير؛ از مجموع روايات در باب خلقت «عقل»، چنين استفاده مى‏شود كه عقل داراى دو قوس صعود و نزول است و از آن به اقبال (روى آوردن) و ادبار (بازگشتن) تعبير شده است.نگا: اصول كافى، ج 1، صص 10 - 21. با توجه به مضامين احاديث و تفسير انديشمندان بزرگ اسلامى «اقب بیشتر ...
بررسی تطبیقی نظریۀ ملاصدرا در باب فضایل معرفتی عقلی با نظریۀ زگزبسکی و پلانتینگا (با تأکید بر کارکرد قوۀ معرفتی کسب باورهای دینی)
نویسنده:
اکرم عسکرزاده مزرعه، علی علم الهدی، جلال پی کانی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه تهران,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
از مقایسۀ نظریۀ معرفت‌شناختی ملاصدرا با نظریۀ معرفت‌شناختی فضیلت‌گرایانه معرفت‌شناسانی مانند زگزبسکی و پلانتینگا، می‌توان استنباط کرد که نظریه ملاصدرا جزو نظریه‌های معرفت‌شناختی مبتنی بر فضیلت قرار می‌گیرد. پلانتینگا به فضیلتمندی قوای مولد باور و زگزبسکی علاوه بر آن به تأثیر کارکرد قوای اخلاقی (فضایل اخلاقی) بر کارکرد قوای عقلانی در تولید معرفت توجه کرده است. در واقع هر یک از ایشان به وجهی از مؤلفه‌های مؤثر بر ایجاد و شکل‌گیری باور توجه کرده‌اند و از این‌رو نظریۀ کامل و بدون اشکالی نیستند. اما ملاصدرا در نظریۀ معرفت‌شناختی خویش به فضیلتمندی قوای مولد باور، تأثیر عملکرد قوای اخلاقی بر قوای عقلانی، کارکرد متناظر آنها در تولید باور و فرایند مؤدی به صدق باور توجه کرده است. پلانتینگا اعتقاد دارد فقط قوای مولد باور موجب تولید باور هستند، زگزبسکی و ملاصدرا نیز تولید و ایجاد باور را به قوای مولد باور نسبت می‌دهند، اما معتقدند قوای اخلاقی، بستر و زمینه مناسب شکل‌گیری باور صادق را مهیا می کنند. ملاصدرا علاوه بر قوای مولد باور و قوای بسترساز، دو فرایند اعتماد‌پذیر و مؤدی به صدق وحی و الهام (که باورهای صادق و معتبر تولید می‌کنند) را پیش می‌نهد.
صفحات :
از صفحه 483 تا 514
ابزار شناخت
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
حجيت عقل ذاتي آن است. و ذاتي كه محتاج به علت و دليل نمي باشد. اگر فرض كنيم كه حجيت عقل محتاج به دليل و برهان است اين دليل از دو حالت خارج نخواهد بود. يا دليلي عقلي خواهد بود يا غيرعقلي. اگر دليل حجيت عقل، خود عقل باشد دور لازم مي آيد و دورمحال است. و بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
علوم مهندسي، علم سودمند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
در مورد اينکه از نظر اسلام چه علمي بايد آموخت چند نظريه وجود دارد: نظريه اول : منظور اسلام از علم‏ ،علوم ديني است ممکن است کسي بگويد مقصود از همه اين تأکيد و توصيه‏ها ،علم خود دين است . يعني همه به اين منظور گفته شده است که مردم به خود دين عالم شوند بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
خطاناپذيري علم حضوري
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
شناخت (علم) يا حصولي است يا حضوري و شناخت حضوري يا قلبي است يا غيرقلبي. براي مثال علم ما به اين كه گرسنه يا تشنه يا شاد يا غمگين هستيم شناخت حضوري است ولي قلبي نيست. بنابراين شناخت قلبي قسمي از شناخت حضوري است. شكي نيست كه شناخت حضوري به همان كيفيت ك بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
اثبات شناخت قلبي
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
شناخت حضوري ، يا قلبي است يا غير قلبي. شناخت هاي حضوري غير قلبي عمدتا ادراكاتي بديهي هستند و شناخت بديهي بي نياز از اثبات عقلی است؛ چون اين گونه از شناختها از حيث يقيني بودن اقوا از شناختهاي نظري عقلي بوده و به نوعي مقدم بر شناخت عقلي هستند. اما شناخ بیشتر ...
  • تعداد رکورد ها : 595