جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 8
تبارشناسی زیارت در مسیحیت کاتولیک [همایش بین‌المللی الهیات زیارت]
سخنران:
سیدرضا قائمی
نوع منبع :
سخنرانی , فیلم
چکیده :
ورود دکتر قائمی به بحث با اشاره به صحنه ای از فیلم «ایستگاه مرکزی برزیل» بود که در آن مردم با هر وسیله ای که داشتند وارد مسیر زیارت می شدند و این صحنه را با سفر زیارت اربعین مقایسه کردند. دکتر قائمی با ذکر مصادیقی مسئله زیارت را موضوعی پررنگ و جدی در ادیان ابراهیمی، و حتی غیر ابراهیمی و غیر الهی عنوان کردند. برای مثال رفتن به زیارت و استفاده از مکان های مقدس در هندوها به شکل جدی مطرح است. در یهود هم، پیش از ازبین رفتن و خرابی معبد سلیمان، یهودیان موظف بودند در سه روز مشخص به اورشلیم بروند و این معبد را زیارت کنند. در شرح حال هایی که وجود دارد به شرکت یهودیان ساکن ایران هم در این مراسم اشاره شده است. وقتی به موضوع زیارت در مسیحیت می رسیم، تفاوت هایی در برخی مراسم زیارتی بین مذاهب آن می بینیم. اما تعداد زیادی از آیین های مسیحی که به آن «sacrament» گویند در همه گروه های مسیحی یکسان است. در واقع مسیحیت و کلیسا بر این باورند که هر آنچه بازتاب دهنده زندگی حضرت مسیح باشد را باید انجام دهند. در همین رابطه دکتر قائمی فلسفه جن گیری کشیشان مسیحی را به خاطر روایت هایی دانست که در کتاب مقدس درباره جنگ گیری حضرت مسیح آمده است. همچنین اخباری وجود دارد که حضرت مسیح به همراه حواریون به زیارت بیت‌المقدس رفته است و یک مسیحی به خاطر همین اخبار زیارت اماکن مقدس را برای خود فرض دانسته و بیت المقدس را هم به عنوان یکی از اماکن زیارتی مورد تکریم قرار می دهد. اما باید توجه داشت که آداب و ادبیات زیارت یک مسیحی از بیت المقدس با یهودیان زائر بیت المقدس متفاوت است. دکتر قائمی به دو نگاه ظاهری و باطنی نسبت به زیارت در مسیحیت اشاره کردند و افزودند «نگاه اولیه یک مومن مسیحی به زیارت، توسل وآمرزش گناهان و قرار گرفتن در یک فضای معنوی است». سپس ایشان با اشاره به اماکن زیارتی مسیحیان به این نکته اشاره کردند که در آداب زیارت مسیحیت مهمترین مکان زیارتی، اورشلیم یا همان بیت المقدس است. مسیحیان در اعتقادات خود قائل به یک بیت المقدس زمینی و یک بیت المقدس آسمانی هستند. بیت المقدس زمینی شامل معبد سلیمان و یک سری اتفاق که در اورشلیم افتاده می شود. مثلا مسیری در بیت المقدس وجود دارد به نام «طریق الآلام» که در اعتقادات مسیحیان این همان مسیری است که حضرت مسیح بعد از شکنجه همراه صلیبِ خود آن را طی کرده و به محل شهادت خود رسیده است. همچنین قبور حواریون، شهدای راه تبلیغ مسیحیت و قدیسان که در اورشلیم هستند، جزو بیت المقدس زمینی محسوب می شوند. اما نگاه دیگری به به بیت المقدس وجود دارد و آن هم وجود بیت‌المقدس آسمانی است. این نگاه مبتنی بر آموزه گناه نخستین است. در این نگاه، انسان یک مسافر است و باید به زادگاه اصلی خود که بهشت است بازگردد. پس باید زندگی زائرانه داشته باشد و به دنیا و اجزای آن تعلق خاطری نداشته باشد. الگوی این سبک زندگی هم حضرت ابراهیم است. علاوه بر این نوع زندگی، انسان نیارمند یک منجی هم است. این منجی حضرت مسیح است که به صلیب رفته و باعث بخشش گناهان مردم شده است. بنابر این زندگی زائرانه و پیروی از مسیح و کلیسا باعث می شود انسان به آن ملجأ اصلی خود که بهشت است برسد. دکتر قائمی در بخش پایانی سخنان خود به بیان تحریفات و آسیب هایی که بعدها در آموزهای زیارتی مسیحیان به وجود آمد پرداخته چنین گفتند «بخاطر به وجود آمدن رقابت بین شهرها و کلیساها و به خاطر مسائل اقتصادی، متولیان این اماکن با سوءاستفاده از اشیاء و قطعات قبور و اجساد قدیسان و شهدا سعی در افزایش زائران مکان های زیارتی خودشان داشتند تا جایی که شوراهای کلیساها برای جلوگیری از این سوءاستفاده ها قواعدی را هم وضع کردند». (تهیه کننده: مهدی تقیون)
فروتنی: معنویت بندیکتی و روانشناسی معاصر در گفتگو [پایان نامه انگلیسی]
نویسنده:
James Tomlinson
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی : فروتنی یک فضیلت جدایی ناپذیر در سنت های معنوی بندیکتین است. این موضوع همچنین موضوع مجموعه ای از ادبیات تجربی در حال رشد در زمینه روانشناسی است. این پایان نامه گفتگوی بین رشته ای بین معنویت بندیکتین و علم روانشناسی معاصر را انجام می دهد و پتانسیل هر دو زمینه را برای اطلاع رسانی متقابل و همچنین نقد درک مربوط به فروتنی بررسی می کند. بورس تحصیلی در معنویت بندیکتین از دهه 1980 تاکنون مشارکت قابل توجهی با حوزه روانشناسی پیرامون موضوع فروتنی نشان نداده است. به همین ترتیب، علیرغم افزایش علاقه به پروژه های بین رشته ای در میان روانشناسان معنویت و دین، هیچ تحلیل عمیقی از معنویت بندیکتین فروتنی در روانشناسی انجام نشده است. در بدنه این پایان نامه، فصل اول قرار است این پروژه را در رشته های الهیات عملی، مطالعات معنویت و روانشناسی دین و معنویت قرار دهد. همچنین روش‌های مورد استفاده در این پایان‌نامه را با تمرکز ویژه بر پویایی همبستگی انتقادی متقابل توصیف می‌کند، روشی که به هر دو حوزه فضایی برای اطلاع‌رسانی، نقد و زیر سوال بردن موضع خود در مورد نظریه و عمل فروتنی می‌دهد. فصل دوم کاوش عمیقی از فروتنی بندیکتین ارائه می‌کند، که به‌ویژه بر مضامین حاکمیت سنت بندیکت و همچنین تفاسیر مختلف معاصر از فروتنی که در سی سال گذشته ظهور کرده‌اند، تمرکز می‌کند. فصل سوم سپس کاوشی از وضعیت معاصر روانشناسی فروتنی ارائه می دهد و حجم تحقیقات رو به رشد در مورد این موضوع را طی دو دهه اخیر مستند می کند. فصل چهارم به تحلیل میان رشته‌ای این پایان‌نامه می‌پردازد و به این پرسش می‌پردازد که چگونه تحقیقات روان‌شناختی معاصر در مورد فروتنی می‌تواند به طور بالقوه به معنویت بندیکتین اطلاع دهد. سپس فصل پنجم به بررسی این موضوع می‌پردازد که چگونه بینش‌ها و دیدگاه‌های مربوط به فروتنی از سنت‌های بندیکتین می‌تواند دیدگاه‌های نظری در مورد فروتنی در روان‌شناسی و همچنین کاربردهایی در مداخلات روان‌شناختی که معنویت را ادغام می‌کند، ارائه دهد.
الهیات پاپ بندیکت شانزدهم: تغییر مسیحیت [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Emery de Gaál
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Palgrave Macmillan ,
چکیده :
ترجمه ماشینی: بسیاری از پاپ بندیکت شانزدهم به عنوان "موتسارت الهیات" یاد می کنند. شخصیت ها و متفکرانی که علم کلام او را داده اند چه کسانی هستند؟ چه اتفاقات و کدام عبادات مذهبی شخصیت او را شکل داده است؟ موضوعات اصلی بورس تحصیلی پیچیده او با بیش از 1500 عنوان چیست؟ در این پژوهش سعی شده است تا آهنگ وحدت بخش سیاست ها و مواضع یک روحانی که دارای عمق معنوی و کلامی است روشن شود. به خصوص در دهه 1970 یک تغییر انسان محور رخ داده بود. امری دو گال استدلال می‌کند که در میان فقدان کلی ایده‌های اصیل و سکولار که افکار عمومی را تحریک می‌کند، بندیکت شانزدهم یک تغییر دوران مسیحیت را آغاز می‌کند. او با احیای نابغه پاتریستی، هم مشروعیت فکری و هم دانش لازم را برای پیشبرد آن به قرن بیست و یکم برای مسیحیت فراهم می کند.
به سوی الهیات زیبایی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
John Navone (جان ناوون)
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Liturgical Press,
چکیده :
ترجمه ماشینی: الهیات مسیحی، بر اساس وحی تاریخی که خدا خالق همه چیز است، فرض می کند که ما می توانیم حقیقت را بشناسیم، خوبی ها را دوست داشته باشیم و از زیبایی همه چیز لذت ببریم، زیرا خالق ابتدا مخلوقات را می شناسد و دوست دارد و از آن لذت می برد. در کتاب «به سوی الهیات زیبایی»، پدر ناوون توضیح می‌دهد که خالق، خود شادی، حقیقت را می‌شناسد و نیکی را دوست دارد و از زیبایی لذت می‌برد. در نتیجه، آنچه از خالق حاصل می شود - همه خلقت - قابل شناخت، دوست داشتنی و لذت بخش است. بنابراین ما می توانیم خالق را در حقیقت و خوبی و زیبایی همه چیز ببینیم و می توانیم با خود سعادت در شناخت و دوست داشتن و لذت بردن از همه چیز ارتباط داشته باشیم. پدر ناوون از نقاط اصلی مرجع، مانند مکاشفه الهی و گفتمان خداحافظی عیسی، برای کشف الهیات زیبایی استفاده می کند. فصول آفرینش و زیبایی همه چیز، «در تصویر و تشبیه خود زیبایی»، «قدرت زیبایی»، «زیبایی: لذت خدا»، «در پرتو زیبایی خدا»، «تجربه مسیحی زیبایی» و «الهیات زیبایی: مجموع پیش فرض ها». همه کسانی که علاقه مند به رویکرد سنت کاتولیک به شکوه/شکوه زیبایی الهی در زندگی انسان هستند، این کتاب را ارزشمند خواهند یافت. این یک قدردانی الهیاتی از توانایی ما در تعمق زیبایی الهی در همه چیز است. به سوی الهیات زیبایی ما را به لذت تفکر مسیحی سوق می دهد - لذت بردن از شکوه عشق الهی در همه چیز. جان ناوون، اس.جی.، استاد الهیات در دانشگاه گریگوریان رم و در مدرسه تابستانی دانشگاه سیاتل است. او دو کتاب دیگر نیز نوشته است که توسط The Liturgical Press منتشر شده است: جستجوی خدا در داستان، و خودبخشی و اشتراک: تثلیث و تحقق انسانی.
کاتولیسیسم شخصی: معرفت‌شناسی الهیاتی جان هنری نیومن و مایکل پولانی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Martin X. Moleski (مارتین ایکس. مولسکی)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
The Catholic University of America Press,
چکیده :
ترجمه ماشینی: "نیومن و پولانی هر دو در میان پیشگامان تاریخ جنبش پسا انتقادی در معرفت شناسی رتبه بالایی دارند. آنها به محدودیت های روش هایی اشاره کردند که از زمان دکارت و اسپینوزا رایج شده بود... سیستم های این دو. نویسندگان برای پرداختن به مسائل عمده‌ای که فضای الهیات امروزی را دچار مشکل می‌کنند بسیار مفید هستند.» (از پیش‌گفتار Avery Dulles, S.J. "این مطالعه جذاب و شفاف، دو متفکر را به گفت و گو می کشاند که روش های آنها علیرغم اهداف متفاوتشان اشتراکات زیادی دارند... سهم اصلی مطالعه مولسکی، پرورش زمینه مشترک دین با علم است." - مطالعات الهیاتی "یک مطالعه مهم و کاملاً جذاب... کسانی که با گرامر موافق نیومن و دانش شخصی پولانی آشنا هستند، از راه هایی که مولسکی گاهی اوقات روابط غیرمنتظره ای بین این دو متفکر برقرار می کند، علیرغم گرایش انتقادی پولانی به کاتولیک، قدردانی خواهند کرد. کاتولیک شخصی بسیار خوشایند است. به بازاندیشی امروزی در مورد رابطه بین ایمان و عقل.»—نخستین چیزها «در اینجا مطالب فراوانی وجود دارد که می تواند در مورد مسائل ایمان و عقل، علم و ایمان، ایمان و ماهیت واقعیت که در معاصر مطرح می شود به کار رود. جامعه...." - انجیل و فرهنگ ما
آموزه‌های اجتماعی کاتولیک: یک چشم انداز تاریخی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Roger Aubert, David A. Boileau
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Marquette University Press ,
مبانی الهیات سیستماتیک [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Thomas G. Guarino (توماس جی. گوارینو)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
T&T CLARK INTERNATIONAL,
چکیده :
ترجمه ماشینی: به طور کلی، تاریخ رستگاری از خدای عادل و مهربانی صحبت می کند که قوم زمینی اسرائیل را هدایت و همراهی می کند و در زمان کامل، پسر یگانه خود را می فرستد تا هم بشریت گناهکار را نجات دهد و هم بشریت خود را با آنها در میان بگذارد. زندگی درونی. این روایت رستگاری زمینی، بدون جلوگیری از دیگران در زمینه‌های فرازمینی گذشته، حال و آینده اعمال می‌شود که در آن روح‌های دارای شرایط جسمانی می‌توانند مسئول اعمال خود تلقی شوند، ممکن است به عنوان یک داستان عاشقانه خوانده شود: یکی از خدایی که نه تنها مخلوقات خود را نجات می‌دهد. از گناه، اما کسی که از طریق صلیب و رستاخیز مسیح، به طور کامل بر تأثیرات مهیب شیطان پیروز می شود: رنج، تراژدی، تحقیر و مرگ. "زیبایی" آموزه زیبایی تعادل و وضوح، درک و تناسب زیبایی شناختی است. این شکلی است که به منظور واسطه در شکوه وحی، حیات درونی و اقتصادی پدر، کلام متجسد و روح القدس است. اتین ژیلسون، با تکیه بر آکویناس، به ما کمک می کند تا ماهیت دقیق شکل اعتقادی را درک کنیم: زیبایی در چیست؟ از یکپارچگی، تناسب، هماهنگی، روشنایی و وضوح تشکیل شده است. «به راستی که همه چیز به اندازه داشتن صورت زیباست... و این شکل نوعی مشارکت در شفافیت الهی است». نویسنده در این کتاب استدلال می‌کند که شکل اعتقادی ایمان مسیحی، در ویژگی‌های اساسی‌اش، نیازمند ضرورت‌های نظری خاصی است. این بدان معناست که تناسب و زیبایی فرم صرفاً با هیچ پیش فرضی تأمین یا روشن نمی شود. در عوض، اگر بخواهيم ايمان و آموزه مسيحي شكلي قابل شناسايي و ميانجي مناسب را حفظ كند، به درك قاطعي از فلسفه اول، از ماهيت حقيقت، از نظريه هرمنوتيكي، از پيشگويي زبان و همبستگي متقابل نياز است. عدم ارائه اصول خاص یا به ادعای ساده ای از حقیقت مسیحی منجر می شود، در این صورت شکل مسیحیت کمتر قابل درک و جذاب می شود - یا فرد جایگزین شکلی کاملاً تغییر یافته می شود که خود برای نمایش روایت وحیانی بنیادین ایمان نامناسب است. خانه ایمان مسیحی دارای نسبت معینی از ساختار است. اگر یک مورد زیر بند را بردارید، یا اگر یک تیر با شکل یا اندازه متغیر جایگزین شود، فرم به شدت افت می کند. زیبایی فرم یا پنهان می شود، دیگر به وضوح قابل مشاهده نخواهد بود، یا فرم به چیزی کاملاً متفاوت تبدیل می شود، که دیگر از نظر معماری با آنچه در ابتدا بود مرتبط نیست. هدف این کتاب بحث در مورد آن دسته از ویژگی های اعتقادی است که برای ایمان مسیحی اساسی است، به عنوان محافظ شکل وحیانی آن، و در کنار آن، بررسی اصول نظری مورد نیاز برای اینکه چنین شکلی هم قابل فهم و هم زیبا بماند. پروفسور گوارینو به‌عنوان یک الهی‌دان کاتولیک رومی (با علایق جدی جهان‌شمول)، متعهد به حقیقت ایمان مسیحی، می‌نویسد و می‌پرسد که این ایمان، با توجه به ساختار متناسب خود، تا چه اندازه به ضرورت‌های اساسی خاصی نیاز دارد.
بررسی مفهوم و جایگاه سنت در مذهب تشیع و آیین کاتولیک
نویسنده:
پدیدآور: فرزین فیضی زاد پدیدآور: سیدمحسن موسوی استاد راهنما: لورنس انویه تکیه استاد راهنما: احمد رضا مفتاح استاد مشاور: محمدتقی انصاری‌پور
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
چکیده :
سنت یکی از منابع حجیت در مذهب تشیع و آیین کاتولیک می باشد. سنت در اصطلاح شیعیان، به معنای گفتار و کردار و تقریر معصوم است. بر این اساس، اقسام سنت عبارتند از: سنت قولی، سنت عملی و سنت تقریری. تاریخ شکل گیری سنت بنا بر اعتقاد شیعیان از زمان پیامبر اسلام آغاز می شود و تا زمان غیبت امام دوازدهم ادامه می یابد. در میان علمای شیعه سه دیدگاه در مورد جایگاه سنت وجود دارد. دیدگاه اکثریت علما شیعه، دیدگاه اخباریون و دیدگاه علامه طباطبایی. غالب اندیشمندان شیعه، سنت را در عرض کتاب مقدس قرار می دهند. با توجه به این دیدگاه، سنت دارای کارکرد های مختلفی می شود که عبارتند از: تأکید بر آیات قرآن، تفسیر قرآن، حل اختلافات و بیان احکام ذکر نشده در قرآن. سنت در اصطلاح مسیحیت شامل سنت آبای رسولی و اعتقادنامه های کلیسایی می شود. بنابراعتقاد کاتولیک ها، تاریخ شکل گیری سنت از زمان عیسی مسیح آغاز می شود و تا هم اکنون نیز ادامه دارد. از نظر کاتولیک ها، سنت در عرض کتاب مقدس قرار دارد. بر این اساس، سنت دارای کارکرد های مختلفی می شود که عبارتند از: رسمی سازی عهد جدید، تأکید بر آیات کتاب مقدس، تفسیر کتاب مقدس، حل اختلافات الاهیاتی، و تبییت برخی از آموزه ها و شعائر بیان نشده در کتاب مقدس.با بررسی تطبیقی نقش و جایگاه سنت در مذهب تشیع و آیین کاتولیک می توان نتیجه گرفت که بین نظرات این دو مذهب در باب سنت، شباهت ها و تفاوت هایی وجود دارد.
  • تعداد رکورد ها : 8