جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 1
بررسی تطبیقی تولی و تبری در امامیه و اباضیه
نویسنده:
اسماعیل کریم نیا
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
کلیدواژه‌های فرعی :
چکیده :
محبت و بغض دو مقوله از احساسات انسان هستند که با هر عقیده و مذهبی که باشند در آنها این دو مقوله وجود دارد. از جمله زمینه­هایی که حب و بغض در آن جاری است، عقاید دینی انسان­هاست که شاید بتوان گفت این دو، مهمترین عامل تاثیرگذار در انتخاب عقیده آنهاست که در ادبیات مذهبی از آن به تولی و تبری تعبیر می­شود. هر کدام از مکاتب امامیه و اباضیه نیز همانند دیگر مکاتب اعتقادی به مساله تولی و تبری نگاه ویژه داشته تا جایی که به فروع دین در این مکاتب تبدیل شده است. از این رو این پایان نامه، وجود تولی و تبری در دو مکتب امامیه و اباضیه را در چهار فصل مورد بررسی قرار داده و بعد از مفهوم شناسی این دو واژه در فصل اول، به جایگاه آنها در میان این دو مکتب در فصل دوم پرداخته و در فصل سوم و چهارم قلمرو هر کدام از تولی و تبری نسبت به پیامبر، ائمه و صحابه در میان این دو مکتب بررسی شده است. در نهایت نیز به مقایسه عقاید این دو مکتب در باب تولی و تبری پرداخته و به این نتیجه رسیده است که هر چند در بسیاری موارد از جمله روایاتی که در این باب وارد شده، هر دو نظریه شبیه هم هستند، اما امامیه در خصوص تولی و تبری به صورت کلی و به صورت خاص نسبت به پیامبر و صحابه و اهل بیت در مقایسه با مذهب اباضیه دقیق­تر و کامل­تر است؛ زیرا اباضیه در تفسیر روایاتی که در این زمینه دارند دچار تناقض­هایی شده اند که در طول پایان نامه به آنها اشاره شده و یا حتی بین خود علماء آنان نظریه واحدی در این زمینه وجود ندارد.
  • تعداد رکورد ها : 1