جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
03.اساتید و پژوهشگران مراکز دانشگاهی و حوزوی (ایرانی و غیر ایرانی)
>
01.اساتید و مدرسان مراکز دانشگاهی ایران
>
اساتید دانشگاههای غیرانتفاعی
>
دانشگاه باقرالعلوم
>
گروه فلسفه و کلام
>
یارعلی کردفیروزجایی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 91
عنوان :
مقايسه ادله ابعاد عالم جسماني از منظر حکمت متعاليه و فيزيک جديد
نویسنده:
رضا حاجي ابراهيم ، يارعلي کردفيروزجائي، سيدحسين اکبرپور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
براهين تشکيک وجود، مسامته، سلمي، تطبيق، لام الفي و سبزواري براي اثبات تناهي عالم مطرح شده است. گذشته از اينکه اين براهين، در برخي مقدمات دچار اشکال بوده و تصور صحيحي از معناي نامتناهي کمّي نداشتهاند، حداکثر تناهي ابعاد جسم را اثبات ميکنند نه تناهي ابعاد عالم. براهين سنخيت، سبر و تقسيم، تامالافاضه بودن واجب، امکان عالم نامتناهي، وحدت تشکيکي، ظل بودن عالم، قدم عالم و ابداعي بودن عالم نيز براي اثبات عدم تناهي عالم ذکر شده است. اين ادله دچار مغالطه اشتراک لفظ هستند و نامتناهي در کمالات را با نامتناهي در ماديات اشتباه کردهاند. انبساط عالم، نسبيت عام، مرگ حرارتي، افق ذره و تعبير دوم متناقض نماي اولبرس به دليل مخدوش بودن برخي مقدمات، در اثبات تناهي ابعاد ناتواناند. تعبير اول متناقض نماي اولبرس و اصل کيهانشناسي که براي اثبات عدم تناهي به کار ميروند، به دليل تکيه بر نظرات غيريقيني و مشاهدات حاوي خطا فاقد اعتبارند. بنابراين هيچکدام از ادله تناهي يا عدم تناهي در فيزيک و فلسفه اثباتکننده مدعا نيستند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 7 تا 26
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نظریه معنا از دیدگاه علامه طباطبایی
نویسنده:
یارعلی کرد فیروزجائی ، محمدجواد حسن زاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
در نیمه نخست قرن بیستم، رویکرد وجودشناختی در تبیین مسائل فلسفی، نخست به یک رویکرد معرفتشناختی و سپس به یک رویکرد زبانشناختی تقلیل یافت. صاحبنظران رویکرد اخیر مدعی شدند با تکیه بر نظریههای معنا میتوان معناداری و صدق گزارهها را تبیین کرد. درنتیجه بحث دربارة وجود و احکام آن به بحث دربارة زبان و معنا و چیستی آن تغییر پیدا کرد. در این نوشتار سعی کردیم پس از تعریف نظریه معنا و طرح اجمالی نظریات معنا در غرب، به این پرسش پاسخ دهیم که نظریه معنا در فلسفه علامه طباطبایی چیست و آیا این نظریه توان پاسخ به اشکالات نظریه معنا را دارد یا خیر؟ علامه طباطبایی در بحث اصالت وجود و اعتباریت ماهیت و معنا، اساساً تحقق هر معنایی اعم از معنای لفظی و غیرلفظی را در خارج محال میداند و از طرفی ثابت میکند که معنا همان صورت ذهنی است و جایگاه آن در ذهن است. لذا میتوان نتیجه گرفت نظریه ایشان قرابت نزدیکی با نظریه تصوری معنا دارد؛ اما اشکالات نظریه تصوری معنا را که در غرب مطرح است، ندارد و به واسطه مبانی فلسفه اسلامی مثل کاشفیت و حکایتگری صورت ذهنی به آنها پاسخ میدهد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 27 تا 48
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی شخصبودن خداوند و چالشهای آن از منظر حکمت متعالیه
نویسنده:
محمد باقر دهقان ، یارعلی کرد فیروزجائی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
شخصبودن خداوند یکی از مباحث جدید الهیات غربی است که خداوند را وجودی شخصوار قلمداد میکند. در این مقاله پرسش اصلی آن است که در حکمت متعالیه آیا خداوند ویژگی یا مجموعهای از ویژگیهایی را دارد که بتوان بر اساس آنها او را یک شخص قلمداد نمود؟ این پژوهش از روش توصیفی- تحلیلی استفاده میکند. در ابتدا مسئله شخصبودن خداوند و ویژگیها و معیارهای ضروری آن تبیین میشود و سپس بر اساس یافتههای این پژوهش با صفت کمالدانستن شخصبودن و با مبانی فلسفی چون عدم تناهی، بساطت و صرافت ذات الهی، قاعده «معطی شیء فاقد شیء نیست» و همچنین اشتراک معنوی اوصافی که بر انسان و خداوند حمل میشوند، میتوان این وصف را، با حذف نقایص، برای خداوند اثبات نمود و به چالشهای جدی شخصبودن خداوند، از جمله مسئله «وحدت وجود»، با تقریر دقیقی که از حکمای اسلامی بیان شده است، پاسخ گفت و درنهایت شخصبودن خداوند را از منظر حکمت متعالیه اثبات کرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 7 تا 40
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تبیین هندسه فکری نیچه درباره معرفتشناسی
نویسنده:
ابراهیم اکبری ، یارعلی کردفیروزجایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
یکی از بنیادیترین مسائل علوم بشری و اساسیترین شاخصههای منظومه فکری هر اندیشمندی مساله معرفتشناسی است. نیچه در میان متفکران غربی هرچند درباره معرفتشناسی از ابعاد مختلفی سخن گفته است، لکن در حوزه روششناسی و انسجام معرفتشناسی تابع قانون و منطق خاصی نیست. وی معرفتشناسی را افسانه دانسته، برای آن ارزش فلسفی قائل نیست. او معتقد است هرچند انسان ابزاری برای شناخت ندارد؛ لکن میتواند به شناختی ناقص برسد و این شناخت از شناخت کامل ارزشمندتر است. وی همه معرفتهای بشری را زائیده ذهن انسان و دریافتهای خارجی میداند. البته او معتقد است این دریافتهای خارجی از حقیقتی عینی نشات نمیگیرد. نیچه بر خلاف بسیاری از متکفران معتقد است نه تنها روحیه حقیقتخواهی در فطرت بشر وجود نداشته؛ بلکه امکان رسیدن به حقیقت نیز منتفی است. بنابراین شناخت نه قطعیت داشته و نه عامل خوشبختی است. وی با طرد همه معیارهای حقیقت و هویت انسانی، این دو را در رسیدن به قدرت دانسته، معرفت بشری را زمانی مفید و سعادتساز ارزیابی میکند که انسان را قدرتمند کند. این شیوه بیان وی در حقیقت و رسیدن به آن تا جایی پیش میرود که منجر به نفی متافیزیک میشود؛ لذا تمام معرفت بشری را در اصالتدادن به قدرت خلاصه کرده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقش شیعه در گسترش منطق و فلسفه
نویسنده:
جمعی از نویسندگان
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
امام علی بن ابیطالب (ع),
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تاریخ تشیع
,
تاریخ امامیه
شابک (isbn):
9789645333704
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
امکان و چگونگی تولید علوم انسانی توصیفی اسلامی فرافرهنگی با الگوگیری از فلسفه اسلامی
نویسنده:
پدیدآور: عباس گرائی ؛ استاد راهنما: علی مصباح ؛ استاد مشاور: یارعلی کردفیروزجایی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
فهرست نوشتهها
فهرست منابع فارسی
فهرست منابع انگلیسی و زبانهای دیگر
زبان :
فارسی
چکیده :
در این تحقیق دو سؤال اساسی در باره فرآیند تولید علوم انسانی توصیفی اسلامی فرافرهنگی پیگیری میشود؛ نخست اینکه آیا اساسا تولید چنین دانشی امکان دارد؟ و دوم اینکه در صورت امکان، چگونه میتوان بدین علوم دست یافت؟ فلسفه اسلامی، نمونهای موفق از تولید نسخه اسلامی دانشی وارداتی است. ازاینرو، هدف اصلی از پیگیری این پرسشها این است که با الگوگیری از فرآیند تأسیس، توسعه، و تعالی فلسفه اسلامی، به نوعی تبیین از چگونگی تأسیس، توسعه و تعالی علوم انسانی توصیفی فرافرهنگی اسلامی دست یابیم. این پرسشها با روش تحلیلی - منطقی، دنبال و در مرحله نخست، پس از تحلیل مفاهیم و نقد و بررسی دیدگاه مخالفانِ علوم انسانی توصیفی اسلامی فرافرهنگی، بر امکان این علوم استدلال اقامه میشود. در مرحله دوم، تلاش میشود با توصیف و تبیینِ تحلیلیِ مراحل تأسیس، شکوفایی، و تعالی فلسفه اسلامی، از مؤلفههای این روند جهت تولید علوم انسانی توصیفی اسلامی فرافرهنگی الگوبرداری شده، مراحلی برای تأسیس، شکوفایی، و تعالی این علوم پیشنهاد شود. ازاینرو، با الگوگیری از تلاش فارابی در تأسیس فلسفه اسلامی، مراحل زیر برای تأسیس این علوم پیشنهاد میشوند؛ 1. گزینش و ترجمه هدفمند آثار وارداتی علوم انسانی بر اساس میزان هماهنگی با آموزههای اسلام؛ 2. شرح آثار و آرای گزینش شده توسط نخبگان باورمند به آموزههای اسلام؛ 3. الهام و استفاده از آموزههای اسلام در جهتدهی در گزینش مسئله تحقیق، در طرح مسائل تازه، در طرح استدلال نو، در پاسخگویی به برخی مسائل علوم انسانی، و در بهرهگیری بهعنوان ناظر ارزشیاب؛ 4. تعیین اصول لازم؛ 5. استفاده از مفاهیم، منابع و روشهای فرافرهنگی؛ 6. طبقهبندی علوم برای ارائه راهبردی آموزشی و پژوهشی. با الگوگیری از تلاش ابنسینا در شکوفایی فلسفه اسلامی، تولید فلسفه علوم انسانی و بررسی کارکرد قوای ادراکیِ درگیر با مسائل علوم انسانی بهمنظور ابداع تکنیک و روش تحقیق، مؤلفههایی است که برای شکوفایی علوم انسانی اسلامی توصیفی فرافرهنگی پیشنهاد میگردد. در نهایت، این تحقیق با الگوگیری از تلاش شیخ اشراق و ملاصدرا در تعالی فلسفه اسلامی، برای تعالی این علوم، بهرهگیری از معارف شهودی از یک سو و کاربست مدل تبیین بر اساس نظریه کثرت در وحدت و وحدت در کثرت، و مدل تفسیر بر اساس توحید افعالی از سوی دیگر را پیشنهاد میدهد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تبیین معرفت معتبر در اعتقادات دینی از منظر خواجه نصیرالدین طوسی و فخر رازی
نویسنده:
پدیدآور: مهدی نوروزی قواقی ؛ استاد راهنما: یارعلی کردفیروزجایی ؛ استاد مشاور: محمدمهدی قائمی امیری
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
فهرست منابع فارسی
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
خواجه نصیرالدین طوسی
چکیده :
مسئلهی معرفت و شناخت آموزههای دینی که عمدهی مباحث آن اعتقادات، اخلاق و احکام عملی میباشد در تمامی ادیان آسمانی و مکاتب دینی مورد توجه بوده و در میان آموزههای دینی، مسائل مربوط به عقاید دینی دارای اهمیت ویژهای بوده و حکم پایه و اساس دین را دارند. مسئلهی اصلی در تحقیق حاضر؛ بررسی دیدگاههای خواجه نصیرطوسی و فخر رازی در مباحث اعتقادی از بعد معرفتشناسانه و تبیین معرفت معتبر در این حوزه (خداشناسی، راهنماشناسی و معادشناسی) میباشد. با بررسی آثار علمی ایشان، روشن میشود که مراد از معرفت معتبر در عقائد دینی، معرفت یقینی است، که دارای دو قسم میباشد؛ یقین بالمعنیالأعم و یقین بالمعنیالأخص. از دیدگاه حکما و متکلمین، مبادی علم که از آن با عنوان یقینیات یاد میشود، شامل: اولیات، مشاهدات، مجربات، حدسیات، متواترات و فطریات بوده و فقط اولیات، یقین بالمعنیالأخص را نتیجه میدهند و به قول خواجه، اولیات جزء مبادی اولیهی علم بوده و بقیهی موارد از مبادی ثانویه میباشند و یقین بالمعنیالأعم را نتیجه میدهند. در بخش عقائد دینی و در اصل پذیرش مباحث خداشناسی، راهنماشناسی و معادشناسی، با شیوهی عقلی و بهوسیلهی برهان عقلی که از مقدمات یقینی تشکیل شده، نتیجهی یقینی حاصل میشود، البته در این شیوه شناخت حسی و تجربی هم کمککننده هستند. در واقع معرفت معتبر در این مباحث، یک معرفت یقینی بالمعنیالأخص خواهد بود. ولی در عمدهی مباحث راهنماشناسی (نبوت عامه و خاصه) و معادشناسی که با شیوهی عقلی- نقلی و یا صرفا نقلی و از طریق نقل متواتر (آیات و روایات و شواهد تاریخی) شناخت حاصل میشود، معرفت معتبر در این امور، معرفت یقینی است اما از آنجا که متواترات جزء مبادی ثانویهی میباشند، معرفت حاصله از این طریق، معرفت یقینی بالمعنی الأعم خواهد بود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی انتقادی دیدگاه محمد بن زکریای رازی و ابوحاتم رازی در باب عقل گرایی
نویسنده:
پدیدآور: محمد هادی فضل الله نژاد ؛ استاد راهنما: یارعلی کردفیروزجائی ؛ استاد مشاور: سیدمحمود نبویان
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
فهرست نوشتهها
فهرست منابع فارسی
فهرست منابع انگلیسی و زبانهای دیگر
زبان :
فارسی
چکیده :
در این نوشتار دو موضع منتسب به زکریای رازی، یعنی دین گریزی و نبوت ستیزی، بررسی شده و با تبیین جایگاه عقل در نصوص دینی، متون فلسفی، مشرب علمشناختی، و همچنین با سنجش موقعیت زمانی و مکانی عصر این حکیم، به منشأ اختلافات او با ابوحاتم رازی توجه شده است. منابع به روش کتابخانهای فراهم آمدهاند و بررسی کلمات متفکران با روش تحلیلی- مقایسهای صورت گرفته است. به روایت ابوحاتم، مناظراتی میان ایشان در گرفته که طبق کتاب اعلام النبوه، هم طرح کننده شبهات و هم پاسخ دهنده آنها شخص راوی مناظره بوده است. اختلاف دو رازی در پذیرش نبی یا امام به عنوان هدایتگر قافله بشری برای رسیدن به سعادت غایی است. به این معنا که زکریای رازی منتسب به دفاع از عقلانیت افراطیِ مستقل از ارشاد نبی یا امام است و ابوحاتم به دنبال اعتقادات اسماعیلی خود، به عقلانیت ملازم با شرع باور دارد. در مقام داوری میان دو نظر، باید توجه داشت که زکریای رازی به سبب آشنایی ناتمام با اندیشه اصیل اسلامی و نیز به سبب غلبه اختلافات دینی در زمانه وی، از شناخت دقیق منزلت دین بازمانده؛ که عقلانیت ادعایی او به همین ضعف مبنایی و در حقیقت به یک قصور اعتقادی باز میگردد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی انتقادی الاهیّات پست مدرن با تأکید بر آرای آیتالله جوادی آملی دامت برکاته
نویسنده:
پدیدآور: علی دهقانی جویباری ؛ استاد راهنما: حسن عبدی ؛ استاد مشاور: یارعلی کردفیروزجایی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
فهرست نوشتهها
فهرست منابع فارسی
فهرست منابع انگلیسی و زبانهای دیگر
متن ناقص پایان نامه
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
عبدالله جوادی آملی
چکیده :
الاهیات در جهان بشری از دیرباز مورد توجه بوده است ، در دنیای غرب سه دورهی تاریخی سربرآورد ، که هر دورهی آن دارای مبانی الاهیاتی خاص بوده است . در سالهای اخیر که جریان پساتجددگرایی رواج یافته است دارای مبانی و اصولی مانند رد حقیقت عینی ، نسبیت در معرفت و رد جهانبینیها (فراروایتها) و... میباشد که چالشهای فراوانی را برای متالهان (بیشتر مسیحیت مورد نظر است) بهوجود آورده است . پرسش اصلی این تحقیق عبارت از این است که : براساس دیدگاه آیت الله جوادیآملی(دامتبرکاته) چه انتقادهایی بر آموزههای الاهیّات پساتجدد وارد است ؟ از این رو بررسی این مبانی و اصول از منظر متالهان مسلمان بهویژه آیت الله جوادیآملی(دامتبرکاته) موضوع اصلی تحقیق حاضر است . روش بهکار رفته در انجام این تحقیق روش توصیفی- تحلیلی و با تکیه بر روش استدلال عقلی است . بر اساس یافتههای تحقیق اشکالاتی چند بر اصول و مبانی پساتجدد وارد شده از جمله اینکه در هستیشناسی به اثبات حقیقت عینی پرداختهایم و در باب معرفت ، با اثبات وجود فهم ثابت از بعضی موضوعات در طول تاریخ ، نسبیت مورد نظر پساتجددگرایان مورد چالش قرار گرفته و از طرف دیگر نشان داده شده که بعضی از مبانی پساتجددگرایان نوعی جهانبینی (فراروایت) است که آنها به شدت از آن گریزانند . در پایان هم به بررسی چهار مساله باور به خدا و ایمان و کرامتانسان و عقل جزئی پرداخته شده و علت تفاسیر متعدد از خدا را به خاطر مشکلاتی دانستیم که در کتاب مقدس وجود دارد مانند تثلیث و... و در ادامه در بحث ایمان ، به چالشهای ایمان و دین با عقل و علم پرداخته ایم و نشان دادیم که بین آنها تعارضی نیست اگر هم باشد ابتدایی است که قابل رفع می باشد . از طرف دیگر علم و عقل را خارج از دین ندانسته بلکه آنها را از منابع شناخت دین دانستیم . و در مورد انسان هم اثبات کردیم که انسان دارای حقیقت واحد بوده نه حقیقت چند لایه و قطعه قطعه شده و در نهایت نیز یک عقلگرایی متعادل را به نمایش گذاشتیم که نه مانند دورهی خرد بر بام جهان قرار داشت و نه مانند دورهی پساتجدد به کناری نهاده شده و هیچ اعتمادی به آن نیست . با توجه به این اشکالات نمی شود تبیینی پساتجدد از دین ارائه داد .
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
پیش فرض ها و مبانی سکولاریستی علوم طبیعی نوین
نویسنده:
احد گنجعلیخاني ، یارعلی كردفیروزجایی
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
سکولاریسم نوعی انحصارگرایی در حوزة شناخت وجود است که با ورود به هریک از حوزه های علمی، تعریفی متفاوت از موضوع، روش و هدف را برای آن علم به ارمغان آورده است و براساس جهانبینی خود، مبانی و پیشفرضهای علوم را تعریف میکند. این نوشتار درصدد اثبات این است که اگر تعریف انسان و ارزشهاي او در قرون اخیر بسیار به تعریف و ماهیت جهانِ مادی و مکانیکی نزدیک شد، هیچ دلیلی را نباید جست مگر تأثیر علوم طبیعی بر علوم انسانی و بازتعریف مؤلفههای اساسی این علوم (همچون نگرش به انسان، جهان و خدا)، به تبع تعریف این مؤلفهها در علوم طبیعی. در همین راستا از تحویلگرایی، نگرش مکانیستی، کمّیتگرایی، مشاهدهپذیری، اصالت طبیعت، اتمیسم، طرد علتهای غایی و نگاه غیرمجموعی به عالَم، بهمنزلة مبانی سکولاریستی علم بحث به میان خواهد آمد. در نهایت نگرش تکبعدی حاکم بر این علوم نقادي خواهد شد. روش بحثْ تحلیلی، و نتیجة این پژوهش، تأکيد بر لزوم بازنگری در بسیاری از مبانی علوم طبیعی جدید است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 91
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید