جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 4
علل الشرائع المجلد 2
نویسنده:
محمد بن علی ابن بابویه؛ مصحح: فضل الله طباطبایی یزدی
نوع منبع :
کتاب , حاشیه،پاورقی وتعلیق , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
علل الشرائع، به زبان عربى، تأليف شيخ صدوق، ابوجعفر، محمد بن على بن حسين بن بابويه قمى (305 - 381ق)، از چهره‌هاى برجسته فقها و روات شيعه در قرن چهارم هجرى است. كتاب، مشتمل بر رواياتى از حضرت رسول خدا(ص) و ائمه معصومين(ع) درباره علت برخى از احكام شرعى و عقايد است. شيخ صدوق، در اين كتاب، به علت برخى از نام‌گذارى‌ها و علت برخى از كارهاى پيامبران و يا پيامبر اسلام و ائمه معصومين نيز اشاره دارد. كتاب، در دو جلد تنظيم شده است كه جلد اول، داراى 262 باب و جلد دوم، شامل 385 باب مى‌باشد. در جلد اول، اولين باب، در مورد علت نام‌گذارى سماء، دنيا، آخرت، آدم، حواء، درهم و دينار به اين نام‌ها و... است و آخرين باب، درباره علت پيدايش عذاب قبر مى‌باشد. در جلد دوم، اولين باب، درباره علل وضو و اذان و نماز و آخرين باب، باب نوادر العلل است. پاره‌اى از موضوعات مطرح‌شده در كتاب چگونگى آغاز نسل حضرت آدم(ع)؛ علت ورود حضرت على(ع) به شورا؛ دليل آنكه نماز صبح را بلند مى‌خوانيم؛ بيان علت زكات؛ اينكه چرا وصيت فقط در يك سوم اموال صحيح است؛ علت نام‌گذارى پزشک به طبيب؛ سرّ حرمت گوشت حيوانات وحشى؛ علت وجوب نماز؛ علت جواز جمع بين نماز ظهر و عصر يا مغرب و عشا؛ علت برترى پيامبران و اولياء نسبت به فرشتگان؛ علت احتياج ما به پيامبر و امام؛ علت حرمت شكار در روز شنبه بر يهوديان؛ علت شبانه و مخفيانه دفن شدن حضرت فاطمه زهرا(س) و...
علل الشرائع المجلد 1
نویسنده:
محمد بن علی ابن بابویه؛ مصحح: فضل الله طباطبایی یزدی
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
علل الشرائع، به زبان عربى، تأليف شيخ صدوق، ابوجعفر، محمد بن على بن حسين بن بابويه قمى (305 - 381ق)، از چهره‌هاى برجسته فقها و روات شيعه در قرن چهارم هجرى است. كتاب، مشتمل بر رواياتى از حضرت رسول خدا(ص) و ائمه معصومين(ع) درباره علت برخى از احكام شرعى و عقايد است. شيخ صدوق، در اين كتاب، به علت برخى از نام‌گذارى‌ها و علت برخى از كارهاى پيامبران و يا پيامبر اسلام و ائمه معصومين نيز اشاره دارد. كتاب، در دو جلد تنظيم شده است كه جلد اول، داراى 262 باب و جلد دوم، شامل 385 باب مى‌باشد. در جلد اول، اولين باب، در مورد علت نام‌گذارى سماء، دنيا، آخرت، آدم، حواء، درهم و دينار به اين نام‌ها و... است و آخرين باب، درباره علت پيدايش عذاب قبر مى‌باشد. در جلد دوم، اولين باب، درباره علل وضو و اذان و نماز و آخرين باب، باب نوادر العلل است. پاره‌اى از موضوعات مطرح‌شده در كتاب چگونگى آغاز نسل حضرت آدم(ع)؛ علت ورود حضرت على(ع) به شورا؛ دليل آنكه نماز صبح را بلند مى‌خوانيم؛ بيان علت زكات؛ اينكه چرا وصيت فقط در يك سوم اموال صحيح است؛ علت نام‌گذارى پزشک به طبيب؛ سرّ حرمت گوشت حيوانات وحشى؛ علت وجوب نماز؛ علت جواز جمع بين نماز ظهر و عصر يا مغرب و عشا؛ علت برترى پيامبران و اولياء نسبت به فرشتگان؛ علت احتياج ما به پيامبر و امام؛ علت حرمت شكار در روز شنبه بر يهوديان؛ علت شبانه و مخفيانه دفن شدن حضرت فاطمه زهرا(س) و...
هستی شناسی مولانا
نویسنده:
حبیب بشیرپور، طاهره حاج ابراهیمی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: واحد علوم و تحقیقات دانشگاه تهران,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
مولوی تمام اجزای آفرینش را نمودی از جلوه های بی همتای خداوند می یابد، که خداوند در آن به اندازه و درخور استعداد خلایق، تظاهر به وجود نموده است. از این رو، در نظرگاه مولوی، هستی آیینه ای است که خداوند دائما در آن جلوه گری می کند. مولوی تمامی اجزای هستی را مملو از معنا می یابد و معنا را به تعبیر استاد خویش شمس تبریزی همان خدا می داند. او آدمیان را در این عرصه فرا می خواند که با فراست ذهن و طهارت باطن، معنا خوان جلوه های مختلف و متنوع هستی شوند. جهان دو قطبی در هستی شناسی مولوی گاهی جای خود را به یک هستی بسیط و ساده می دهد که از بطن های مختلف تشکیل شده است. مولوی در هستی «فصلی» نمی بیند و تمام پهنای هستی در نگاه او محل «وصل» با خداوند، و بنابراین، جای جای آن پر از معنا است. هستی در نگاه مولوی، از حیاتی آکنده از طراوت و حرارت برخوردار است و تمامی اجزای آن بر مبنای عشق، بر طریق کمالی خود طی طریق می کنند.
صفحات :
از صفحه 49 تا 73
  • تعداد رکورد ها : 4