جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 30
لوگوس و الهیات عرفانی در آرای فیلون اهل اسکندریه
نویسنده:
David Winston
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Hebrew Union College Pr ,
عقل، روح و امر قدسی در روشنگری جدید: متافیزیک اسلامی احیاشده و پدیدارشناسی متأخر زندگی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Anna-Teresa Tymieniecka (auth.), A-T. Tymieniecka (eds.)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Netherlands: Springer,
چکیده :
ترجمه ماشینی: عقلانیت در عبارات مختلف و کاربردهای بی شمارش درک و احساس ما از واقعیت را حفظ می کند. به طور سنتی بر اساس منابع آن در روح متمایز می شود: در آگاهی، در عقل، در تجربه، و در ارتفاع. با این حال، چنین رویکرد کارکردی ما را به جستجوی شالوده مشترکی که این عقلانیت ها را هماهنگ می کند، می گذارد. جست‌وجوی همیشگی برای حل مشکلات عقلانیت در تمرکز علم معاصر بر ریشه‌ها، بر ریشه‌های مولد واقعیت، و نکات وسوسه‌انگیز در مورد چگونگی تحقق این امر یافت می‌شود. این پروژه توسط موج پدیدارشناسی/آنتوپوئز زندگی اخیر، که عملکرد لوگوس را در ریشه هستی و تمام عقلانیت آشکار می کند، تقویت می شود، به موجب آن ما به چشم انداز یک روشنگری جدید می نگریم. در پرتوهای این بینش، احیای شهودهای متافیزیک کلاسیک اسلامی، به ویژه شهود تداوم هستی در درجات زندگی، تأیید تازه ای دریافت می کند.
المنطق واللوغوس عند طه عبدالرحمن
نویسنده:
عبدالعزيز عبدالله
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
سوریه: ساقیة: قبسات من الشرق والغرب في الفلسفة والدين والحياة,
چکیده :
دکتر (طه عبد الرحمن) در توصیف واژه و روشن کردن معنای «منطق» و «لوگوس» بیان خلاقانه ای دارد، وی در کتاب خود (سؤال العمل) می گوید [اقتباس]: مفهوم «نطق» مترادف مفهوم «عقل» است، زیرا اعراب هنگامی که ترجمه فلسفه یونانی به زبان عربی را آغاز کردند، به واژه یونانی «لوگوس» برخوردند که در زبان یونانی مشترک لفظی بوده و همزمان به معنی «عقل» و «قول=گفتار» به کار می رفت اما در زبان عربی بین آن دو مدلول تفاوت لفظ وجود داشت، و چون مترجمان عرب نمی توانستند واژه ای را در کلمات مستعمل عربی بیابند که معادل واژه لوگوس به هردو معنی باشد، مترجمان و به دنبال آنان فلاسفه اسلام، در آثارشان، واژه «نطق» را معادل واژه «لوگوس» وضع کردند، تا دربردارنده هردو معنی بوده و جامع معنای عقل و قول(گفتار) باشد، به همین جهت آنان در تعریف «انسان» به نقل از ارسطو، عبارت «انسان= حیوان ناطق» را می آورند و به این معنی است که: «انسان حیوان قائل عاقل است»...
الكلمة واللوغوس: في الفكر الفلسفي والديني
نویسنده:
ياسين حسين الويسي
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
دمشق - سوریه: دار صفحات,
تاریخ فلسفه یونان امپدوکلس جلد 7
نویسنده:
دبلیو. کی. سی. گاتری؛ مترجم: مهدی قوام صفری
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر
وضعیت نشر :
تهران: فکر روز,
چکیده :
این کتاب به نظریات امپدوکلس درباب پیدایش جهان و جهان شناسی، علیت، شکل گیری موجودات و مبحث شناخت می پردازد.
تاریخ فلسفه یونان: سوفسطائیان (بخش دوم) جلد 11
نویسنده:
دبلیو. کی. سی. گاتری؛ مترجم: حسن فتحی
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر
وضعیت نشر :
تهران: فکر روز,
چکیده :
کتاب فوق شامل پنج بخش است که در آن به بحث درباره سخنوری، فلسفه پروتاگوراس، کرگیاس، نظریات عقل گرایانه دین، فضیلت و شخصیت های برجسته دیگر نظیر پرودیکوس، هیپیاس، آنتیفون، کریتیاس و... می پردازد.
تاریخ فلسفه یونان: الیاییان جلد 6
نویسنده:
دبلیو. کی. سی. گاتری؛ مترجم: مهدی قوام صفری
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر
وضعیت نشر :
تهران: فکر روز,
چکیده :
کتاب فوق در خصوص فیلسوفان الئائی (پارمنیدس، زنون. ملیسوس) به بحث پرداخته است. در بخش اول درباب پیدایش جهان و جهان شناسی، نظریه معرفت، وجود و ظاهر و اضداد بحث می کند و در بخش دوم، بحث حرکت و پارادوکس ها، مکان و کثرت را بیان می کند و در بخش سوم به طور کلی به صحبت درباره ملیسوس و ارتباط با فیلسوفان دیگر می پردازد.
جایگاه انسان در نظام آفرینش از دیدگاه فیلون اسکندرانی و ملاصدرا
نویسنده:
زینب فروزفر، قربان علمی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
چکیده فیلون اسکندرانی، فیلسوف، متکلم و عارف بزرگ یهودی در قرن اول میلادی است. او اولین کسی است که در نظام فکری‌فلسفی‌اش در پی تلفیق و وفق‌دادن فلسفه با دین برآمد و در سایۀ این رویکرد جدید، مسائل بدیعی را مطرح کرد و اندیشمندان بعد از او تا قرن‌ها از آرای او متأثر بودند. در این مقاله دیدگاه ملاصدرا با دیدگاه فیلون دربارۀ جایگاه انسان در نظام آفرینش و به عبارت دیگر، نسبت میان خدا و انسان، مقایسه و ردپای اندیشه‌های فیلون در آرای ملاصدرا جسته شده است. با وجود تعلق آنان به دو سنت دینی متفاوت و فاصلۀ تاریخی بسیار بین آنها در آرا و عناصر تشکیل‌دهندة نظام فکری و فلسفی‌‌شان اشتراکاتی ملاحظه می‌شود؛ زیرا اندیشه‌های فلسفی هر دوی آنان تلفیقی از عقل، وحی و عرفان است. آنان با اندکی تفاوت معتقدند انسان به‌صورت خدا آفریده شده است، مهم‌ترین جزء وجودیش همانا عقل است و جانشین خدا در عالم وجود است. فیلون لوگوس را واسطه بین خدا و عالم می‌داند و ملاصدرا نیز از آن به حقیقت انسان کامل تعبیر می‌کند. همچنین هر دو، انسان را مستعد صعود به درجات بالای عرفانی، به تعبیر فیلون اتحاد عرفانی با خدا و به تعبیر صدرا تشبه به خدا می‌دانند.
صفحات :
از صفحه 85 تا 96
  • تعداد رکورد ها : 30