جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 10
دلايل انتخاب دين اسلام و رد ساير اديان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
در رابطه با مسئله حقانيت اديان (پلوراليزم دينى)Religious Pluralism يا دين واحد، بايد چند انگاره را مورد توجه قرار داد: يك. چيستى حقانيت اديان‏ با بررسى نظريه پلوراليزم دينى، مى‏توان اصل ادعاى حقانيت اديان را مشتمل بر انگاره‏هاى زير دانست: 1-1. منظور بیشتر ...
انتخاب دين
عنوان :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
چنين شخصي در صورتي که عنوان مرتد براو صدق کند و براي حاکم اسلامي ثابت شود ، مستحق مجازات مي باشد. توضيح : در قلمرو حقوق و آزادى‏هاى مذهبى، مسئله «ارتداد»، از مهم‏ترين و حساس‏ترين موضوعات شمرده مى‏شود. براى آشنايى با آن، ابتدا به بيان چيستى، عوامل و ا بیشتر ...
رویکردی انتقادی به نظریه های انتخاب عقلانی و بازار دینی و نسبت اسلام با آنها
نویسنده:
احمد کلاته ساداتی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه قم,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
تحقیق حاضر، مطالعه ای اسنادی است که به ارزیابی انتقادی دو نظریه «انتخاب عقلانی» و «بازار دینی» در جامعه شناسی دین و نسبت اسلام با این نظریات می پردازد. نظریه انتخاب عقلانی، متأثر از طیف وسیعی از مباحث فلسفی، اقتصادی، مطالعات رفتاری و جامعه شناختی است که رفتار کنشگران اجتماعی را مبتنی بر رویکرد عقلانی هزینه فایده تبیین می کنند. از سوی دیگر، نظریه بازار دینی با تکیه بر اصل آزادی انتخاب، شرایط مطلوب برای توسعه و تداوم دین را شکل گیری بازار دینی می داند. محور مشترک هر دو نظریه عقلانیت است که براساس آن، انتخاب دین در بازار آزاد و متکثر دینی و در فرایندی از تحلیل هزینه فایده انجام می گیرد؛ درنتیجه هرچه مؤسسات دینی توسعه یافته تر باشند، شادابی دینی نیز بیشتر است. با وجود بسط گسترده این دو نظریه در جامعه شناسی دین، انتقاداتی چون ضعف در تبیین سطوح ساختاری و کلان، مسئله تعمیم سازی نظری و تجربی، کم توجهی به عواطف و ارزش ها و عقاید انسانی، برون نگری دینی، این همان گویی در فرض ها و مهم تر از همه، تبیین نظری و تجربی در بستر سکولاریسم بر آنها مترتب است. از چشم انداز اسلامی نیز مهم ترین انتقاد، شکل گیری این دو نظریه در بستر سکولار است.
صفحات :
از صفحه 121 تا 140
مفهوم آيه‏ ى شريفه "لا اكراه فى الدّين قد تَبَيّن الرّشدُ مِن الغىِّ..." را با توجه به تفاسير مختلف بيان نماييد.
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : با توجه به تفاسير مختلف، در مجموع پنج قول در مفهوم و معناى آيه‌ى شريفه بيان گرديده كه قول صحيح آن است كه آيه، پيامى عام و جهان شمول و انسانى دارد و آن اين كه؛ دين يك مسئله‌ى اعتقادى و قلبى است و اكراه و اجبار در آن محال است و بنده مختار و مخي بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
من علاقه به تشیع دارم ولی می خواهم بفهم که مالکی یا حنفی بودن چه اشکالی دارد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : علاقه شما به تشیع قابل احترام است اما روشن است که انتخاب دین و مذهب یک امر عاطفی و دل بخواهی نیست بلکه یک وظیفه و واجب عقلی است! باید دید که علت علاقه شما به تشیع چیست؟ آیا صرف علاقه و محبت است یا دارای پشتوانه محکم استدلالی است؟ در صورتی که ع بیشتر ...
چگونه می توانم به فرزندم در انتخاب آزادانه دین کمک کنم؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
دین داری یک امر فطری است و همه انسان ها بر فطرت خدایی آفریده شده اند.[1] از طرف دیگر چون دینداری امری درونی و قلبی است اجبار و اکراه در آن راه ندارد. قرآن مجید در این باره می فرماید: "لا إِکْراهَ فِی الدِّینِ .... "؛[2] در قبول دین، اکراهى نیست... . بیشتر ...
آیا دین موروثی است یعنی اگر ما در غرب بدنیا می‌آمدیم باز هم مسلمان بودیم یا آنها که در غرب هستند و مسلمان نیستند چطور؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
محور اساسي پرسش فوق تأثير محيط و شرايط در دينداري انسان است يعني محيط غرب انسان را نامسلمان و محيط ايران انسان را مسلمان مي‌نمايد و بدين ترتيب دين در اين جوامع از نسلهاي قبل به نسلهاي بعد به ارث مي‌رسد اكنون در ردّ اين تلقي به دلايل مختلفي اشاره مي‌ش بیشتر ...
آیا فقط از طریق اسلام می‌توان به سعادت رسید؟ ممکن است برای هر ذهن نقاد و کنجکاوی این سؤال خطور کند که با توجه به تکثّر ادیان، آیا می‌توان از حقانیت همه آنها خبر داد؟ و این که مسأله نجات و رستگاری و سعادتمند شدن منحصردر یک دین و مذهب و پیروی از یک شریعت و آیین است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
در پاسخ به سؤال فوق بايد بگوييم «دين حق» و «صراط مستقيم» در نزد خداوند يكي بيش نيست. «ان الدين عندالله الاسلام»؛[1] و بر همه كس لازم است از آن پيروي كنند و اين نظريه كه در ميان برخي از روشنفكران معاصر رايج شده كه شرايع مختلف همگي بر حق‌اند. و مسيحيت، بیشتر ...
آیا یک فرد ایرانی بی‌دین که می‌خواهد دیندار شود، باید دین کشور خود را قبول کند یا هر دین را بخواهد می‌تواند قبول کند؟ و بیان کنید که ویژگی­های دین اسلام که موجب برتری آن بر سایر ادیان می­شود کدامند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
در پاسخ به سوال فوق بايد گفت عقل سليم هر خردمندي حكم مي‌كند براي اين كه يك نظام اعتقادي خاص را، از ميان نظام‌هاي مختلف بپذيريم، بايد آنها را به ارزيابي عقلي بسپاريم تا بر اساس مباني و روشهاي مورد پذيرش عقل متعارف، ديني را تحصيل كرده باشيم. و لذا مهمت بیشتر ...
مذاهب مالکی یا حنفی چه اشکالی دارند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
علاقه شما به تشیع قابل احترام است اما روشن است که انتخاب دین و مذهب یک امر عاطفی و دل بخواهی نیست بلکه یک وظیفه و واجب عقلی است! باید دید که علت علاقه شما به تشیع چیست؟ آیا صرف علاقه و محبت است یا دارای پشتوانه محکم استدلالی است؟ در صورتی که علاقه شم بیشتر ...
  • تعداد رکورد ها : 10