جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 11
التسامح بين الأديان الكتابية عند محمد أركون
نویسنده:
اسماعيل عراب
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: بعد انسانی محور اصلی گفتگوی ادیان است و فرهنگ مدارا و همزیستی بدون گفتگوی نخبگان و اتحاد مذاهب برای جهانی صلح طلب و احترام به بشر امکان پذیر نبود. همانطور که او از بازخوانی متون شروع کرد، خواستار خوانشی انتقادی شد و این تنها با برچیدن گفتمان ها و قرار دادن آنها در بافت تاریخی آنها بود.مفهوم مدارا از مراحل فکری اساسی عبور کرد که به ارتباط آن با واقعیت مدرنیته سیاسی و اجتماعی در جهانی که ویژگی آن کثرت گرایی است.امروزه مدارا جزء مدرنیته سیاسی و اجتماعی است. این امر مستلزم یافتن راه حلی موفق برای غلبه بر تعارضات عدم مدارا بین سه دین کتاب مقدس: یهودیت، مسیحیت و اسلام است. تسامح از این طریق به عقلانی شدن پدیده تفاوت ضربه زد و شرایطی را برای همزیستی مسالمت آمیز از طریق گفت و گو که متقابل است جستجو کرد. به رسمیت شناختن و پذیرش دیگری ارکون معتقد است که کشورهای جهان اسلام سیاست مدارا را نمی دانستند و از نظر عملی، اما در سطح نظری اذعان می کند که متون بزرگ حاوی اولین بذرهای ایده تساهل است. و نمونه هایی را ارائه می دهد که فراخوان آنها به تساهل، عدالت و برادری مطلوب و فوری باقی مانده است، اما در واقعیت تاریخی طنین انداز نیست. تحقق آن با توجه به ساختارهای اجتماعی حاکم و چارچوب های فکری غالب غیرممکن است و همچنین به طور سیستماتیک بر لزوم نقد خود از تمام تجربیات گذشته و بازخوانی سه میراث دینی کتاب مقدس در پرتو تحولات جاری تاکید دارد. این سه رقیب از دین توحیدی هستند.احترام به دیگری، صرف نظر از وابستگی مذهبی یا فرقه ای او، تا دوران مدرنیته فکری یا فلسفه روشنگری ظاهر نشد، زمانی که مسیحیت کاتولیک برای اولین بار اسلام و یهودیت را به رسمیت شناخت و ایده در اختیار داشتن دین حقیقت الهی همانطور که قبلاً غالب بود، را رد کرد.
رفتار اخلاقي پيامبر خدا (ص) با غير مسلمانان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
تحقيقا مي توان چنين گفت كه براي همه زمانها در هر امري، بهترين نمونه و الگو، شخصيت رسول گرامي اسلام صلي الله عليه وآله است ، يكي از آن امور ، رفتار آن گرامي با مردم وخصوصا با غيرمسلمانان است . دراين نوشته ابتدا به گوشه اي از رفتار ومعاشرت رسول خدا با بیشتر ...
معنای مدارا و آثار آن از نگاه روایات چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
معنای رفق و مدارا واژه‌شناسان رفق و مدارا را چنین معنا کرده‌اند: الرِّفْقُ: اللُّطْفُ و هو ضِدُّ العُنْف؛‏[1] رفق به معنای لطف در برابر زور است. در مرآة العقول در تعریف رفق و مدارا آمده است: رفق یعنی نرم‌خویی، رأفت، ترک زور و خشونت در سخن و عمل در بر بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
از نظر روایات، چگونه باید با غیر مسلمانان رفتار کرد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
اسلام، دین فطرت پاک انسانی و آیین مهر ورزی است و برای هدایت و سعادت همه بشریت آمده است. در روایات و احادیث، هم زیستی مسالمت آمیز و رعایت حقوق انسانی غیر مسلمانان، مورد تأکید است و پیشوایان اسلام پیوسته مسلمانان را به رعایت انصاف، ادای حقوق و پرهیز از بیشتر ...
دیدگاه قرآن کریم در مورد همزیستی مسالمت آمیز مسلمانان با پیروان ادیان دیگر چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
«هم زیستی مسالمت آمیز مذهبی» یک فکر اصیل اسلامی است و آیات متعددی از قرآن کریم، به صورت های گوناگون، با صراحت کامل، بدان سفارش نموده اند؛ در حالی که در چهارده قرن قبل، مفهوم «هم زیستی» مذهبی برای بشر کاملاً شناخته شده نبود. از نظر قرآن کریم، جنگ بیشتر ...
بحرین در زمان پیامبر(ص) به کدام مناطق گفته می‌شد و مردمش چگونه اسلام آوردند؟ آیا پیامبر(ص) آتش‌کده‌های آنها را تصرف کرد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
می‌دانیم که ایران؛ یکی از دو قدرت بزرگ جهان در دوران ظهور اسلام بود. زمان پیامبر اسلام(ص) تنها بخشی از ایران که بحرین نامیده می‌شد؛ با صلح، به مسلمانان ملحق شد. بحرین، برخلاف امروزه که تنها به که کشوری جزیره‌ای و با وسعت محدود گفته می‌شود؛ در زمان پی بیشتر ...
علت مصادره اموال مشرکان توسط مسلمانان چه بود؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
بررسی منابع تاریخی و تامل در آیات قرآنی موید این نکته است که: مشرکان مکه در واقع آغازگر جنگ علیه مسلمانان -هم در مکه و هم پس از هجرت مسلمانان به مدینه- بودند. با این تفاوت که در مکه هنوز اجازه دفاع و درگیری با مشرکان به مسلمانان داده نشده بود، و در م بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
اگر اسلام گفته که مسلمان نباید با غیر مسلمان ازدواج کند تا ارثش به او نرسد، پس کمک ما به سیل‌زدگان پاکستان از اموال مسلمین که معلوم نیست به مسلمان می‌رسد یا غیر مسلمان چگونه توجیه می‌گردد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : علت منع ازدواج دائم مسلمان با غیر مسلمان [اعم از مرد و زن]، فقط مسئله‌ی مالی نیست و موضوع ارث نیز فقط جنبه‌ی مالی ندارد. بلکه تأثیر و تأثرهای متفاوتی بر همسران مترتب است که از آن جمله «عشق و وابستگی» - «تعهدات الزامی» - «تعلیم و تربیت» - «اولا بیشتر ...
دو تاویل از یک تمدن: بازخوانی دو اثر عبدالحسین زرین کوب؛ دو قرن سکوت و کارنامه اسلام
نویسنده:
سیاوش شوهانی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقيقات,
چکیده :
تاریخ­ نگاری اسلامی فراز و نشیب بسیاری داشته و از شرایط و ویژگی­های اجتماعی و تاریخی بسیاری تأثیر پذیرفته است، تا آنجا که می­ توان از مؤلفه ­هایی یاد کرد که به مثابه مجموعه یک گفتمانِ تاریخی، تاریخ نگاری یک دوره را رقم می زند.آثار دکتر عبدالحسین زرین­ کوب درباره تاریخ ایران در قرون نخستین اسلامی، طی نیم قرن گذشته در حوزه دانشگاهی از مقام و مرجعیت شایانی برخوردار بوده است. دو قرن سکوت، محصول دهه سی خورشیدی، اثری که بیش از آثار دیگر وی زبانزد عام و خاص است، روایتی متفاوت با روایت کارنامه اسلام، محصول دهه پنجاه خورشیدی، ارائه می­ دهد. در روایت نخست بر دستاورد تمدن اسلامی در قرون نخست می­تازد و ورود اعرابِ مسلمان را منشأ نگون­بختی ایرانیان می ­نامد و در روایت دیگر به آن می­ بالد و این تلاقی را موجب باروری و شکوفایی دو تمدن می ­داند. مقاله پیش­رو سعی دارد به مقایسه این دو روایت از تمدن اسلامی و واکاوی تناقض پیش ­آمده از منظر هرمنوتیک بپردازد.
صفحات :
از صفحه 157 تا 200
  • تعداد رکورد ها : 11