جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
فضائل أميرالمؤمنين علي علیه السلام من كتاب المسند للإمام أحمد بن حنبل
نویسنده:
الشيخ قوام الدين القمي
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
رد الزنادقة و الجهمية (رسالة في)
نویسنده:
ابن حنبل، احمد بن محمد
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
منابع دیجیتالی :
السنة للخلال ومعه الرد على الزنادقة للإمام أحمد وجزء من كتاب السنة لغلام الخلال
نویسنده:
تحقيق: عادل الحمدان
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
جده - عربستان: دار الاوراق الثقافیة,
جواب الامام احمد بن حنبل عن سؤال في خلق القرآن
نویسنده:
ابن حنبل، احمد بن محمد
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
الجرح والتعديل عند الامام احمد بن حنبل
نویسنده:
اعداد: قاسم علی سعد
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
صفحات :
از صفحه 491 تا 592
احمد بن حنبل و دوره محنت [کتاب عربی]
نویسنده:
ولتر ملویل پاتون؛ مترجم: عبدالعزیز عبدالحق؛ ویراستار: محمود محمود
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
استشهاد امیرالمؤمنین به حدیث غدیر در مسند احمد بن حنبل
نویسنده:
حسین جمالی ، محمدحسین نصیری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
یکی از اشکالات اهل‌سنت به دلالت حدیث غدیر بر امامت، عدم احتجاج امیرالمؤمنین به این حدیث است. امامیه در پاسخ، استشهاد ایشان به حدیث غدیر در رحبه را احتجاج به امامت می‌دانند. با توجه بازتاب گسترده این روایات در مسند احمد بن حنبل و اعتبار و اهمیت این کتاب در نزد اهل‌سنت، روایات استشهاد موجود در این کتاب با استفاده از روش تحلیلی- انتقادی، از جهت متن، سند و دلالت مورد بررسی قرار گرفته است. در بررسی متن به تفاوت در برخی از فقرات متون حدیث پرداخته شده و استحکام و استواری متن ثابت شده است. با وجود شهرت و کثرت راویان و طرق این روایات، اسانید آنها با تکیه بر احادیث مسند احمد و با عنایت به مبانی رجالی اهل‌سنت، تک‌به‌تک مورد بررسی دقیق رجالی قرار گرفته و صحت بیشتر آنها احراز شده است. زمینه و مناسبت ایراد مناشده، دقت در مفهوم استشهاد و روش حضرت در طلب شهادت، تردید ابوالطفیل نسبت به سخنان حضرت و کتمان صحابه و نفرین حضرت در حق ایشان، به عنوان قرائنی مطرح شده اند که نشان می دهند استشهاد حضرت بر حدیث غدیر به عنوان نص بر امامت بوده است. شبهات اهل‌سنت مبنی بر عدم صدور روایات و عدم دلالت روایات استشهاد بر امامت و حمل استشهاد بر طلب نصرت و یاری نیز از استحکام لازم برخورد نبوده و مورد نقد قرار گرفته است
صفحات :
از صفحه 205 تا 248
سنت گرایی اولیه مسلمانان: بررسی انتقادی آثار و الهیات سیاسی احمد بن حنبل [پایان نامه انگلیسی]
نویسنده:
Saud Saleh AlSarhan
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی : الهیات سیاسی عماد بن عنبل (متوفی 241/855) با بررسی جامع صحت کتب کلامی و فقهی منسوب به وی مورد تحلیل قرار می گیرد. همنام مکتب عنبل (مذهب) حقوق و کلام، اهمیت عاماد در اوست. تدریس فقیه و اعمال او به عنوان زاهد، که شاگردان بسیاری را به محفل خود جذب کرد، اما شهرت او به عنوان مدافع عقیده صحیح و مقاومت قاطعانه در برابر آموزه سه خلیفه عباسی است. قرآن خلق شد، اگرچه او در جریان تفتیش عقاید معروف به المینا (بین سالهای 218/833 تا حدود 232/847) زندانی و مورد ضرب و شتم قرار گرفت. از نظر کلامی، مهمترین آنها عبارتند از: عقاید ششگانه و الرد علی الذنیقة و الجهمیه که یک رساله جدلی است. l، که هشت تای آن، جزئی یا کامل، هنوز موجود است. این آثار در این پایان نامه بررسی می شوند. نظریات سیاسی عامد برای درک اندیشه سیاسی سنی گرایی به طور کلی بسیار حیاتی است و این مطالعه آموزه های او را در مورد اهمیت جامعه (جامعه)، ائمه (اطاعت) و الامر بی المعیرف و الامر تحلیل می کند. نهی از منکر (امر به معروف و نهی از منکر). عماد متفکری کم حرف بود، اما هدف اصلی ساکت گرایی او در واقع نجات وحدت جامعه مسلمانان از جنگ داخلی و حفاظت از مردم عادی بود که همیشه فاقد امنیت بودند و از تهدید غارت مغازه ها و خانه هایشان رنج می بردند. عماد با اینکه ساکت بود، طرفدار حاکمان نبود و از هر گونه ارتباط با آنها، از جمله نپذیرفتن هدایای آنها یا همکاری با آنها اجتناب می کرد. با قبول پول خلیفه بر خانواده‌اش خشمگین شد.