جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
10.سایر شخصیت ها
>
1. به ترتیب هجری قمری
>
چ. قرن نهم هجری قمری
>
جلال الدین دوانی، محمد بن سعد
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 115
عنوان :
تهليلية
نویسنده:
دواني، محمد بن اسعد
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
عربی
کد کنگره:
BP 217-219
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
الرسالة التهليلية
نویسنده:
دواني، محمد بن اسعد
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کد کنگره:
BP 217-219
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نزاع میان جلالالدین دوانی و غیاثالدین دشتکی درباب تبیین جسم نزد شیخ اشراق
نویسنده:
ابراهیم رضایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
در برههای از تاریخ که گمان میکنند دوران فترت حکمت اسلامی است، بین صدرالدین دشتکی و جلالالدین دوانی در مدرسۀ فلسفی شیراز مناظرات و مباحثات و گاه مجادلاتی شفاهی، کتبی، حضوری و گاه غیابی روی داد که در زمان خود موجب گرمی حوزۀ فلسفی شیراز و در اعصار بعدی سبب عمقبخشیدن به مباحث حکمت اسلامی شد. ازجمله موضوعات موردبحث آنان در شرح هیاکلالنور شیخ اشراق است. در این نوشتار، بهطور خاص به بررسی شرح دو حکیم از تعریف جسم نزد شیخ اشراق پرداخته میشود. در این بررسی مشاهده میشود که شارحان بر سر معنای دو اصطلاح «قصد» و «اشاره» اختلافنظر دارند. همچنین، ازنظر دوانی، وجه افتراق و اشتراک میان اجسام، «هیئت لازم» است و ازنظر دشتکی، «هیئت غیرلازم». سومین محل نزاع، ذیل مبحث جزء لایتجزی است. دوانی بر این عقیده است که آنچه قبول اشارۀ حسی میکند، منقسم در جهات ثلاث است؛ درحالیکه بنا به قول دشتکی، مقصود به اشارۀ حسیبودن، اعم است از قابلیت انقسام در جهات ثلاث. پس از طرح منازعات آنان، با روش تحلیلیـتطبیقی به بررسی نزاع میان این دو شارح و درنهایت محاکمۀ آنان پرداخته میشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 19 تا 37
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جبر و اختيار
نویسنده:
دواني، محمد بن اسعد
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
منابع دیجیتالی :
توضیحات تکمیلی اثر
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کد کنگره:
BP 217-219
چکیده :
رساله اي است از جلال الدين دواني در باب جبر و اختيار. دواني اين رساله را به نام مير ميران ماضي اصفهاني. مصدر ساخته و نام وي را در يك رباعي چنين ياد كرد است: «جائي كه كتاب اهل احسان خوانند القاب تو سردفتر ايشان خوانند آنجا كه رود حديث ميران جهان برجاست تو را كه مير ميران خوانند در نسخه چاپي مجالس المؤمنين نام اين كتاب را به تصحيف «خبر و اخبار» ضبط كرده اند. «اردلان» مجالس المؤمنين. ج2، ص227 در خزينة الاصفياء ص133- «سيد مير ميران بن سيد مبارك حقاني گيلاني» آمده است. و شايد غياث الدين مير ميران حاكم يزد (از اعقاب شاه نعمة الله ولي و از نوادگان دختري شاه اسماعيل صفوي) ممدوح وحشي بافقي باشد. رك: گنج سخن، ج3، ص27. ]؛ فهرست آستان قدس 1/381؛ كتابخانه ملك 6/14]
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ايمان فرعون
نویسنده:
دواني، محمد بن اسعد
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
منابع دیجیتالی :
توضیحات تکمیلی اثر
زبان :
عربی
کد کنگره:
BP 225
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ثلاث رسائل لـ جلال الدين محمد بن أسعد الدواني و بذيله رسالة هياكل النور
نویسنده:
أحمد تويسركاني
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
عربی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی کلام الهی از نگاه علامه خفری و محقق دوانی
نویسنده:
زهرا شاه علیان ، مهدی دهباشی ، محمدرضا شمشیری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
مراجع
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
کلام الهی یکی از مسائل مهم و اساسی در دانش کلام و آغازگر شکلگیری این دانش بوده است. آنچه در این مسئله زمینۀ آرای متعارض را مهیا میکند، تبیین حقیقت کلام الهی است. گرچه دیباچۀ اختلافات حکماء و متکلمان به اثبات حدوث و قدم کلام الهی مربوط است، تفسیر حقیقت کلام واجب و کیفیت تعلق آن اوج تشدید اختلافات و تشکیک آراء محسوب میشود. علامه خفری کلام را مشترک لفظی و برای آن دو معنا ارائه می کند. کلام الهی طبق یک معنا، قدیم و بر اساس معنای دیگر، حادث است. کلام بهمعنای «تکلم»، قدیم و بهمعنای «مابهتکلم»، حادث و لفظی است. به سه بیان میتوان تکلم حقیقی الهی را قدیم دانست: با استفاده از رابطۀ علم و کلام الهی، تکلم حقیقی بر علم اجمالی ذاتی، منطبق و در نتیجه، قدیم خواهد شد. مطابق توجیه دوم، تکلم نوعی انتقال آگاهی و بالعکس علم هم نوعی تکلم است؛ لذا، این نظریه از اتحاد علم و کلام و یکسانی اوصاف آنها دفاع می کند. توجیه سوم، تکلم حقیقی را از سنخ قدرت و آن هم قدرت القای ذات واجب تفسیر میکند و با استفاده از این ارتباط و نظر به قدمت قدرت، تکلم را نیز قدیم میداند. علامه دوانی، برخلاف بسیاری از حکمای متقدم، کلام الهی را مصدر تألیف کلمات و مغایر با علم الهی میداند. دوانی حقیقت کلام واجب متعال را مصدر تألیف حروف و اصواتی می داند که در علم ازلی واجب تحقق یافتهاند و این تألیف بدون هیچ ترتب و تعاقبی تصدیر یافته است. او مدعی است که تاکنون هیچ فرقه و گروهی چنین دیدگاه کارگشایی همانند او ارائه نکرده و خودش واضع این دیدگاه است. او ضمن بیان دیدگاههای اشاعره، معتزله، کرامیه، حشویه، و حکماء، رأی خود را متمایز از آنان می داند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مخالفت احمد حنبل، حنابله و اهلحدیث با علم کلام و دفاع ابوالحسن اشعری و اشاعره از آن
نویسنده:
عبد الرحمن بدوي؛ ترجمه: حسین صابری
نوع منبع :
مقاله , ترجمه اثر , فصل کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصحاب حدیث (فرق کلامی)
,
اهل سنت (مذاهب کلامی)
,
اشاعره (اهل سنت)
,
13. علم کلام
,
8- اهل حدیث (فرق اسلامی)
,
3- اهل سنت Sunnism (فرق اسلامی)
,
نقد فلسفه و کلام
,
اشاعره
,
مخالفت با علم کلام
,
ذمّ علم کلام و متکلمان
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
کتاب نور الهدایة فی الامامة
نویسنده:
جلال الدین الدوانی
نوع منبع :
مقاله , فصل کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
عربی , فارسی
کلیدواژههای اصلی :
امام شناسی
,
امامت
,
اصل امامت
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شرح إثبات الجوهر المفارق
نویسنده:
جلال الدین دوانی، محمد بن اسعد
نوع منبع :
کتاب , شرح اثر , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
عربی
کد کنگره:
BP 203/2-215
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 115
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید