جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
نام خانوادگی :
*
پست الکترونیک :
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
حروف تصویر :
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
04.متخصصان مطالعات دینی (الهیدانان، فیلسوفان دین، دینپژوهان، مورخان دین، انسانشناسان دین، روانشناسان دین و جامعهشناسان دین)
>
01.الهیدانان و فیلسوفان دین
>
03.گزیده متکلمان اهل سنت
>
الف. پیشوایان اشاعره
>
قاضی عضدالدین ایجی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
تعداد رکورد ها : 84
عنوان :
دو تقریر از برهان جهانشناختی در مغربزمین
نویسنده:
سید مرتضی حسینی شاهرودی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
مشهد: دانشگاه فردوسی مشهد,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
برهان جهان شناختی در غرب
کلیدواژههای فرعی :
علیت ,
شواهد الربوبیه ,
امکان (منطق) ,
امکان ,
جهان شناختی فلسفی ,
علت اولی ,
دلیل کافی ,
علیت ,
برهان کلام ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
شاپا (issn):
9112-2008
چکیده :
برهان جهان شناختی یکی از مهم ترین برهان های فلسفی و کلامی در حوزه سنت دینی ادیان مختلف بوده و هست. در سنت فلسفی کلامی مغرب زمین، هم تعبیرهای متفاوتی از این برهان ارائه شده و هم نقدهای بسیاری بر آن وارد گشته است. در این نوشتار هم مهم ترین تعابیر آن ارائه شده و هم نقدهای آن مورد توجه قرار گرفته و در موارد لزوم به اندازه اعتبار نقدها اشاره شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 11 تا 36
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
استدلالهای زبان بنیاد در مواقف عضدالدین ایجی
نویسنده:
سعیدرضا محبپور استاد راهنما: عبدالکریم سروش
نوع منبع :
رساله تحصیلی
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه تحلیل زبانی
,
فلسفه تحلیل زبانی ( تحلیل زبان )
,
فلسفه تحلیل زبانی ( متعارف )
,
مواقف: قاضى عضدالدین ایجى
,
استدلال زبان بنیاد
چکیده :
رساله حاضر پژوهشی است در باب " استدلالهای زبان بنیاد در کتاب مواقف " . مفهوم " استدلال زبان بنیاد " در فلسفهء تحلیل زبانی مورد توجه قرار گرفتهاست و فیلسوفان زبانی معتقدند که استدلال مذکور در آثار حکیمان گذشته مصادیق فراوانی دارد. رساله از دو فصلتشکیل شده است : در فصل اول، که " مقدمهای بر فلسفه تحلیل زبانی " نام دارد، بطور مختصر آراء متفکرانی چون برتراندراسل، لودویک ویتگنشتاین (متقدم و متاخر)، رودلف کارناپ و گیلبرت رایل مطرح گردیده و از مبانی فلسفهء زبانی سخن رفتهاست . در مدخل فصلدوم (با استفاده از مطالب فصل اول) مفهوم "استدلال زبان " توضیح داده شدهاست و در فصل دوم ده استدلال زبانی از کتاب " مواقف " انتخاب و با شرح و تفصیلی مناسب ارائه گردیده است . و در ضمیمهء پایانی رساله چهار استدلال زبانی دیگر معرفی شدهاست که درکتاب مواقف نیامدهاند اما ذهن با ملاحظهء آنها قدرت بیشتری در شناخت مصادیق استدلالهای مذکور بدست میآورد. نتیجهء کلی تحقیق حاضر آن است که فیلسوفان و متکلمان مسلمان نیز به زبان توجه داشتهاند و برخی مطالب را (خواه بصورت پرسشی اظهار شده باشد و خواهخبری) مهمل و بیمعنی دانسته و پارهای از رهزنیها و رهنماییهای زبانی را متذکر شدهاند و خلاصه آنکه دربرخی از استدلالهای خویش از مبادی زبانشناختی خاصی سود جستهاند. در تحقیق حاضر (مانند هر تحقیق مصداق یاب دیگر) ابتدا به تبیین و تشریح " مفهوم کلی " (استدلالزبانی) پرداخته شده و در مرحلهء بعد با تامل در کتاب مواقف مرحوم ایجی مواردی (به عنوان مصادیق آن مفهوم کلی) نشان داده شدهاست و در هر مرحله با فیش برداری از منابع مختلف و جمعبندی مطالب ، رساله مسیر منطقی خود را طی نمودهاست .
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
العقائد العضدية
نویسنده:
عضدالدين ايجي، عبدالرحمن بن احمد
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
منابع دیجیتالی :
توضیحات تکمیلی اثر
نسخه PDF
زبان :
عربی
کد کنگره:
BP 203/2-215
چکیده :
نسخه اي از ترجمه فارسي همين كتاب با متن ان در كتابخانه آقاي حاج حسين آقاي نخجواني است نوشته 1055 و من ان را ديده ام ولي اكنون نمي دانم مترجم آن كيست و چگونه است (نشريه 342. 4) يوسف بدهه خوارزمي ايرچي صوفي چشتي هندي درگذشته 834 شاگرد و خلفيه جلال الدين مخدوم جهانيان بخاري درگذشته 14 محرم 809 و سيد صدرالدين راجوختال بخاري برادر كوچك همين جلال الدين درگذشته 827 اين كتاب را در هفت عفقه بفارسي در آورده (ريو 1079) و نسخه آن در كتابخانه بنگال هست (فهرست ايوانف ش 1165) همچنين در بنكيپور 0ش 1379 در 162 گ9 و ليدن (315. 4) و ديوان هند (ش 1. 65 و 1866) ترجمه فارسي اين كتاب گويا از همين ايرچي در بمبئي به چاپ رسيده (ش 57 تصوف فارسي دارالكتب مصر) و محمدي آنرا در لار بسال 1294 (1877م) در 107 ص به چاپ سنگي رسانده است. (بدوي - مشار 2847- فهرست كتابهاي چاپي ديوان هند از اربري چاپ 1937 ص 3139) نهاني درگذشته 925 آنرا بتركي ترجمه كرده است و چند نسخه اي از آن هست. «دانش پژوه» اعتقادات اهل سنت را بر پايه مذهب اشعري ها كه آنها را فرقه ناجيه مي پندارند، با اختصار گزارش كرده است. دانشمندان اهل سنت به اين رساله شروح ترجمه ها و حواشي بسياري نگاشته و آن را گرامي مي دارند و در حوزه هاي خود تدريس مي نمايند. (سيد احمد اشكوري) قاضي عضدالدين ايجي، رساله مختصر و مفيد حاضر را در بيان اعتقاد خود، مطابق با مذهب اهل سنت به رشته تحرير درآورد. و آنچنانكه برخي از شارحين رساله اظهار داشته اند، اين رساله تأليف آخر ايشان و بتاريخ 12 روز قبل از مرگ بوده است. (حبيب الله عظيمي) اعتقادات اشاعره اهل سنت را بروشي بسيار مختصر گزارش داده، و در اين نسخه تصريح شده كه دوازده روز قبل از مرگ مؤلف اين رساله نوشته شده است. (سيد احمد اشكوري) اعتقادات اشاعره اهل سنت را بروشي بسيار مختصر گزارش داده، و در اين نسخه تصريح شده كه دوازده روز قبل از مرگ مؤلف اين رساله نوشته شده است. (سيد احمد اشكوري) اين رساله مختصر ما نوشته شده است كه عضد الدين 12 روز پس از نوشتن اين رساله در روز شنبه 25 رمضان 756 در تبريز در گذشت. اين داستان را چلبي از برخي از شروح « عقائد » نقل كرده، بنابراين در آغاز نسخه ما تصرف شده و كسي اين داستان را پس از خطبه گنجانيده. در نسخه ما پس از مقدمه مزبور حديث « ستفترق امتي ... . » از پيغمبر (ص) نقل شده و پس از پايان آن چنين آمده. « و هذا عقايد الفرقة النا جيه و هم الاشاعره ... » بنوشته كاتب در پايان نسخه اين نسخه از روي نسخه اي بخط خواجه نصير طوسي نوشته شده. مؤلف اشاعره را فرقه ناجيه مي داند و بدين سبب اعتقادات آنها را ذكر مي كند. «حكيم» آغاز كتاب: بسمله. الحمدلله علي نواله و الصلاة علي نبيه محمد و آله. قال النبي (ص) ستفرق امتي ثلاثا و سبعين فرقة، كلها في النار الا واحدة، قيل و من هم ؟ قال الذين هم علي ما انا عليه و اصحابي، و هذه عقايد الفرقة الناجية و هم الاشاعرة ... انجام كتاب: و لا يجوز التجسس، ثبتك الله تعالي علي هذه العقائد الصحيحة و وفقك للعمل بما يحب و يرضي ]مرعشي 7/155و 28/236؛ كشف الظنون 2/1144؛ مركز احياء ميراث اسلامي 5/192؛ فهرست ادبيات تهران 3/65؛ 2/65-66 (خط مؤلف)؛ كتابخانه ملك 8/302؛ فيلم دانشگاه 1/353؛ عكسي مركز احياء 6/406؛ التراث العربي 1/268؛ الاعلام زركلي 3/295؛ معجم المطبوعات 2/1332؛ نشريه 9/29 و 8/266 و 11/475 و 11/638؛ شورا 1/209/29] شرح و حواشي: شرح عقايد الاسلام (-) حاشية شرح العقايد العضدية (-) حاشية شرح العقائد العضدية (-) القواعد الدينية في شرح العقايد العضدية (-) حاشية شرح العقائد العضدية (-) شرح العقائد العضدية (-) شرح العقائد العضدية (-) شرح العقائد العضدية عصام الدين اسفرايني، ابراهيم بن محمد (873-951) حاشية علي شرح عقائد العضدية عصام الدين اسفرايني، ابراهيم بن محمد (873-951) حاشية شرح العقايد العضدية سيالكوتي، عبدالحكيم بن شمس الدين (-1067) حاشية شرح العقائد العضدية سيالكوتي، عبدالحكيم بن شمس الدين (-1067) شرح العقائد العضدية = شرح عقائد العضدي دواني، محمد بن اسعد (830-908) حاشية شرح العقائد العضدية = خانقاهي قره باغي، يوسف بن محمد جان (-1035) تتمة الحواشي في إزالة الغواشي قره باغي، يوسف بن محمد جان (-1035) تتمة الحواشي في إزالة الغواشي قره باغي، يوسف بن محمد جان (-1035) شرح العضدية خيالي، احمد بن موسي (829-862) حاشية شرح العقائد العضدية حفيد تفتازاني، احمد بن يحيي (-916) شرح شرح العقائد العضدية خاتون آبادي، اسماعيل بن محمد باقر (1031-1116) حاشية علي شرح الدواني علي العقائد العضدية گلنبوي، اسماعيل بن مصطفي (-1205) شرح العقائد العضدية حسيني علوي، محمد شريف بن محمد (-) حاشية شرح العقائد العضدية خلخالي، حسين بن حسن (-1014) حاشية شرح عصام الدين علي العقائد العضدية كردي حسين آبادي، احمد بن حيدر (-1070) تعليقات و تنبيهات علي شرح العقائد العضدية = حاشية شرح العقائد العضدية = محاكمات علي شرح العقائد العضدية كردي حسين آبادي، احمد بن حيدر (-1070) تعليق علي شرح العقائد العضدية = حاشية علي شرح العقائد العضدية كردي حسين آبادي، حيدر بن احمد (1036-1129) حاشية شرح عقائد العضدية قزويني، محمد بن مبارك (-928) الفوائد الجليلة الخاقانية = حاشيه خانقاهي وابكني، عناية الله بن عبدالله (-1176) حاشية شرح عقائد العضدي وابكني، عناية الله بن عبدالله (-1176) حاشية شرح العقائد العضدية = العروة الوثقي سهسلوي، كمال الدين بن نظام الدين (-1175) الفرائد السنية في شرح العقايد العضدية رومي، سليمان بن احمد (-11) حاشية شرح عقائد العضدي رحماني، عبدالرحمن بن عبدالرسول (-1245) التلميحات إلي معاني المحاكمات حيدري، ابراهيم بن صبغة الله (1236-1299) القواعد الشمسية في شرح العقايد العضدية دامغاني، محمد بن نصرالله (-775)
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رویکرد سنتی خواجه نصیرالدین طوسی و قاضی عضدالدین ایجی در مسئله نبوت در مقایسه با قرائت های جدید از آن( نصر حامد ابوزید و عبدالکریم سروش)
نویسنده:
فاطمه علی زاده؛ استاد راهنما: زهره توازیانی؛ استاد مشاور: فروزان راسخی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
متن ناقص پایان نامه
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
04. راهنماشناسی Spiritual Companionship
,
نبوت
,
مسایل جدید راهنما شناسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
خواجه نصیرالدین طوسی
چکیده :
مسئله ی نبوت در کلام سنتی مسلمانان، اعم از شیعه و سنی، تصویر کاملا معلومی دارد. اما متفکرین معاصر از آن قرائت هایی را عرضه داشته اند که بعضا با رویکردهای سنتی سازگاری ندارد. امروزه بعضی از متفکران معاصر با این نگاه که انسان در عصر جدید وارد دوران بلوغ فکری شده است و این مسئله تفسیر ما را از مسئله نبوت دگرگون می سازد؛ به طرح سازواره ای از این مسئله پرداخته اند که به گمان بعضی موضوع را از آن چه در سنت قدیم و رویکردهای افرادی چون خواجه نصیر الدین طوسی و قاضی عضدالدین ایجی (که یکی متکلم شیعی و دیگری متکلم اهل سنت است) مطرح بوده، به طور بنیادی متفاوت کرده است. لذا برای تحلیل این قرائت های جدید و مقایسه ی آن با رویکردهای سنتی اسلامی، ابتدا باید آرای متکلمین سنتی و رویکردهای جدید را شناخت و سپس با شناخت رویکرد سنتی و مقایسه ی آن با نظریات معاصر، به بیان ویژگی ها، اشتراکات و اختلافات این دیدگاه ها پرداخت.پژوهش حاضر درصدد است تا با بیان مساله ی نبوت از منظر خواجه نصیرالدین طوسی و قاضی عضدالدین ایجی، ادعا، استدلال و آرای مورد پذیرش هر یک را بررسی نموده و سپس به بررسی این مساله از دیدگاه عبدالکریم سروش و نصر حامد ابوزید پرداخته و در پایان اختلافات و اشتراکات دو دیدگاه سنتی و معاصر را بیان کند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رابطه ذات و صفات الهی از دیدگاه عضدالدینایجی
نویسنده:
مهدی قلی پور ، محمد سعیدی مهر ، سید صدرالدین طاهری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
مراجع
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
یکی از مسائل مهم وجود شناسی صفات خداوند، مسئله رابطه ذات و صفات الهی و کیفیت اتصاف ذات خداوند متعال به صفات کمال است. پرسش این است که آیا صفات کمال از حیث وجود خارجی، عین ذات الهی هستند یا زائد بر ذات؟ این مقاله با روش توصیفی- تحلیلی در صدد بررسی آراء عضدالدینایجی در مسئله مزبور است. ایجی متکلمی اشعری است و در این مسئله از دیدگاه اشاعره که طرفدار زیادت خارجی صفات بر ذات الهی هستند حمایت می کند. با این وجود، وی در کتاب «المواقف» به نقد ادله اشاعره میپردازد، بدون آن که خود استدلال جدیدی را ارائه کند. افزون بر آن، دلایل قائلین به عینیت ذات الهی با صفات کمال را نیز نقد می کند. گویا بسنده کردن به نقد ادله مخالف را دلیلی کافی برای حمایت از دیدگاه مورد قبول خود میداند. در این مقاله نشان داده خواهد شد که هرچند نقدهای ایجی بر ادلۀ اشاعره وارد است، اما نقدهای وی بر ادلۀ قائلین به عینیت، قابل پاسخگویی است. نتیجه نهایی مقاله آن است که تلاش ایجی برای دفاع از مسلک اشعریان در مسئله زیادت صفات بر ذات، قرین توفیق نبوده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 57 تا 75
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی عصمت انبیا در اندیشه عضدالدین ایجی، ابن ابی الحدید و سید حیدر آملی
نویسنده:
علیرضا عبدالرحیمی ، مهدی دهباشی ، سید حسین واعظی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
مصونیت انبیا از ارتکاب قبایح و گناهان یکی از لوازم بعثت آنها و هدایت انسان به سمت کمال است. شناخت دقیق این آموزه، نقش بسیار شگرفی در سعادت و شقاوت انسان خواهد داشت؛ لذا تلاشهای فراوانی در میان اندیشمندان دینی، برای شناخت حدود و ثغور و اقامه دلیل برای آن صورت گرفته است. پژوهش حاضر با روش توصیفیتحلیلی آرای ایجی، ابنابیالحدید و سید حیدر آملی را به عنوان نمایندهای از سه فرقه کلامی مسلمانان میکاود و نشان میدهد که دامنه عصمت انبیا در نظر آنان با توجه به مبانی هر کدام، متفاوت تعریف شده است؛ این اختلاف مبنایی سبب اقامه ادلهای بعضاً متفاوت نیز شده است، اما هر سه اندیشمند در اعطاییبودن عصمت از جانب خدا اتفاق نظر دارند، گرچه نقدهایی به این باور آنها وارد شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 213 تا 227
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نکت البدیعه فی تحقیق الشیعه
نویسنده:
سلیمان بن عبدالله الماحوزی البحرانی؛ تحقیق مشتاق صالح المظفر
نوع منبع :
کتاب , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
کربلا: العتبه الحسینیه المقدسه، قسم الشوون الفکریه و الثقافیه,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
17. فرق کلامی
,
شیعه (اعم، مذاهب کلامی)
,
عقاید شیعه
,
شیعه شناسی
,
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
,
شیعه امامیه Twelver Shiism (فرق تشیع)
,
فرق الشیعة (نوبختی)
,
تفسیر کشاف : متقن ترین تفسیر اهل سنت، ممتاز به لحاظ نکات ادبی و بلاغی : زمخشری
,
تفسیر کبیر : فلسفی و کلامی: فخر رازی
,
کتب شیعه شناسی
,
الغیبة: نعمانی
,
الغیبة: شیخ طوسی
,
01- کافی : شیخ کلینی
,
من لا یحضره الفقیه
,
وسائل الشیعه
,
تفسیر قمی (روایی)
,
تاریخ طبری
,
الکامل فی التاریخ
,
الطبقات الکبری (طبقات ابن سعد)
,
شرح مواقف: شریف جرجانی
,
احقاق الحق: قاضی نورالله
,
الغدیر: علامه امینی
,
تفسیر عیاشی (روایی)
,
نهج الحق: علامه حلی
,
الإرشاد (شیخ مفید)
,
کمال الدین (شیخ صدوق)
,
بحار الانوار (علامه مجلسی)
,
إعلام الوری بأعلام الهدی (فضل بن حسن طبرسی)
,
أعیان الشیعة (محسن امین)
,
کشف الغمة (علی بن عیسی اربلی)
,
عیون أخبار الرضا علیه السلام (شیخ صدوق)
,
الخرائج و الجرائح (قطب راوندی)
,
کنز العمال: متقی هندی
کلیدواژههای فرعی :
غلات (اعم، مذاهب کلامی) ,
واقفیه (فرق کلامی) ,
شیعه علی(ع، اعم) ,
عقاید شیعه امامیه ,
کیسانیه(غلات شیعه) ,
نفیسیه ( غلات شیعه) ,
نمیریه(غلات شیعه) ,
واقفه ((زیدیه )، شیعه) ,
فطحیه ,
ناووسیه ,
یعقوبیه ( زیدیه ) ,
5- تشیع Shiism (اعم از امامی و زیدی و اسماعیلی، (فرق اسلامی)) ,
اسماعیلیه Ismailism (فرق تشیع) ,
زیدیه Zaydism (فرق تشیع) ,
شابک (isbn):
978-9933-489-62-5
چکیده :
کتاب حاضر درباره شناخت شیعه و فرق مختلف شیعه می باشد. فرق مختلق شیعه از قبیل امامیه، غلات، اسماعیلیه، فطحیه، زیدیه و...
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شعائر الحسینیه فی العصرین الاموی و العباسی
نویسنده:
محمدباقر موسی جعفر
نوع منبع :
کتاب , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
کربلا: العتبه الحسینیه المقدسه، قسم الشوون الفکریه و الثقافیه,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
امویان
,
عباسیان
,
شعائر حسینی
,
تفسیر کبیر : فلسفی و کلامی: فخر رازی
,
کتب واقعه عاشورا
,
من لا یحضره الفقیه
,
وسائل الشیعه
,
تفسیر مجمع البیان (اجتهادى)
,
مقالات الاسلامیین: ابوالحسن اشعری
,
مواقف: قاضى عضدالدین ایجى
,
تاریخ طبری
,
الطبقات الکبری (طبقات ابن سعد)
,
انساب الاشراف(بلاذری)
,
مقدمه ابن خلدون
,
01- قرآن کریم
,
تحف العقول: ابن شُعبه حَرّانی
,
إعلام الوری بأعلام الهدی (فضل بن حسن طبرسی)
,
کشف الغمة (علی بن عیسی اربلی)
,
عیون أخبار الرضا علیه السلام (شیخ صدوق)
,
الخرائج و الجرائح (قطب راوندی)
کلیدواژههای فرعی :
شهادت امام حسین (ع) ,
تعظیم شعائر الهی ,
خلفای بنی امیه ,
خلفای بنی عباس ,
مرثیه ,
تأسیس حکومت اموی ,
اخبار به شهادت امام حسین علیه السلام ,
شعائر دینی ,
زیارت امام حسین (ع) ,
گریه بر قتل امام حسین (ع) ,
شعر مدحی ,
برکات زیارت امام حسین ,
آثار زیارت امام حسین ,
گریه پیامبر(ص) بر مرگ ابراهیم ,
شعایر الهی ,
زیارت متعدد پیامبر(ص) از قبور بقیع ,
زیارت متعدد پیامبر(ص) از قبور شهدای احد ,
گریه پیامبر(ص) برای مرگ ابو طالب ,
گریه بر امام حسین(ع) ,
گریه پیامبر(ص) در شهادت جعفر ,
چکیده :
کتاب حاضر به بررسی شعائر حسینی در دوره خلفای اموی و عباسی می پردازد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تقیة عند مفکری المسلمین
نویسنده:
کاظم حسن جاسم الفتلاوی
نوع منبع :
کتاب , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
کربلا: العتبه الحسینیه المقدسه، قسم الشوون الفکریه و الثقافیه,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
افعال مخلوقین
,
افعال انسان
,
تقیه
,
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
,
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
,
تفسیر کشاف : متقن ترین تفسیر اهل سنت، ممتاز به لحاظ نکات ادبی و بلاغی : زمخشری
,
تفسیر کبیر : فلسفی و کلامی: فخر رازی
,
کتب رد شبهات
,
شفاء: ابن سینا
,
من لا یحضره الفقیه
,
وسائل الشیعه
,
تفسیر مجمع البیان (اجتهادى)
,
تفسیر تبیان (کلامى و اجتهادى)
,
مواقف: قاضى عضدالدین ایجى
,
احیاء علوم الدین (غزالی)
,
الکامل فی التاریخ
,
الطبقات الکبری (طبقات ابن سعد)
,
انساب الاشراف(بلاذری)
,
شرح مواقف: شریف جرجانی
,
الغدیر: علامه امینی
,
شرح العقائد النسفیة: تفتازانی
,
بصائر الدرجات: صفار قمی
,
إعلام الوری بأعلام الهدی (فضل بن حسن طبرسی)
,
عیون أخبار الرضا علیه السلام (شیخ صدوق)
کلیدواژههای فرعی :
اصحاب کهف ,
جواز تقیه ,
تقیه واجب ,
ایمان اصحاب کهف ,
توریه ,
قسم توریه ای ,
قاعده تقیه (قواعد فقهی جعفری) ,
مداهنه ,
نفاق زبانی ,
نفاق عملی ,
تقیه در قرآن ,
اقسام تقیه ,
جواز تقیه حضرت رسول(ص) ,
ادله تقیه در قرآن (کلام) ,
چکیده :
در این کتاب می توان یک دیدگاه جامعی نسبت به تقیه پیدا کرد اینکه تعریف تقیه چیست و فرق آن با توریه و ... در چیست؟ ادله نفی و اثبات آن چیست، ادله تقیه در قرآن چیست و... همه و همه در این کتاب جمع آوری شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی اختلاف آراء خواجه نصیرطوسی و قاضی عضد ایجی در مسائل کلام و الهیات بالمعنیالاخص
نویسنده:
محمدجواد پیرمرادی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
تشیع
,
شیعه
,
سنی
,
علوم انسانی
,
کلام
,
تسنّن
,
الهیات(کلام جدید)
,
الهیات بالمعنی الاخص
,
نصیرالدین طوسی، محمدبن محمد
,
عضدالدین ایجی، عبدالرحمن بن احمد
,
الهیات به معنای خاص
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
خواجه نصیرالدین طوسی
چکیده :
این نوشتار که " بررسی اختلاف آراء خواجه نصیرالدین طوسی و قاضی عضدالدین ایجی در مسائل کلامی " نام دارد حاصل بررسی تطبیقی کلام شیعه و کلام سنی اشعری به سبک قدیم و در قالب نظرات این دو دانشمند مذکور است . در این مقالات موارد اتفاق و اختلاف آنهادستهبندی شده و درصدر هر بحث موارد اتفاق فقط نام برده شدهاست . و بعد موارد اختلاف که تقریبا" چهل مورد است و خلاصهای از آن آورده شده به تفصیل مورد بررسی و تجزیه وتحلیل و نقد و کاوش قرار گرفتهاست .
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
9
تعداد رکورد ها : 84
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
با موفقیت به ثبت رسید