جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 4
تبیین معناشناختی آثار قول از دیدگاه قرآن کریم
نویسنده:
مهدی مطیع، اعظم حسینی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه امام صادق (ع),
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
از روش­های نوین تحقیق و پژوهش در قرآن کریم، معناشناسی واژه ­های قرآنی است. در این نگرش، پس از انتخاب کلمات کلیدی، برای رسیدن به شبکه معنایی، میدان­ های معناشناسی هر واژه به همراه ارتباط سیستمی میان آن­ها بررسی شده تا برخی از لایه ­های معنایی آیات ظاهر گردد. «گفتار» در قرآن، گستره معنایی وسیعی را به خود اختصاص داده است که آثار ناشی از آن یکی از میدان­ های این شبکه معنایی است. گفتار انسان جزئی از اعمال اوست و نتایج متفاوتی برای او در پی دارد. این پژوهش تلاشی برای دستیابی به آثار «قول» از دیدگاه قرآن کریم با رویکرد معناشناختی است. این نوشتار به بیان «اقوال» گروه­های مختلف و آثار مترتب بر آن می ­پردازد و سعی دارد پیامدهای مثبت و منفی «گفتار» را در سطوح مختلف تکوین، تشریع، دنیا، آخرت و قلب تبیین نماید و با این شیوه به دنبال آن است تا اهمیت «گفتار» را به تصویر بکشد؛ چرا که از دیدگاه قرآن کریم، «گفتار» آدمی بدان پایه از اهمیت است که ثبت و کتابت شده و می­ تواند برای گوینده خویش «حسنه»، «بهشت» و «اجر» به ارمغان آورد و یا موجب «طرد و لعن» از سوی خدای تعالی گشته و دریافت «جهنم» و «عذاب» را برای او در پی داشته باشد. گستره نفوذ «قول» تا بدانجاست که قلب آدمی از آن متأثر گشته و «گفتار» شایسته فرد می ­تواند موجبات «طهارت و ربط قلب» را فراهم آورد؛ چنانچه «سخنان» ناشایست، موجب «عدم تطهیر و طبع قلب» می گردد.
صفحات :
از صفحه 35 تا 76
بایدها و نبایدهای گفتار از دیدگاه قرآن کریم
نویسنده:
مجتبی محمدی انویق، ابوالفضل خوش منش
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
مشهد: دانشگاه علوم اسلامی رضوی,
چکیده :
قرآن کریم علاوه بر ذکر اهمیت گفتار و اصول کلی آن، معیارها و ملاکهای سخن صواب و پسندیده را بیان کرده و همچنین بایدها و نبایدهای گفتاری را نیز خاطر نشان ساخته است تا نشان دهد که چه چیزهایی را حتماً باید بر زبان جاری کرد و چه چیزهایی را اصلاً نباید ذکر کرد. بایدها و نبایدهای گفتاری در قرآن کریم دو دسته اند: الف) بایدها و نبایدهای گفتاری در زمینه اخلاق و تربیت ب) بایدها و نبایدهای گفتاری در زمینه فقه و احکام. بایدها و نبایدهای گفتاری قرآن در گروه اول، خود سه دسته اند: دسته ای به طور مستقیم به رابطه انسان با خداوند اشاره دارد، دسته ای به طور مستقیم به رابطه انسان با سایر افراد اشاره دارد و بالاخره دسته آخر که به صورت کلی تری مطرح می شود. بایدها و نبایدهای مطرح شده در قرآن کریم حاوی مطالب و نکات ظریفی در بخش های مختلف فقهی، اخلاقی، تربیتی و در زمینه های گوناگون فردی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و غیره هستند که توجه به آنها جامعه را به سوی رشد و بالندگی سوق می دهد.
صفحات :
از صفحه 3 تا 34
گفتار مؤثر از دیدگاه قرآن کریم
نویسنده:
گلاب کریمی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
هدف از انجام این پروژه آن است که با تفکر و تعمق در آیات نورانی وحی و استفاده از سایر منابع اسلامی موجبات آشنایی بیشتر و عمیق با معنا و مفهوم، ویژگی های گفتار مؤثر فراهم آید. در فصل اول، ضمن طرح پرسش های ذیل مسأله بودن موضوع و اهمیت آن از جهت اخلاقی و اجتماعی تحلیل شده است: 1- معنا و مفهوم گفتار مؤثر از دیدگاه قرآن کریم چیست؟ 2- ویژگی های گفتار مؤثر از دیدگاه قرآن کریم چیست؟ 3- آثار گفتار مؤثر در زندگی فردی و اجتماعی از دیدگاه قرآن کریم کدامند؟ در فصل دوم، مرور مطالعاتی که به مبنای نظری موضوع و نقد و بررسی تعدادی از آثار کتب مرتبط با آن از قبیل «اخلاق و تربیت اسلامی» اثر حسن حسن منفرد و «علم اخلاق اسلامی» تألیف عالم ربانی علامه مولی مهدی نراقی و «اخلاق حسنه» تألیف حکیم بزرگوار و محدث کبیر ملامحسن فیض کاشانی، پرداخته شده تا در راستای پیشینه و زمینه مذکور تحقیق حاضر شکل گیرد. در فصل سوم، با توجه به ماهیت و اهداف موضوع روش تحقیق توصیفی-تحلیلی برای موضوع انتخاب گردیده است. فصل چهارم، شامل سه بخش است که در بخش اول به معنا و مفهوم گفتار با توجه به کاربرد این واژه در آیات پرداخته شده، در بخش دوم، 26 ویژگی از مهمترین ویژگی های گفتار مؤثر مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است. فصل پنجم شامل نتیجه گیری، محدودیت ها و پیشنهادات می باشد که در بحث نتیجه گیری به طور خلاصه به این نتیجه رسیدیم: 1- که گفتار یا قول در قرآن کریم یا به معنای سخن معمول و متداول می باشد و یا به معنای قول خدا که یا بوسیلة خلق صوت است مثل صدایی که از درخت به موسی رسید و یا به وسیلة فهماندن مطلب و الهام وحی است و یا اراده که با قول تعبیر آید و یا اینکه به معنای قول نفسی و باطنی می باشد و یکی از فضائل اخلاقی-اجتماعی است که بسیار مورد توجه قرآن کریم توصیة ائمه اطهار (ع) قرار گرفته است. و به این نتیجه رسیدیم که: 2- به طور کلی شرایط و خصوصیات یک خطابه یا سخنرانی عبارتند از اینکه: الف) خطابه باید به زیور فصاحت و زیبایی و دل آرایی و جذابیت معانی و مفاهیم آراسته باشد تا مخاطبین را جلب و جذب کند. ب) روحیه خطیب، باید روحیه سالم و خیر خواهانه بود و مطالب خود را به منظور خیر و صلاح و تعالی مستمعین ارائه کند. ج) روان شناسی مخاطبین و القای مطالب به صورت آسان و قابل فهم ویژگی دیگری است که از دقت در روایات پیشوایان بزرگوار به عنوان شرط لازم و سبب موفقیت برای خطیب به دست می آوریم. د) انسجام و ارتباط لفظ و معنی، در مقدمه چینی، ارائه مطالب و نتیجه گیری. ه) هدفدار بودن خطابه و) پرهیز از صرف نقل منقولات و بیان حکایات و ذکر روایات و این نتیجه به دست می آید 3- که در صورت گفتار مؤثر آثار فردی و اجتماعی فراوانی بر زندگی انسان دارد که از جمله آن ها یکی افزایش رزق و روزی و دیگری آمرزش گناهان و به تأخیر افتادن مرگ است و موجبات سعادت دنیوی و اخروی او را فراهم می سازد و از جملة محدودیت های پژوهش وسیع بودن موضوع پژوهش و محدودة گستردة آن می باشد و پیشنهاد می گردد و محققان گرامی در یک تحقیق اختصاصی به راه ها و شیوه های گفتار مؤثر و مفید در جامعه بپردازند و موانع گفتار مؤثر را مورد بررسی قرار دهند. حضرت سلیمان ( ع ) از جمله پیامبرانی بود که از موهبت های ویژه ای از جمله علم و دانش و حکمت ، علم منطق الطیر و حشرات برخوردار بود و باد نیز به فرمان او بوده است یکی از نمونه ها حشمت انگشتری اوست که اسم اعظم بر آن نقش بسته بود و در قرآن مجید به آن اشاره نشده است . در زمان حضرت سلیمان ( ع ) ملکه سبا ( بلقیس ) زندگی می کرد این قوم آفتاب را به جای خداوند می پرستیدند و حضرت سلیمان که بوسیله هدهد از این ماجرا باخبر شد با توجه به علم و حکمت خود توانست ملکه سبا را به دین توحید آورد و تسلیم فرمان الهی شود . محقق در انجام این پژوهش با محدودیت هایی چون : تکراری بودن مطالب طرح شده در کتابهای مختلف و نبودن مطالب تحلیلی کافی در منابع روبرو بوده است و پیشنهاد می گردد در این زمینه بیشتر از کتب تفسیری استفاده گردد .
اصول حاکم بر ارتباطات کلامی میان فردی از دیدگاه قرآن کریم
نویسنده:
مصطفی احمدزاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
خراسان رضوی: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شعبه خراسان رضوی مرکز پژوهشهای علوم اسلامی و انسانی,
چکیده :
ارتباطات، به عنوان یکى از شاخه هاى جوان علوم اجتماعى، از دیر باز و به ویژه پس از جنگ جهانى دوم مورد توجه دانشمندان رشته هاى گوناگون علوم انسانى قرار گرفته است. ارتباطات، نخست به عنوان «انتقال اطلاعات» و سپس به عنوان «اقناع» و در برداشت هاى جدید به منزله «بیان شخصى»، «تأثیرگزارى متقابل و همبستگى اجتماعى»، «ابزار اصلى دگرگونى اجتماعى و سیاسى» مورد مطالعه و بررسى واقع شده است، در میان شاخه هاى مختلف ارتباطات، ارتباطات انسانى و به ویژه ارتباطات کلامى به لحاظ نقش اثر گذار آن از یک سو در تقویت مناسبات و همبستگى اجتماعى و از سوى دیگر در کاهش یا افزایش ناهنجارى ها و آسیب هاى اجتماعى از اهمیت خاصى برخوردار است. در این گزیده، برخى از اصول حاکم بر ارتباطات کلامى میان فردى از دیدگاه قرآن کریم مورد بررسى قرار گرفته است. آغاز و پایان سخن با سلام، استفاده از واژه هاى زیبا، عدم استفاده از واژه هاى زشت، مثبت نگرى در گفتار، مخاطب محورى و میانه روى در گفتار از جمله این اصولند. نویسنده در پایان نتیجه گرفته است که اصول قرآنى بر خلاف مکاتب دیگر که درمان و اصلاح ارتباطات کلامى را وجه همت خویش ساخته اند، سمت و سوى پیش گیرانه دارد و مؤمنان را به نکات دقیق و ظریف ارتباطات کلامى میان فردى آگاه ساخته و از آنان خواسته است که در ارتباطات کلامى خویش به این دستورات عمل کنند تا به حدى برسند که ارتباطات کلامى نامناسب، نه تنها در آنان تأثیر منفى از خود بر جاى ننهد بلکه عکس العمل مناسب و مثبت نیز از خود نشان دهند.
صفحات :
از صفحه 308 تا 319
  • تعداد رکورد ها : 4