جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 62
القرآن و العقل المجلد 3
نویسنده:
نور الدین حسینی عراقی (اراکی)
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , شرح اثر
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: بنیاد فرهنگ اسلامی، حاج محمد حسین کوشان پور,
چکیده :
تفسیر «القرآن و العقل» اثر آیت الله السيد نور الدين العراقي می باشد. این تفسیر در سه جلد چاپ شده است. در این تفسیر مفسر سعی کرده است با رویکرد عقلی از ابتدای سوره بقره تا سوره احزاب را تفسیر کند. نگاه مفسر کاملا عقلانی بوده است و تلاش می‌کردند یک فهم عقلانی از قرآن را ارائه بدهد و در بحث‌ها و برداشت‌های عقلانی که از قرآن داشتند به امور یقینی تمسک می‌کردند و معمولا از مباحث عقلی بهره می‌گرفتند که یقینی باشد. پس باید بگویم تکیه گاه مولف بر محور عقل و تدبر بود وکوشیده است تا از حدس و گمان و تخمین‌هاى نابجا دورى کند و بریقین‌ها اکتفا کند. سراسراین تفسیر شامل نکته هاى جالب عرفانى و فلسفى است که تقریبا همه تازه ابتکاری‌اند و براى آشنایان به علوم عقلى بهره‌هاى فراوان دارد. مرحوم نورالدین اراکی سعی کردند در تفسیر خود به دفع شبهات توجه ویژه‌ای داشته باشند. و در واقع می‌توان گفت انگیزه مولف ازنوشتن این تفسیردفع شبهه‌هاى است که از جانب ملحدان پیرامون قرآن مطرح کرده بود. ایشان درباره انگیزه نگارش این تفسیر مى‌نویسد: «برخى از دوستانم و از جمله فاضل و دوست کامل، سید عبدالرسول یزدى - ساکن شهر کاظمیه - از من تقاضا کرد در ردّ برخى از شیاطین غربى که ادعا نموده‌اند: «قرآن بر خلاف برهان است»، چیزى بنویسم. لذا تصمیم گرفتم در قرآن نگریسته و مضمون آنچه را که از ظاهر آن به دست مى‌آید، به رشته تحریر در آورم که ملاحظه کردم تمام آیات مطابق انصاف بوده و بر استوانه‌هاى حکمت استوار است.» علامه‌ طباطبایی درباره این تفسیر گفتند : در میان تفسیرهاى مسلمان‌ها چه در بین شیعیان و اهل سنت بر چنین تفسیرى دست نیافتم که حقا براى دفع ایرادهاى خیالى زمان ما سودمنداست. البته قطعا منظور علامه رویکرد عقلی است که مرحوم اراکی نسبت به قرآن داشتند. جلد 3 در این جلد تفسیر و شرح آیاتی از سور ذیل می پردازد: رعد
آموزه‌های تربیتی در سوره انبیاء از دیدگاه علامه طباطبایی، صادقی طهرانی، سید قطب و حبنکه
نویسنده:
پدیدآور: صلاح غازی ناهی العتابی استاد راهنما: امیر احمدنژاد
نوع منبع :
رساله تحصیلی
کلیدواژه‌های اصلی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
فی هذا البحث یتم تناول سوره الأنبیاء بالبحث والتحلیل، إلا أن هذا البحث لا یعنی بتفسیر سوره الأنبیاء کامله بل إنه ینتقی بعض الآیات التی تتعلق بصفات معنویه أو یمکن عبر شرحها وتفسیرها استنباط استفادات وومضات تربویه یمکن بعدها تقدیم أسالیب ناجعه لغرس بعض الصفات الحمیده، وتقییم وتقویم بعض الأخطاء السلوکیه أو غرس بعض السجایا الحسنه سواء ذاتیًا أی أن الفرد یستفید منها مباشره أو فی مجال تربیه الآخرین مثل تربیه الوالدین لأبنائهم والمعلمین لطلابهم وأهل الفکر والعلم والدین والثقافه. وقد اعتمدت الدراسه علی اساس موضوع التفسیر الموضوعی فی تفسیر الآیات استنادًا إلی التفاسیر الموثوقه، والتوجه الی الاسلوب الوصفی التحلیلی لکتابه الفائده التربویه والقواعد الأساسیه الواضحه والمبینه من اجل الوصول الی هذه المنافع. وقد تم وضع استنتاج مؤلف من عده اسس تربویه من خلال مجالات متنوعه للسلوک التربوی بواسطه الاستدلالات التربویه وطرحها فی ذهن المجتمع وابنائها وهذه القواعد تحققت من اسالیب وتوجهات مناسبه، ونسأل الله التوفیق ولما یحبه ویرضی عنه والله ولی التوفیق. یهدف البحث بیان أهمیه التنبه لحقیقه البعث والآخره وأن الجزاء آت لا محاله، شرح وتفسیر بعض آیات من سوره الأنبیاء وبیان معانیها، توضیح حقیقه بشریه الرسل وجمیع البشر وما یتبع ذلک من تقریر مبدأ الاعتراف بذلک وعدم الطغیان من قبل البشر، تبیین کیفیه تعوید النفس والناشئ علی التمهل وعدم التسرع، بیان کیفیه تعامل الوالدین مع أبنائهم لإعداد شخصیه مستقله رشیده، توضیح أهمیه الصبر فی حیاه الإنسان، بیان قصه ذی النون مع ربه وأهمیه التروی ونبذ الغضب. نحاول فی هذه الرساله البحث عن هذه السوره مکیه التی تعالج الموضوع الرئیسی الذی تعالجه السور المکیه و هوموضوع العقیده تعالجه فی میادینه الکبیره میادین التوحید والرساله والبعث، وما المنهج العام لتفسیرها و ما منهج العلامه الطباطبائی وسید قطب الشیخ حنبکه فی التعامل مع القضایا الدلالات التربویه التربویه ضمن سوره الانبیاء و ما منهجهم فی التعامل مع القضایا اللغویه و العقلیه؟ و نشیر الی مناهج المفسرین الذین نستفاد من آراوهم التفسیریه خلال هذه الرساله: منهج العلامه الطباطبائی: یری ضروره اللغه فی التفسیر ، ولکنه لم یرد لتفسیره الاستغراق فی ذلک ، بل اکتفی بإیراد اللغه والصور البلاغیه فی الآیات لبیان نکته علمیه تسهم فی إیضاح المعنی ، ولهذا نجد کثیراً ما یناقش الزمخشری لکونه إماماً لا یباری فی البلاغه ، بهدف تجلیه المراد من الآیه وبیان معناها ، وکما عُرف الزمخشری والرازی وغیرهما ببیان المناسبات والنظم بین الآیات نجد الطباطبائی اهتم بالمناسبه بین الآیات وبیان أوجهها من خلال السیاق ، وهذا ما سنتحدث عنه لاحقاً. المنهج اللغوی الذی وإن کان ضروریاً لتفسیر القرآن ، إلاّ أنه ابتعد عن التفسیر لیکون مجرد منهج لغوی وروائی هادف إلی إحکام الطوق علی المفردات القرآنیه، ویمکن أن نجد هذا الحال عند الطبرسی فی مجمع البیان ، إذ هو اهتم کغیره من المفسرین اللغویین اهتماماً کبیراً بمدلولات الألفاظ ومفرداتها ، وفی سرد آراء اللغویین (الطباطبائی، 1390: 1/13). منهج الشیخ عبد الرحمن حبنکه: القیمه العلمیه لهذا التفسیر لقد وضع الشیخ رحمه الله ضمن قواعد التدبر الأمثل قاعده تتعلق بهذا الأمر، بین فیها موقفه وما ینبغی علی المفسر اتباعه وتوظیفه عند تدبره الآیات التی تحتوی علی تلک الإشارات العلمیه، ویتلخص موقفه فیما یلی: 1- وجوب فهم النص أو النصوص القرآنیه بمقتضی الحقائق العلمیه التی ثبتت بأدوات ووسائل البحث العلمی الإنسانی ثبوتا قطعیاً. 2 - الفرضیات العلمیه التی لم یقل العلم فیها کلمته الأخیره القطعیه یمکن أن یفسر النص القرآنی بمقتضاها ضمن ضوابط التفسیر، ولکن دون جزم ولا قطع، ویبقی الباب مفتوحاً لاحتمالات فهم النص المتعدده. 3- لا یجوز تطویع النصوص القرآنیه واکراهها بتأویلات متعسفه لتوافق القضایا العلمیه التی لم تثبت، أو لا یمکن فهمها بمقتضی قواعد فهم النصوص العربیه، وعلی متدبر القرآن أن یحذر من الانزلاق فی الم ا زلق الخطره التی تجر إلی فهم کلام الله علی غیر ما أذن الله به فی تدبر قرآنه (حبنکه، 1361: 1/550). وقد ظهر اعتناؤه بتفسیر الموضوعی علی أکثر من اتجاه، الأول هو عند حدیثه عن السوره ککل ورسم صوره لها تکون محور السوره ومحورها، ففی کل سوره یعطی لمحه موجزه عن السوره، فیحدد موضوعها أو موضوعاتها التی تحویها والارتباط بینها، وبیان الأسالیب التی اتبعتها السوره فی عرض موضوعها أو موضوعاتها، ومن ثم تقسیم السوره إلی دروس تعطی صوره مجمله عما تتضمنه من أفکار. أما الثانی فهو المتمثل فی تحدید موضوعات معینه وجمع الآیات القرآنیه التی تشترک فی بیانها والحدیث عنها، ومن ثم د راستها وفق المنهجیه الموضوعیه فقد بدا ذلک واضحاً فی منهج الشیخ. ومن ذلک ما فعله فی الملحق الثانی من سوره النجم بعنوان: "حول معالجه المشرکین بشأن عقیدتهم فی الآیات القرآنیه التی تشترک فی بیانها والحدیث عنها، ومن ثم الملائکه" فقد أورد المعالجات وفق ترتیب النزول فی القرآن ثم تلخیصها بعد ذلک فی عناصر متنوعه مبینًا عناصر المعالجه لهم (محمد النصیرات، 2013: 67) ومن ذلک أیضًا ما فعله فی الملحق الثانی من نفس السوره حول "سیاسه الداعی فی أحوال المدعوّ الذی لم یستجب (حبنکه، 1980: 5/15) وغیرها، وأکثر هذا یظهر فی ملحقات السور. وأما الثالث والأخیر فهو الذی یعنی بتتبع لفظه معینه واستخدام القرآن لها، وهذا یدل علی اهتمام الشیخ بهذا الأمر، ) مثل تتبعه لکلمه الص ا رط عند تفسیره لسوره الفاتحه (المصدر السابق، 4 / 422) وکتتبعه للفظ "الریاح" فی سوره المرسلات حیث تتبع فی القرآن کله مبینًا ما یمیز کل نص وأمثله ذلک کثیره. اهتم حبنکه به مسئله التربیه فی تفسیره قائم علی سنه التدرج ومراعاه حال المخاطبین فی التعلیم والتربیه، مع ملاحظه أن الاقتضاء الفکری لا یمنع من تأخیر البیان والتبلیغ مراعاه للاقتضاء التربوی الذی ینبغی أن یقوم علی أسلوب التدرج الحکی
تحلیل دیدگاه اندیشمندان فریقین پیرامون هدایت به امر در آیه 73 سورۀ انبیاء
نویسنده:
عبدالله میراحمدی ، زهرا مدرسی راد ، زهرا رضایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
یکی از مهم‌ترین واژگان قرآن، واژه امر است که درآیات متعددی به خدا نسبت داده ‌شده و بر دو قسم امر تکوینی و امر تشریعی و دارای مصادیقی است. یکی از مصادیق امر الهی در آیه ۷3 سوره انبیاء آمده که مسئله مهم (جعل هدایت به امرالهی) را مطرح می‌کند. جمهور اندیشمندان و مفسران شیعی، منظور از امر در آیه را امر تکوینی و هدایت به امر را هدایت تکوینی، از شئونات امامت و جزء اصول دین می‌دانند. مفسران و اندیشمندان اهل سنت دیدگاه‌های مختلفی را بیان می‌کنند. میان نظرگاه‌های شیعه و اهل سنت در این رابطه اشتراک‌ها و اختلاف‌هایی وجود دارد که به دلیل اهمیت مسأله ضروری است مورد بررسی قرار گیرد. این موضوع به روش تحلیلی ـ توصیفی با مراجعه به منابع معتبر تفسیری و کلامی فریقین و با توجه به مسئله مهم در آیه فوق یعنی جعل امر الهی و هدایت الهی بررسی قرار گرفته است. حاصل آنکه شیعه و اهل سنت در معنا و مفهوم امر الهی و هدایت الهی اتفاق‌نظر دارند. اختلاف اندیشمندان فریقین بر تکوینی یا تشریعی بودن امر و هدایت الهی است. این مسئله مرتبط با اعتقاد به امامت و جعل الهی آن است. باآنکه همه فرق اسلامی وجود امام و حاکم اسلامی در جامعه را ضروری دانسته‌اند، در این میان، اندیشمندان اهل سنت، در معنای امام، نحوۀ انتخاب، وظایف، کارکرد و شئون امام با شیعه اثناعشری اختلاف اساسی دارند.
صفحات :
از صفحه 43 تا 61
«لا یسئل عما یفعل»، توصیف یا توصیه؟ تحلیل انتقادی میراث تفسیری آیه 23 سوره انبیاء
نویسنده:
مهدی باقری ، احد فرامرز قراملکی ، شادی نفیسی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
یکی از مواردی که در میراث تفسیری آیة لایسئل (آیة ۲۳ سورة انبیاء) مورد غفلت واقع شده عدم تمایزگذاری میان دو رویکرد هنجاری و توصیفی آیه است. مقاله حاضر برای تبیین دقیق‌تر مفاد آیه و در خلال مواجهۀ مسأله‌محور با آن، این پرسش اصلی را پی‌جویی می‌کند که آیا عبارت «لا یسئل عما یفعل» تنها در مقام توصیه و بیان بایدها و نبایدهای هنجاری برای «نهی» از سوال از فعل الهی بوده و یا می‌تواند دربردارندة پیامی اخباری و توصیفی برای حکایت از عالم واقع و «نفی» سوال از افعال خدا باشد؟ حل این مساله در گرو پاسخ به دو پرسش فرعی است: الف) مبنای سوال‌ناپذیری افعال خداوند چیست؟ برای یافت این مبنا از تحلیل مفهومی، سیستمی و گزاره‌ای بهره می‌بریم. ب) آیه با کدام غرض سوال‌ناپذیریِ فعل الهی را بیان می‌کند؟ که پاسخ آن را از مسیر بررسی سیاق آیۀ لایسئل در بافت معنایی سورۀ انبیاء پی‌جویی می‌کنیم. نتایج به دست آمده نشان می‌دهد سوال اعتراضی در عبارت «لا یسئل عما یفعل» فرایندی است که بر مراحل مختلف «محاسبه»، «سرزنش و اعتراض» و «مؤاخذه و عقاب» دلالت دارد. بنابراین آیه لایسئل می‌تواند در بستر رویکردی توصیفی شامل این پیام باشد که هیچ از بندگان خداوند نمی‌تواند (نه این که نباید) از فعل خدا مؤاخذه‌ نماید. همچنین گزارۀ «لا یسئل عما یفعل» می‌تواند شامل نهی ارشادی از «سوالِ استفهامی» از کُنه غایت افعال الهی باشد. این نهی (در لباس خبر) ناظر به محدودیت قلمرو ادراکی بندگان در مقام پرسش‌گر و عدم احاطة آنان به علم الهی باز می‌گردد.
صفحات :
از صفحه 49 تا 69
بررسی تحلیلی آراء مفسران فریقین در مورد آیۀ «لَا یُسْأَلُ عَمَّا یَفْعَلُ وَهُمْ یُسْأَلُونَ» (انبیاء/ 23)
نویسنده:
علیرضا طبیبی ، ایوب امرائی ، خدیجه فریادرس ، ابوالفضل صفری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
مفسران در تفسیر برخی از آیات قرآن کریم، آراء مختلف و گاه متعارضی را ذکر کرده‌اند. یکی از این آیات، آیۀ «لَا یُسْأَلُ عَمَّا یَفْعَلُ وَهُمْ یُسْأَلُونَ» است که از جهات مختلف، معرکۀ آراء است. این موارد شامل «سیاق»، «زمان تحقق»، «اعراب»، «مرجع ضمایر»، محتوای «ما» در «عَمَّا یَفْعَلُ»، «نوع سؤال»، «چرایی بازخواست نشدن» در «لا یُسْأَلُ»، و «چرایی بازخواست شدن» در «وَهُمْ یُسْأَلُونَ» می‌شود. پژوهش حاضر با روش کتابخانه‌ای در گردآوری مطالب، شیوه اسنادی در نقل دیدگاه‌ها و روش تحلیل کیفی و توصیفی محتوا در ارزیابی داده‌ها، به بررسی و تحلیل دیدگاه‌های مفسران در خصوص بخش‌های مختلف آیه پرداخته است. برایند این مقاله چنین شد که برخی از دیدگاه‌ها در جهات یادشده قابل نقد هستند و مناسب‌ترین تفسیر برای آیه، عدم بازخواستِ توبیخی خدای متعال به خاطر مالکیت او و بازخواست توبیخی آلهه به خاطر مملوک بودن است.
صفحات :
از صفحه 267 تا 290
بررسی آموزه های تربیتی- اخلاقی سوره انبیا
نویسنده:
نویسنده:پیام ینگجه؛ استاد راهنما:معصومه قنبرپور
نوع منبع :
رساله تحصیلی
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
قرآن کریم مهمترین منبع شناخت فرهنگ و معارف اسلامی است که در آن بسیاری از حقایق و مسائل زندگی بشر همچون اعتقادی، اخلاقی، تربیتی، حقوقی، اقتصادی و... به اجمال انعکاس یافته است. با توجه به هدف اصلی نزول قرآن یعنی تربیت و هدایت بشر، پس بهره گیری از آموزه های تربیتی و اخلاقی این کتاب مقدس و نشان دادن پیامهای تربیتی-اخلاقی آن ضروری است. در این پژوهش از بین سوره های قرآن سوره مبارکه انبیاء برگزیده شده است. آموزه های تربیتی-اخلاقی این سوره از منابع مکتوب کتابخانه ای و روش تحقیق توصیفی، مورد بررسی قرار می گیرد. هدف از انجام این پژوهش تبیین آموزه های تربیتی-اخلاقی سوره انبیا است. نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که آموزه های تربیتی در زمینه توحید در سوره انبیا به مواردی چون حکمت خداوند، قدرت، خالقیت، ربوبیت، وحدانیت، مالکیت، سمیع بودن خداوند، دعا و توکل اشاره شده است و از آموزه های تربیتی در زمینه نبوت عامه به مواردی چون عبرت، هلاکت امت هر پیامبر، وعده عذاب به منکران و مخالفان پیامبران، تعقل لازمه پذیرش تعالیم انبیا، توصیف قرآن به ذکر مبارک، توجه به وحی و در نبوت خاصه به مواردی همچون تهمت های کافران به پیامبر(ص)، استهزای پیامبر(ص)، حمایت خدا از حضرت ابراهیم(ص)، حمایت خدا از حضرت لوط(ع)، نجات دادن حضرت نوح(ع) از دست کافران، عنایت خدا به حضرت داود(ع)، عنایت خدا به سلیمان نبی(ع)، الطاف خدا به حضرت ایوب(ع)، نجات حضرت یونس(ع) از دهان نهنگ، عنایت خدا به حضرت موسی(ع) و هارون(ع) اشاره نمود. از آموزه های تربیتی در زمینه معاد می توان به مواردی مانند فراگیر بودن مرگ، عدم جاودانگی، قیامت، حسابرسی با ترازوی عدل و احوال مومنان و جهنمیان در قیامت اشاره نمود. از مباحث بُعد اخلاقی فضایل اخلاقی مواردی مثل صبر، عفت و پاکدامنی، سبقت و شتاب در کارهای خیر، خشوع در برابر حق، تقوا، احساس مسئولیت و پاسخگویی و در رذایل اخلاقی مواردی همچون غفلت مردم از خدا و دوری از پرستش خدا و اسراف بیشترین فراوانی را دارد. و از آموزه های اجتماعی می توان به مواردی همچون حکم به حق دادن، زکات، مهرورزی نسبت به همه، سنت های اجتماعی، پرسش از اهل ذکر، تجلیل از عباد صالح و عباد عابد اشاره نمود.
آموزه های تربیتی سوره انبیاء با توجه به روایات تفسیری و گونه شناسی و بررسی سندی آن
نویسنده:
نویسنده:سیدعباس نوری؛ استاد راهنما:علی‌احمد ناصح
نوع منبع :
رساله تحصیلی
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
موضوع این پژوهش، آموزه های تربیتی سوره مبارکه انبیاء با توجه به روایات تفسیری و گونه شناسی آنها و بررسی سندی آن است. هدف از آن اهمیت بخشی به روایات صادره از جانب اهل بیت علیهم السلام در کشف مراد کلام باری تعالی است، و نیز نقش غیر قابل انکاری که کلام معصومین علیهم السلام در تفسیر قرآن کریم ایفا می کنند. در این راستا نیل به اهداف چندگانه آیات از طریق روایات راسخان در علم: اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام، و درک مفاهیم آیات و روایات، غایت این نوشته است. در این تحقیق آموزه های گوناگونی حاصل شد که شامل اصول و فروع دین مبین اسلام است. توحید، نبوت، امامت، عدل و معاد در اصول و اقامه واجباتی همچون نماز و امر به معروف و نهی از منکر و ... در فروع. در کنار آن مباحث اخلاقی و تربیتی بیان شده است تا فضا جهت استفاده از سوره برای خوانش فضائل آن مهیا شود. از مجموع روایات ذیلِ آیات سوره مبارکه انبیاء بیشتر از نوع گونه های جری و تطبیق، تفسیر مفهومی و استناد به قرآن است. با عنایت به اینکه در این پایان نامه نصوص رسیده از جانب معصومین علیهم السلام در ذیل آیات سوره انبیاء با گونه شناسی و بررسی سندی مورد مداقّه قرار گرفته اند، نتایجی به دست آمد که در بردارنده فوائد مهم و بی نظیر گونه شناسی روایات تفسیری از جمله ورود روایاتی در کشف مراد الهی که ظاهری تفسیری ندارند و بدون اشاره به آیه ای خاص به تبیین مفاهیم قرآنی می پردازند. و نیز منحصر کردن وسیله سنجش صحت و سقم روایات در بررسی رجالی عملی ناقص و لغزش پذیر است؛ زین رو شایسته است جهات دیگری همچون نقد محتوایی در عرض بررسی سندی قرار گیرد. از این گذشته در توزین راویان و کلامشان نمی بایست سرسختی به خرج داد که این دو نکته مستلزم تسهیل در اتخاذ روایت است.
بررسی موضوعات آخرالزمانی سوره مبارکه انبیاء و کارکرد آن در دنیای معاصر
نویسنده:
نویسنده:علی گرگانی فیروزجایی؛ استاد راهنما:جواد فرامرزی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
آخرالزمان به عنوان یک پدیده منحصر به فرد همواره مورد توجه علما و اندیشمندان اسلامی بوده است . دراین زمینه آیات وروایات فراوانی وجود دارد .یکی از سوره هایی که به صورت تخصصی به این امر پرداخته است ، سوره مبارکه انبیا می باشد . دراین پژوهش موضوعات مختلفی ازقبیل داستان های انبیای الهی ، یاجوج و ما جوج و ... مطرح گردیده است که باتطبیق آن با نشانه های آخرالزمانی خواهیم توانست پژوهش خوبی را صورت دهیم . ، باتوجه به موضوع پژوهش، آن چیزی که ما در کار علمی انجام شده به آن پرداختیم بررسی تحلیلی از موضوعات آخرالزمانی سوره مبارکه انبیا و استخراج پیام های آن موضوعات وتطبیق آن موضوعات با نشانه های آخرالزمانی در روایات با نگاهی برجهان معاصر می باشد . در فصل سوم موضوعات آخرالزمانی سوره مبارکه انبیا مورد بررسی قرار گرفته است ، جاهلیت مدرن ، استضعاف مدرن ، نکوهش دنیا پرستی و....ازجمله این پیام ها بوده است .نتیجه ای که ازاین پژوهش به طور خلاصه می توان دریافت نمود این حقیقت می تواند باشد که در طول تاریخ انبیا و پیامبران فراوانی با توجه به شرایط زمانی و مکانی خاص دوران خود ،با مسائل متفاوتی مواجه بودند . شهوترانی ها، کوته بینی ها ، لجاجت ها ، و.....در میان اقوام گوناگون زمان انبیای الهی وجود داشته است . این مسائل امروز نیز به نوعی دیگر در جهان معاصر وجوددارد . باتوجه به این موارد ،رسالت منتظران این است که در جامعه کوچک و یا بزرگ خود با همدیگر وهمچنین با دیگران در رفتار اقتصادی و اجتماعی برالگوی تاریخی مدینه النبی و الگوی آینده محور مدینه المهدی عمل کرده و مبنای عمل اقتصادی آن ها تلاش حداکثری مبتنی بر علم ودانش وباهدف تولید فراوان ، بهره مندی متعارف ، عرضه فراوان اجتماعی باهدف تعالی بخشی به ارزش ها باشد . ماموریت اصلی منتظران ظهور این است که الان با این باور که امام زمان (عج) است و هر لحظه امکان دارد آنها را برای همراهی فراخوان کند ، با چنین فضا و آمادگی روحی زندگی کنند . ضمن اینکه اساسا نمی شود بدون شناخت و معرفت به دنبال چیزی بود .
تحلیل مضامین سوره مبارکه انبیاء
نویسنده:
نویسنده:رقیه زاهد؛ استاد راهنما:حسین صفره؛ استاد مشاور :محمد عترت دوست
نوع منبع :
رساله تحصیلی
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
یکی از راه‌های ارتباط با خداوند، آشنایی و انس با قرآن، و تحقیق و پژوهش پیرامون آن است. قرآن کریم منبع عظیم و ارزشمندی است که می‌توان برای پژوهش به آن مراجعه کرد و تک تک سوره‌های این کتاب، مملو از مسائل و نکاتی است که می‌توان پیرامون آن، پژوهش‌های گسترده‌ای انجام داد. از این‌رو، این پژوهش در پی آن است که با روش تحلیل مضمون، مضامین موجود در آیات سوره مبارکه انبیاء را استخراج، و سپس با کشف مضامین اصلی، آن‌ها را تحلیل نماید و بتواند به شبکه مضامین رضایت‌بخشی برای این سوره، دست یافته و به تناسب و ارتباط آیات آن پی برد. روش‌های تحلیلی متنوعی برای تحلیل مضمون وجود دارد. از میان این انواع روش‌ها، روشی که برای این پژوهش انتخاب شده، شبکه مضامین است. در شبکه مضامین، مضمون‌ها از نوع پایه، سازمان-دهنده و فراگیر هستند. نویسنده در این پژوهش توانسته 263 مضمون پایه را استخراج کند و سپس با دسته‌بندی‌ مضامینی که مفهوم یکسانی داشتند به 14 مضمون سازمان‌دهنده دست یابد. مضامین سازمان‌دهنده عبارتند از: (دلایل انکار توحید، صفات خداوند، دلایل الوهیت خداوند، اتمام حجت خداوند با کافران، غفلت از قیامت و هشدار به آن، اشاره به معاد و توصیف قیامت، شرح حال و مجازات‌های کافران و معبودهایشان هنگام قیامت، شرح حال پرهیزکاران هنگام قیامت، معجزه و رحمت عامه پیامبر (ص)، اهداف مشترک پیامبران، بهانه جویی‌های مشرکان علیه پیامبر (ص) و پاسخ به آن‌ها، بی توجهی به انذار پیامبران و عاقبت انذارشوندگان، فرازهایی از سیره پیامبران، نصرت و یاری پیامبران و همراهانشان). بعد از آن، با تحلیل و تفسیر این مضامین سازمان دهنده، به کشف مضامین فراگیر پرداخته شده است. توحید، نبوت و معاد مضامین فراگیر سوره مبارکه انبیاء را تشکیل می‌دهند که ما با تحلیل این مضامین توانسته‌ایم، شبکه مضامین سوره انبیاء را رسم کنیم و به فهم تناسب و ارتباط بین آیات این سوره برسیم.
درسگفتار اسلام شناسی ارشاد - درس 26 (تفسیر سوره انبیاء)
مدرس:
علی شریعتی
نوع منبع :
صوت , درس گفتار،جزوه وتقریرات
منابع دیجیتالی :
  • تعداد رکورد ها : 62