جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 9
کنش، توانایی و سلامت: مقالاتی در فلسفه عمل و رفاه [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Lennart Nordenfelt (auth.)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Springer Netherlands,
چکیده :
ترجمه ماشینی: این کتاب بخشی از کار مداوم برای درک ماهیت سلامت و بیماری انسان است. این شرکت در دهه های اخیر به طور چشمگیری گسترش یافته است. تعداد زیادی مقاله، به عنوان تعداد قابل توجهی تک نگاری، در این زمینه توسط ناشران مشهور بین المللی منتشر شده است. در این بحث اکثر شرکت کنندگان این ایده را به اشتراک می گذارند که سلامت یک مفهوم تا حدی هنجاری است، Le. که سلامتی یک مفهوم نیست که بتوان آن را به طور کامل در شرایط بیولوژیکی (یا در غیر این صورت توصیفی) توصیف کرد. با توجه به این خط فکری، نسبت دادن سلامت به یک شخص، به طور خودکار، به عنوان یک ویژگی مثبت ارزیابی شده برای این شخص است. علاوه بر این، اکثر مناظره‌گران این عقیده را دارند که سلامت یک ویژگی کل‌نگر است که به کل فرد تعلق دارد، در حالی که بیماری‌ها، آسیب‌ها و نقص‌ها موجودیت‌هایی (یا ویژگی‌های موجودات) هستند که می‌توانند بسیار محدود باشند و معمولاً فقط بر بخشی تأثیر می‌گذارند. از فرد. تک نگاری خودم متعلق به این سنت است. با این حال، یکی از ویژگی‌های موقعیت من، که در نظریه‌های ریالی مورد تایید عموم قرار نمی‌گیرد، تاکید من بر مفهوم توانایی به‌عنوان پایه‌ای در نظریه سلامت است. در توصیف رسمی من از سلامت، من آن را به عنوان وضعیت یک فرد می بینم که به گونه ای است که فرد توانایی انجام اهداف حیاتی خود را دارد.
شادی در قرآن و روایات با تاکید بر روشهای ایجاد آن
نویسنده:
اعظم اکبرشاهی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
یکی از مهم ترین نیازهای بشر شادی و شاد زیستن است . اما امروزه با کمال تاسف مشاهده می شود که عده ی زیادی – به ویژه از میان قشر جوان – به علل گوناگون به جای روی آوردن به شادی های حقیقی و برخورداری از لذتهای معنوی گمشده خود را در میان برنامه هایی مانند موسیقی ، مجالس مختلط ، پارتی ها ، قمار ، مشروبات الکی ، قرص های روان گردان و ... می جویند .از طرف دیگر در دین اسلام که منطبق بر فطرت است به این نیاز انسان توجه شده است اما متاسفانه در رویکرد مباحث دینی شادی مورد غفلت و کم توجهی قرار گرفته است این در حالی است که در آموزه های دینی به طور گسترده ای به روشهای شادی پرداخته شده است و هدف تحقیق حاضر بررسی این روشها در قالب آیات و روایات است . روش مورد استفاده در این تحقیق تحلیل محتوایی است که برای انجام این تحقیق ابتدا واژه های مترادف با شادی و غم استخراج و با استفاده از نرم افزارهای گنجینه روایات نور و جامع تفاسیر آیات و روایات مرتبط با شادی استخراج گردیده است و با روشهای نقلی و عقلی اطلاعات پردازش شده است .روشهایی که در آیات و روایات در مورد ایجاد شادی توصیه شده است به سه دسته روشهای شناختی (تخریب حصارهای غم ، امید ، مثبت اندیشی ، خودشناسی ،مژده و بشارت ، تعجب و شگفتی ، هدفمندی ، واقع نگری و رضایت مندی) ، روشهای رفتاری (بهره گیری و بهره مندی از موهبت های الهی ، آراستگی و خودآرایی ، کار ، کمک و نوع دوستی ، هدیه دادن ، گشاده رویی و خوشخویی ، روابط و پیوندهای خانوادگی و اجتماعی ) و روشهای شناختی – رفتاری (مذهب و دین ، به وضع موجود نگریستن ، سلامتی ، وضعیت اقتصادی ، رویکرد به ادبیات و هنر ، بخشوده شدن و بخشودن) را نام برد .در مجموع از بررسی آیات و روایات چنین استنباط می شود که نه تنها شادی نهی و انکار نشده ، بلکه روشهای مختلفی برای ایجاد آن بیان شده است که ارتباط بین این روشها و شادی در تحقیقات متعدد تایید شده است .
سلام در اسلام
نویسنده:
حسین چوبین
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
کلیدواژه‌های اصلی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
واژه سلام اسم مصدر برای (تسلیم) که مصدر است و چهار معنی دارد: 1-نام خداوند متعال2-بهشت3-صلح4-سلامتی. سلام کردن منحصر به سلام انسان به انسان نیست، بلکه مؤمنان با چشم بصیرت خود، خدا را می بینند و سلام می کنند. و سلام از نظر تاریخ از آثار حضرت ابراهیم (ع) است همچنین که مراسم حج از آثار ایشان می باشد. سلام کردن و پاسخ گفتن امکان دارد عملی باشد، که کار نیک سلام است و پاداش آن پاسخ نیک است و سلام منحصر به مسلمانان نیست که علامه طباطبایی درباره سلام کردن به اقلیتهای مذهبی نظر مثبت دارد آنهم جهت آشنائی آنان با اخلاق نیکوی دین مقدس اسلام و سلام کردن و پاسخ گفتن آداب ویژه ای دارد.
صفحات :
از صفحه 230 تا 240
راز سلامت جسمی را اگر بخواهیم جست و جو کنیم، باید چگونه آن را دریابیم؛ چون امامان و پیامبران، این راز را می دانستند و حتی همۀ شفا دادن آنها از طریق علم بوده است؟ و چرا آنها تمام راه های درمان بیماری ها را بیان نکرده اند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : قانون طبیعت که از جانب خداوند وضع شده، چنین مقرر نموده که هیچ یک از انسان ها در این دنیا باقی نمانند و به دلایل مختلفی که یکی از آنها، از دست دادن سلامت جسمی است، آن را ترک نموده، به سرای باقی بشتابند. از طرفی، هرچند پیامبران و امامان (ع)، در بیشتر ...
بررسی نقش معنویت در ارتقای اثربخشی سازمانی
نویسنده:
حسن محتشمی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
معنويت از رايج ترين واژگاني است كه از آغازين حضور آدمي در عرصه هستي نمود داشته است . توجه به معنويت كه بعد غيرمادي انسان يا به عبارت دقيقتر ، بعد معنوي (فطري) اورا دربرمي گيرد و شامل كليه رفتار، گفتار و افكار غيرغريزي او مي باشد، امروزه دربرخي از شاخه هاي علوم از جمله ، روانشناسي و مديريت افزايش قابل ملاحظه اي داشته است . تا چندي پيش جامعه بشري عامدانه از اين موهبت الهي محروم بود ، تا اينكه رنجها و آلام آنچنان او را به زنجير غرايز گرفتار كرد كه به ناچار به اصل خود كه همان فطرت الهي است ، رجوع نمود. عرصه روانشناسي و پزشكياولين جايي بود كه رويكردي به معنويت داشت. حال آنكه ديرزماني نيست كه قلمرو مديريت پس از فراز و نشيب هايي كه درطول يك قرن گذشته به خود ديده ، امروزه شاهد تأثيرانديشه معنوي در سازمان ها مي باشد. اين پژوهش رابطه بين معنويت و اثربخشي سازماني درسه سطح فرد، گروه و سازمان را بررسي نموده است. براي اين منظور پس از بحث و بررسي پيرامون معنويت درحوزه هاي مختلف از جمله حوزه دين و روانشناسي و نيز بررسي درخصوص اثربخشي و رويكردهاي متفاوت به آن ، و پس از مشخص شدن مدل مفهومي پژوهش و شناسايي شاخص هاي آن ، دو پرسشنامه كه يكي به جهت سنجش اثربخشي سازماني و ديگري درخصوص سنجش معنويت در سه سطح فرد، گروه و سازمان تنظيم شد، درميان جامعه هدف توزيع گرديد. بعد از جمع آوري داده ها ، با استفاده از آمار توصيفي و استنباطي ( آزمون هاي كاي ـ دو ، اسپيرمن و فريدمن و ... ) كليه داده ها مورد تجزيه و تحليل قرارگرفت كه نتايج به دست آمده تمامي فرضيات پژوهش را تأييد نموده و در نهايت مدل مفهومي تحقيق نيز پذيرفته شد. اين پژوهش نشان مي دهد كه موضوع معنويت از جمله عوامل بسيار مهمي است كه مي تواند در سازمان ها و مؤسسات تأثيرگذار باشد.
امید در نهج البلاغه
نویسنده:
علی‌اکبر دهقانی رخ
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
چکیده امید، حالتی نفسانی است که در آن، انسان با اموری که هم اکنون وجود ندارد، ولی انتظار وجود آن‌ها را دارد؛ نوعی دل‌بستگی و تعلّق خاطر پیدا می‌کند. امیدواری یک مقول? سه جزئی شناختی، عاطفی و حرکتی است. انسان امیدوار، انسان سرزنده، پویا، پرتحرّک و شادابی است که در جهت دستیابی به امیدهای خود حرکت می‌کند. انسان با امید به این‌که تلاش او ثمربخش است، فعّالیّت می‏کند و اگر امید نبود انسان دست به هیچ اقدامی نمی‏زد. هدف این پژوهش بررسی و نتایج امید به خدا و آشنایی با شیوه صحیح امیدواری با استفاده از روایات نهج‏البلاغه است. علی (علیه السّلام) به امید اهمیت زیادی می‌دهد. امید بازتاب گسترده‌ای در نهج البلاغه دارد. شبک? معنایی امید در نهج البلاغه شامل: امید، رجا، آرزو، خوش‌بینی، طمع، خوف، ناامیدی، یاس، قنوط، خمودی، افسردگی، بیماری، اعتماد به نفس و ... است. مبانی امید از نگاه نهج البلاغه انسان، خدا و هستی است. انسان از نگاه نهج البلاغه موجودی ضعیف و ناتوان؛ ولی دارای اندیشه است، تا او را به تلاش وادارد و افکاری؛ تا در دیگر موجودات تصرّف نماید. خدا در نگاه نهج البلاغه اولی است که آغاز ندارد و آخری است که پایان ندارد، همیشه بوده و خواهد بود. در والایی از همه پیشی گرفته، عقل از ذات او ناآگاه و او از اسرار نهان آگاه، نعمت‌هایش پایان نمی‌پذیرد و رحمتش قطع نمی‌گردد و برای صفاتش حد و مرزی نیست. امید به رحمت و فضل و کرم او اساس امیدواری است. کسی که در تمام امورات زندگی امید به خدا و رحمت و فضل او داشته باشد موفّق و پیروز است. هستی از نگاه نهج البلاغه، نمون? قدرت خداست و شگفتی آثار رحمت او که با زبان گویا، به وجود پروردگار گواهی می‌دهد و ما را به شناخت او می‌خواند. شناخت کافی و درست از خدا، قوّت ایمان و اعتقاد دین از علل درونی؛ تعهد به اخلاق فردی و اجتماعی، تلاش و کوشش، انجام اعمال دینی، توبه، شفاعت، دعا، توکل و توسل از علل بیرونی امیدواری از دیدگاه نهج البلاغه است.عدم شناخت درست از خدا، نداشتن ایمان و اعتقادات دینی، آرزوهای واهی، گمراهی، کفر، نفوذ شیطان و گناه از موانع درونی؛ نداشتن برنامه و مقایس? خود با دیگران، افراط در امید و آرزو، کسالت، دنیاطلبی و .... از عوامل بیرونی دوری فرد از دستیابی به امیدواری هستند.نهج البلاغه مهم‌ترین اثر و کارکرد امید در زندگی بشر را، آسان‌شدن سختی‌ها و تقویّت روحیّ? انسان می‌داند، به این معنی که انسان برای هر عملی می‌بایست انگیزه‌ای داشته باشد و هر چه کار سخت‌تر و دشوارتر باشد باید امید به بهره‌وری و بهره‌مندی نیز بیشتر باشد. امید باعث ترقّی درجات کمال شده و بر سرعت سیر در طریق وصول به مطلوب می‌افزاید. دیگر آثار امیدواری در نهج البلاغه، بازگشت و بازسازی، تحصیل حوائج، آسانی راه، نیرو و نشاط، حرکت و تلاش، رحمت الهی، عمران و آبادی، ظفر و کامیابی و تقویت سلامتی است. آن‌که تندرست است امیدوار و آن‌که امیدوار صاحب همه چیز. امید در سلامت روانی انسان نقش مهمّی بر عهده دارد. امید، به زندگی انسان معنا می‌بخشد و هنگام هجوم مشکلات، رنج‌ها و مصایب از فروپاشی روانی انسان جلوگیری می‌کند و مانع استیلای یأس و دل‌سردی بر انسان می‌گردد. از آثار رجا در انسان، دوام مجاهده توسط اعمال و مواظبت بر اعمال در تمامی حالات، احساس لذّت از رو به خدا کردن و بهره‌مندی از مناجات او و خشوع در تملّق او، آرام‌بخشی روان و هدف‌داری زندگی است.واژه‌های کلیدی: خدا، امید، سلامتی، تقویت روحیّه.
رابطه دین و سلامتی افراد بشر
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
دائرة المعارف اسلامی طهور,
تجلی تطهیر و اصل سلامت جلوه هایی از رحمت الهی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
دائرة المعارف اسلامی طهور,
  • تعداد رکورد ها : 9