جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

فارسی  |   العربیه  |   English  

در تلگرام به ما بپیوندید

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 4
قبول الأخبار ومعرفة الرجال المجلد2
نویسنده:
ابی القاسم عبدالله بن احمد بن محمود الکعبی البلخی؛ تحقیق ابی عمرو الحسینی بن عمر بن عبدالرحیم
نوع منبع :
کتاب , مدخل اعلام(دانشنامه اعلام) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
بیروت: دارالکتب العلمیه,
چکیده :
کتاب درباره احادیث و ذکر رجال و راویان آنها و نقد و بررسی آنها می باشد. در این دو مجلد بسیاری از راویان مخصوصا راویان اهل سنت ذکر و مورد نقد قرار می گیرند و بعضی از احادیث فاسد هم ذکر می شود.
قبول الأخبار ومعرفة الرجال المجلد1
نویسنده:
ابی القاسم عبدالله بن احمد بن محمود الکعبی البلخی؛ تحقیق ابی عمرو الحسینی بن عمر بن عبدالرحیم
نوع منبع :
کتاب , مدخل اعلام(دانشنامه اعلام) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
بیروت: دارالکتب العلمیه,
چکیده :
کتاب حاضر درباره احادیث و راویانشان و نقد و بررسی آنها می باشد که به بررسی روایات فاسد و ضعیف از اهل سنت و... می پردازد.
اعتبارسنجی روایات تفسیری علی بن ابراهیم در تفسیر قمی
نویسنده:
فتاحی زاده فتحیه
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
این مقاله اعتبار تفسیر منسوب به علی بن ابراهیم را نقد و بررسی می کند. تفسیر قمی موجود تلفیقی از روایات ابوالفضل العباس از علی بن ابراهیم و ابوالجارود و روایات سایر مشایخ است؛ و از طرف دیگر شیخ کلینی در کتاب کافی روایات تفسیری متعددی از قول استاد خود علی بن ابراهیم آورده است نویسنده روایات تفسیری علی بن ابراهیم در کتاب کافی را استخراج نموده و در ضمن تطبیق تک تک آنها با روایات تفسیری قمی فقط به یک مورد انطباق برخورد نموده است.با تتبعی که در اسناد روایات تفسیری علی بن ابراهیم صورت گرفت، در سلسله اسناد راویان ضعیفی وجود دارند که به کذب، غلو و جعل حدیث متهم هستند و روشن است که توثیق علی بن ابراهیم شامل حال این افراد نخواهد شد.با بررسی معیارهای متنی و چگونگی متن روایات تفسیری قمی مشخص شد که برخی روایات تفسیری قمی با موازین عقل و شرع سازگار نیست که از جمله آنها می توان به روایاتی اشاره کرد که مقام عصمت انبیا را مخدوش کرده است. یا در بسیاری از آنها دست واضعان حدیث و خرافه پردازان به خوبی نمایان است.بر این اساس به این نتیجه دست می یابیم که تفسیری که در اختیار شیخ کلینی بوده، متفاوت با تفسیری است که هم اکنون در دست ماست.
صفحات :
از صفحه 143 تا 159
شیوه نقد سندی حدیث
نویسنده:
سعید زندی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
. این پایان نامه درباره شیوه نقد سندی حدیث است و در آن نقاط قوت و ضعف سندهای احادیث بررسی شده و در خصوص سندهای متعارض و شیوه جمع اسناد قابل جمع و طریق ترجیح اسناد قابل ترجیح بحث به میان آمده است، سپس اعتبار هریک از طرق حمل حدیث، تحقیق شده است . مراد از نقد سند بیان جهات قوت و ضعف زنجیره راویان است . جهانی که به یک سند قوت می بخشد ثرت طرق، اتصال زنجیره ها و قلت وسائط است، و اموری که سند را ضعیف می کند غرابت، انقطاع و کثرت واسطه ها و تعارض طرق است . البته تعارض طرق در صورتی موجب اعتبار سند می شود که دو سند متعارض، قابل جمع نباشند ولی اگر بتوان یکی از دو سند متعارض را با مرجحات سندی نظیر کثرت طرق و مزیت راویان بر دیگری ترجیح داد، در این صورت تنها سند مرجوع بی اعتبار تلقی می شود/
  • تعداد رکورد ها : 4