جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 3
بحار الانوار المجلد 110
نویسنده:
محمدباقر بن محمدتقی مجلسی؛ مصححان: ابراهیم مرتضوی میانجی، محمدباقر بهبودی
نوع منبع :
کتاب , آثار مرجع
وضعیت نشر :
لبنان/ بیروت: دار احیاء التراث العربی,
کلیدواژه‌های اصلی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
«بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار علیهم السلام» مشهور به بحار الانوار، مفصل‌ ترین مجموعه حدیثی شیعه است که با نظارت علامه مجلسی تألیف شده است. تألیف این کتاب که مجموعه‌ ای از آموزه‌ ها و تعالیم شیعی است، بیش از ۳۰ سال طول کشیده و گروهی از شاگردان علامه مجلسی او را در این کار یاری کرده‌ اند. مؤلف، کتاب را بر اساس ۲۵ موضوع کلی طراحی و آن را در ۲۵ جلد جای داده است در دوره‌ های اخیر به صورت ۱۱۰ جلدی منتشر می‌ شود. در هر جلد ریز موضوعات مربوط به آن را در ابواب مختلف گرد آورده است. او در هر باب، ابتدا آیات قرآنی مرتبط با موضوع را ذکر کرده و تفسیر آنها را می‌ آورد و در مرحله بعد احادیث مربوط به آن باب را نقل می‌ کند. مجلسی تلاش کرده است که در بحار الانوار تمام موضوعات و مسائل موجود را پوشش دهد. برای مثال، این مجموعه با عنوان کتاب العقل و الجهل آغاز و با مباحث مربوط به خداشناسی و توحید، عدل الهی، و تاریخ پیامبران ادامه پیدا می‌ کند. از جلد ۱۵ تا ۵۳ چاپ ۱۱۰ جلدی، به تاریخ زندگی و فضایل پیامبر اسلام ص و حضرت زهرا س و امامان شیعه ع اختصاص دارد. بحار الانوار به خاطر ذکر مستند بیشتر روایت‌ های منقول از ائمه شیعه ع، باب‌ بندی موضوعات، شرح و بیان بسیاری از روایات، تحقیقات گوناگون کلامی، تاریخی، فقهی، تفسیری، اخلاقی، حدیثی و لغوی، نزد محققان و پژوهشگران مقامی والا داشته است؛ چنانکه با وجود حجم زیاد، از همان روزگار تألیف، نسخه‌ های خطی بسیاری از آن نوشته شده و با رواج صنعت چاپ، همه یا بخش‌ هایی از آن بارها به چاپ رسیده است. آنچه در این جلد به آن پرداخت شده است: - الجزء الرابع و الستون من الصفحه: 1- إلی: 11 - الجزء الخامس و الستون من الصفحه: 12- إلی: 25 - الجزء السادس و الستون من الصفحه: 26- إلی: 38 - الجزء السابع و الستون من الصفحه: 39- إلی: 52 - الجزء الثامن و الستون من الصفحه: 53- إلی: 70 - الجزء التاسع و الستون من الصفحه: 71- إلی: 82 - الجزء السبعون من الصفحه: 83- إلی: 93 - الجزء الحادی و السبعون من الصفحه: 94- إلی: 106 - الجزء الثانی و السبعون من الصفحه: 107- إلی: 127 - الجزء الثالث و السبعون من الصفحه: 128- إلی: 150 - الجزء الرابع و السبعون من الصفحه: 150- إلی: 156 - الجزء الخامس و السبعون من الصفحه: 157- إلی: 164 - الجزء السادس و السبعون من الصفحه: 164- إلی: 177 - الجزء السابع و السبعون من الصفحه: 178- إلی: 188 - الجزء الثامن و السبعون من الصفحه: 188- إلی: 194 - الجزء التاسع و السبعون من الصفحه: 195- إلی: 203 - الجزء الثمانون من الصفحه: 203- إلی: 212 - الجزء الحادی و الثمانون من الصفحه: 212- إلی: 217 - الجزء الثانی و الثمانون من الصفحه: 218- إلی: 223 - الجزء الثالث و الثمانون من الصفحه: 224- إلی: 227 - الجزء الرابع و الثمانون من الصفحه: 227- إلی: 237 - الجزء الخامس و الثمانون من صفحه: 232- إلی: 237 - الجزء السادس و الثمانون من الصفحه: 237- إلی: 241 - الجزء السابع و الثمانون من الصفحه: 242- إلی: 246 - الجزء الثامن و الثمانون من الصفحه: 247- إلی: 253 - الجزء التاسع و الثمانون من الصفحه: 254- إلی: 276 - الجزء التسعون من الصفحه: 277- إلی: 285 - الجزء الحادی و التسعون من الصفحه: 286- إلی: 294 - الجزء الثانی و التسعون من الصفحه: 294- إلی: 311 - الجزء الثالث و التسعون من الصفحه: 311- إلی: 325 - الجزء الرابع و التسعون من الصفحه: 326- إلی: 330 - الجزء الخامس و التسعون من الصفحه: 331- إلی: 341 - الجزء السادس و التسعون من الصفحه: 342- إلی: 358 - الجزء السابع و التسعون من الصفحه: 358- إلی: 369 - الجزء الثامن و التسعون من الصفحه: 370- إلی: 377 - الجزء التاسع و التسعون من الصفحه: 377- إلی: 384 - الجزء المائه من الصفحه: 384- إلی: 398 - الجزء الحادی و المائه من الصفحه: 399- إلی: 416 - الجزء الثانی و المائه من الصفحه: 417- إلی: ... - الجزء الثانی بعد المائه من الصفحه: 417- إلی: ... - الجزء الثالث بعد المائه من الصفحه: 417- إلی: ... - الجزء الرابع بعد المائه من الصفحه: 418- إلی: 419 - الجزء الخامس بعد المائه من الصفحه: 419- إلی: 421 - الجزء السادس بعد المائه من الصفحه: 421- إلی: 423 - الجزء السابع بعد المائه من الصفحه: 423- إلی: 425 - الجزء الثامن بعد المائه فهارس البحار - الجزء التاسع بعد المائه فهارس البحار - الجزء العاشر بعد المائه فهارس البحار
موسوعة عبدالله بن عباس حبر الأمة و ترجمان القرآن المجلد 8
نویسنده:
محمدمهدی خرسان
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم ایران: مرکز البحاث العقائدیة,
چکیده :
کتاب «موسوعة عبدالله بن عباس حبر الأمة و ترجمان القرآن» تالیف آیت الله سید محمدمهدی خرسان از علمای حوزه علمیه نجف به چاپ رسید. موسوعه ابن عباس در چهار حلقه تنظیم و تالیف شده که هر حلقه 5 جلد است، که جز حلقه آخر که 6 جلد است، و جلد آخر آن تقریبا حُسن ختام یا معرفی مختصر موسوعه است. این مجموعه تحلیلی از شخصیت‌ علمی و معنوی «عبدالله بن عباس» از اصحاب امام علی (علیه السلام) است. به زعم نگارنده، وجود برخی از روایات متناقض درباره عبدالله بن عباس كه بعضی حاكی از مقام رفیع معنوی و تقرب ایشان به اهل‌ بیت (علیهم السلام) و بعضی دیگر نشان دهنده انحراف و بد عاقبتی اوست، تحقیقی جامع درباره ایشان را لازم می‌ نماید. در این كتاب كه هشتمین جلد از مجموعه‌ ای در این باره می‌ باشد، تلاش شده تا علاوه بر اشاره به جنبه‌ های تفسیری، حدیثی، فقهی و ادبی ابن عباس به موضوعات زیر نیز پرداخته شود: معرفت وی در علم حدیث به تفكیك آنچه در منابع شیعه و سنی آمده است و بررسی احادیث فقهی ایشان.
بازخوانی سیره حدیثی محمد بن خالد برقی
نویسنده:
حسینی سیدعلیرضا, بهرامی علیرضا
نوع منبع :
مقاله
چکیده :
محدثان قم در ابتدای قرن سوم نقش برجسته ای در انتقال میراث حدیثی کوفه به این شهر داشته اند. علاوه بر نقل، تبویب و شرح احادیث، بازخوانی معیارهای راویان قمی در پذیرش و نقل احادیث از اهمیت خاصی برخوردار است. محمد بن خالد برقی از بزرگان قم در این دوره است که الگوی تعامل با میراث گذشتگان را تصحیح کرده و تکامل بخشیده است. وی در کنار اعتماد بر ثقات، با نگاه جدید به میراث ضعیفان و قبول روایت ایشان در صورت همراهی قرائن، بنیان نوینی در این روند ایجاد کرده است. در این مقاله ضمن مطالعه میراث روایی وی به شواهد این ادعا پرداخته شده است.
صفحات :
از صفحه 39 تا 66
  • تعداد رکورد ها : 3