جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

فارسی  |   العربیه  |   English  

در تلگرام به ما بپیوندید

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 34
تتمة المنتهی
نویسنده:
عبّاس قمّي؛ محقق: صادق حسن زاده
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
ذو النورين عثمان بن عفان
نویسنده:
عباس محمود العقاد
نوع منبع :
کتاب , مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قاهره: هنداوی ,
الإسلام و الشيعة الإمامية في أساسها التاريخي و كيانها الإعتقادي
نویسنده:
محمود شهابي خراساني
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: انتشارات دانشگاه تهران,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
کتاب "الإسلام و الشيعة الإمامية في أساسها التاريخي و كيانها الإعتقادي" اثر علامه "محمود شهابي خراساني" است ایشان در دو کنفرانس و نیز در سفری که به حج رفت، از مسلمانان غیرشیعی سخنانی شنید که مشتمل بر نسبت‌های ناروا به مذهب شیعه بود. وی در پاسخ‌هایی که به آنان داد، به هیچ روی از مرز ادب و احترام خارج نشد و همان گفتگوها و نیز عملکرد متعصبانه دو مترجم عربی و اردوی مقاله استاد، وی را بر آن داشت که کتاب مفصل و مستدلی برای معرفی شیعه به عربی‌زبانان بنگارد. مجلد اول و ۴۵۸ صفحه از مجلد دوم این کتاب به وسیله انتشارات دانشگاه تهران به چاپ رسید و بقیه مجلد دوم و تمامی مجلد سوم آن، در ضمن حوادثی که در خلال درگیری‌های انقلاب روی داد، از بین رفت. وی در عین دلبستگی عمیق به تشیع و اهتمام جدی به تبلیغ و تعلیم مبادی و معارف شیعه، هیچ‌گاه دفاع از تشیع و ترویج آن را با حمله و اهانت به مذاهب دیگر توأم نکرد.
أزمة الخلافة والإمامة وآثارها المعاصرة عرض ودراسة
نویسنده:
أسعد وحيد القاسم
نوع منبع :
کتاب , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
في ھذه الحقبة من الزمن، أزمة ذات بعدين: أولھما: ھوية الذات وتحققھا على مستوى الفعالیة التاريخیة، وثانیھما: وعي الدين الإسلامي وعیاً يتیح ھذا الزمان. ويرى أن الخلافات المزمنة، إمكانیة تطبیق الشريعة الإسلامیة في ھذا الزمان. ويرى أن الخلافات المزمنة، بین أھل السنة والشیعة، دلیل على وجود تلك الأزمة، وبخاصة أنھا تتمثل، في كثیر من الأحیان، في اتھامات قائمة على عدم معرفة حقائق الأمور، ما يقتضي بیان ھذه الحقائق، في اتھامات قائمة على عدم معرفة حقائق الأمور، ما يقتضي بیان ھذه الحقائق بغیة تجاوز ھذه الأزمة والوصول إلى حوار يفضي إلى الوعي والنھوض. تعود ھذه الخلافات، في أساسھا، إلى القضیة المركزية، وھي (الإمامة)، وقديماً قال محمد بن عبد الكريم الشھرستاني: (وأعظم خلاف بین الأمة خلاف الإمامة، إذ ما سل سیف في الإسلام، على قائدة دينیة، مثل ما سل على الإمامة في كل زمان). يخاطب الباحث، في ھذا كتاب، كل من يتطلع بشوق إلى تجاوز الأزمة، وإقامة خلافة راشدة وظھور إمامة حق في ھذا الزمان، فیبحث (أزمة الخلافة والإمامة وآثارھا المعاصرة)، فیعود إلى جذور الخلاف، منذ ظھوره، بعد وفاة النبي صلى لله وعلیه وآله مباشرة، ويتتبع مساره التاريخي، ما يتیح تبین آثاره المعاصرة وسبل تجاوزه. يتبع الباحث، في عرضه وتحلیله الھادفین إلى معرفة حقائق الأزمة وأدلتھا المقنعة، منھجاً تاريخیاً نقدياً، موضوعیاً، يستند إلى المصادر الأصلیة في تقديم الأدلة والبراھین، ويعتمد خطة بحث واضحة متماسكة ولغة سلسة توصل المعاني إلى القارئ بیسر لا يخلو من إمتاع يؤتیه عمق الخطاب ودفته وسھولته.
صوارم المهرقة فی نقد الصواعق المحرقة
نویسنده:
نورالله بن شریف‌ الدین شوشتری؛ مصحح: جلال الدین حسینی
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
وضعیت نشر :
تهران: مشعر,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
کتاب «الصوارم المهرقه فی نقد الصواعق المحرقة» اثر قاضی نورالله شوشتری، ردیه‌ ای بر «الصَّواعِق‌ُ المُحْرِقَه عَلَی اَهْل‌ِ الرّفْضِ و البِدَعِ و الزّنْدِقَه» تالیف ابن حجر هیتمی مي باشد. ابن حجر، در الصواعق المحرقه به دفاع از خلافت ابوبکر، عمر و عثمان پرداخته و قاضی نورالله شوشتری در کتاب خود، خلافت ابوبکر را نقد کرده است. صوارم المهرقه، در قالب یك خطبه و حدود ۱۲۰ عنوان مختلف تنظیم شده است. مؤلف، ابتدا عبارات ابن حجر را با «قال...» آورده، سپس با «أقول...» به آن پاسخ می‌ دهد. وی، استدلال‏ های ابن حجر را از یك‏دیگر تفكیك نموده و به آنها جواب داده است. این کتاب با عبارت «الحمدلله على ما حجر عنا حجارة ابن حجر و صير نار صواعقه رمادا بلا أثر...» آغاز شده است. قاضی نور الله، در این كتاب، تا پایان باب سوم از كتاب ابن حجر را كه مربوط به ابوبكر است، نقد نموده و بحث پیرامون خلافت عمر و عثمان (از باب چهارم به بعد كتاب ابن حجر) را مطرح نكرده، زیرا با اثبات شرعی نبودن خلافت ابوبكر، نیازی به ابطال خلافت عمر و عثمان نمی‌ دیده است.
  • تعداد رکورد ها : 34